گواهینامه‌ CCNP Enterprise سیسکو چیست؟
۱۴۰۰/۱۰/۰۳ تاریخ انتشار

CCNP چیست؟

CCNP گواهینامه سطح حرفه‌ای سیسکو است که در زمنیه‌های مختلفی می‌توانید اقدام به کسب آن کنید، در واقع شما می‌توانید چندین گواهینامه CCNP داشته باشید. اصولا یک متخصص حرفه‌ای در زمنیه شبکه، دارای گواهی سیسکو CCNP است، که نوعی گواهینامه حرفه ای فناوری اطلاعات است که توسط کمپانی سیسکو ایجاد شده است تا توانایی‌های فرد در کار با محصولات شبکه و تکنولوژی‌های سیسکو را تایید کند. این امر باعث می‌شود که متخصصان در سازمان‌هایی که از محصولات شبکه سیسکو استفاده می‌کنند، اعتبار بالایی داشته باشند. CCNP برای متخصصان فناوری اطلاعات با حداقل یک سال تجربه در شبکه‌های کامپیوتری، در دسترس است. گواهینامه CCNP برای کسانی که به دنبال یادگیری حرفه‌ای پیاده‌سازی، نگه‌داری و برنامه‌ریزی بسیاری از محصولات شبکه پیشرفته سیسکو هستند، در نظر گرفته شده است.
کسانی که گواهینامه CCNP را کسب می‌کنند، در عیب‌یابی، نصب و نگه‌داری شبکه‌های گسترده (WAN) و شبکه‌های محلی (LAN) برای سیستم‌های بین 100 تا 500 نود، مهارت بالایی دارند. همچنین متقاضیان این گواهینامه در دوره آموزشی مربوطه، در طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و پروتکل‌های شبکه، از جمله Route Redistribution، Access Lists، Ethernet و AppleTalk، تخصص کسب می‌کنند.
در طول دوره، تمرکز اصلی بر آماده‌سازی متخصصان برای آزمون CCNP است. مجموعه‌ای از آزمون‌های عملی برای مهک زدن درک و دانش متقاضیان از IP switched network سیسکو و فناوری‌های IP routing برگزار می‌شود. این آزمون‌ها همچنین توانایی افراد در عیب‌یابی، تست و حفظ تکنیک‌های مختلف را می‌سنجند.

CCNP Enterprise چیست و چه گواهینامه‌هایی را شامل می‌شود؟

گواهینامهCCNP Enterprise طراحی شده است تا به شما کمک کند مهارت‌های خود را در دنیای در حال تغییر فناوری‌های شبکه سازمانی، ثابیت کنید. با استفاده از این سری از گواهینامه‌ها می‌توانید انتخاب کنید که در چه زمینه‌ای می‌خواهید تمرکز کرده و فعالیت کنید.

داشتن گواهینامه CCNP Enterprise مهارت‌های شما را در راهکارهای شبکه سازمانی ثابت می‌کند. برای کسب گواهینامه CCNP Enterprise، نیاز است دو آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید: یک آزمون فناوری‌های اصلی سازمانی را پوشش می‌دهد و آزمون دیگر به زمینه خاصی که قصد دارید تمرکز کنید مربوط می‌شود که به انتخاب خود شما است.

  • آزمون اصلی بر دانش شما از زیرساخت‌های سازمانی از جمله معماری Dual stack (IPv4 و IPv6)، مجازی‌سازی، زیرساخت، امنیت و اتوماسیون متمرکز است. قبولی در آزمون اصلی همچنین برای گواهینامه‌های CCIE Enterprise Infrastructure و CCIE Enterprise Wireless  مورد نیاز است.
  • آزمون‌های تمرکز بر موضوعات جدید و خاص صنعت مانند طراحی شبکه، SD-WAN، بی‌سیم و اتوماسیون تمرکز دارند. شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزشی سیسکو مربوطه، خود را برای آزمون‌های تمرکز آماده کنید.

گواهینامه اصلی

350-401 ENCOR (Implementing and Operating Cisco Enterprise Network Core Technologies)

این آزمون دانش و مهارت‌های شما را در رابطه با پیاده‌سازی فناوری‌های شبکه سازمانی اصلی، از جمله: معماری Dual stack (IPv4 و IPv6)، مجازی‌سازی، زیر ساخت، امنیت و اتوماسیون را می‌سنجد. در دوره آموزشی مربوطه، دانش و مهارت‌های لازم برای پیکربندی، عیب‌یابی و مدیریت شبکه‌های سیمی و بی‌سیم سازمانی، همچنین پیاده‌سازی اصول امنیتی، پیاده‌سازی خودکارسازی و قابلیت برنامه‌ریزی در یک شبکه سازمانی و نحوه طراحی شبکه با استفاده از راهکارهای SD-Access و SD-WAN را خواهید آموخت.

گواهینامه‌های تمرکز

300-410 ENARSI (Implementing Cisco Enterprise Advanced Routing and Services)

این آزمون دانش شما را در مورد پیاده‌سازی و عیب‌یابی برای فناوری‌ها و خدمات مسیریابی پیشرفته، از جمله: لایه 3، خدمات VPN، امنیت زیرساخت، خدمات زیرساختی و خودکارسازی زیرساخت، تست می‌کند. دوره آموزشی مربوطه، دانشی را که برای نصب، پیکربندی، کارکرد و عیب‌یابی شبکه سازمانی نیاز دارید به شما می‌دهد. این دوره، فناوری‌های مسیریابی و زیرساخت پیشرفته را پوشش می‌دهد و موضوعات تحت پوشش دوره آموزشی ENCOR  را توسعه می‌دهد.

300-415 ENSDWI (Implementing Cisco SD-WAN Solutions)

این آزمون دانش شما را از درباره SD-WAN سیسکو تست می‌کند، از جمله: معماری SD-WAN، قرار دادن کنترلر، قرار دادن روتر لبه، سیاست‌ها، امنیت، کیفیت خدمات، مالتی‌کست، مدیریت و اقدامات. بعد از این دوره یاد می‌گیرید که چطور راهکارهای  SD-WANدر یک شبکه بزرگ، از جمله نحوه مهاجرت از WAN قدیمی تا SD-WAN، طراحی، نصب، پیکربندی و مدیریت کنید. بهترین روش‌ها برای پیکربندی پروتکل‌های مسیریابی در مرکز داده و همچنین نحوه پیاده‌سازی سیاست‌های کنترل پیشرفته، داده‌ها و برنامه‌های کاربردی را خواهید آموخت. این دوره همچنین گزینه‌های مختلف امنیتی Cisco SD-WAN موجود را بررسی می‌کند، مانند فایروال سازمانی، IPS، فیلتر URL، AMP، SSL/TLS و SIG.

300-420 ENSLD (Designing Cisco Enterprise Networks)

این آزمون دانش شما از طراحی سازمانی، از جمله آدرس‌دهی و مسیریابی پیشرفته، شبکه‌های Campus سازمانی پیشرفته، WAN، خدمات امنیتی، خدمات شبکه و SDA را می‌سنجد. این دوره، دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای طراحی شبکه سازمانی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این دوره به عنوان یک بررسی عمیق در طراحی شبکه سازمانی عمل می‌کند و موضوعات تحت پوشش دوره آموزشی ENCOR را گسترش می‌دهد.

300-425 ENWLSD (Designing Cisco Enterprise Wireless Networks)

این آزمون دانش شما را در مورد طراحی شبکه بی‌سیم تست می‌کند، از جمله زیرساخت‌های سیمی و بی‌سیم، Mobility، WLAN high availability. این دوره دانش لازم برای طراحی شبکه‌های بی‌سیم سیسکو را به شما می‌دهد. همچنین، ویژگی‌های طراحی از مفاهیم طراحی سناریو تا مرحله نصب و اعتبارسنجی پس از نصب را پوشش می‌دهد.

300-430 ENWLSI (Implementing Cisco Enterprise Wireless Networks)

این آزمون دانش شما را در مورد پیاده‌سازی شبکه بی‌سیم از جمله FlexConnect، QoS، Multicast، امنیت برای اتصالات مشتری، مانیتورینگ و هاردنینگ دستگاه تست می‌کند. این دوره، دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت شبکه بی‌سیم امن و عیب‌یابی هر گونه مشکل مرتبط را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما یاد خواهید گرفت که چگونه یک زیرساخت شبکه بی‌سیم را با استفاده از Cisco Identity Service Engine (ISE)، Cisco Prime Infrastructure (PI) و Cisco Connect Mobile Experience برای نظارت و عیب‌یابی مشکلات شبکه، پیاده‌سازی و تقویت کنید.

300-435 ENAUTO (Automating and Programming Cisco Enterprise Solutions)

در این آزمون دانش شما از اجرای راهکاری اتوماسیون سازمانی تست می‌شود، از جمله مفاهیم برنامه‌نویسی، برنامه‌نویسی پایتون، API ها، کنترلرها، ابزارهای اتوماسیون.

به چه میزان تجربه برای دریافت CCNP Enterprise نیاز است؟

سیسکو توصیه می‌کند که متقاضیان این گواهینامه حداقل سه تا پنج سال تجربه کار با راهکارهای شبکه سازمانی داشته باشند. هرچندکه این فقط یک توصیه است و پیش‌نیاز رسمی محسوب نمی‌شود. این سطح از تجربه شما را برای قبولی در آزمون core 350-401 ENCOR آماده می‌کند، اما باید خود را ارزیابی کنید که چقدر برای تخصص مورد نظر خود آماده هستید.

چه کسانی نیاز به دریافت گواهینامه CCNP Enterprise دارند؟

کسب گواهینامه CCNP Enterprise برای همه متخصصان فناوری اطلاعات که با شبکه‌های سازمانی کار می‌کنند، سودمند خواهد بود. در ادامه به برخی از موقعیت‌های شغلی که نیاز به این گواهینامه دارند، اشاره می‌کنیم.

CCNP Enterpriseبرای مدیران شبکه

کسب گواهینامه CCNP Enterprise بدون شک باید در برنامه یک مدیر شبکه باشد. هرچند که برای مدیران شبکه معمولی ممکن است خیلی ضروری به نظر نرسد، اما در نهایت کسب گواهینامه CCNP Enterprise برای هر مدیر شبکه مفید خواهد بود.

CCNP Enterprise برای مهندسان شبکه

صرف نظر از حوزه تخصصی هر مهندس شبکه، کسب گواهینامه CCNP Enterprise سودمند خواهد بود. مکپانی سیسکو حتا اگر نقشی بسیار هدفمند دارید که منحصرا در رابطه با فناوری‌های یک برند نیست، آنقدر در فضای شبکه غالب است که در نهایت می‌توانید با تمام آن‌ها تعامل داشته باشید. CCNP Enterprise، برای مهندسین شبکه مناسب است و می‌تواند باعث پیشرفت شغلی شما شود.

CCNP Enterprise برای معماران شبکه

کسب CCNP Enterprise تقریبا برای تمام معماران شبکه مفید است، خصوصا برای معماران شبکه که عمدتا با فناوری‌های Cisco کار می‌کنند. CCNP Enterprise یک پیش نیاز برای CCIE است. با کسب این گواهینامه مسیر پیشرفت شما برای سطح‌های بالاتر و دریافت CCIE باز می‌شود.

چرا دریافت گواهینامه CCNP Enterprise ارزشمند است؟

گواهینامه CCNP Enterprise یکی از شناخته شده‌ترین و معتبرترین گواهینامه‌ها در دنیای فناوری اطلاعات و به‌خصوص در دنیای شبکه‌های کامپیوتری است. از آنجایی که آزمون اصلی CCNP Enterprise بر طیف گسترده‌ای از مهارت‌های شبکه تمرکز می‌کند و هر آزمون تمرکز حوزه‌های خاصی از دانش شبکه‌های سازمانی را پوشش می‌دهد، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه دانش بالایی در زمینه شبکه‌های سازمانی کسب خواهید کرد.
همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، گواهینامه CCNP Enterprise در عرصه شبکه به عنوان گواهینامه معتبر برای اعتبارسنجی مهارت‌های شبکه‌ای افراد در رابطه با فناوری سیسکو به شناخته می‌شود. صرف نظر از اینکه تخصص شما در زمینه شبکه‌های کامپیوتری چیست، داشتن گواهینامه CCNP Enterprise در رزومه کاری، تبدیل به متخصصی کارآمدتر و متمایز از دیگران می‌کند.

 

آشنایی با سایر دوره‌های سیسکو 

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg