مهندس شبکه کیست و درآمد آن در ایران چقدر است؟
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ تاریخ انتشار

معرفی شغل مهندس شبکه

مهندس شبکه با داشتن دانش کافی از ساختار و رفتار شبکه‌های IP بر کار شبکه نظارت می‌کند. اشکالات موجود در ساختار و کارکرد شبکه یا باید در بررسی‌های انجام‌شده توسط مهندس شبکه کشف شوند، یا توسط تکنسین شبکه گزارش شوند. به هنگام بروز مشکل در شبکه، مهندس شبکه با کمک تکنسین، درصدد حل آن مشکل برآمده و گزارش اقدامات را به مدیر شبکه ارائه می‌کنند.

وظایف مهندس شبکه

مهندس شبکه وظیفه مدیریت و رفع اشکالات موجود در کارکرد شبکه را بر عهده دارد و به همین دلیل باید بر ساختار و رفتار شبکه‌های IP مسلط باشد. پایش شبکه و ارسال گزارش به مدیر شبکه هم از وظایف مهندس شبکه است. از سوی دیگر این فرد مسئولیت راهنمایی و حمایت تکنسین شبکه را هم بر عهده دارد.

از دیگر وظایف مهندس شبکه، راه‌اندازی سرویس‌های شبکه و رفع عیوب این سرویس‌ها است. مهندس شبکه سرویس‌های موردنیاز در شبکه را راه‌اندازی کرده و درصورتی‌که این سرویس‌ها کارکرد مناسب نداشته باشند اقدام به رفع نقایص موجود در آن‌ها خواهد کرد.

به‌طورکلی می‌توان سرفصل وظایف مهندس شبکه را این موارد دانست:

  1. نصب و راه‌اندازی، پیکربندی و آزمایش تجهیزات سخت‌افزاری، نرم‌افزارها و سرویس‌های موردنیاز
  2. بررسی، تحلیل شبکه و رفع عیوب مربوط به شبکه
  3. رسیدگی به مشکلات گزارش‌شده از سوی تکنسین شبکه
  4. بررسی نیازهای کاربران و اقدام برای توسعه شبکه در صورت نیاز
  5. ارائه گزارش مستمر به مدیر شبکه

سطح ارشدی مهندس شبکه در مسیر شغلی

حدود سه سال تجربه کاری نیاز است تا یک تکنسین شبکه تبدیل به مهندس شبکه شود. در این مسیر شغلی انتظار می‌رود مهندس شبکه پس از مدتی، تبدیل به مدیر یا سرپرست شبکه شود.

میانگین درآمد مهندس شبکه در ایران-سال 99

توجه: مبلغ درآمد ماهانه ذکر شده در ادامه بر اساس میانگین دریافتی مهندسان شبکه در شرکت‌های ایرانی در سال 99 است. با توجه به میزان مهارت و سطح شرکتی که متخصص در آن کار می‌کند، ممکن است حقوق دریافتی مهندس شبکه بیشتر یا کمتر از مبلغ ذکر شده باشد.

میانگین درآمد مهندس شبکه در بازار کار ایران حدود 4.9 میلیون تومان است و درصورتی‌که مسئولیت چند تکنسین شبکه را هم بر عهده داشته باشد حدود 7 میلیون تومان خواهد بود.

دوره‌ها و مدارک موردنیاز مهندس شبکه

لازم است مهندس شبکه علاوه بر اینکه دوره‌های پایه شبکه از قبیل +Network و +A از شرکت CompTia را گذرانده باشد، بنا به نیاز سازمان، دوره‌های پیشرفته‌تر از قبیل MCSA و MCSE (مایکروسافت)، CCNA و CCNP (سیسکو) یا MTCNA و MTCRE (میکروتیک) را هم طی نماید.

رشته تحصیلی

بر اساس آمار موجود فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کامپیوتر-نرم‌افزار، مهندسی کامپیوتر-فناوری اطلاعات، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر-سخت‌افزار، درزمینه فناوری اطلاعات و شبکه مشغول به کار هستند.

دانشگاه‌های معتبر این رشته‌ها

سطح ۱- شامل: صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، اصفهان، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز.

سطح ۲ – شامل: ارومیه، الزهرا (س)، بوعلی سینا، بیرجند، رازی، زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر کرمان، کاشان، گیلان، یزد، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز.

سطح ۳ – شامل: اراک، ایلام، بجنورد، بین‌المللی امام خمینی (ره)، حکیم سبزواری، خلیج‌فارس، زابل، شهرکرد، شهید مدنی، قم، ولی‌عصر (عج) رفسنجان، کردستان، گلستان، لرستان، هرمزگان، یاسوج، صنعتی جندی‌شاپور.

سطح ۴ – شامل: تربت‌حیدریه، سلمان فارسی کازرون، سید جمال‌الدین اسدآبادی، ملایر، نیشابور، صنعتی قم، صنعتی کرمانشاه.

شرکت‌هایی که به این رشته نیاز دارند

به هم پیوستن کامپیوترها و ایجاد شبکه در یک سازمان، نیاز به نگهداری و رفع اشکالات این شبکه را به همراه دارد. درصورتی‌که شبکه سازمان به حدی بزرگ و پیچیده باشد که رفع عیوب آن تنها به‌وسیله یک تکنسین شبکه امکان‌پذیر نباشد، آن سازمان اقدام به استخدام مهندس شبکه هم خواهد نمود.

در حالت دیگر، شرکت‌هایی که خدمات پشتیبانی شبکه را ارائه می‌کنند، برای سرپرستی تکنسین‌های شبکه نیاز به مهندسین شبکه دارند. این شرکت‌ها سرویس نگهداری شبکه را به دیگر سازمان‌ها ارائه می‌کنند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.9 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg