5 راهکار برتر برای به‌دست آوردن اولین شغل برنامه‌نویسی
۱۳۹۹/۱۲/۲۰ تاریخ انتشار

راهکار اول: 

قبل از اتمام درس و دانشگاه به‌خوبی تجربه کسب کنید 

خیلی از دانشجویان هستند که در طول دوران تحصیل هم کار می‎کنند و همین باعث می‎شود تا ادامه مسیر زندگی برای آن‌ها خیلی ساده‎تر شود. درگیر شدن در پروژه‎های حرفه‎ای برنامه‌نویسی به‌صورت پاره‌وقت یا حتی مشارکت‎های بدون دستمزد در طول مدت تحصیل بسیار برای یک دانشجو مفید و حتی ضروری است. روش‎های مختلفی برای کسب تجربه کاری در زمانی که مشغول تحصیل هستید وجود دارد که از آن جمله می‎توان به این موارد اشاره کرد.

کارآموزی کنید

کارآموزی راهی عالی برای درگیر شدن در یک سازمان توسعه نرم‌افزاری است. شما به‌عنوان یک کارآموز به عضوی از گروهی از مهندسان باتجربه تبدیل می‎شوید، روزانه با آن‌ها کار می‎کنید و برای شغل برنامه‌نویسی آینده خود تجربه‎ای ارزشمند به دست می‎آورید. در دوران کارآموزی ممکن است دستمزد هم دریافت کنید، اما دغدغه شما نباید دریافت دستمزد باشد. مهم‌ترین چیز در یک کارآموزی انتخاب شرکتی است که به شما اجازه می‎دهد در پروژه‎های واقعی کار کنید و حتی با مشتريان این پروژه‎ها در تعامل باشید. خیلی از همین کارآموزی‎ها اگر خوب پیش برود درنهایت به استخدام تمام‌وقت در همان شرکت منجر می‎شود. این بهترین روشی است که به‌اصطلاح می‎توانید دست خود را بند کنید.

خوداشتغالی

خوداشتغالی راهی عالی برای کار در پروژه‎های واقعی و به دست آوردن سابقه کار است. برای اینکه شخصاً وارد بازار کار شوید، راه‎های بی‌شماری وجود دارد. در آغاز می‎توانید با جست‌وجو در سایت‎های کاریابی شروع کنید، در این سایت‎ها ثبت نام و تخصص و توانایی‎های خود را به دیگران معرفی کنید. این یک دنیای رقابتی است، اما اگر شما کار خود را به‌درستی انجام دهید، کم کم خود مشتريان به رابطی بین شما و مشتريان جدید تبدیل می‎شوند و درخواست‎های کاری به‌حدی خواهد رسید که کل وقت آزاد شما را پر می‎کند. خیلی از مهندسان برنامه‎نویسی موفق کار خوداشتغالی را حتی از دوران نوجوانی شروع کرده‎اند. خیلی از پیشنهادات کاری در این مدت ممکن است در ظاهر پیش پا افتاده و کم‌ارزش به نظر برسند، اما در همین پروژه‎ها نیز به نکات و موانعی برمی‎خورید که با حل آن‌ها تجربيات فراوانی برای پروژه‎های بزرگ آینده خود به دست خواهید آورد. هرچه تعداد پروژه‎هایی که در دوران خوداشتغالی (صرف نظر از میزان بزرگی و اهمیت آن) انجام می‎دهید بیشتر باشد، تجربه شما برای به دست آوردن اولین شغل برنامه‌نویسی تمام‌وقت بیشتر می‎شود و یک رزومه کاری قوی برای ارائه خواهید داشت.

در پروژه‎های منبع باز مشارکت کنید

تعداد بسیار زیادی پروژه منبع باز در GitHub وجود دارد. اگر دانشجو هستید، فرصت مناسبی است که در بعضی از آن‌ها مشارکت کنید. یکی از نمونه‎های نسبتاً ساده و معروفی که اغلب مردم با آن آشنایی دارند را انتخاب کنید. یک مکان خوب برای شروع کار می‎تواند یکی از این‌ها باشد:

 Apache Projects (https://github.com/apache)

 Rails (https://github.com/rails/rails)

 Facebook projects (https://github.com/facebook)

 Google Projects (https://github.com/google)

 NetFlix Projects (https://github.com/netflix)

 Apple Projects (https://github.com/apple)

 Microsoft Projects (https://github.com/microsoft)

با یک پروژه که برای شما جالب است آشنا شوید و شروع به مشارکت با آن کنید. بعضی از باگ‌ها را برطرف کنید، سرعت بعضی چیزها را افزایش دهید، قابلیت‎های جدیدی به پروژه اضافه کنید و کارهایی از این دست انجام دهید. شما در چنین مشارکت‎هایی بیشتر با فرآیند یک کار عملی آشنا می‎شوید و درنهایت به یک برنامه‌نویس حرفه‎ای تبدیل خواهید شد. همچنین، با مشارکت در پروژه‎های عمومی‎ رزومه کاری شما نیز پربارتر می‎شود.

در GitHub پروژه شخصی راه‌اندازی کنید 

لازم نیست حتماً روی پروژه‎های موجود کار کنید، می‎توانید پروژه اختصاصی خود را ایجاد و در GitHub قرار دهید. فضای GitHub شما می‎تواند به ویترینی برای معرفی مهارت‎ها و سبک کاری شما تبدیل شود. کارفرمایان با مراجعه به آن می‎توانند چشم‌انداز خوبی از آنچه شما قادر به انجام آن هستید به دست آورند. وقتی پروژه‎های خود را در GitHub قرار می‎دهید، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را به‌خوبی مستندسازی کرده باشید که شامل ساخت یک فایل README.md کامل برای کسانی است که برای اولین بار به صفحه شما سر می‎زنند. شما باید همیشه فرض را بر این بگذارید مردمی‎ که به صفحه شما مراجعه می‎کنند هیچ‌چیز درباره شما، پروژه شما، اهداف شما و مشکلاتی که سعی در برطرف کردن آن دارید نمی‎دانند.

یک وبلاگ فنی بنویسید 

همین طور که در حال آموزش دیدن برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده هستید، می‎توانید دوره‎هایی که می‎گذرانید را به رشته تحریر درآورید. این نوشته‎ها می‎تواند در یک وبلاگ عمومی‎ نگهداری شود. وبلاگ‌نویسی یک روش عالی برای مطرح کردن نام و ایجاد برند شخصی شما است. صرف نظر از اینکه شما چه کاری انجام می‎دهید می‎توانید به‌صورت غیرتخصصی وبلاگ هم داشته باشید. برخی از توصیه‎های وبلاگ‌نویسی که باید به آن توجه داشته باشید:

  •  کار را در یک محیط رایگان شروع کنید. اگر هنوز شغلی ندارید، نباید پول خود را برای میزبانی وب خرج کنید. برای وبلاگ‌نویسی رایگان گزینه‎های زیادی مثل استفاده از GitHub به‌عنوان وبلاگ وجود دارد.
  •  از یک سبک و سیاق مشخص پیروی کنید. سعی نکنید درباره موضوعات مختلف در وبلاگ خود مطلب بنويسید. فراموش نکنید که هدف شما ساخت یک برند شخصی به‌عنوان یک توسعه‌دهنده است. بنابراین تنها روی همین موضوع تمرکز کنید.
  •  گله و شکایت را خصوصی نگه دارید. وبلاگ‎هایی که به موضوعات فرعی و گله و شکایت می‎پردازند، بازتاب ضعیفی از خود در اذهان عمومی باقی می‎گذارند که مسلماً چیزی نیست که شما به‌دنبال آن باشید. آن را مثبت، پرانرژی و مشتاق نگهدارید. هیچ‌کس قصد ندارد یک شاکی را استخدام کند.
  •  در ابراز عقیده زیاده‌روی نکنید. خیلی از آدم‎هایی که در زمینه فناوری فعالیت می‎کنند اغراق‌آمیز رفتار می‎کنند. شما نباید مثل آن‌ها باشید یا به آن‌ها جواب دهید. جر و بحث‎های عمومی‎ و آن‎لاین همیشه باقی خواهد ماند و قطعاً معرف خوبی برای شما نخواهد بود.
  •  مطالب خود را به طور منظم منتشر کنید و نگران تولید ترافیک نباشید. هدف شما اين است که یاد بگیرید، یک برند شخصی بسازید، کارفرمایان را تحت تأثیر قرار دهید و تجربيات آموزشی خود را ثبت کنید. شما قرار نیست زندگی خود را وقف وبلاگتان کنید.
  •  فروتن باشید. بحث درباره چیزهایی که یاد می‎گیرید ایرادی ندارد، اما موعظه کردن برای یک تازه‌کار (یا هر شخص دیگری) شایسته نیست. سعی کنید به اشتراک گذارنده باشید نه آموزش‌دهنده. نظر خود را مطرح کنید، اما برای دیگران قانون وضع نکنید.
  •  خود را یک حرفه‎ای نشان دهید. درست مثل همان کاری که در مصاحبه اولین شغل برنامه‌نویسی انجام می‎دهید.

کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید 

در حالی که هنوز مشغول تحصیل هستید می‎توانید کسب و کار شخصی خود را شروع کنید. بعضی از شرکت‎های بزرگ و مطرح مثل گوگل و فیس‌بوک هم به همین شکل کار خود را شروع کردند و کم کم به یک غول فناوری تبدیل شدند. با ایده و نگرش درست هر چیزی امکان‌پذیر است. درست است که تجربه کمک‌کننده است، اما ضروری نیست. یک محصول تولید و آن را روانه بازار کنید و ببینید آیا می‎توانید از آن کسب و کار راه بیاندازید. هرچند ممکن است این کار شما نتیجه‎ای نداشته باشد، اما مهارت شما را افزایش می‎دهد و برایتان سابقه کار می‎سازد. چنین تجربه‎هایی نه‌تنها مهارت فنی شما را افزایش می‎دهد، بلکه شما را با تجارت محیط رقابتی بازار آشنا می‎کند. کارآفرینی کاملاً در اختیار شما است و تجربه‎ای قابل توجه در اختیار شما قرار می‎دهد که کارفرمایان مایل به دیدن آن هستند. خوشبختانه اینترنت بستری را فراهم کرده است تا ایده‎های خوب به محصولات تجاری تبدیل شوند. البته بهره‎مندی از این مزایا به همان اندازه ایده خوب داشتن سخت است. سخت است اما غیرممکن نیست و شما می‎توانید در حالی که پشت میز خود نشسته‎اید، آن را به دست آورید.

راهکار دوم: 

از هرچه در توان دارید به ‌نفع خود استفاده کنید 

اگر شما توسعه‌دهنده جوانی هستید که به‌دنبال یافتن اولین شغل برنامه‌نویسی خود است، ویژگی‌هایی دارید که می‎توانید از آن به ‌نفع خود استفاده کنید. در اینجا به بعضی از آن‌ها اشاره می‎کنیم که می‎تواند معرف شما باشد (نگران نباشید اگر همه آن‌ها هم درست نباشد):

  •  شما جوان هستید.
  •  شما شور و شوق زیادی درباره کدنویسی و فناوری دارید.
  •  شما سرشار از انرژی هستید.
  •  شما مشتاق و مایل به یادگیری هستید.
  •  شما عقاید تعصب‌آمیز ندارید.
  •  شما همه‌چیز را به‌سرعت یاد می‎گیرید.
  •  شما تحصیل‌کرده هستید.
  •  شما سرشار از ایده‎های جديد و تازه هستید.
  •  شما آماده‎اید تا نهایت تلاش خود را به کار گیرید.
  •  شما می‎توانید به هر سمتی که فرصت‌های مناسب آنجا است حرکت کنید.
  •  شما وقت زیاد دارید.

شور و اشتیاق خود به فناوری را نشان دهید. انعطاف‌پذیری و اشتیاق شما به یادگیری و پیشرفت مزیتی است که باید از آن استفاده کنید. اگرچه نمی‎توانید باتجربه باشید، اما می‎توانید ایده‎های تازه با خود به همراه بیاورید. شرکت‎ها به‌دنبال متخصصان جوان با استعداد در زمینه فناوری هستند تا بتوانند ایده‎های قدیمی‎ از کار افتاده که به نظر می‎رسد انکارناپذیر هم باشند را از بین ببرند. در دنیای فناوری که همیشه خودش را از نو می‎آفریند، عقاید تعصب‌آمیز خطرناک و مانع پیشرفت هستند. آن‌ها مثل سرطان رشد و سازمان‌های مهندسی را کند می‎کنند. فروتن باشید اما در عين حال همه‌چیز را زیر سؤال ببرید.

به‌دنبال یافتن شغلی در سطح خود در شرکت‎هایی باشید كه مربیان خوبی دارد. اگر شما با رئیسی برخورد کردید که با سطح دانش فنی بالای خود مایل است به شما کمک کند تا پیشرفت کنید، حتی اگر دستمزد اولیه پیشنهادی به شما هم چندان بالا نباشد، اما باز هم ارزش وقت گذاشتن و تلاش کردن را دارد. مربیان به آموزش کارآموزان مشتاق راغب‎تر هستند. همان کارآموزی باشید كه آن‌ها می‎خواهند داشته باشند. برای حداقل دو سال در شغلی که انتخاب می‎کنید باقی بمانید، مگر در شرایطی كه واقعاً هیچ پیشرفتی را احساس نمی‎کنید. عوض کردن مداوم شغل اتفاق خوبی نیست. شما نباید در رزومه کاری خود به‌جای سابقه کار تعداد شغل را بیشتر کنید.

راهکار سوم: 

خود را برای رویارویی با شرایط آماده کنید 

مصاحبه‎های شغلی در حوزه فناوری می‎تواند دشوار باشد. وقتی می‎خواهید برای اولین شغل برنامه‌نویسی خود اقدام کنید و مراحل آن را پشت سر بگذارید، ممکن است دست پاچه شوید. اما جای دلواپسی نیست. تنها کافی است روش کار فرآیند مصاحبه‎های شغلی در این زمینه را یاد بگیرید. باقی چیزها آسان می‎شود. انتظار داشته باشید با یک یا تعدادی از این موارد برخورد کنید:

  •  مصاحبه تلفنی. این نوع تماس‎ها را باید از یک مکان کاملاً خلوت انجام دهید. روبه‌روی خود یک کاغذ و قلم به همراه یک کامپیوتر متصل به اینترنت آماده داشته باشید.
  •  مصاحبه حضوری. معمولاً چنین مصاحبه‎هایی بسیار جدی‎تر انجام می‎شود و نباید آن را با یک گفت‌وگوی عادی اشتباه بگیرید. اگر بین مصاحبه تلفنی و مصاحبه حضوری حق انتخاب دارید، حتماً مورد دوم را انتخاب کنید.
  •  چالش‎های برنامه‌نویسی. تمرینات برنامه‌نویسی روشی عالی برای نشان دادن کاری است که شما قادر به انجام آن هستید. بعد از پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز مصاحبه، حل یک مسئله برنامه‌نویسی چیزی است که به شما محول می‎شود. شما باید آن را در خانه و به طور دقیق انجام دهید. این آزمايش را جدی بگیرید و هر آنچه در توان دارید به نمایش بگذارید.
  •  کدنویسی روی وایت بورد. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار، شما باید در مصاحبه شغلی خود انتظار کدنویسی روی وایت بورد را هم داشته باشید. این کاری است که در 99% مصاحبه‎های خود باید انجام دهید. نگران نباشید، آدم‎های کمی‎ هستند که در این زمینه خوب عمل می‎کنند. برای آماده‌سازی خود، یک وایت بورد بزرگ بخرید و هر روز تمرین کنید. وقتی تمرین می‎کنید، فرآیند ذهنی خود را با صدای بلند تکرار کنید تا یک محیط خیالی مصاحبه را شبیه‌سازی کنید. خیلی مهم است که بتوانید افکار خود را به طور کامل به نمایش بگذارید. نوشتن کد به‌تنهایی کفایت نمی‎کند، باید درباره آن صحبت کنید.

 سؤالات عمومی‎. انتظار سؤالاتی غیرفنی شبیه به این‌ها را داشته باشید:

نظر شما در مورد محصول ما چیست؟ چرا می‎خواهید با ما کار کنید؟ چگونه می‎توانید محصول ما را ارتقا دهید؟ اهداف شغلی شما چیست؟ تا سه سال آینده خود را در چه جایگاهی می‎بینید؟ چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟ درباره پروژه‎هایی که در آن موفق نبودید توضیح دهید.

این سؤالات به‌گونه‎ای طراحی شده‎اند تا نشان دهند شما که هستید. اگر به شغلی که برای آن درخواست پر کرده‎اید اهمیت می‎دهید و می‎خواهید از همان ابتدا جای خود را بین این گروه باز کنید، سؤالات شبیه به این را آماده و جواب آن‌ها را تمرین کنید.

راهکار چهارم: 

یاد بگیرید چگونه خود را معرفی کنید 

روش معرفی خود را از قبل طراحی و به آن پایبند باشید. معرفی حرفه‎ای قواعد و قوانینی دارد که باید آن را یاد بگیرید. ما از شما نمی‎خواهیم درباره خود غلو کنید، بلکه به شما پیشنهاد می‎کنیم خود را به‌دقت توصیف کنید. مثلاً می‎توانید خود را مشتاق به کار، با اعتماد به نفس، تشنه یادگیری و آماده پیشرفت نشان دهید و به آن پایبند باشید.

وقتی برای مصاحبه می‎روید، سعی کنید از قبل تکالیف خود را انجام داده باشید. مطمئن شوید درباره هرچه می‎توانید برای این شرکت و محصولاتش انجام دهید اطلاعات داشته باشید. خود را درباره کارهایی که این شرکت انجام می‎دهد کاملاً مشتاق نشان دهید. مشخص کنید که در حال مصاحبه برای اولین شغل برنامه‌نویسی خود هستید و نشان دهید چقدر در این باره هیجان‌زده‌اید. سعی کنید مشخص کنید در بلندمدت چه کاری می‎خواهید انجام دهید و اهداف شما چیست. می‎توانید این‌ها را هر زمان که مایل هستید تغییر دهید و مشکلی در این مورد وجود ندارد، اما برنامه داشتن و در میان گذاشتن آن با دیگران مهم است. کارفرمایان از کسانی که اهداف روشنی برای خود دارند، بیشتر استقبال می‎کنند.

راهکار پنجم: 

تصمیم بگیرید که می‎توانید این کار را انجام دهید 

بیشتر از همه از آن لذت ببرید. انجام یک شغل نباید به شکنجه تبدیل شود و می‎تواند یک تجربه آموزشی باشد. بعضی از نکاتی که باید به یاد داشته باشید و به شما کمک خواهد کرد:

  •  به یاد داشته باشید كه شما تنها یک بار اولین شغل برنامه‌نویسی خود را پیدا می‎کنید، نه بیشتر.
  •  به همان اندازه که شرکت با شما مصاحبه می‎کند، شما هم با آن مصاحبه می‎کنید.
  •  دنیا پر از فرصت‎های گوناگون است. اگر آرزو دارید پیشرفت کنید، هزاران گزینه برای انتخاب در اختیار شما است.
  •  درخواست برای توسعه‌دهندگان بسیار بالا است. نگذارید این حقیقت که شما تجربه کاری قبلی ندارید باعث شود تصور کنید صلاحیت لازم را هم ندارید. شما به طور مشخص برای یک نقش ابتدایی درخواست داده‎اید و یکی از آن‌ها را پیدا خواهید کرد.
  •  به هیچ وجه و هرگز دروغ نگویید. این کمکی به شما نخواهد کرد.
  •  با دقت گوش کنید. حتی اگر باهوش‌تر از کسی هستید که با شما مصاحبه می‎کند، به ‌گفته‎های آن‌ها گوش دهید و توجه کنید.
  •  به این باور نباشید که باید تمام درخواست‎هایی که در آگهی استخدام به آن اشاره شده است را اجابت کنید. آماده باشید تا توضیح دهید چرا این شرکت حتی با وجودی که شما تمام شرایط مورد نیاز آن را ندارید، باز هم باید استخدامتان کند. فروتن باشید، اما در عين حال اعتماد به نفس خود را نمایش دهید.
  •  به هیچ وجه و هرگز پل‎ها را پشت سر خود خراب نکنید. جامعه فناوری بزرگ است، اما نه به‌اندازه کافی بزرگ. از دست دادن فرصت‎ها در بلندمدت به ضرر شما است.
  •  شما از پس این کار برمی‌آیید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 2.8 - رای: 6)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg