12 نکته برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای پایتون
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ تاریخ انتشار

چگونه می‌توان به یک برنامه‌نویس پایتون حرفه‌ای تبدیل شد؟

نکته 1: مخزن گیت‌هاب خودتان را بسازید

  • مخزن گیت‌هاب شما ضمن آن‌که به عنوان رزومه قدرتمند در زمان مصاحبه‌های شغلبی به یاری‌تان می‌آید، به تمامی کاربران و شرکت‌های عضو گیت‌هاب نشان می‌دهد که شما در برنامه‌نویسی به چه اندازه‌ای مهارت دارید. در این حالت آگهی‌دهندگان فرصت‌های شغلی به جای آن‌که از شما درخواست نمونه کار کنند به راحتی به مخزن گیت‌هاب‌تان مراجعه می‌کنند و با ارزیابی نمونه کدهای‌تان متوجه می‌شوند که یک برنامه‌نویس حرفه‌ای هستید یا خیر. بنابراین بهتر است پروژه‌های پایتون خود را به یک مخزن معتبر نظیر گیت‌هاب اضافه کنید. حتی اگر این فقط یک کد ساده نوشته‌ای یا تغییر جزیی در کدهایی به وجود آورید بازهم آپلود این کدها در مخزن شخصی‌تان اهمیت زیادی دارد. 

نکته 2: کد‌های با خوانایی بالا بنویسید

اگرچه این امر بدیهی به نظر می‌رسد، اما به هر حال ذکر این نکته مهم است. هنگام نوشتن کدها، اطمینان حاصل کنید که دیگران می‌توانند آن‌را بخوانند و درک کنند. از این گذشته، اگر استخدام‌کنندگان کدهای شما در گیت‌هاب را مشاهده کنند و توانایی درک آن‌ها را داشته باشند، شانس استخدام‌تان دوچندان می‌شود. خوشبختانه، دستورالعمل‌هایی برای نوشتن کدهای خوانا وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • تورفتگی
  • زبانه‌ها و فضاها
  • حداکثر طول خط
  • چگونگی شکستن خطوط 
  • خطوط خالی
  • کدگذاری فایل منبع
  • نقل قول‌های رشته‌ای
  • فضاهای سفید در عبارات
  • به‌کارگیری درست ویرگول 
  • قراردادهای نامگذاری

نکته 3: مستندات مناسب ایجاد کنید

  • مستندات مناسب به بهبود خوانایی کدها کمک می‌کنند. به خاطر داشته باشید که باید یک فایل README را در مخزن گیت‌هاب خود قرار دهید. فایل README باید حاوی اطلاعات مقدماتی در مورد پروژه شما باشد. به‌طور مثال، پروژه چه کاری انجام می‌دهد، از چه کتابخانه‌هایی در پروژه استفاده کرده‌اید و غیره. فایل README برای خوانندگانی مفید است که می‌خواهند از کدهای شما نکات جدیدی یاد بگیرند یا سعی کنند کدها را به شکل دیگری اجرا کنند.

نکته 4: کدهای دیگران را با مهارتی که دارید مطالعه کنید 

  • افراد زیادی در گیت‌هاب هستند که از سبک برنامه‌نویسی منحصر به فرد و منظمی برخوردار هستند. یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه سبک کدنویسی شخصی، مطالعه و بررسی کدهایی است که سایر توسعه‌دهندگان پایتون نوشته‌اند. به کدهایی که توسط دیگران نوشته شده دقت کنید تا در مورد سبک‌های مختلف موجود ایده‌هال خلاقانه‌ای ارائه کنید. 

نکته 5: کتاب‌های منتشر شده در مورد پایتون را مطالعه کنید

  • حتا اگر یک برنامه‌نویس حرفه‌ای پایتون هستید، بازهم نکات جدیدی برای یادگیری وجود دارد. به‌طور معمول، کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر می‌شوند نویسندگانی دارند که برای سالیان متمادی از پایتون استفاده کرده‌اند. بنابراین خالی از لطف نیست که کتاب‌های مختلف پایتون را مطالعه کنید. 

نکته 6: سطح مهارت‌های خود در مورد پایتون را ارتقا دهید

  • اگر می‌خواهید روشی قابل اعتماد برای افزایش تجربه در برنامه‌نویسی پایتون به دست آورید و مزیت رقابتی خود را حفظ کنید باید مهارت‌های خود را رشد دهید. علاوه بر مطالعه کتاب در این زمینه، شما باید نحوه کار با برخی از کتابخانه‌های پایتون را نیز بفهمید.
  • اگرچه یادگیری همه کتابخانه‌ها ایده‌آل است، اما با تسلط بر حداقل یک چند کتابخانه مهم پیشرفت قابل توجهی را تجربه می‌کنید. براساس آن‌چه در این کتابخانه‌ها یاد می‌گیرید، قادر به کدنویسی پروژه‌هایی هستید که امکان بارگذاری آن‌ها در مخازن گیت‌هاب برای استفاده عموم توسعه‌دهندگان فراهم می‌شود. رویکرد فوق ضمن آن‌که اجازه می‌دهد مخزن گیت‌هاب خود را بهبود بخشید به شما کمک می‌کند دانش جدید خود را حفظ کنید، زیرا بهترین راه برای به خاطر سپردن اطلاعات بیشتر، استفاده مستمر از آن‌ها در قالب پروژه است. 

نکته 7: سعی کنید در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با پایتون به سطح بالایی از دانش برسید

  • یادگیری زبان به تنهایی کافی نیست. برای آن‌که ترکیب نحوی و دستورات آن‌را به خوبی کار ببرید به تمرین زیاد نیاز دارید. علاوه بر این باید به شکل کاربردی از آن استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین کاربردهای پایتون در زمینه‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین است. الگوریتم‌های مختلف مورد استفاده در این زمینه‌ها را بیاموزید و پروژه‌ها را با استفاده از آن‌ها پیاده‌سازی کنید. هر مهارتی که کسب می‌کنید را درون مخزن گیت‌هاب قرار دهید تا ارزش کاری خود به عنوان یک برنامه‌نویس پایتون را افزایش دهید.

نکته 8: پروژه‌های مستقل را بپذیرید

  • کدنویسی و ساخت پروژه به تنهایی کافی نیست. اگر می‌خواهید به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای پایتون تبدیل شوید به کار بیشتری نیاز دارید. شما باید پروژه‌های آزاد را از دیگران بپذیرید. این پروژه‌ها می‌توانند به شکل پولی باشند یا در قالب کمک به دیگران دریافت شوند. هرچه تعداد پروژه‌هایی که درون مخزن گیت‌هاب قرار می‌دهید بیشتر باشند نشان می‌دهند تجربه و سابقه شما در کدنویسی بیشتر است. شما می‌توانید به عنوان یک برنامه‌نویس پایتون به فکر فریلنسری باشید و حتا پروژه‌های آزاد را قبول کنید. 

نکته 9: در پروژه‌های متن‌باز مشارکت کنید 

به عنوان یک برنامه‌نویس پایتون می‌توانید جست‌وجویی در مخازن گیت‌هاب دیگران انجام دهید و در پروژه‌های مرتبط مشارکت کنید. این تمرین نشان می‌دهد که شما علاقه‌مند هستید تجارب و تخصص خود را در اختیار دیگران قرار دهید. برخی از پروژه‌های معروف منبع باز پایتون که می‌توانید در آن‌ها مشارکت کنید به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • Pipenv: گردش کار توسعه پایتون 
  • Chatistics: اسکریپت‌های پایتون برای تجزیه و تحلیل ورود به Messenger، Hangouts و چت تلگرام در DataFrames
  • Som-tcp: حل مسئله فروشنده دوره‌گرد با استفاده از نقشه‌های خودتنظیم
  • Py2bpf: مبدل پایتون به bpf (بایت کد فیلتر بسته برکلی)

نکته 10: یک بلاگ راه‌اندازی کنید و در مورد آن‌چه آموخته‌اید، بنویسید

  • یک وبلاگ به شخصیت کاری شما اعتبار می‌بخشد. شما می‌توانید درباره چگونگی شروع کار خود به عنوان یک مبتدی، مسیر آغاز کار خود و جایگاهی که به عنوان برنامه‌نویس پایتون در آن قرار دارید، نکاتی که در طول سال‌ها آموخته‌اید، پروژه‌هایی که کار کرده‌اید و مواردی از این دست مطالبی را بنویسید. این موضوع باعث می‌شود تا استخدام‌کنندگان با نگاه کردن به نمایه شما به سرعت با سبک کدنویسی که انجام می‌دهید آشنا شوند. 

نکته 11: یک روزانه‌ای برای تمرین آماده کنید

  • تسلط بر یک زبان برنامه‌نویسی به این معنا نیست که باید کدگذاری را متوقف کنید. برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس پایتون باید هر روز وقت کافی را برای نوشتن کد اختصاص دهید تا همه جنبه‌های پایتون را کاملا یاد بگیرید. این کدها می‌توانند ساده یا پیچیده باشند، اما مهم این است که هر روز کدنویسی کنید. تنها در این صورت است که پایتون برای شما به یک ابزار کاربردی و ساده تبدیل می‌شود. 

نکته 12: رزومه و مشخصات خود را در پورتال‌های شغلی به‌روز کنید

  • اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شما در مورد پورتال‌های شغلی نظیر لینکدین، سایت‌های کاریابی ایرانی و خارجی نظیر Glassdoor و CareerBuilder به‌روز هستند. بنابراین بهتر است هر زمان اطلاعات کاربردی مرتبط با پایتون کسب کردید، این اطلاعات را درون رزومه خود قرار دهید تا استخدام‌کنندگان با جدیت بیشتری به رزومه شما توجه کنند. 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.7 - رای: 8)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg