گواهینامه CCIE Data Center سیسکو چیست؟
۱۴۰۰/۱۱/۰۵ تاریخ انتشار

درباره گواهینامه CCIE Data Center

isco Certified Internetwork Expertیا CCIE یک گواهینامه فنی است که توسط Cisco Systems ارائه می‌شود. این گواهینامه برای کمک به صنعت در تشخیص رده‌های بالای متخصصان فناوری اطلاعات در سراسر جهان و ارزیابی مهارت‌های طراحی شبکه زیرساخت در سطح متخصص ایجاد شده‌اند. گواهینامه‌های سیسکو، از جمله CCIE به‌طور کلی در سراسر جهان به‌عنوان معتبرترین گواهینامه‌های شبکه در صنعت پذیرفته شده‌اند. برنامه صدور گواهینامه سیسکو در سطح Expert به‌طور مداوم ابزارها و روش‌های آزمایش خود را به‌روز می‌کند و در برخی از روش‌ها تجدید نظر می‌کند تا کیفیت، ارتباط و ارزش برنامه را تضمین و حفظ کند. از طریق کسب موفقیت در یک آزمون کتبی و یک آزمون آزمایشگاهی مبتنی بر عملکرد چالش‌برانگیز، می‌توانید گواهینامه CCIE در زمینه‌های مختلف را کسب کنید.

گواهینامه جدید CCIE Data Center حوزه‌های فناوری اصلی را پوشش می‌دهد و مهارت‌های شما را در فناوری‌های پیچیده مرکز داده، از برنامه‌ریزی و طراحی گرفته تا اجرا و بهینه‌سازی، تأیید می‌کند. در واقع دارنده این گواهینامه در مهارت‌های ذکر شده به سطح متخصص رسیده است. افرادی که متخصص هستند درک بهتری از الزامات پیکربندی دستگاه‌های مختلف و مراکز داده خواهند داشت. متخصصان دارای CCIE Data Center باید دانش عمیقی مربوط به اتصال لایه ۲ و لایه ۳، شبکه ذخیره‌سازی، خودکارسازی، خدمات شبکه داشته باشند.

وظایف اصلی CCIE Data Center

مشاغل مراکز داده CCIE شامل مسائل و رویه‌های مربوط به ویژگی‌ها و پروتکل‌های مسیریابی است. این کارشناسان ممکن است مشکلات پروتکل‌های لایه ۳ را شناسایی و حل کنند. متخصصانی که گواهینامه CCIE Data Center دارند، باید خدمات نظارتی و پروتکل‌های چندپخشی را ببینند. آن‌ها همچنین ویژگی‌های سیستم شبکه را در مرکز داده طراحی می‌کنند.

آزمون‌ها و مراحل دریافت گواهینامه CCIE Data Center

در طی آموزش برای کسب این گواهینامه، شما صاحب مهارت‌های تخصصی خواهید شد. CCNA و CCNP بر ایجاد یک پایه محکم تمرکز می‌کنند و به‌شدت به‌عنوان آموزش‌هایی در مسیر رسیدن به CCIE توصیه می‌شوند، اما پیش نیاز رسمی نیستند. انتظار می‌رود قبل از اقدام به صدور گواهینامه، درک عمیقی از موضوعات آزمون و سه تا پنج سال تجربه کاری داشته باشید.

مرحله اول: قبولی در آزمون کتبی CCIE Data Center

Implementing and Operating Cisco Data Center Core Technologies (DCCOR 350-601)
قبل از این‌که واجد شرایط شرکت در آزمون دانشگاهی شوید، باید آزمون دو ساعته کتبی را که مفاهیم و دستورات تجهیزات مربوط به زیرساخت‌های شبکه را پوشش می‌دهد، بگذرانید. این آزمون دانش شما را در زمینه پیاده‌سازی فناوری‌های مرکز داده، از جمله شبکه، پردازش، ذخیره‌سازی، اتوماسیون و امنیت، می‌سنجد. دوره آموزشی مربوطه به شما کمک می‌کند تا علاوه بر کسب آمادگی لازم برای شرکت در آزمون‌های گواهینامه‌های  CCNP Data Center و CCIE Data Center، برای موقعیت‌های شغلی در مرکز داده در سطح پیشرفته، آماده شوید. در این دوره، شما بر مهارت‌ها و فناوری‌های مورد نیاز برای پیاده‌سازی زیرساخت‌های LAN و SAN مسلط خواهید شد. همچنین با اصول اتوماسیون و امنیت در مراکز داده آشنا خواهید شد. شما تجربه عملی در نصب، ایمن‌سازی، به‌کارگیری و نگه‌داری زیرساخت‌های مرکز داده سیسکو، از جمله سوئیچ‌های MDS و سوئیچ‌هایNexus  سیسکو را به‌دست خواهید آورد.

مرحله دوم: قبولی در آزمون آزمایشگاهی CCIE Data Center

آزمون آزمایشگاهی هشت ساعته توانایی شما را در پیکربندی تجهیزات واقعی و راه‌اندازی شبکه مرکز داده در یک موقعیت آزمایشی زمان‌بندی شده تست می‌کند. شما باید در مدت 18 ماه پس از قبولی در آزمون کتبی CCIE، آزمون اولیه CCIE را انجام دهید. اگر در مدت سه سال پس از قبولی در آزمون کتبی در آزمون آزمایشگاهی قبول نشدید، قبل از این‌که مجاز به شرکت مجدد در آزمون آزمایشگاهی شوید، باید مجددا در آزمون کتبی شرکت کنید و نمره قبولی کسب کنید.

قبل از اقدام برای شرکت در آزمون‌های CCIE Data Center، موارد زیر را به‌یاد داشته باشید:

  • از داوطلبان انتظار می‌رود طبق سرفصل‌های امتحانی ، شبکه را برنامه‌ریزی و خودکار کنند. آزمون به صورت کتاب بسته است و هیچ منبع مرجع خارجی مجاز نیست.
  • همان‌طور که اشاره کردیم، قبولی در بخش کتبی آزمون، 18 ماه اعتبار دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، شما 18 ماه فرصت دارید تا برای آزمون آزمایشگاهی آماده شوید و در نهایت در آن شرکت کنید.
  • همان‌طور که می‌دانید گواهینامه‌های سیسکو نیاز به به‌روزرسانی دارند. صدور گواهینامه مجدد یک شاخص مهم برای شما و کارفرمایتان است که نشان می‌دهد با روندهای فعلی فناوری همراه بوده‌اید و مهارت‌ها و دانش خود را در سطح آزمون گواهینامه اصلی به‌روز نگه داشته‌اید. تمام گواهینامه‌ها یک مهلت سه ساله برای صدور گواهینامه مجدد خواهند داشت.
  • هیچ پیش‌نیاز رسمی برای دریافت این گواهینامه وجود ندارد؛ تنها کافیست داوطلب در آزمون کتبی CCIE Data Center، یعنی (DCCOR 350-601) نمره قبولی را کسب کرده باشد. در واقع، داوطلب برای حضور در آزمون آزمایشگاهی CCIE نیازی به تکمیل هر کدام از گواهینامه‌های CCNP یا CCNA ندارد. همچنین، در حالت ایده‌آل، داوطلبان بهتر است پنج تا هفت سال تجربه طراحی، استقرار، اجرا و بهینه‌سازی فناوری‌ها و راه‌حل‌های مرکز داده داشته باشند. علاوه بر این، از داوطلبان انتظار می‌رود که درک عمیقی از موضوعات تحت پوشش آزمون داشته باشند. بسیاری نیز توصیه می‌کنند که حداقل 1000 ساعت برای مطالعه این آزمون خاص صرف کنید تا مطمئن باشید که آن را با موفقیت پشت سر خواهید گذاشت. البته، ساعت‌ها مطالعه، موفقیت را تضمین نمی‌کند، اما شانس شما را به‌شدت افزایش می‌دهد.

 

 

وظایف متخصصان دارای گواهینامه CCIE Data Center

  • کارشناس CCIE Data Center فناوری‌های در حال تحول و تأثیر آن بر چارچوب معماری، پیاده‌سازی، مدل‌های استقرار و عملیات مشاهده خواهد کرد. این افراد دارای گواهینامه باید به محیط SAN و پروتکل کانال فیبر آشنایی کامل داشته باشند.
  • این کارشناسان اتصال SAN و LAN را در داخل محیط محاسباتی پیاده‌سازی خواهند کرد. علاوه بر این، این متخصص وظایف مدیریتی و منابع را در سرورهای مختلف انجام می‌دهد. این متخصصان باید محیط محاسباتی یکپارچه را با در دسترس بودن بالا نظارت و حفظ کنند.
  • این افراد در حل‌وفصل و شناسایی وظایف تعمیر و نگه‌داری و مسائل محاسباتی یکپارچه تخصص دارند. متخصصان مراکز داده دارنده CCIE Data Center همچنین مجازی‌سازی سیستم‌های امنیتی پیاده سازی نکسوس سیسکو را نگه‌داری می‌کنند. آن‌ها ممکن است درک خوبی از محیط SAN و پروتکل channel داشته باشند.
  • کارشناسان CCIE Data Center برای پیاده‌سازی کاربرد مراکز داده برای تعادل بار و دسترسی بالا در شبکه‌های کامپیوتری کار می‌کنند. این افراد دارای گواهی، مرکز داده را با اقدامات عیب‌یابی طراحی می‌کنند. این متخصصان همچنین مشکلات مدیریت ترافیک را مربوط به shaping، queuing  و  policingرا درک می‌کنند.
  • علاوه بر این‌ها مسئولیت آن‌ها همچنین شامل نصب و عیب‌یابی قطعات زیرساخت فیزیکی است که شامل کنترل و تعویض می‌شود.
  • این کارشناسان مسائل سیاستی و غیرسیاستی اتصال اینترنتی فابریک را عمیقا مورد توجه قرار می‌دهند. این متخصصان CCIE فناوری‌های ابری سیسکو را طراحی، ترکیب و سپس تعریف می‌کنند. همچنین به پیاده‌سازی زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون یا اصلاح مسائل اتوماسیون مرکز داده کمک خواهند کرد.
  • این افراد با استفاده از ابزارهای مختلف مانند UCS، CPO، Central و UCSD، ارکستراسیون مرکز داده را انجام می‌دهند. این متخصصان منابع را با استفاده از ابزار UCSM و UCS مرکزی تجزیه و تحلیل و ارزیابی می‌کنند. آن‌ها در نصب و پشتیبانی از پروتکل‌های ذخیره‌سازی فایل خبره هستند.
  • این کارشناسان به شما کمک می‌کنند تا از اتصال مجازی و فیزیکی در سطح نقطه پایانی مراقبت کنید. آزمایشگاه SPOTO CCIE را حل می‌کنند و اتصال محاسباتی را در مراکز داده که شامل لینک‌های LAN و SAN، پورت‌های فابریک، یکپارچه‌سازی رک سرور و پورت‌های دستگاه است، ایجاد می‌کنند.

مدارک تحصیلی لازم برای شغل‌های CCIE Data Center

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، دریافت این گواهینامه هیچ پیش‌نیاز رسمی ندارد. اما کسانی ‌که متقاضی دریافت این گواهینامه هستند، بهتر است از قبل مدرک تحصیلی کارشتاسی در علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات داشته باشد. در رزومه بیشتر متخصصان این زمینه، ممکن است شاهد مدرک کارشناسی ارشد نیز باشیم؛ بنابراین علی‌رغم این‌که برای دریافت این گواهینامه نیازی به تحصیلات دانشگاهی نیست، در زمینه یافتن شغل موردنظر می‌تواند سودمند باشد و امتیاز بیشتری نسبت به رقبا برای شما به‌همراه داشته باشد.

درآمد دارنده CCIE Data Center

حقوق مورد انتظار کارشناسان برای CCIE Data Center 67167 دلار در سال است؛ البته این حقوق برای یک مهندس داده تخمین زده می‌شود و بالاترین درآمد دارنده این گواهینامه در مراکز داده ممکن است تا 122000 دلار در سال برسد.

آشنایی با سایر دوره‌های سیسکو 

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg