گواهینامه CCNP Data Center سیسکو چیست؟
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ تاریخ انتشار

CCNP (Cisco Certified Network Professional) چیست؟

CCNP گواهینامه سطح حرفه‌ای (Professional) سیسکو است که در زمنیه‌های مختلفی می‌توانید اقدام به کسب آن کنید، در واقع شما می‌توانید چندین گواهینامه CCNP داشته باشید. اصولا یک متخصص حرفه‌ای در زمنیه شبکه، دارای گواهی CCNP است که نوعی گواهینامه حرفه‌ای فناوری اطلاعات است که توسط کمپانی سیسکو ایجاد شده است تا توانایی‌های فرد در کار با محصولات شبکه و تکنولوژی‌های سیسکو را ثابت کند. CCNP ارائه شده است تا مهارت‌های خود را ارتقا داده و به طور مستقل روی راهکار‌های پیچیده شبکه کار کنید. در طول دوره‌ها، تمرکز اصلی بر آماده‌سازی متخصصان برای آزمون‌های CCNP است.

گواهینامه CCNP Data Center چیست؟

برای تعداد زیادی از شرکت‌ها در سراسر جهان، مراکز داده راهکار بسیاری از مشکلات بلندمدت آن‌ها هستند. شبکه‌های پیشرفته، محاسبات، شبکه ذخیره‌سازی و فناوری‌های اتوماسیون می‌توانند در زمان، پول و نیروی انسانی صرفه‌جویی کنند. اما کسی باید تمام آن فناوری‌ها را نصب، نگه‌داری، بهینه‌سازی و عیب‌یابی کند. CCNP Data Center گواهینامهای است که مهارت‌های یک متخصص فناوری اطلاعات را در اجرای فناوری‌های اصلی مرکز داده سیسکو تایید می‌کند.
گواهینامه CCNP Data Center شما را برای موقعیت‌های شغلی در سطح حرفه‌ای در فناوری‌های مرکز داده سیسکو آماده می‌کند. CCNP Data Center اکنون دارای اتوماسیون و قابلیت برنامه‌ریزی است تا به شما کمک کند زیرساخت مرکز داده خود را مقیاس‌بندی کنید. داشتن گواهینامه CCNP Data Center مهارت‌های شما در رابطه با راهکارهای مرکز داده را تایید می‌کند.
پیشرفت‌های فناوری باعث ظهور برنامه‌ها و کسب‌وکارهای جدیدی می‌شود که همه چیز از جمله افراد، دستگاه‌ها و ماشین‌ها را به هم متصل می‌کنن که بیش از هر زمان دیگری تولید انبوه داده را به‌دنبال دارد. با فناوری intent-based networking، تیم‌های مرکز داده می‌توانند از مزایای خودکار کردن کنترل شبکه برای مقیاس‌ و امنیت زیرساخت‌های خود استفاده کنند. برای استفاده از این فرصت‌ها، امروزه متخصصان مرکز داده به طیف وسیع‌تری از مهارت‌ها و تمرکز عمیق‌تر در حوزه‌های فناوری استراتژیک نیاز دارند. گواهینامه CCNP Data Center دقیقا این مهارت‌ها را در شما ایجاد می‌کند.
هیچ پیش نیاز رسمی برای آزمون CCNP Data Center وجود ندارد، اما قبل از شرکت در آزمون باید درک خوبی از موضوعات آن داشته باشید. همچنین، داوطلبان معمولا سه تا پنج سال تجربه در پیاده‌سازی راهکارهای مرکز داده دارند.
برای کسب گواهینامه CCNP Data Center، نیاز است دو آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید: یک آزمون فناوری‌های اصلی مرکز داده را پوشش می‌دهد و آزمون دیگر به زمینه خاصی که قصد دارید تمرکز کنید مربوط می‌شود که به انتخاب خود شما است.

  • آزمون اصلی بر دانش شما از زیرساخت مرکز داده متمرکز است. قبولی در آزمون اصلی واجد امکان شرکت در آزمون CCIE Data Center و کسب گواهینامه آن را فراهم می‌کند.
  • آزمون‌های تمرکز بر موضوعات جدید و خاص صنعت متمرکز است. شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزشی سیسکو، خود را برای آزمون‌های تمرکز آماده کنید.

آزمون‌های گواهینامه CCNP Data Center

آزمون اصلی

350-601 DCCOR (Implementing and Operating Cisco Data Center Core Technologies)

این آزمون دانش شما را در زمینه پیاده‌سازی فناوری‌های مرکز داده، از جمله: شبکه، پردازش، ذخیره‌سازی، اتوماسیون و امنیت، می‌سنجد. این دوره به شما کمک می‌کند تا برای گواهیناامه‌های  CCNP Data Centerو CCIE Data Center و برای موقعیت‌های شغلی در مرکز داده در سطح پیشرفته، آماده شوید. در این دوره، شما بر مهارت‌ها و فناوری‌های مورد نیاز برای پیاده‌سازی زیرساخت‌های LAN و SAN مسلط خواهید شد. همچنین با اصول اتوماسیون و امنیت در مراکز داده آشنا خواهید شد. شما تجربه عملی در نصب، ایمن‌سازی، به‌کارگیری و نگه‌داری زیرساخت‌های مرکز داده سیسکو، از جمله سوئیچ‌های MDS و سوئیچ‌هایNexus  سیسکو را به‌دست خواهید آورد.

آزمون‌های تمرکز

300-610 DCID (Designing Cisco Data Center Infrastructure)

 این آزمون دانش شما را در طراحی زیرساخت مرکز داده، از جمله شبکه، پردازش، ذخیره‌سازی و اتوماسیون تست می‌کند. این دوره به شما کمک می‌کند تا بر گزینه‌های طراحی و برقراری متمرکز راهکارها و فناوری‌های مرکز داده سیسکو در سراسر شبکه، مجازی‌سازی، شبکه‌های ذخیره‌سازی، اتوماسیون و امنیت تسلط پیدا کنید. شما روش‌های طراحی برای راهکار Cisco UCS مبتنی بر سرورهای Cisco UCS B-Series و C-Series، Cisco UCS Manager و Cisco Unified Fabric را خواهید آموخت. همچنین تجربه طراحی با فناوری‌های مدیریت شبکه از جمله Cisco UCS Manager، DCNM و Cisco UCS Director را کسب خواهید کرد.

300-615 DCIT (Troubleshooting Cisco Data Center Infrastructure)

این آزمون دانش شما را در زمینه عیب‌یابی زیرساخت مرکز داده، از جمله شبکه، پلتفرم‌های محاسباتی، شبکه ذخیره‌سازی، اتوماسیون و مدیریت و عملیات، تست می‌کند. این دوره نحوه عیب‌یابی LAN، SAN، Cisco Data Center Unified Fabric، Cisco Unified Computing System (Cisco UCS) وCisco Application-Centric Infrastructure (Cisco ACI)  را به شما آموزش می‌دهد. شما روش‌ها و ابزارهایی را برای شناسایی مسائلی که ممکن است در معماری شبکه مرکز داده رخ دهد، یاد خواهید گرفت. همچنین، به‌طور عملی آموزش لازم در زمینه عیب‌یابی، نصب، پیکربندی و مسائل مربوط به اتصال در سوئیچ‌های MDS سیسکو، سوئیچ‌های  Nexusسیسکو، Cisco Fabric Extenders (FEX)، Cisco UCS، Cisco ACI و موارد دیگر دریافت خواهید کرد.

300-620 DCACI (Implementing Cisco Application Centric Infrastructure)

 این آزمون دانش شما را در مورد سوئیچ‌های سیسکو در حالت ACI ارزیابی می‌کند، از جمله زیرساخت اصلی ACI، ACI Packet Forwarding، اتصال شبکه خارجی، مدیریت ACI، ACI Anywhere. دوره آموزشی مربوطه، نحوه نصب و مدیریت سوئیچ‌های سری Nexus 9000 سیسکو را در حالت Cisco Application Centric Infrastructure  (Cisco ACI) نشان می‌دهد. نحوه پیکربندی و مدیریت سوئیچ‌های Cisco Nexus 9000 Series در حالت ACI، نحوه اتصال پارچه Cisco ACI به شبکه‌ها و سرویس‌های خارجی و اصول یکپارچه‌سازی Virtual Machine Manager (VMM) را خواهید آموخت. شما تمرین عملی در اجرای قابلیت‌های کلیدی مانند Policyها، اتصال، ادغام VMM و موارد دیگر خواهید داشت.

300-625 DCSAN (Implementing Cisco Storage Area Networking)

این آزمون دانش شما را در مورد سوئیچ‌های سری MDS 9000 سیسکو تست می‌کند، از جمله نصب، پیاده‌سازی، مدیریت و نظارت، عیب‌یابی. دوره آموزشی Configuring Cisco MDS 9000 Series Switches (DCMDS) که پیشنهادی سیسکو است به شما نحوه پیاده‌سازی، مدیریت و عیب‌یابی سوئیچ‌های سری  MDS 9000سیسکو را برای ایجاد شبکه‌های ذخیره‌سازی با دسترسی بالا و مقیاس‌پذیر را آموزش می‌دهد. از طریق آموزش‌های تخصصی و تمرین عملی گسترده، نحوه استقرار و استفاده از قابلیت‌هایی مانند Virtual Storage Area Networks (VSANs)، Role-Based Access Control (RBAC)، امنیت اصلی N-Port Virtualization (NPV)، zone بندی، اتوماسیون با NX-API، تحلیل SAN، Fibre Channel با تانل‌های TCP/IP (FCIP) و موارد دیگر  و همچنین، نحوه پیکربندی و پیاده‌سازی ویژگی‌های پلتفرم و تکنیک‌های عیب‌یابی مربوط به دامنه‌های FC، ارتقاء فریم‌ور، zone ها و ادغام آن‌ها را خواهید آموخت.

300-630 DCACIA (Implementing Cisco Application Centric Infrastructure - Advanced)

این آزمون دانش و مهارت‌های سطح پیشرفه متقاضی را در مورد سوئیچ‌های سیسکو در حالت ACI از جمله پیکربندی، پیاده‌سازی، مدیریت و عیب‌یابی آزمایش می‌کند. در دوره آموزشی مربوطه، خواهید آموخت که چگونه قابلیت‌های سوئیچ‌های سری Nexus 9000  سیسکو را در حالت)  Cisco Application Centric Infrastructure (Cisco ACI یکپارچه کنید. شما یاد خواهید گرفت که چگونه سوئیچ‌های سری Nexus 9000 Cisco را در حالت ACI پیکربندی و مدیریت کنید که مدیریت و چارچوب پیشرفته‌ای را به همراه پروتکل‌های مورد استفاده، ارائه می‌دهد. این دوره همچنین نحوه استفاده از Cisco ACI را به عنوان یک راهکار سیاست محور که نرم‌افزار و سخت‌افزار را یکی می‌کند و نحوه پیاده‌سازی Cisco ACI Multi-Pod وNexus Dashboard Orchestrator (NDO) را پوشش می‌دهد. همچنین، قابلیت‌های پیشرفته ACI مانند ویژگی Rogue Endpoint، Transit Routing، VRF Route Leaking، قوانین قراردادها و zone ‌بندی، Fabric Multi-Pod و Cisco ACI Nexus Dashboard Orchestrator را تمرین خواهید کرد.

300-635 DCAUTO (Automating and Programming Cisco Data Center Solutions)

این آزمون دانش شما را در مورد پیادهسازی راهکارهای خودکار مرکز داده، از جمله مفاهیم برنامه نویسی، Orchestration، ابزارهای اتوماسیون، می‌سنجد. در دوره آموزشی Implementing Automation for Cisco Data Center Solutions (DCAUI) یاد خواهید گرفت که چگونه راهکارهای خودکار مرکز داده سیسکو را پیاده‌سازی کنید. از طریق آموزش‌های تئوری و تمرین عملی، ابزارها را مدیریت کرده و مزایای برنامه نویسی و اتوماسیون را در مرکز داده مبتنی بر سیسکو خواهید آموخت. در این دوره همچنین، Cisco ACI، Software-Defined Networking (SDN) برای مرکز داده و شبکه‌های ابری، پلت‌فرم‌های Nexus سیسکو برای اتوماسیون دستگاه محور و Cisco Unified Computing System (Cisco UCS) برای محاسبات مرکز داده را بررسی خواهید کرد. شما محیط فعلی Application Programming Interfaces (APIs)، ابزارهای توسعه نرم‌افزار، و گردش‌های کاری مربوطه را همراه با استانداردهای باز صنعت ابزارها و APIها، مانند Python، Ansible، Git، JavaScript Object Notation (JSON)، Yaml Ain't Markup Language (YAML)، Network Configuration Protocol (NETCONF)، Representational State Transfer Configuration Protocol (RESTCONF) را مطالعه خواهید کرد.

آیا برای دریافت گواهینامه CCNP Data Center نیاز به تجربه عملی است؟

سیسکو هیچ پیش نیازی برای CCNP Data Center اعلام نکرده است. البته این بدان معناست که شما هر زمان که احساس آمادگی کردید، می‌توانید در آزمون شرکت کنید و به معنای ساده بودن آن نیست و در واقع یک گواهینامه بسیار چالش برانگیز است. بنابراین، قبل از اقدام برای دریافت CCNP Data Center بهتر است تجربه گسترده‌ای در پیاده‌سازی فناوری‌های اصلی مرکز داده  سیسکو داشته باشید. CCNP Data Center به یک متخصص شبکه برای نقش‌های مرکز داده در سطح پیشرفته گواهینامه می‌دهد و هر تجربه‌ای که می‌توانید در زمینه مرکز داده به دست آورید، به شما در قبولی در امتحان کمک بسیاری می‌کند.
همچنین، قبل از اقدام برای CCNP Data Center، باید با پروتکل‌های مسیریابی و سوئیچینگ در محیط مرکز داده آشنا شوید. شما باید نحوه پیاده‌سازی راهکارهای مدیریت نرم‌افزار و نظارت بر زیرساخت و همچنین نحوه استفاده از سیستم محاسباتی یکپارچه سیسکو، UCS Fabric Interconnect و Cisco HyperFlex را بدانید. در آخر، باید با ابزارهای خودکارسازی و اسکریپت نویسی سیسکو و همچنین فناوری‌های اتوماسیون و ارکستراسیون آشنا باشید.

 

آشنایی با سایر دوره‌های سیسکو 

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg