جذاب‌ترین مشاغل برنامه‌نویسی در سال 2021
۱۳۹۹/۱۰/۰۴ تاریخ انتشار

نکته‌ای که در ارتباط با مشاغل برنامه‌نویسی باید به آن دقت کنید این است که حوزه‌های کاری برنامه‌نویسی درآمدهای یکسانی دریافت نمی‌کنند، در نتیجه یک برنامه‌نویس پایگاه‌های داده دستمزد یکسانی با یک توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی دریافت نمی‌کند.

توسعه‌دهنده نرم‌افزار

گاهی اوقات عناوین دنیای برنامه‌نویسی مشاغل دنیای چندان واضح نیستند. به‌طور مثال، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، مهندس نرم‌افزار، برنامه‌نویس کامپیوتر و توسعه‌دهنده برنامه‌های کاربردی همگی می‌توانند به شغل یکسانی اشاره کنند. با این‌حال؛ شرح وظایف توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در شرکت‌های مختلف متغیر است و ممکن است تفاوت‌های زیادی در این زمینه وجود داشته باشد. بنابراین، بهتر است خودتان درگیر جزییات مختلف نکنید. زمانی‌که به دنبال شغلی به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار هستید باید به نکات زیر دقت کنید.

  • شرکت‌های مالی: سامانه‌های مالی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین سامانه‌های جهان هستند. این سامانه‌ها متشکل از الگوریتم‌های پیچیده، تحلیل‌های آماری و حجم گسترده‌ای از اطلاعات هستند که باید روزانه پردازش شوند. سرعت بالا و امنیت زیاد را می‌توان اصلی‌ترین چالش توسعه‌دهندگان این حوزه در نظر گرفت. به همین دلیل فشار زیادی در این محیط‌های کاری وجود دارد که به سرعت باعث فرسودگی توسعه‌دهندگان می‌شود. با این‌حال، اگر تصور می‌کنید که قادر به کار در چنین فضایی هستید، باید ذهن آماده و خلاقیت زیادی داشته باشید.
  • ارگان‌های دولتی: در تمام سطوح دولتی و برای کارهای مختلف از وظایف ساده گرفته تا طراحی و نگه‌داری سامانه‌های بزرگ به برنامه‌نویسان نیاز است. اگر در زمینه کامپیوتر و امنیت شبکه تخصص دارید، بهتر است برای موقعیت‌های شغلی در ارتباط با محافظت از سامانه‌ها درخواست دهید. در حالت کلی، فعالیت‌های دولتی مزایای زیادی دارند.
  • تجهیزات قدیمی: فناوری همواره در حال پیشرفت است و بیشتر برنامه‌نویسان روی موضوعات داغ روز تمرکز دارند. با این‌حال، بیشتر کسب‌وکارهای با تجربه از تجهیزات قدیمی استفاده می‌کنند. در این ارتباط دو نوع کار وجود دارد. نگه‌داری از برنامه‌های نوشته شده برای شرکت که ممکن است به ارتقا یا بازبینی نیاز داشته باشند و دوم جایگزین کردن نمونه‌های جدیدتر به جای نمونه‌های قدیمی. همچنین به این نکته دقت کنید که گاهی اوقات مجبور هستید برخی برنامه‌های نوشته شده برای یک سازمان را بررسی کنید.

جذاب‌ترین مشاغل برنامه‌نویسی در سال 2021

توسعه برنامه‌های همراه

بر مبنای تحقیقات انجام شده، درصد زیادی از افراد ساکن در کشورهای صنعتی و در حال توسعه از تلفن‌های همراه برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که امروزه تعداد زیادی از افراد جامعه از برنامه‌های کاربردی تلفن همراه استفاده می‌کنند نشان می‌دهد که ورود به این بازار درآمد خوبی عاید توسعه‌دهندگان می‌کند. از مهم‌ترین مکان‌هایی که شانس موفقیت برنامه‌نویسان در این حوزه‌ها بیشتر است به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • کسب‌وکارهای نوپا: قبل از آن‌که به سراغ کسب‌وکارهای نوپا بروید، به این نکته دقت کنید که حضور در چنین محیط‌های کاربری ریسک‌های خاص خود را دارد. تقریبا نیمی از استارت‌آپ‌ها در پنج سال اول فعالیت خود با شکست روبرو یم‌شوند. با این‌حال، اگر جوان، مستعد با پشتکار زیادی هستید ورود به چنین محیط کاری جذابیت‌های خاص خود را دارد. دقت کنید زمانی که برای این کسب‌وکارها برنامه‌ای را می‌نویسید لزومی ندارد برنامه شما جزء بهترین‌های بازار باشد، حتا یک موفقیت نسبی نیز پیروزی بزرگی برای شما به شمار می‌رود.
  • صنعت بازی: این حوزه نیز مانند کسب‌وکارها، چالش‌های خاص خود را دارد. باید ماه‌ها یا سال‌ها وقت صرف کنید تا پروژه‌ای به سرانجام برسد، هرچند ممکن است بازی که آن‌را طراحی کرده‌اید در بازار به فروش نرسد. همچنین، این احتمال وجود دارد که تنها روی یک پروژه فرعی وقت بگذارید و به نتجیه مطلوبی برسید که انتظارش را دارید. همچنین، به این نکته دقت کنید که کار کردن برای شرکت‌های بازی‌ساز شناخته شده ریسک کمتری نسبت به انجام پروژه‌های شخصی دارد.

توسعه وب

شرکت‌ها همواره به زیرساخت و وب‌سایتی نیاز دارند که به عنوان بوم کاری از آن استفاده کنند. به همین دلیل توسعه‌دهندگان وب بازار کار خوبی دارند. زبان‌ها، معماری‌ها، گردش کار و مفاهیم به کار گرفته شده در توسعه وب، هم‌پوشانی کمی با هم دارند و گاهی اوقات این هم‌پوشانی محسوس نیست. توسعه‌دهندگان وب بیشتر از توسعه‌دهندگان حوزه‌های دیگر تمایل دارند به عنوان آزادکار مشغول به کاری شوند. اگر قصد دارید به این حوزه وارد شوید، باید بدانید که سه عنوان شغلی فرانت‌اند یا سمت کاربری، بک‌اند یا سمت سرور و توسعه‌دهنده فول‌استک که تمامی حوزه‌ها را شامل شده و اشاره به یک دانش عمومی دارد قابل انتخاب هستند. بسته به حوزه‌ای که قصد ورود آن‌را دارید باید با زبان‌ها و فناوری‌های خاص آن حوزه آشنا شوید.

  • توسعه‌دهنده فرانت‌اند: توسعه‌دهنده فرانت‌اند، بیشتر روی طراحی رابط کاربری وب‌سایت متمرکز است. به همین دلیل توسعه‌ده باید تسلط کافی روی زبان‌های جاوااسکریپت، HTML و CSS داشته باشد و در زمینه برنامه‌نویسی تعاملی و کاربردی سایت دانش کافی داشته باشد. به‌طور کلی، این امکان فراهم است تا وب‌سایت‌ها را از پایه طراحی کرد یا بر مبنای چهارچوب‌هایی نظیر وردپرس، تم‌ها یا تم‌های پیشرفته آن‌را ایجاد کنید و سپس به فروش برسانید.
  • توسعه‌دهنده بک‌اند: توسعه‌دهنده بک‌اند با منطق و داده‌های اصلی سایت در تعامل است. به بیان دیگر، فرانت‌اند وظیفه ساخت نمای بیرونی یک ساختمان را بر عهده دارد، در حالی که بک‌اند شالوده یک ساختمان را آماده می‌کند. زبان پی‌اچ‌پی با لاراول، پایتون با جنگو، جاوااسکریپت با نود‌جی‌اس و روبی با روبی آن رلیز نمونه‌هایی از بان‌های و چهارچوب‌های رایج قابل استفاده در این حوزه هستند.
  • توسعه‌دهنده فول‌استک: توسعه‌دهنده فول‌استک توانایی به‌کارگیری توسعه بک‌اند و فرانت‌اند را دارد. در این حوزه مهم نیست کارمند یا آزادکار باشید. در هر صورت باید بر طراحی وب‌سایت، منطق و داده‌های موردنیاز برای تداوم فعالیت وب‌سایت مسلط باشید. برای ورود به این حوزه باید دانش عمیقی در ارتباط با فناوری‌های مختلف داشته باشید، اما در مقابل سختی‌هایی که تحمل می‌کنید بازار کار خوبی پیش‌روی شما است و دستمزد زیادی دریافت می‌کنید.

جذاب‌ترین مشاغل برنامه‌نویسی در سال 2021

توسعه‌دهنده بانک‌اطلاعاتی

هر نرم‌افزاری داده‌های خاص خود را دارد که باید در مکانی شبیه به بانک‌های اطلاعاتی ذخیره‌سازی شود. برای کم کردن  پیچیدگی‌ها، بهینه‌سازی عملکردها و اطمینان از جست‌وجو و دسترسی ساده داده‌ها توسط برنامه‌هایی که نیازمند واکشی داده‌ها هستند، باید یک طراحی هوشمندانه برای بانک‌های اطلاعاتی پیاده‌سازی کنید. در حالی که بانک اطلاعاتی رابطه نزدیکی با توسعه وب دارد، اما تنها کاربرد آن در زمینه وب نیست. به‌طور مثال، نهادهای دولتی و بانک‌ها از بانک‌های اطلاعاتی بزرگی استفاده می‌کنند. به همین دلیل این‌گونه موسسات به افرادی نیاز دارند که بتوانند به خوبی از آن‌ها مدیریت کنند. قبل از آن‌که به دنیای بانک‌های اطلاعاتی وارد شوید باید با دو مفهوم زیر آشنا باشید:

  1. SQL: نوع سنتی بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای نزدیک قدمتی بیش از چند دهه دارد. در حالیکه SQL یک زبان است، چند سامانه مدیریت بانک اطلاعاتی رابطه‌ای وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Microsoft SQL Server، MySQL، PostgreSQL و SQLite اشاره کرد.
  2. NoSQL: یک پایگاه داده غیر رابطه‌ای که انعطاف‌پذیری، گسترش‌پذیری و سرعت توسعه بیشتر اما در مقابل ساختار داخلی و یکپارچگی کمتری ارائه می‌کنند. در این پایگاه داده، روش جامع SQL برای اجرای محاوره‌ها روی پایگاه داده وجود ندارد. در حال حاضر، استفاده از NoSQL برای توسعه وب و تلفن همراه به کمک MongoDB، Redis و Cassandra استفاده می‌شود، اما در آینده میزان استفاده از این بانک‌های اطلاعاتی رواج بیشتری پیدا می‌کند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg