بازار کار کدام زبان برنامه‌نویسی داغ‌تر می‌شود؟
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ تاریخ انتشار

نکته‌: زبان‌های برنامه‌نویسی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، بر اساس پیش‌بینی پیشرفت شغلی، پشتیبانی، کارآیی و محبوبیت در چند سال آینده فهرست شده‌اند.

۱۰. زبان‌ برنامه‌نویسی راست (Rust)

راست، زبان برنامه‌نویسی چندپارادایمی (Multi Paradigm) با تمرکز بر کارآیی و امنیت است. برنامه‌نویسان، سینتَکس‌های (Syntax) راست را شبیه به سی‌پلا‌س‌‌‌پلاس می‌دانند. راست، امنیت حافظه را بدون استفاده از مجموعه‌های غیرضروری فراهم می‌کند. زبان برنامه‌نویسی راست مستندات بسیار سودمندی نیز دارد. کامپایلری (Compiler) خوش‌دست، با پیام‌های خطای کاربردی و ابزارهای طرازاول به همراه پکیج منیجر داخلی (Integrated Package Manager) در کنار ابزار توسعه (Build Tool)، از دیگر ویژگی‌های زبان‌ برنامه‌نویسی راست به حساب می‌آید. به لطف این شرایط می‌توان راست را یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی آینده دانست. ویژگی‌های راست، جای این زبان ‌برنامه‌نویسی را در دل توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باز کرده است.

به لحاظ بازار کار و پرداخت دستمزد نیز برنامه‌نویسانی که به این زبان، نرم‌افزار توسعه می‌دهند دستمزد بیشتری نسبت به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی دریافت می‌کنند. راست، تمامی افرادی که قصد برنامه‌نویسی دارند را قادر می‌سازد تا اپلیکیشن‌هایی مطمئن و کارآمد توسعه دهند. راست، زبانی مدرن و سریع است که دسترسی سطح پایین مانند زبان‌ برنامه‌نویسی سی‌‌پلاس‌‌پلاس را بدون امنیت حافظه در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. این زبان‌برنامه‌نویسی با رایانه‌هایی که برای کنترل یک سامانه بزرگ طراحی شده‌اند (Embeded Device)، تعامل برقرار می‌کند. از طرف دیگر برقراری ارتباط میان راست و دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی نیز کار بسیار ساده‌ای است. نیاز کمِ زبان‌ راست به منابع، راه‌حل‌های چند پلتفرمی و سرعت این زبان‌ برنامه‌نویسی باعث شده تا هم‌اکنون صدها شرکت در سرتاسر دنیا این زبان را برای توسعه سرویس‌های خود انتخاب کنند.

شرکت‌هایی که از زبان برنامه‌نویسی راست بهره می‌گیرند: دراپ‌باکس (Dropbox)، فیگما (Figma) و دیسکورد (Discord).

۹. زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس

زبان برنامه‌نویسی سی‌‌پلاس‌پلاس قبل از هر چیز، زبانی قدرتمند و همه‌جانبه است. به لطف ویژگی‌های سی‌پلاس‌پلاس می‌توانید سیستم‌عامل، مرورگر، بازی و نرم‌افزارهای مختلفی توسعه دهید. این زبان از الگوهای مختلف برنامه‌نویسی مانند برنامه‌نویسی رویه‌ای (procedural Programming)، برنامه‌نویسی شی‌گرایی (object-oriented)، برنامه‌نویسی تابعی (Functional Programming) و دیگر الگوهای رایج پشتیبانی می‌کند. به لطف این شرایط، زبان برنامه‌نویسی سی‌‌پلاس‌پلاس به رغم این‌که زبانی قدیمی است، جایگاه ویژه‌ای در بین زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن دارد. این زبان برنامه‌نویسی، انتخاب اول سازندگان بازی‌های طرازاول و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های کارآمد است.

زبان برنامه‌نویسی سی‌‌پلاس‌پلاس تعامل خوبی با یادگیری ماشینی دارد. این شرایط دست توسعه‌دهندگان را برای کنترل سطح بالایِ منابع سیستم و حافظه، باز نگه می‌دارد. زبان ‌برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس را می‌توانید در سیستم‌عامل‌ها، رابط‌های کاربری و رایانه‌هایی که برای کنترل سامانه‌های بزرگ طراحی شده‌اند، پیدا کنید. سی‌پلاس‌‌پلاس شباهت‌ زیادی به سی‌شارپ (#C) و جاوا (Java) دارد. این شرایط باعث شده تا برنامه‌نویسان کاربری خود را بین سی‌‌پلاس‌‌پلاس و دیگر پلتفرم‌های برنامه‌نویسی مانند سی‌شارپ و جاوا به‌راحتی تغییر دهند. سی‌پلاس‌‌پلاس همچنین برای بهینه‌سازی در زبان سی توسعه داده شده تا برنامه‌نویس‌ها در آن به پارادایم برنامه‌نویسی شی‌گرا دسترسی داشته باشند.

شرکت‌هایی که از زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس بهره می‌گیرند: اِوِرنُوت (EverNote)، مایکروسافت، اُپرا (Opera) و فیس‌بوک.

۸. زبان برنامه‌نویسی اسکالا (Scala)

اِسکالا زبانی است که برنامه‌نویسی شی‌گرا را با برنامه‌نویسی تابعی ترکیب کرده است. اسکالا با هدف خلاصه‌ بودن طراحی شده و سازوکار استاتیک قدرتمندی دارد. اسکالا در ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine)، اجرا می‌شود. همچنین اسکالا ترکیبی دوگانه از دو پاردایم برنامه‌نویسی است. اسکالا سعی کرده تا زبانی باشد که اشکال‌های جاوا را برطرف کند. به همین دلیل نیز می‌توانید تمامی کتابخانه‌های جاوا و تمامی مزیت‌های ماشین مجازی جاوا را با اسکالا در اختیار داشته باشید. از طرف دیگر کدهایی که در اسکالا می‌نویسید نیز کوتاه‌تر از جاواست.

جالب است بدانید اسکالا گاهی‌اوقات در داده‌های علمی استفاده می‌شود. اسکالا زبانی بسیار سازگار است که می‌توانید به راحتی در ویندوز و سیستم‌عامل‌های یونیکس (Unix)، نصب کنید. این ویژگی‌ها اسکالا را در فهرست ۱۰ زبان برنامه‌نویسی محبوب در آینده قرار می‌دهد. به لطف ویژگی‌های اسکالا، توسعه‌دهندگان می‌توانند نرم‌افزارهای تجاری خود را بهینه‌ کنند تا این نرم‌افزارها کارآمدتر باشند. از آنجایی که در اسکالا همه‌ چیز شیء‌ (Object) است، در این زبان‌برنامه‌نویسی خبری از داده اولیه (Primitive data)، نیست. اسکالا برای توسعه الگوهای برنامه‌‌نویسی عمومی، خلاصه و پالوده شده تا برنامه‌نویسان کد کمتری برای توسعه نرم‌افزار استفاده کنند.

شرکت‌هایی که از زبان برنامه‌نویسی اسکالا بهره می‌گیرند: نت‌فلیکس، سونی، توئیتر و لینکدین.

۷. زبان برنامه‌نویسی کاتلین (Kotlin)

این زبان برنامه‌نویسی به‌سادگی رابطه‌ای متقابل میان جاوا و خود برای توسعه سریع اپلیکیشن‌های اندرویدی فراهم می‌کند. کدنویسی به زبان برنامه‌نویسی کاتلین بسیار لذت‌بخش است. از طرف دیگر، این زبان عیب‌های جاوا را نیز پوشش داده است. به لطف این ویژگی‌ها، توسعه‌دهندگان، اپلیکیشن‌های جاوای بی‌شماری را دوباره در کاتلین نوشته‌اند. کاتلین ساختار نحوی (Syntax) ساده‌ای دارد و برای تازه‌کارها قابل فهم است.

این زبان برنامه‌نویسی، به رغم سادگی ویژگی‌های قدرتمندی دارد. توسعه‌دهندگان حرفه‌ای با کدنویسی در کاتلین می‌توانند مهارت‌های خود را گسترش دهند. انصافاً باید گفت برنامه‌نویسی با کاتلین برای توسعه‌دهندگانی که تاکنون با زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون (Python) یا جاوا کار کرده‌اند مانند آب خوردن است. کاتلین زبانی چندپلتفرمی، استاتیک با کاربردهای عمومی است. کاتلین با هدف سازگاری کامل با جاوا توسعه داده شده است. جالب است بدانید گوگل به‌تازگی از افزایش تمایل توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی به استفاده بیشتر از کاتلین خبر داده است. به همین دلیل نیز اپلیکیشن‌های طراز اولی را سراغ داریم که ادامه توسعه آن‌ها به کاتلین منتقل شده است.

شرکت‌هایی که از زبان برنامه‌نویسی کاتلین بهره می‌گیرند: کِرسِر (Courser)، اوبِر (Uber) و پینترست (Pinterest).

۶. زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌‌پی (PHP)

پی‌‌اچ‌پی زبان اسکریپت‌نویسی با اهداف عمومی است که قابلیت‌های ویژه‌ای برای توسعه ابزارهای تحت ‌وب دارد. سرعت، انعطاف‌پذیری و پراگماتیک بودن، از ویژگی‌های اصلی پی‌‌اچ‌پی به‌حساب می‌آید. پی‌‌اچ‌پی برای توسعه یک بلاگ معمولی گرفته تا معروف‌ترین وب‌سایت‌های دنیا کاربرد دارد. آمار نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد از ۱۰ میلیون وب‌سایت برتر دنیا با پی‌‌اچ‌‌پی توسعه داده شده‌اند. پی‌‌اچ‌‌پی، ایجاد ‌کردن، خواندن، باز کردن، پا‌ک ‌کردن و بستن فایل‌ها را در سمت سرور انجام می‌دهد. پی‌‌اچ‌‌پی دسترسی کاربران را کنترل می‌کند و با داده‌های رمزگذاری‌شده تعامل دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های چشمگیر پی‌‌اچ‌‌پی، تعامل این زبان ‌برنامه‌نویسی با بسیاری از بانک‌های اطلاعاتی رایج مانند اس‌کیوال (SQL) است. این ویژگی‌ها پی‌‌اچ‌‌پی را به یکی از ۱۰ زبان برنامه‌نویسی برتر آینده تبدیل کرده است. دانلود و استفاده از پی‌‌اچ‌پی نیز کاملاً‌ رایگان است. برای اثبات توانمندی‌های پی‌اچ‌پی کافیست به این نکته اشاره کنیم که این زبان ‌برنامه‌نویسی هسته اصلی سی‌ام‌اس (CMS) بسیار پرطرفدار وُردپرس (WordPress) را تشکیل داده است. پی‌اچ‌‌پی تقریباً با تمامی سرورهای رایج مانند آپاچی (Apache) و آی‌آی‌‌اس (IIS) سازگار است. عمق زبان‌ برنامه‌نویسی پی‌‌اچ‌‌پی به اندازه‌ای است که فیس‌بوک، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا را پوشش دهد. پی‌‌اچ‌‌پی ‌به‌راحتی در فایل‌های اچ‌تی‌ام‌ال (HTML)، قرار می‌گیرد و کدهای اچ‌‌تی‌‌ام‌‌ال را می‌توانید داخل فایل پی‌‌اچ‌‌پی بنویسید.

شرکت‌هایی که از زبان‌ برنامه‌نویسی پی‌‌اچ‌‌پی بهره می‌گیرند: فیس‌بوک، تامبلر (Tumblr)، اِتسی (Etsy) و وُردپرس.

۵. زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ (#C)

سی‌شارپ زبان‌ برنامه‌نویسی آینده‌داری است که توسط مایکروسافت توسعه داده می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی در بستر دات‌نت (.NET)، اجرا می‌شود. سی‌شارپ برای توسعه اپلیکیشن‌های تحت ‌وب، اپلیکیشن‌های دسکتاپ، بازی‌های ویدئویی و نرم‌افزارهای کاربری استفاده می‌شود. مایکروسافت سی‌شارپ را برای رقابت با جاوا توسعه داد. سی‌شارپ محیطی تجاری دارد و انتخاب مناسبی برای توسعه بازی در موتور یونیتی (Unity Engine) است. به لطف توانایی‌های سی‌‌شارپ، می‌توانید در کنار ساخت اپلیکیشن‌های تحت‌ وب، اپلیکیشن‌های موبایل نیز توسعه دهید. سی‌شارپ نقاط مشترکی با ساختار زبان‌های برنامه‌نویسی دارد و از مدل برنامه‌نویسی شی‌گرا پشتیبانی می‌کند. سی‌شارپ راه‌حل‌های بی‌شماری پیش روی توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که نظیر آن‌ها را در دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی سراغ نداریم. برای نمونه می‌توان به ابزارهایی برای آزمایش واحدها و کتابخانه کریپتو (Crypto Library) اشاره کرد. به لطف این ويژگی‌ها سی‌شارپ در فهرست ۱۰ زبان‌برنامه‌نویسی آینده‌دار قرار می‌گیرد.

شرکت‌هایی که از زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ بهره می‌گیرند:‌ کارمَکس (CarMax)، آر‌تی‌اِکس (RTX) و توییچ (Twitch).

۴. زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت (Java Script)

بنا به آخرین نظرسنجی پایگاه اِستَک‌اُوِرفلُو (Stack Overflow)، جاوااسکریپت محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در بین توسعه‌دهندگان به‌حساب می‌آید. اضافه‌ کردن اجزای تعاملی به اپلیکیشن‌های تحت ‌وب و مرورگرها، به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های جاوااسکریپت شناخته می‌شوند. جاوااسکریپت بهترین ابزار برای توسعه وب است. جالب است بدانید تقریباً در تمامی اپلیکیشن‌های موبایل و اپلیکیشن‌های تحت ‌وبی که با آ‌ن‌ها سروکار دارید، ردپای جاوااسکریپت وجود دارد. از آن‌جایی که جاوااسکریپت زبانی تحت کلاینت است، بسیاری از اپلیکیشن‌های ساده نیازی به پشتیبانی سرور ندارند. به لحاظ پیچیدگی اپلیکیشن‌ها نیز بار جاوااسکریپت در سمت سرور اجرا می‌شود. این شرایط باعث شده تا جاوااسکریپت رشد چشمگیری داشته باشد. اساس بسیاری از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها در جاوااسکریپت بنا شده است. جاوااسکریپت تقریباً درون تمامی مرورگرهای مدرن اجرا می‌شود و زبان برنامه‌نویسی‌ای است که با هدف اجرای وب‌سایت‌های داینامیک و تعاملی در مرورگرها توسعه داده می‌شود.

شرکت‌هایی که از زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت بهره می‌گیرند: پِی‌پال (PayPal)، گوگل و مایکروسافت.

۳. زبان برنامه‌نویسی سوئیفت (Swift)

اگر به فکر توسعه اپلیکیشنی برای ساخت اپلیکشن در پلتفرم‌های آیاو‌اِس (IOS) و مک‌او‌اس (Mac OS) هستید، زبان برنامه‌نویسی سوئیفت انتخاب مناسبی برای شماست. سوئیفت یکی از پرطرفدارترین زبان‌های برنامه‌نویسی در ۲۰۲۱ بود. انتظار می‌رود محبوبیت سوئیفت در سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ بیشتر شود. سوئیفت کاملاً از آبجِکتیو سی (Objective C)، پشتیبانی می‌کند. فراگیری این زبان ‌برنامه‌نویسی نیز بسیار آسان است. از آنجایی که سوئیفت، برای توسعه اپلیکیشن‌های آی‌او‌اس و مک‌‌اواس کاربرد دارد، تخصص در این زبان برنامه‌نویسی درآمد هنگفتی را نسبت به توسعه‌ اپلیکیشن‌های اندرویدی برای شما به دنبال خواهد داشت. سوئیفت زبان‌ برنامه‌نویسی سریع، کارآمد و امن است. این زبان‌ برنامه‌نویسی برای توسعه انواع اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد. سوئیفت برای برنامه‌نویسی سیستمی، ساخت اپلیکیشن‌های موبایل، دسکتاپ و سرویس‌های رایانش ابری ایجاد شده است.

شرکت‌هایی که از زبان‌ برنامه‌نویسی سوئیفت بهره می‌گیرند: اپل، لیفت (Lyft)، اوبر (Uber).

۲. زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python)

در این‌که پایتون زبان قدرتمندی است هیچ شکی نداریم. توسعه وب‌، علم داده (Data Science)، تجسم داده (Data Visualization)، یادگیری ماشینی (Machine Learning) و هوش مصنوعی از حوزه‌‌هایی هستند که به کمک پایتون می‌توان برنامه‌های کاربردی توسعه داد. فراگیری پایتون بسیار ساده است. توسعه‌دهندگان بی‌شماری در سرتاسر دنیا انجمن‌‌های پایتون تشکیل داده‌اند. به همین دلیل می‌توانید به پروژه‌های متن‌باز پایتون زیادی دسترسی داشته باشید. این ویژگی‌ها، پایتون را به زبان برنامه‌نویسی بسیار محبوبی تبدیل کرده است. با این حال پایتون، زبانی سطح بالا به‌حساب می‌آید؛ به همین دلیل نیز به‌کندی تفسیر می‌شود. پایتون بازارکار بسیار پررونقی دارد. به لحاظ دستمزد نیز برنامه‌نویسان پایتون از میانگین دستمزد دیگر برنامه‌نویسان بیشتر دریافت می‌کنند.

گاهی‌اوقات از پایتون به‌عنوان زبان اسکریپت‌نویسی برای اپلیکیشن‌های تحت ‌وب استفاده می‌شود. پایتون به‌عنوان زبان میانجی (lingua franca)، در یادگیری ماشینی و علم داده کاربرد دارد. محبوبیت پایتون به ۳.۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است. با توجه به آمار افزایشِ محبوبیت دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی، باید گفت پایتون محبوبیتی چشمگیر دارد. کدنویسی در پایتون، داینامیک است. به لطف این ویژگی،‌ در حین کدنویسی نیازی نیست نوع متغیر را اعلان کنید. ساختار نحوی (Syntax) پایتون شباهت زیادی به زبان انسان دارد، به همین دلیل این ساختار نحوی را می‌توانید به‌راحتی به حافظه بسپارید.

شرکت‌هایی که از زبان برنامه‌نویسی پایتون بهره می‌گیرند: اینستاگرام، آمازون، فیس‌بوک و اسپاتیفای.

1. زبان برنامه‌نویسی جاوا (JAVA)

هم‌اکنون که در حال نگارش این متن هستیم (دی ۱۴۰۰)، جاوا جایگاه اول از فهرست زبان‌های برنامه‌نویسی پرطرفدار در سال‌های آینده را از آن خود کرده است. پیش‌بینی می‌شود این روند در سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ نیز ادامه پیدا کند. جاوا زبان برنامه‌نویسی چند منظوره‌ای است که برای ساخت صفحه‌های وب‌سایت و اپلیکیشن‌های اندروید استفاده می‌شود. جاوا در کنار این‌که زبان برنامه‌نویسی بسیار قدرتمندی است، از پردازش توزیع شده (distributed computing) و چند‌نخی (distributed computing)، پشتیبانی می‌کند. به لحاظ امنیت نیز جاوا یکی از امن‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید غول‌های تجاری و مراکز داده بزرگ در سرتاسر دنیا از جاوا بهره می‌گیرند؛ جالب‌تر این‌که نزدیک به ۱۵ میلیارد دستگاه با جاوا کار می‌کنند.

حدود ۱۰ میلیون توسعه‌دهنده در سرتاسر دنیا به زبان جاوا برنامه می‌نویسند. جاوا کاملاً رایگان است و به‌راحتی در دسترس توسعه‌دهندگان در تمامی سیستم‌عامل‌ها قرار دارد. جاوا انتخاب مناسبی برای جاسازی (Embedded) و استفاده در اپلیکیشن‌های چندپلتفرم (Cross Platform) است. کدها و فریم‌ورک‌های بی‌شماری برای جاوا وجود دارد. توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ، پردازش کلان داده‌ (Big Data)، جاسازی سیستم‌ها (Embedded Systems) و بسیاری دیگر از رویکردهای نرم‌افزاری به لطف جاوا انجام می‌شود.

شرکت‌هایی که از زبان برنامه‌نویسی جاوا بهره می‌گیرند: اوبر (Uber)، نت‌فلیکس، اینستاگرام و گوگل.

مقالات پیشنهاد سردبیر: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg