گواهینامه CCIE Security سیسکو چیست؟
۱۴۰۰/۱۱/۰۵ تاریخ انتشار

معرفی گواهینامه CCIE Security

CCIE به طور گسترده به‌عنوان یکی از دشوارترین آزمون‌هایی که یک فرد می‌تواند شرکت کند در نظر گرفته می‌شود، به همین دلیل است که گواهینامه CCIE یکی از معتبرترین گواهینامه‌ها در حوزه شبکه محسوب می‌شود. بناراین، CCIE نیز مانند تمام گواهینامه‌های سیسکو اعتبار بالایی در سراسر جهان دارد و بسیار چالش‌برانگیز است. حرفه‌ای‌هایی که 5 تا 7 سال در صنعت شبکه کار کرده‌اند، کاندیدای مناسبی برای دریافت CCIE هستند، همچنین برای دریافت این گواهینامه باید انگیزه کافی برای دستیابی به این سطح از گواهینامه شبکه را داشته باشید. CCIE همچنین، بهترین گزینه برای داوطلبانی است که انتظار می‌رود مهارت‌های حل مسئله در سطح متخصص را برای پشتیبانی از فناوری‌ها و توپولوژی‌های پیچیده شبکه ارائه دهند. CCIE بهترین ابزار ارتقاء شغلی برای دانشجویان و متخصصان فناوری اطلاعات است که به دنبال یک گواهینامه معتبر بین‌المللی برای پیشرفت در شغل خود هستند.
گفته می‌شود سیسکو برنامه صدور گواهینامه را مجددا طراحی کرده است تا یک دارنده CCIE بتواند از کل چرخه حیات شبکه مراقبت کند؛ این بدان معناست که یک CCIE باید بتواند طرح را بررسی کند و پس از آن راهکار را اجرا و پیکربندی کرده و سپس مدیریت و بهینه‌سازی کند. این فلسفه پشت اصلاح گواهینامه است. جنبه دیگری که نقش بسیار مهمی ایفا کرده است تمرکز بر اتوماسیون و قابلیت برنامه‌نویسی شبکه است.
همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، گواهینامه‌های سیسکو از جمله CCIE Security یکی از معتبرترین گواهینامه‌ها در دنیای فناوری اطلاعات هستند؛ تنها بهترین‌ها و کسانی که دانش، مهارت و تخصص لازم در حوزه امنیت شبکه را دارند می‌توانند آن را کسب کنند. این افراد می‌توانند به تنهایی بسیاری از فناوری‌ها و راهکارهای امنیتی سیسکو را برنامه‌ریزی، طراحی، مهندسی، پیاده‌سازی، پشتیبانی و عیب‌یابی کنند. علاوه بر همه این‌ها، آن‌ها با آخرین استانداردها و روش‌های صنعت در مورد امنیت شبکه آشنا هستند.

برای دریافت گواهینامه CCIE Security باید دو آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید:

  • آزمون اول یعنی Implementing and Operating Cisco Security Core Technologies (350-701 SCOR)، بر دانش شما را در مورد پیاده‌سازی و اجرای فناوری‌های امنیتی اصلی، از جمله امنیت شبکه، امنیت ابری، امنیت محتوا، حفاظت و تشخیص نقطه نهایی، دسترسی ایمن به شبکه، مشاهده و اجرا، تست می‌کند. دوره آموزشی مربوطه به شما کمک می‌کند تا برای گواهینامه‌های CCNP Security و CCIE Security و برای موقعیت‌های شغلی امنیتی سطح سنیور آماده شوید. در این دوره، شما بر مهارت‌ها و فناوری‌هایی که برای پیاده‌سازی راهکارهای امنیتی اصلی سیسکو برای ارائه محافظت از تهدیدات پیشرفته در برابر حملات امنیت سایبری نیاز دارید، تسلط خواهید یافت. شما تجربه عملی پیشرفته‌ای از استقرار فایروال نسل بعدی Firepower و فایروال Adaptive Security Appliance (ASA) سیسکو و پیکربندی سیاست‌های کنترل دسترسی، سیاست‌های ایمیل، و احراز هویت 802.1X. و بیشتر خواهید داشت. همچنین، در مورد ویژگی‌های تشخیص تهدید Cisco Stealthwatch Enterprise و Cisco Stealthwatch Cloud تجربه عملی خواهید داشت.
  • آزمون 8 ساعته آزمایشگاهی عملی، CCIE Security v6.0 نیز، راهکارها و فناوری‌های امنیتی پیچیده را از طراحی و استقرار تا عملیات و بهینه‌سازی پوشش می‌دهد. این آزمون توانایی شما را برای اجرای یک شبکه امن در یک موقعیت آزمایشی زمان‌بندی‌شده، می‌سنجد.

قبل از اقدام برای شرکت در آزمون‌های CCIE Security، موارد زیر را به‌یاد داشته باشید:

  • قبولی در بخش کتبی آزمون، 18 ماه اعتبار دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، شما 18 ماه فرصت دارید تا برای آزمون آزمایشگاهی آماده شوید و در نهایت شرکت کنید.
  • همان‌طور که می‌دانید گواهینامه‌های سیسکو نیاز به به‌روزرسانی دارند. صدور گواهینامه مجدد یک شاخص مهم برای شما و کارفرمایتان است که نشان می‌دهد با روندهای فعلی فناوری همراه بوده‌اید و مهارت‌ها و دانش خود را در سطح آزمون گواهینامه اصلی به‌روز نگه داشته‌اید. تمام گواهینامه‌ها یک مهلت سه ساله برای صدور گواهینامه مجدد خواهند داشت.

پیش‌نیاز‌های دریافت گواهینامه CCIE Security

هیچ پیش نیاز رسمی برای دریافت این گواهینامه وجود نپارد، تنها کافیست داوطلب در آزمون اصلی CCIE Security، یعنی (350-701 SCOR) نمره قبولی را کسب کرده باشد. داوطلب برای حضور در آزمون آزمایشگاهی CCIE نیازی به تکمیل هر کدام از گواهینامه‌های CCNP یا CCNA ندارد. همچنین، در حالت ایده‌آل، داوطلبان بهتر است پنج تا هفت سال تجربه طراحی، استقرار، اجرا و بهینه‌سازی فناوری‌ها و راه‌حل‌های امنیتی داشته باشند. علاوه بر این، از داوطلبان انتظار می‌رود که درک عمیقی از موضوعات تحت پوشش داشته باشند. بسیاری نیز توصیه می‌کنند که حداقل 1000 ساعت برای مطالعه این آزمون خاص صرف کنید تا مطمئن باشید که امتحان را با موفقیت پشت سر خواهید گذاشت. البته، ساعت‌ها مطالعه، موفقیت را تضمین نمی‌کند، اما شانس شما را به‌شدت افزایش می‌دهد.

برای قبولی در آزمون و کسب گواهینامه CCIE Security به چه چیزی نیاز دارید؟

زمان

زمان یکی از مهمترین دارایی های شما در این مسیر کسب گواهینامه CCIE Security خواهد بود. شما باید سخت مطالعه کنید و سخت‌تر از آن تمرین کنید. برای به‌دست آوردن این گواهینامه، باید بین یک تا دو هزار ساعت وقت صرف کنید و تمام جنبه‌های ممکن شبکه را به‌دقت بررسی کنید تا در آزمون موفق شوید. برنامه‌ریزی کنید و زمان خود را به این هدف اختصاص دهید و آماده باشید تا فعلاً زندگی اجتماعی خود را فدای این گواهینامه کنید. آسان نخواهد بود و احتمالاً خیلی هیجان‌انگیز هم نخواهد بود، اما در نهایت، قطعاً ارزشش را خواهد داشت.

هزینه

مانند تمام مدارک معتبری که می‌توان در حوزه فناوری اطلاعات کسب کرد، برای دریافت این گواهینامه نیز باید هزینه کنید. گواهینامه سیسکو به هیچ وجه ارزان نیست. البته این کاملا بستگی به شما دارد که در نهایت چقدر هزینه کنید؛ چراکه هربار مردودی در آزمون‌ها، هزینه دوباره برای شما در پی خواهد داشت. هزینه آزمون اصلی (کتبی) ۴۰۰ دلار  و هزینه آزمون آزمایشگاهی 1600 دلار است. البته برای دریافت این گواهینامه باید به مراکز تستی که در سایر کشورها وجو دارد، مراجعه کنید؛ بنابراین هزینه‌های سفر را نیز در نظر داشته باشید. علاوه بر همه این‌ها، آموزش، تمرین آزمایشگاهی و غیره نیاز به صرف هزینه دارد.

آموزش

اگرچه می‌توانید این کار را به تنهایی انجام دهید، اما واقعیت این است که دریافت یک آموزش استاندارد می تواند بسیار مفید باشد. اگر از کسی که این آزمون‌ها را گذرانده است بپرسید، این موضوع را تایید خواهد کرد. یک مدرس دارای گواهینامه سیسکو می‌تواند به شما کمک شایانی کرده و تجربه‌های خود را در اختیار شما قرار دهد. آن‌ها شما را در مسیر درست راهنمایی می‌کنند، به شما انگیزه می‌دهند و مطمئن می‌شوند که در مسیر درست باقی می‌مانید و هدف نهایی را از دست نمی‌دهید.

مطالعه و آزمون های عملی

نکته مهم در حوزه فناوری اطلاعات این است که همیشه در حال تکامل است. تنها یک کتاب درسی برای قبولی در این آزمون کافی نیست. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که این آزمون را با موفقیت پشت سر خواهید گذاشت، به کتاب‌ها و مقالات تحقیقاتی زیادی در این زمینه نیاز دارید. تا جایی که ممکن است منابع مختلفی پیدا کنید و به یک منبع اطلاعاتی قانع نباشید.

تمرین آزمایشگاهی

در نهایت، به مهم‌ترین چیزی که نیاز خواهید داشت، می‌رسیم؛ تمرین آزمایشگاهی. بدون انجام کار و تمرین در آزمایشگاه می‌توانید مطمئن باشید که در آزمون آزمایشگاهی موفق نخواهید شد. این‌که تصمیم دارید در یک دوره آموزشی آزمایشگاهی ثبت‌نام کنید یا آزمایشگاه خود را بسازید، کاملا به شما بستگی دارد. تفاوت این دو در اینجاست که می‌خواهید چگونه یاد بگیرید و تمرین کنید. توسط دوره‌ها چندین ساعت تمرین، چندین روز در هفته و امکان سوال کردن از دیگران را خواهید داشت. از سوی دیگر، با آزمایشگاه خانگی، هیچ‌کس جز خود را ندارید که به آن تکیه کنید، اما می‌توانید هر زمان و تا زمانی که بخواهید تمرین کنید.
علاوه بر همه این‌ها، می‌توانید از تست‌های تمرینی بهره‌مند شوید. این تست‌ها مطمئن می‌شوند که دقیقاً می‌دانید چه چیزی در انتظار شما است، بنابراین غافلگیر نخواهید شد. مدرسان می‌توانند در این مورد به شما کمک کنند، زیرا قبلا آن‌ را دریافت کرده‌اند.


همان‌طور که تا اینجا متوجه شدید دریافت گواهینامه CCIE آسان نیست. موفقیت در آزمون‌ها به کار سخت و فداکاری زیادی نیاز دارند. امیدواریم توانسته باشیم دید واقعی‌تری از نیازمندی‌های آزمون‌های CCIE به شما نشان دهیم و برای رسیدن به هدف نهایی به شما کمک کنیم.

درآمد دارنده گواهینامه CCIE Security

در حالی‌که ZipRecruiter حقوق سالانه را حداثر 212500 دلار و حداقل 42000 دلار می‌داند، اکثر دستمزدهای CCIE در حال حاضر بین 125000 دلار  تا 173500 دلار در سال است و بیشترین درآمدها، سالانه ۱۹۳۰۰۰ دلار در ایالات متحده است. البته توجه کنید که متوسط دستمزد برای یک CCIE بسیار متفاوت است (تا 48500 دلار)، که نشان می‌دهد ممکن است فرصت‌های زیادی برای پیشرفت و افزایش دستمزد بر اساس سطح مهارت، موقعیت مکانی و سال‌ها تجربه کار عملی وجود داشته باشد.

آشنایی با سایر دوره‌های سیسکو 

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg