گواهینامه CCNP Collaboration سیسکو چیست؟
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ تاریخ انتشار

CCNP Collaboration چیست؟

CCNP گواهینامه سطح حرفه‌ای (Professional) سیسکو است که در زمنیه‌های مختلفی می‌توانید اقدام به کسب آن کنید. اصولا یک متخصص حرفه‌ای در زمنیه شبکه، دارای گواهی سیسکو CCNP است که نوعی گواهینامه حرفه‌ای فناوری اطلاعات است که توسط کمپانی سیسکو ایجاد شده است تا توانایی‌های فرد در کار با محصولات شبکه و تکنولوژی‌های سیسکو را تایید کند. این امر باعث می‌شود که متخصصان در سازمان‌هایی که از محصولات شبکه سیسکو استفاده می‌کنند، اعتبار بالایی داشته باشند. گواهینامه CCNP برای کسانی که به دنبال یادگیری حرفه‌ای پیاده‌سازی، نگه‌داری و برنامه‌ریزی بسیاری از محصولات شبکه پیشرفته سیسکو هستند، در نظر گرفته شده است.
همان‌طور که می‌دانید پس از سال 2020، کار کردن از راه دور افزایش یافت که به ایجاد تقاضاهای جدید از راهکارهای Collaboration منجر شد. برای مهندسان Colaboration و unified communications network که می‌خواهند مهارت‌های Colaboration پیشرفته را در طراحی، استقرار، پیکربندی و عیب‌یابی برنامه‌ها، دستگاه‌ها و شبکه‌های Cisco Colaboration و Unified Communication توسعه دهند، گواهینامه  CCNP Collaborationسیسکو یک فرصت بسیار ارزشمند است. CCNP Collaboration نوعی گواهینامه تخصصی است. این گواهینامه برای کسی که تجربه کار در شبکه دارد و زمان زیادی برای راهکارهای Collaboration سیسکو صرف کرده است، بسیار سودمند خواهد بود.

آزمون‌ها و گواهینامه‌هایCCNP Collaboration

مانند تمام گواهینامه‌های CCNP، کسب گواهینامه CCNP Collaboration مستلزم گذراندن دو آزمون اختصاصی است: یک آزمون اصلی که همه باید شرکت کنند و دیگری آزمون تمرکز که به انتخاب خود شما است.

  • آزمون اصلی بر دانش شما از زیرساخت‌های Collaboration متمرکز است. در صورتی‌که قصد دارید برای گواهینامه CCIE Collaboration اقدام کنید، قبل از آن، کسب نمره قبولی در CCNP Collaboration الزامی است.
  • آزمون‌های تمرکز بر موضوعات نوظهور و خاص صنعت متمرکز است و شما با توجه به علاقه و نیاز خود انتخاب می‌کنید. می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه سیسکو برای آزمون‌های تمرکز آماده شوید.

گواهینامه اصلی

350-801 CLCOR (Implementing and Operating Cisco Collaboration Core Technologies)

این آزمون دانش شما از فناوریهای اصلی Collaboration را تایید می‌کند. در واقع، دانش شما را از درک عمیق فناوری‌ها و مفاهیم پایه که همه راهکارهای Collaboration بر روی آن ساخته شده‌اند، تست می‌کند. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به زیرساخت و طراحی، پروتکل‌ها، کدک‌ها و نقاط پایانی،Cisco IOS XE gateway  و  media resources، کنترل تماس، QoS، برنامه‌های Collaboration، اشاره کرد. دوره آموزشی مربوطه به شما کمک می‌کند تا برای نقش‌های پیشرفته که بر پیاده‌سازی و اجرای راهکارهای Collaboration سیسکو متمرکز است، آماده شوید.

گواهینامه‌های تمرکز

300-810 CLICA (Implementing Cisco Collaboration Applications)

این آزمون دانش شما را در مورد برنامه‌های Collaboration مانند Single sign-on، Cisco Unified IM، Cisco Unity Connection و Cisco Unity Express و کلاینت‌های برنامه، می‌سنجد. در دوره آموزشی مربوطه یاد خواهید گرفت که چگونه روش‌های ارتباطی را ساده کنید و سیستم‌ها و دستگاه‌های ارتباطی خود را ارتقا دهید.

300-815 CLACCM (Implementing Cisco Advanced Call Control and Mobility Services)

دوره آموزشی  CLACCMخدمات کنترل تماس و  Mobility پیشرفته را پوشش می‌دهد. شما یاد خواهید گرفت که چگونه از ویژگی‌های Cisco Unified Communications Manager برای ادغام زیرساخت‌های ارتباطی خود در یک راهکار Collaboration مقیاس‌پذیر، قابل انتقال و ایمن، استفاده کنید. همچنین، از طریق آموزش‌ها و تجربیات عملی، بر ویژگی‌های زیاد دیگری مانند Cisco Unified Mobility، Cisco Extension Mobility، Device Mobility، Session Initiation Protocol Uniform Resource Identifier (SIP/ URI)، Call Admission Control، فناوری‌های SRST gateway، Cisco Unified Board Element Call deployments و غیره، مسلط خواهید شد.

300-820 CLCEI (Implementing Cisco Collaboration Cloud and Edge Solutions)

دوره آموزشی CLCEI به شما دانشی در مورد راهکارهای Cisco Expressway Series ارائه می‌دهد که امکان تماس‌های business-to-business (B2B)، سیسکو موبایل، دسترسی از راه دور، گزینه‌های احراز هویت، و سایر ویژگی‌های Cisco Expressway Series را فراهم می کند.

300-825 CLCNF (Implementing Cisco Collaboration Conferencing)

این آزمون دانش متقاضیان را از معماری، نصب و پیکربندی، یکپارچه‌سازی و عیب‌یابی conferencing تست می‌کند. دوره آموزشی مربوطه بر روی معماری و راهکارهای Cisco® on-premises conferencing تمرکز دارد. شما دانش و مهارت‌هایی را برای طراحی و پیاده‌سازی سناریوهای استقرار conferencing برای Cisco Meeting Server، ادغام آن با ویژگی‌های کنترل تماس مانند Cisco Unified Communications Manager و Cisco Expressway و سایر دستگاه‌های collaboration conferencing سیسکو، به‌دست خواهید آورد.

300-835 CLAUTO (Automating Cisco Collaboration Solutions)

این آزمون دانش و مهارت‌های شما را از مفاهیم برنامه‌نویسی، APIها و پروتکل‌های خودکارسازی، برنامه‌نویسی پایتون، به چالش می‌کشد. دوره آموزشی مربوطه به شما  خواهد آموخت که چگونه Cisco Collaboration را به صورت خودکار و راهکارهای قابل برنامه‌ریزی برای صدا، ویدئو، Collaboration و conferencing در محل یا در فضای ابری پیاده‌سازی کنید. به کمک آموزش‌ها و آزمایشگاه‌های عملی، ابزارها و فرآیندها را برای مقابله با چالش‌های ارتباطی با استفاده از پلت‌فرم‌های کلیدی از جمله Cisco Unified Communications Manager، Cisco IP Phone Services، Cisco Unity Connection، Cisco Finesse، Cisco Collaboration Endpoints، Cisco Webex Teams,  و Cisco Webex Meetin، به‌کار خواهید گرفت. همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه از رابط‌های API مانند Representational State Transfer (REST) و Simple Object Access Protocol (SOAP)، parsing data in Extensible Markup Language (XML)  و فرمت‌های JavaScript Object Notation (JSON)، و فریمورک‌هایی مانند پایتون، استفاده کنید.

چه مشاغلی برای دارندگان CCNP Collaboration وجود دارد؟

بهترین راه برای پیدا کردن مشاغلی که نیاز به CCNP Collaboration دارند، جستجو در گوگل است. بیایید برخی از موقعیت‌های شغلی را که ممکن است در جستجو‌های خود با آن‌ها مواجه شوید، بررسی کنیم.
Cisco Voice Engineer یکی از اولین مواردی است که با ان مواجه خواهید شد. مهندسی که در این موقعیت شغلی قرار دارد، در زمینه اجرای سیستم‌های تلفن سازمانی BIIIIG تخصص دارد. انتظار می‌رود شرکت هایی را ببینید که به دنبال متخصصانی با تجربه زیاد در زمینه SIP، gateway، و Cisco Unified Communications Manager هستند. این‌ها زمینه هایی هستند که گواهی CCNP Collaboration پوشش می‌دهد، به‌خصوص اگر در آزمون تمرکز 300-810 CLICA شرکت کنید. ممکن است همین شغل را با عناوین دیگری مانند UC Engineer یا Network Engineer – Collaboration مشاهده کنید.
احتمال دیگر، موقعیت عمومی‌تری در حوزه فناوری‌های Collaboration است. این موقعیت‌ها به‌جای تمرکز بر جنبه صوتی، می‌خواهند فردی با تجربه در همه راهکارهای Collaboration، کل مجموعه آن‌ها را مدیریت کند. بنابراین، به دنبال عناوینی مانند UC Engineer، Network Engineer – Collaboration یا Infrastructure Engineer باشید.

نیازمندی‌های گواهینامه CCNP Collaboration چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

هیچ پیش نیاز رسمی برای شرکت در آزمون CCNP Collaboration وجود ندارد. با این حال، سیسکو توصیه می‌کند که متقاضیان این گواهینامه قبل از شرکت در آزمون، 3 تا 5 سال تجربه در اجرای راهکارهای Collaboration داشته باشند. به طور کلی، بهتر است مطمئن شوید در مرحله‌ای از حرفه خود هستید که در آن دریافت گواهینامه Collaboration در سطح Professional برای موقعیت شما سودمند خواهد بود. به عنوان مثال، اگر چند سالی است که در سطح CCNA کار می‌کنید، اقدام برای دریافت گواهینامه CCNP منطقی است، اما، در صورتی‌که شما در زمینه شبکه‌های کامپیوتری مبتدی هستید، احتمالا زمان آن نیست که برای گواهینامه‌های حرفه‌ای‌تر مانند CCNP، آماده شوید. بنابراین، این گواهینامه برای تازه‌کارها یا حتا مهندسان شبکه باتجربه مناسب نیست. انتظار می‌رود که متقاضیان تا حدودی دارای تجربه در زمینه Collaboration باشند و هدفت آن‌ها تایید مهارت‌های خود و افزایش دانش خود باشد.
شرکت‌های کوچک‌ معمولا برای نیازهای Collaboration خود به راهکارهای SaaS با استفاده از Slack، Microsoft Teams یا هر یک از سیستم‌های بی‌شمار تلفن VoIP موجود، روی می‌آورند. با این حال، شرکت‌های بزرگ ممکن است همچنان بخواهند این سیستم‌ها را خودشان داشته باشند. سیستم‌ها در فضای ابری همیشه برای همه مناسب نیستند، این موضوع می‌تواند به دلایل نگرانی‌‌های مربوط به حریم خصوصی، وابستگی کامل و غیره باشد. این شرکت‌ها دقیقا همان جایی هستند که افراد دارای گواهینامه Collaboration CCNP می‌توانند برای جستجوی شغل مورد نظر خود، در نظر بگیرند.
قبل از آن‌که تصمیم بگیرید زمان و تلاش و هزینه خود را سرمایه‌گذاری کنید، مطمئن شوید به آن‌چه که CCNP Collaboration پوشش می‌دهد، علاقه‌مند هستید. اگر علاقه‌ای به کار با راهکارهای سیسکو و فناوری Collaboration ندارید، احتمالا باید مسیر دیگری را در نظر بگیرید.
CCNP Collaboration طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهد. کار با راهکارهای Collaboration سیسکو به معنای کار با ابزارها و پلتفرم‌هایی مانند موارد زیر است:

  • Cisco Unified Communications Manager
  • WebEx
  • Cisco Unity Connection
  • Cisco Unity Presence
  • Jabber
  • Cisco Unified IP Phone

 اگر پیاده‌سازی، پشتیبانی، عیب‌یابی یا خودکارسازی و برنامه‌نویسی این‌ راهکارها برای شما جالب به نظر می‌رسد، Collaboration CCNP ممکن است انتخاب مناسبی برای گواهینامه بعدی شما باشد.

هزینه آزمون‌های CCNP Collaboration چقدر است؟

هزینه آزمون می‌تواند بر اساس منطقه و در طول زمان متفاوت باشد.هزینه 350-801 CLCOR در حال حاظر، 400 دلار است و آزمون‌های 300-810/815/820/835 هر کدام 300 دلار هزینه دربرخواهند داشت. بنابراین، هنگام مطالعه برای آزمون‌های CCNP، مسئله هزینه را نیز در نظر داشته باشید.

آینده شغلی دارندگان گواهینامه CCNP Collaboration

منطقی است به این‌که پس از کسب CCNP چه فرصت‌هایی خواهید داشت، فکر کنید.  پس از چند سال کسب تجربه، کسب گواهینامه CCIE  می‌تواند گام بعدی باشد. گواهینامه CCIE نیز یکی از معتبرترین گواهینامه‌ها در فناوری اطلاعات است و کسب Collaboration CCIE می‌تواند به پیشبرد حرفه شما در این صنعت کمک کند.
طبق آماری که وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که بازار نرم‌افزار Collaboration از سال 2020 تا 2027 سالانه بیش از 12 درصد رشد کند. این نشان می‌دهد که ما همچنان شاهد تقاضا برای متخصصان فناوری اطلاعات با مهارت‌های مرتبط با Collaboration خواهیم بود.
حقوق و دستمزدی که برای یک موقعیت شغلی دریافت می‌کنید به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. داشتن گواهینامه‌ معتبر تخصصی تنها یکی از این فاکتورها است. تجربه، تحصیلات دانشگاهی و توانایی‌ها و مهارت‌های شما، همگی در میزان حقوقی که می‌توانید دریافت کنید، نقش دارند. بنابراین، وقتی آماری مانند حقوق و دستمزد CCNP را می‌بینید، احتمالا یک رقم قطعی نیست. در واقع بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که تخمین‌های تقریبی برای دستمزد ارائه دهیم و این رقم به‌صورت متوسط حدود 100 هزار دلار در سال است. اگر چندین سال تجربه کار به‌عنوان مهندس شبکه دارید و مدرک CCNP را به تجربه و مهارت‌های خود اضافه کنید، دستمزدی که دریافت می‌کنید معمولا بیشتر می‌شود. همچنین در صورتی‌که تجربه‌ای ندارید و صرفا یک مدرک CCNP دریافت کرده‌اید، دستمزد دریافتی شما می‌تواند کمتر از این مقدار باشد.

 

آشنایی با سایر دوره‌های سیسکو 

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg