گواهینامه DevNet Professional سیسکو چیست؟
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ تاریخ انتشار

درباره گواهینامه DevNet Professional   

گواهینامه  DevNet Professionalکه توسط کمپانی سیسکو برای تایید توانایی شما در توسعه و نگه‌داری برنامه‌های کاربردی ساخته شده بر روی پلت‌فرم‌های سیسکو طراحی شده است. این یک گواهینامه ترکیبی است که برای توسعه نرم‌افزار و شبکه طراحی شده است. با ادغام شدن این دو زمینه گسترده در دنیای فناوری اطلاعات، سیسکو به اهمیت صدور گواهینامه حرفه‌ای که قادر به ارائه توانایی‌های مرتبط با آن می‌شود، پی برد.  DevNet Professional در حال حاضر بالاترین سطح گواهینامه‌ای است که در این زمینه توسط سیسکو ارائه می‌شود. در واقع، این مسیر جدید DevNet، مهارت‌های فنی کلیدی در حال ظهور را برای نوع جدیدی از متخصصان فناوری اطلاعات تایید می‌کند و سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا از پتانسیل برنامه‌ها، اتوماسیون و زیرساخت‌ها برای شبکه، IoT، DevOps و Webex استقبال کنند.
برای کسب گواهینامه DevNet Professional باید دو آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید. یک آزمون اصلی و یک آزمون تمرکز که به انتخاب خود شما صورت می‌گیرد. با گذراندن هر آزمونی در DevNet Professional یک گواهینامه تخصصی کسب خواهید کرد.
آزمون اصلی بر دانش شما از توسعه و طراحی نرم‌افزار از جمله استفاده از APIها، پلتفرم‌های سیسکو، استقرار و امنیت برنامه‌ها و زیرساخت‌ها و اتوماسیون متمرکز است.
آزمون‌های تمرکز بر موضوعات نوظهور و خاص صنعت مانند enterprise automation، collaboration automation، data center automation، service provider automation، security automation، DevOps automation، IoT و Cloud تمرکز دارند. پس از گواهینامه اصلی، با توجه به علاقه و نیاز خود، یکی از این آزمون‌ها را برای دریافت گواهینامه مرتبط با آن، انتخاب خواهید کرد.

معرفی آزمون‌ها و گواهینامه‌های DevNet Professional

آزمون اصلی

350-901 DEVCOR (Developing Applications Using Cisco Core Platforms and APIs)

دوره آموزشی مربوطه، به شما کمک می‌کند تا برای گواهینامه Cisco DevNet Professional و انجام صحیح وظایف مهندسی اتوماسیون شبکه در سطح حرفه‌ای آماده شوید. شما یاد خواهید گرفت که چگونه برنامه‌های شبکه را با استفاده از پلتفرم‌های سیسکو پیاده‌سازی کنید. همچنین، از طراحی اولیه نرم‌افزار تا یکپارچه‌سازی سیستم‌های متنوع و همچنین تست و استقرار اتوماسیون را یاد خواهید گرفت. این دوره به شما تجربه عملی لازم برای حل مسائل دنیای واقعی با استفاده از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی سیسکو (API) و ابزارهای توسعه مدرن را می‌دهد. این دوره برای کسانی طراحی شده است که نقش توسعه دهنده را ایفا می‌کنند یا به دنبال نقش توسعه دهنده هستند و یک یا چند سال تجربه عملی در توسعه و نگه‌داری برنامه‌هایی دارند که بر روی پلتفرم‌های سیسکو ساخته شده‌اند.

از طرفی، با توجه به این‌که این دوره مطالب تخصصی در مورد طراحی، توسعه و دیباگ برنامه‌ها با استفاده از APIها و پلتفرم‌های سیسکو و مدیریت و استقرار برنامه‌ها در زیرساخت سیسکو را پوشش می‌دهد، برای بهره‌مندی کامل از این دوره، بهتر است سه تا پنج سال تجربه طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌هایی که بر روی پلتفرم‌های سیسکو ساخته شده‌اند، داشته باشید.

کسانی که این دوره برای آن‌ها کاربردی است:

مهندسان شبکه که در حال گسترش پایه مهارت‌های خود به سمت نرم‌افزار و اتوماسیون هستند.
توسعه‌دهندگانی که در حال گسترش تخصص خود در اتوماسیون و DevOps هستند.
معمارانی که در مهاجرت به محیط سیسکو هستند.
توسعه‌دهندگان زیرساخت
موقعیت‌های شغلی که که این دوره برای آن‌ها مناسب است:
مهندس ارشد اتوماسیون شبکه
توسعه‌دهنده ارشد نرم‌افزار
برنامه‌نویس ارشد یکپارچه‌سازی سیستم

موقعیت‌های شغلی دیگری که این دوره می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد :

معمار ارشد زیرساخت
طراح ارشد شبکه
مهندس ارشد توسعه تست

آزمون‌های تمرکز

300-435 ENAUTO (Automating and Programming Cisco Enterprise Solutions)

در این آزمون دانش شما از اجرای راهکاری اتوماسیون سازمانی تست می‌شود، از جمله مفاهیم برنامه‌نویسی، برنامه‌نویسی پایتون، APIها، کنترلرها، ابزارهای اتوماسیون. دوره آموزشی مربوطه، کمک می‌کند تا با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن، APIها و سیستم‌هایی مانند Python، Ansible و Git مهارت‌های پرتقاضا را برای خودکارسازی، ساده‌سازی و بهبود عملیات کسب‌وکار به‌دست آورید. همچنین، مهارت‌ها و دانش لازم برای سفارشی کردن ابزارها، روش‌ها و فرآیندهایی که عملکرد و چابکی شبکه را بهبود می‌بخشد را به‌دست خواهید آورد.

300-835 CLAUTO (Automating Cisco Collaboration Solutions)

این آزمون دانش و مهارت‌های شما را از مفاهیم برنامه‌نویسی، APIها و پروتکل‌های خودکارسازی، برنامه‌نویسی پایتون، به چالش می‌کشد. دوره آموزشی مربوطه به شما  خواهد آموخت که چگونه Cisco Collaboration را به صورت خودکار و راهکارهای قابل برنامه‌ریزی برای صدا، ویدئو، Collaboration و conferencing در محل یا در فضای ابری پیاده‌سازی کنید. به کمک آموزش‌ها و آزمایشگاه‌های عملی، ابزارها و فرآیندها را برای مقابله با چالش‌های ارتباطی با استفاده از پلت‌فرم‌های کلیدی از جمله Cisco Unified Communications Manager، Cisco IP Phone Services، Cisco Unity Connection، Cisco Finesse، Cisco Collaboration Endpoints، Cisco Webex Teams,  و Cisco Webex Meetin، به‌کار خواهید گرفت. همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه از رابط‌های API مانند Representational State Transfer (REST) و Simple Object Access Protocol (SOAP)، parsing data in Extensible Markup Language (XML)  و فرمت‌های JavaScript Object Notation (JSON)، و فریمورک‌هایی مانند پایتون، استفاده کنید.

300-635 DCAUTO (Automating and Programming Cisco Data Center Solutions)
 این آزمون دانش شما را در مورد پیاده‌سازی راهکارهای خودکار مرکز داده، از جمله مفاهیم برنامه نویسی، Orchestration، ابزارهای اتوماسیون، می‌سنجد. در دوره آموزشی Implementing Automation for Cisco Data Center Solutions (DCAUI) یاد خواهید گرفت که چگونه راهکارهای خودکار مرکز داده سیسکو را پیاده‌سازی کنید. از طریق آموزش‌های تئوری و تمرین عملی، ابزارها را مدیریت کرده و مزایای برنامه نویسی و اتوماسیون را در مرکز داده مبتنی بر سیسکو خواهید آموخت. در این دوره همچنین، Cisco ACI، Software-Defined Networking (SDN) برای مرکز داده و شبکه‌های ابری، پلت‌فرم‌های Nexus سیسکو برای اتوماسیون دستگاه محور و Cisco Unified Computing System (Cisco UCS) برای محاسبات مرکز داده را بررسی خواهید کرد. شما محیط فعلی Application Programming Interfaces (APIs)، ابزارهای توسعه نرم‌افزار و گردش‌های کاری مربوطه را همراه با استانداردهای باز صنعت ابزارها و APIها، مانند Python، Ansible، Git، JavaScript Object Notation (JSON)، Yaml Ain't Markup Language (YAML)، Network Configuration Protocol (NETCONF)، Representational State Transfer Configuration Protocol (RESTCONF) را مطالعه خواهید کرد.

300-535 SPAUTO (Automating and Programming Cisco Service Provider Solutions)

این آزمون دانش شما را در پیاده‌سازی راهکارهای خودکار ارائه دهنده خدمات، از جمله مفاهیم برنامه‌نویسی، orchestration، ابزارهای خودکارسازی و غیره را تست می‌کند. دوره آموزشی مربوطه شما را برای پیاده‌سازی و پشتیبانی از راهکارهای اتوماسیون در زیرساخت شبکه ارائه دهنده خدمات، با استفاده از اصول برنامه‌نویسی شبکه، پروتکل‌ها، ابزارها و مکانیسم‌ها آماده می‌کند. از طریق آموزش‌های تئوری و آزمایشگاه‌های عملی می‌آموزید که محیط‌های شبکه ارائه‌دهنده خدمات را با استفاده از مدل‌های داده مدرن نصب، پیکربندی، نظارت و اجرا کنید. این مدل‌ها به شما اجازه می‌دهند که داده‌های عملیاتی و پروتکل‌های مدیریت شبکه جدید را به منظور مدیریت صدها یا هزاران دستگاه در یک عملیات واحد، جایگزین مدیریت سنتی، زمان‌بر، مستعد خطا، دستگاه به دستگاه، رابط خط فرمان (CLI) به‌کار بگیرید. این دوره همچنین راهکارهای خودکارسازی قدرتمندی را معرفی می‌کند که می‌تواند عملیات شبکه را ساده کند.
این دوره مدل‌های داده Yet Another Next Generation (YANG) و ابزارهای اعتبارسنجی، پروتکل‌های RESTCONF و پروتکل‌های مدیریت شبکه  NETCONF، تله‌متری مبتنی بر مدل با Google Remote Procedure Call (gRPC) و Google Network Management Interface (gNMI)، خودکارسازی ترافیک با XR Transport Control (XTC)، ابزارهای خودکارسازی SSH مانند NetMiko و Ansible، orchestration  با Network Services Orchestration (NSO)، مدیریت چرخه Network Function Virtualization (NFV) با Elastic Services Controller (ESC) و خودکارسازی عملیات شبکه با Automation Engine (WAE)، را پوشش می‌دهد.

300-735 SAUTO (Automating and Programming Cisco Security Solutions)

این آزمون دانش شما را در مورد پیاده‌سازی راهکارهای خودکار امنیتی، از جمله مفاهیم برنامه نویسی،  APIs RESTful، مدل‌های داده، پروتکل‌ها، فایروال‌ها، وب، DNS، امنیت ابر و ایمیل و ISE را تست می‌کند. در دوره آموزشی Implementing Automation for Cisco Security Solutions (SAUI) v1.0 خواهید آموخت که چگونه راهکارهای امنیتی خودکار پیشرفته‌ای را برای شبکه خود طراحی کنید. همچنین در این دوره بر Cisco Identity Services Engine (ISE) برای تقویت امنیت سایبری برای سرویس‌های وب، شبکه و دستگاه‌ها تسلط خواهید یافت. شما یاد خواهید گرفت که در پلتفرم‌های زیر کار کنید: Cisco Firepower Management Center، Cisco Firepower Threat Defense، Cisco ISE، Cisco pxGrid، Cisco Stealthwatch Enterprise، Cisco Stealthwatch Cloud، Cisco Umbrella،Cisco Advanced Malware Protection(AMP) و Cisco Security Management Appliances.

300-910 DEVOPS (Implementing DevOps Solutions and Practices using Cisco Platforms)

این آزمون دانش شما را از تکنیک‌های DevOps تست می‌کند، زیرا مربوط به راه‌اندازی اتوماسیون است که پیکربندی خودکار، مدیریت و قابلیت توسعه میکروسرویس‌های ابری و فرآیندهای زیرساختی را در پلتفرم‌های سیسکو امکان‌پذیر می‌سازد. در دوره آموزشی مربوطه همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه Docker و Kubernetes را برای ایجاد قابلیت‌های پیشرفته و انعطاف‌پذیری در نصب برنامه ادغام کنید. این دوره برای مهندسین شبکه و نرم‌افزار که علاقه‌مند به اتوماسیون و برنامه‌نویسی هستند، مناسب است.

300-915 DEVIOT (Developing Solutions using Cisco IoT and Edge Platforms)

این آزمون دانش توسعه برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا شما در رابطه با معماری شبکه و محاسبات IoT سیسکو از جمله Cisco IOx و Cisco EFM، تجسم داده‌های IoT و روش‌های امنیتی را می‌سنجد. در دوره آموزشی مربوطه، از طریق آموزش‌های تئوری و تجربه عملی، پیاده‌سازی و استقرار برنامه‌های Cisco IOx را با استفاده از Cisco Field Network Director و Cisco Kinetic خواهید آموخت. این دوره شامل طراحی، استقرار و عیب‌یابی برنامه‌های کاربردی لبه و درک استفاده از ابزارهای مدیریتی می‌شود تا بتوانید شبکه صنعتی و دستگاه‌های متصل خود را کنترل کنید. این دوره در درجه اول برای مهندسین شبکه و نرم‌افزار طراحی شده است که علاقه‌مند به یادگیری در مورد اتوماسیون و برنامه‌نویسی هستند.

300-920 DEVWBX (Developing Applications for Cisco Webex and Webex Devices)

دوره آموزشی مربوط به این گواهینامه، شما را برای استفاده از ویژگی‌های قابل برنامه‌ریزی Webex، راهکار Enterprise سیسکو برای ویدئو کنفرانس‌ها، جلسات آنلاین، آموزش آنلاین، وبینارها، کنفرانس‌های وب، collaboration و تماس‌ cloud آماده می‌کند. شما یاد خواهید گرفت که چگونه از APIهای Webex برای گسترش عملکردهای تیمها، جلسات و دستگاه‌ها استفاده کنید و بررسی کنید که چگونه این APIها می‌توانند به خودکارسازی، مدیریت و اجرای سازگاری کمک کنند. این دوره برای افراد حرفه‌ای در مشاغلی مانند، مهندسان ارتباطات، مدیران پروژه، مهندسان شبکه، مهندسین نرم افزار و معماران سیستم، سودمند خواهد بود.

چه تجربه‌ای برای دریافت DevNet Professional نیاز دارید؟

یکی از مزایای سیستم صدور گواهینامه جدید سیسکو عدم وجود پیش نیازهای رسمی است. اگر شما دریافت گواهینامه DevNet Professional را در برنامه خود دارید و فکر می‌کنید که می‌توانید از عهده آن بر بیایید، نیازی به دریافت گواهینامه Associate نیست. با این حال، آزمون DevNet Professional داوطلبانی را هدف قرار داده است که سه تا پنج سال تجربه کار در زمینه توسعه نرم‌افزار از جمله برنامه‌نویسی Python دارند. در واقع، شما باید در موقعیت شغلی توسعه‌دهنده که چند سالی در توسعه و نگه‌داری برنامه‌های ساخته شده بر روی پلتفرم‌های سیسکو کار کرده است، تجربه داشته باشید.  بنابراین اگر تجربه کار ندارید ممکن است این آزمون برای شما بسیار چالش برانگیز باشد.

دریافت DevNet Professional برای چه کسانی مناسب است؟

دریافت گواهینامه با توجه به داشتن هشت زمینه تخصصی، برای طیف گسترده‌ای از مهندسان کامپیوتر و فناوری اطلاعات سودمند خواهد بود. در بخش قصد داریم تاثیر این گواهینامه در موقعیت شغلی برخی از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات را برررسی کنیم.

DevNet Professional برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار

کل مسیر صدور گواهی DevNet برای تاکید بر نقش یکپارچه‌تر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در یک محیط شبکه‌ای طراحی شده است، بنابراین، DevNet Professional برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ایده‌آل است.

DevNet Professional برای مدیران شبکه

مسیر DevNet احتمالا برای مدیر شبکه‌ای که قصد دارد حرفه‌اش را با برنامه‌های نرم‌افزاری در شبکه‌های سیسکو سپری کند، مناسب است. همان‌طور که گفته شد، گواهینامه DevNet Professional بیشتر برای کسانی طراحی شده است که چندین سال تجربه در نگه‌داری و توسعه برنامه ها دارند، بنابراین این گواهینامه برای مدیر شبکه‌ای که قصد دارد برای همیشه در همین سطح از حرفه خود باقی بماند، ممکن است، خیلی حرفه‌ای باشد. با این حال، بسیاری از دوره‌های تمرکز ذکر شده در بالا به طور خاص از ادمین‌های شبکه با تجربه به‌عنوان کاندیدای اید‌ه‌آل یاد می‌کنند، بنابراین کسب یک DevNet Professional می‌تواند برای مدیران شبکه نیز بسیار سودمند باشد.

DevNet Professional برای مهندسان شبکه

مهندسان شبکه از مهم‌ترین اعضای گروه مورد هدف برای دریافت DevNet Professional هستند (دیگری توسعه دهندگان نرم‌افزار هستند که در بالا مورد بحث قرار گرفت). برنامه‌ها دیگر صرفا در یک شبکه میزبانی نمی‌شوند، آن‌ها به طور فزاینده‌ای به بخشی یکپارچه از آن تبدیل می‌شوند. آینده مهندسی شبکه مستلزم آشنایی و توانایی کار در برنامه‌های نرم‌افزاری است. نشان دادن توانایی شما در انجام این کار، ارزش بالایی به رزومه شما اضافه می‌کند.

آیا گواهینامه DevNet Professional ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟

صرف نظر از این‌که شما یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار حرفه‌ای با مهارت‌های شبکه هستید  یا یک متخصص شبکه که با برنامه‌های کاربردی نرم‌افزار کار می‌کند، گواهینامه DevNet Professional قطعا چیزی برای ارائه به شما خواهد داشت. واقعیت آینده دنیای فناوری اطلاعات یک دنیای یکپارچه است و مسیر صدور گواهی DevNet سیسکو این واقعیت را منعکس می‌کند. دریافت گواهینامه در یکی از جدیدترین مسیرهای صدور گواهینامه از کمپانی پیشرو در حوزه شبکه در جهان، بدون شک به پیشرفت شغلی شما کمک خواهد کرد.

DevNet Professional برای یادگیری مهارت‌ها

مسیر DevNet سیسکو برای پل زدن بین دو دنیای منحصربه‌فرد طراحی شده است. شغل شما تا این مرحله احتمالا بیشتر بر روی شبکه یا نرم‌افزار متمرکز بوده است. دریافت یک گواهینامه که ترکیبی از این دو، قطعا شما را در معرض دانش و تجربیات جدید از هر دو حوزه قرار می‌دهد، بنابراین می‌توانید با آماده شدن برای این آزمون، روی تبدیل شدن به یک متخصص حرفه ای‌تر در دنیای فناوری اطلاعات، حساب کنید.

استفاده از DevNet Professional برای تایید مهارت‌ها

آزمون اصلی مطمئنا توانایی شما را برای کار در برنامه‌های نرم‌افزاری ساخته شده برای محیط سیسکو تایید می‌کند، در کنار آن آزمون‌های تمرکز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مجموعه مهارت‌های تخصصی شما در زمینه‌ای خاص را تایید می‌کنند. گواهینامه DevNet Professional نیز به گونه‌ای طراحی شده است که برای تخصص‌های متعدد قابل تنظیم باشد و کسب آن بدون شک شما را به‌عنوان یک متخصص حرفه‌ای در حوزه انتخابی تایید می‌کند.

آشنایی با سایر دوره‌های سیسکو 

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg