گواهینامه CCNP Service Provider سیسکو چیست؟
۱۴۰۰/۱۰/۰۳ تاریخ انتشار

CCNP Service Provider چیست؟

نرم‌افزار و شبکه روزبه‌روز بیشتر به یک‌دیگر مرتبط می‌شوند. پیشرفت‌های فناوری باعث ظهور برنامه‌ها و کسب‌وکارهای جدیدی که همه چیز از جمله افراد، دستگاه‌ها و ماشین‌ها را به هم متصل می‌کنند، شده است. با فناوری intent-based networking، ارائه دهندگان خدمات می‌توانند از مزایای خودکار کردن کنترل شبکه برای مقیاس‌ و امنیت زیرساخت‌های خود استفاده کنند. برای استفاده از این فرصت‌ها، ارائه دهندگان خدمات به طیف وسیع‌تری از مهارت‌ها و تمرکز عمیق‌تر در حوزه‌های فناوری استراتژیک نیاز دارند. گواهینامه CCNP Service Provider دقیقا این مهارت‌ها را در شما ایجاد می‌کند.
CCNP یک گواهینامه سطح حرفه‌ای سیسکو است که معمولا برای کسانی که یک یا چند سال تجربه کار با شبکه دارند مناسب است تا مهارت‌های خود را ارتقا داده و به طور مستقل روی راهکار‌های پیچیده شبکه کار کند. داشتن گواهینامه CCNP توانایی شما کار کردن با تجهیزات سیسکو در سطح حرفه‌ای، تایید می‌کند.
 CCNP Service Provider گواهینامه‌ای است که مهارت در پیکربندی و مدیریت پیشرفته شبکه‌های ارائه‌دهنده خدمات را نشان می‌دهد. CCNP Service Provider گواهینامه معتبری است و یک مدیر شبکه، مهندس یا معمار قبل از این‌که بتواند اقدام به دریافت این گواهینامه کند، باید مهارت در پیاده‌سازی و اجرای فناوری‌های اصلی شبکه ارائه‌دهنده خدمات سیسکو و همچنین تسلط تخصصی در یک حوزه خاص از مدیریت یا طراحی شبکه ارائه‌دهنده خدمات را به‌دست آورد.
CCNP Service Provider گواهینامه چالش برانگیزی است که مهارت‌های حرفه‌ای شبکه را در مدیریت و عیب‌یابی برخی از پیچیده‌ترین شبکه‌های جهان تست می‌کند، بنابراین قطعاً دریافت این گواهینامه بسیار ارزشمند است. همچنین، دستگاه‌ها و فناوری‌های شبکه سیسکو نیاز بسیاری از شبکه‌های جهان را تامین می‌کنند، بنابراین، داشتن گواهینامه حرفه‌ای پیشرفته از سیسکو شما را از همتایان و رقبا برای موقعیت شغلی موردنظر، متمایز می‌کند.

مزایای کسب گواهینامه CCNP Service Provider

  • با داشتن گواهینامه CCNP Service Provider که اعتبار بالایی در دنیای فناوری اطلاعات دارد، دانش و مهارت‌های خود را در زمینه راهکارهای ارائه دهنده خدمات، ثابت می‌کنید.
  • گواهینامه CCNP Service Provider خود را می‌توانید با توجه به هدف و علاقه و نیاز در موضوع و زمینه خاصی، شخصی‌سازی کنید.
  • در دنیای پرسرعت خدمات فناوری‌های ارائه دهنده خدمات، امکان پیشرفت در موقعیت خود را فراهم می‌کنید.
  • مهارت‌های خودکار کردن کنترل ارائه دهنده خدمات را اضافه می‌کنید.
  • با قبولی در آزمون اصلی CCNP Service Provider خود را برای آزمون آزمایشگاهی CCIE Service Provider  آماده می‌کنید.

آزمون‌ها و گواهینامه‌های CCNP Service Provider

برای به دست آوردن CCNP Service Provider، باید در دو آزمون نمره قبولی را کسب کنید؛ یک آزمون اصلی و یک آزمون تمرکز ارائه دهنده خدمات که به انتخاب شما صورت می‌گیرد. شرکت در آزمون اصلی اجباری است، اما شما می‌توانید انتخاب کنید که علاوه بر آزمون اصلی در یکی از سه آزمون تمرکز شرکت کنید. سه آزمون تمرکز موضوعات تخصصی صنعت مانند مسیریابی پیشرفته، خدمات VPN و اتوماسیون را پوشش می‌دهد. به این صورت، با گذراندن یکی از آزمون‌های تمرکز، علاوه بر کسب مهارت‌های لازم در زمینه ارائه دهنده خدمات، یک گواهینامه تخصصی نیز کسب خواهید کرد.

  • آزمون اصلی بر دانش شما از زیرساخت‌های ارائه دهنده خدمات متمرکز است. این آزمون همچنین برای شرکت در آزمون گواهینامه CCIE Service Provider الزامی است. این آزمون 120 دقیقه است و به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.
  • آزمون‌های تمرکز بر موضوعات نوظهور و خاص صنعت مانند مسیریابی پیشرفته، خدمات VPN و اتوماسیون متمرکز است. شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه برای آزمون‌های تمرکز آماده شوید. این آزمون‌های در زمان 90 دقیقه و به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.

آزمون اصلی

350-501 SPCOR (Implementing and Operating Cisco Service Provider Network Core Technologies)

این آزمون دانش شما را در مورد پیاده‌سازی فناوری‌های  شبکه ارائه دهنده خدمات، از جمله معماری اصلی، خدمات، شبکه، خودکارسازی، کیفیت خدمات، امنیت را می‌سنجد. دوره آموزشی مربوطه به شما نحوه پیکربندی، ممیزی، عیب‌یابی و بهینه‌سازی زیرساخت‌های شبکه IP ارائه‌دهنده خدمات نسل بعدی را می‌آموزد.

آزمون‌های تمرکز

300-510 SPRI ((Implementing Cisco Service Provider Advanced Routing Solutions

دوره آموزشی مربوطه به شما تئوری‌ها و روش‌هایی را برای یکپارچه‌سازی فناوری‌های مسیریابی پیشرفته را آموزش می‌دهد تا دانش و مهارت‌های شما را شبکه‌های اصلی ارائه دهنده خدمات گسترش دهد. آزمون SPRI دانش شما را در زمینه پیاده‌سازی فناوری‌های مسیریابی پیشرفته ارائه‌دهنده خدمات، از جمله پروتکل‌های مسیریابی، زبان خط مشی، MPLS، Segment routing را تست می‌کند.

300-515 SPVI (Implementing Cisco Service Provider VPN Services)

این آزمون دانش شما را در مورد اجرای خدمات VPN ارائه دهنده خدمات، از جمله لایه 2، لایه 3 و IPv6 می‌سنجد. دوره آموزشی مربوطه شما را برای مدیریت محیط‌های شبکه خصوصی مجازی (VPN) که بر اساس پروتکل MPLS رایج ارائه دهنده خدمات ساخته شده‌اند، آماده می‌کند. شما آزمایشگاه‌های عملی را برای تقویت مفاهیم اساسی MPLS VPN، مزایا و طبقه‌بندی، اجزای MPLS، عملیات کنترل پلین و دیتا پلین MPLS، مسیریابی MPLS VPN با استفاده از VRF، MPLS VPN لایه 2 و لایه 3، پیاده‌‌سازی IPv6 MPLS VPN، IP Multicast VPN و سرویس‌های مشترک VPN را تجربه خواهید کرد. این دوره همچنین راهکارهایی را برای استقرار MPLS VPN با عبور از چندین دامنه ارائه دهنده خدمات را پوشش می‌دهد که استفاده از پهنای باند شبکه را بهبود می‌بخشد.

300-535 SPAUTO (Automating and Programming Cisco Service Provider Solutions)

این آزمون دانش شما را در پیاده‌سازی راهکارهای خودکار ارائه دهنده خدمات، از جمله مفاهیم برنامه‌نویسی، orchestration، ابزارهای خودکارسازی و غیره را تست می‌کند. دوره آموزشی مربوطه شما را برای پیاده‌سازی و پشتیبانی از راهکارهای اتوماسیون در زیرساخت شبکه ارائه دهنده خدمات، با استفاده از اصول برنامه‌ریزی شبکه، پروتکل‌ها، ابزارها و مکانیسم‌ها آماده می‌کند. از طریق ترکیبی از آموزش‌های تئوری و آزمایشگاه‌های عملی می‌آموزید که محیط‌های شبکه ارائه‌دهنده خدمات را با استفاده از مدل‌های داده مدرن نصب، پیکربندی، نظارت و اجرا کنید. این مدل‌ها به شما اجازه می‌دهند که داده‌های عملیاتی و پروتکل‌های مدیریت شبکه جدید را به منظور مدیریت صدها یا هزاران دستگاه در یک عملیات واحد، جایگزین مدیریت سنتی، زمان‌بر، مستعد خطا، دستگاه به دستگاه، رابط خط فرمان (CLI) به‌کار بگیرید. این دوره همچنین راهکارهای خودکارسازی قدرتمندی را معرفی می‌کند که می‌تواند عملیات شبکه را ساده کند.
این دوره مدل‌های داده Yet Another Next Generation (YANG) و ابزارهای اعتبارسنجی، پروتکل‌های RESTCONF و پروتکل‌های مدیریت شبکه  NETCONF، تله‌متری مبتنی بر مدل با Google Remote Procedure Call (gRPC) و Google Network Management Interface (gNMI)، خودکارسازی ترافیک با XR Transport Control (XTC)، ابزارهای خودکارسازی SSH مانند NetMiko و Ansible، orchestration  با Network Services Orchestration (NSO)، مدیریت چرخه Network Function Virtualization (NFV) با Elastic Services Controller (ESC) و خودکارسازی عملیات شبکه با Automation Engine (WAE)، را پوشش می‌دهد.

هزینه آزمون CCNP Service Provider چقدر است؟

آزمون اصلی CCNP Service Provider، 400 دلار و هر آزمون تمرکز 300 دلار هزینه دارد. شما باید در آزمون اصلی شرکت کنید و فقط باید یکی از تمرکزها را بگذرانید، بنابراین اگر در اولین تلاش خود در هر دو آزمون نمره قبولی کسب کنید، تنها 700 دلار هزینه برای شما دربرخواهد داشت.

برای موفقیت در آزمون CCNP Service Provider، تجربه کار عملی در محیط واقعی نیاز است؟

از فوریه 2020، سیسکو دیگر هیچ پیش‌نیازی برای استفاده از CCNP Service Provider تایین نکرده است، بنابراین از نظر فنی، فردی در هر مقطعی از شغل خود می‌تواند در آزمون CCNP Service Provider شرکت کند. با این حال، CCNP Service Provider یک آزمون بسیار چالش برانگیز است. قبولی در آزمون اصلی و آزمون‌های تمرکز، نه تنها دانش بسیار پیشرفته راهکارها و فناوری‌های ارائه‌دهنده خدمات سیسکو را می‌طلبد بلکه مهارت‌های واقعی در پیاده‌سازی، مدیریت و عیب‌یابی را نیز می‌سنجد. بنابراین، توصیه می‌شود استاندارد سه تا پنج سال تجربه در پیاده‌سازی راهکارهای سازمانی را جدی بگیرید.

CCNP Service Provider برای چه کسانی مناسب است؟

CCNP Service Provider برای متخصصان شبکه که چندین سال بر روی شبکه‌های ارائه‌دهنده خدمات کار کرده‌اند و می‌خواهند مدرکی برای تایید تخصص فنی پیشرفته‌شان به دست آورند، بهترین است.
CCNP Service Provider می‌تواند برای مدیران شبکه با تجربه، ارزشمند باشد. دانش و مهارت‌هایی که با کسب CCNP Service Provider به دست خواهید آورد، مطمئنا شما را از موقعیت‌های مدیریتی سطح پایین خارج می‌کند. درواقع، اگر می‌خواهید برای تمام عمر مدیر شبکه باقی بمانید، ممکن است دریافت CCNP Service Provider چندان مفید نباشد، اما اگر امیدوار هستید در موقعیت شغلی خود پیشرفت کنید، تلاش برای کسب CCNP Service Provider ارزشش را خواهد داشت.
CCNP Service Provider همچنین برای مهندسان شبکه نیز سودمند خواد بود. مهندسان شبکه اغلب افرادی هستند که مسئول درک جزئیات بسیار دقیق پروتکل‌های پیشرفته شبکه هستند و CCNP Service Provider دقیقا همان چیزی است که تسلط آن‌ها بر این موضوعات را تایید می‌کند.
دریافت این گواهینامه برای معماران شبکه نیز کاملا ارزشمند است. توانایی بررسی مسائل مربوط به خودکارسازی و قابلیت برنامه‌ریزی شبکه در حین طراحی شبکه‌ها، بخش بزرگی از مسئولیت‌های اکثر معماران شبکه است. معماران شبکه این فناوری‌ها و حتا بیشتر از این‌ها را توسط CCNP Service Provider، می‌آموزند. آزمون اصلی بر معماری و segment routing تاکید می‌کند و برای معماران شبکه که مسئول رهبری تیم‌های مدیران شبکه هستند، بسیار مهم است.

 

آشنایی با سایر دوره‌های سیسکو 

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg