چگونه هوش طبیعت‌گرای خود را تقویت کنیم؟
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ تاریخ انتشار

در صورتی که هنوز تست هوش چندگانه گاردنر را نزدید، ابتدا از لینک زیر تست را بزنید: 


تعریف هوش طبیعت‌گرا

این نوع هوش در شما نشان‌دهنده توانایی درک از طبیعت، از جمله گیاهان، جانوران و مطالعه علمی ابعاد مختلف دنیای طبیعی است. شما با داشتن این هوش، قابلیت تشخیص و طبقه‌بندی گونه‌های جانوری و گیاهی، و روابط موجود میان جانوران و گیاهان در محیط زیست را دارید. همچنین به پدیده‌ها و عناصر طبیعی علاقه خاصی دارید و تمایل دارید علت چگونگی هر یک از رخدادهای طبیعی را بیان کنید. کنجکاوی خاصی نسبت به هر پدیده طبیعی دارید و همواره به دنبال پیدا کردن نظم و انتظام در طبیعت و موجودات آن هستید. هر پدیده‌ای در طبیعت را به صورت مسئله‌ای می‌بینید که می‌خواهید از آن سر دربیاورید یا آن را حل کنید. معمولاً توانایی تفکیک و تمیز میان موجودات زنده را دارا هستید و الگوهایی را در دنیای طبیعی مشاهده می‌کنید که افراد عادی قادر به دیدن آن‌ها نیستند. به خوبی جزئیات مربوط به حیوانات، سنگ‌ها، درختان و گیاهان را می‌بینید که معمولاً از چشم افراد عادی پنهان است. حیوانات را درک می‌کنید، با تغییرات آب و هوا آشنا هستید و می‌توانید باغ‌های زیبا پرورش دهید، کندوهای زنبور عسل پرورش دهید و حتی اگر در آپارتمان رزندگی می‌کنید بخشی از آن را به نگه‌داری گل‌های آپارتمانی اختصاص می‌دهید.

در صورتیکه دارای هوش طبیعت‌گرا هستید، در مراحل اولیه معمولاً در طبیعت احساس ناامنی می‌کنید و از موقعیت‌های ناآشنا هراس دارید، در عین حال زیبایی یک باغ گل را مورد ستایش قرار می‌دهید و به دنبال دانش پایه و اساسی در مورد نحوه‌ی حفظ و حمایت از جانداران هستید. در مرحله‌ی بعد شروع به دلسوزی و مراقبت از موجودات و گیاهان موجود در طبیعت می‌کنید، به افزایش محیط سبز و درخت‌کاری علاقه نشان می‌دهید و اطلاعات خود را در مورد محیط زیست و مشکلات آن را افزایش می‌دهید. در مراحل پیشرفته‌تر وقتی در طبیعت قرار می‌گیرید آرامش خاطر دارید و چیزی باعث هراس و یا اضطراب شما نمی‌شود، اقدام به درخت‌کاری و پرورش گل و گیاهان می‌کنید و احتمالاً به طور حرفه‌ای به پرورش حیوانات می‌پردازید یا اینکه به عنوان سرگرمی به این فعالیت مشغول می‌شوید. 

مطالعه در مورد طبیعت، پژوهش‌های دانشگاهی در مورد تهدیدهایی که گیاهان، جانوران و خاک را تهدید می‌کنند، ارایه راه‌های برون‌رفت از بحران‌های زیست‌محیطی که کره زمین را تهدید می‌کنند بخشی دیگر از فعالیت‌های افرادی است که توسط افرادی انجام می‌شود که از هوش طبیعت گرا برخوردار هستند.

با توجه به نیاز کره زمین به حفاظت بیشتر از منابع و آب و هوا، بدون شک سرمایه‌گذاری برای افزایش آگاهی مردم در این زمینه و افزایش هوش طبیعت‌گرا می‌تواند برای آینده زندگی بر این کره خاکی بسیار حیاتی باشد. 

راهکارهای تقویت هوش طبیعت‌گرا

از این راهکارها می‌توانید برای تقویت هوش طبیعت‌گرا استفاده کنید:

  •  فرصت‌هایی فراهم کنید تا به گلکاری یا کاشت سبزی و صیفی‌جات حتی در اندازه‌های گلدانی بپردازید.
  •  عضو گروه یا گروه‌های بشوید که به فعالیت یا ورزش در طبیعت می‌پردازند مانند شنا، کوه‌نوردی، ورزش‌های آبی، گردشگری طبیعی و...
  •  داوطلب عضویت در گروه‌هایی باشید که به طور جمعی به پاکسازی محیط زیست اطراف خود می‌پردازند.
  •  هنگام اجاره یا خرید خانه، به این موضوع توجه داشته باشید که در نزدیکی شما پارک یا فضای سبز وجود داشته باشد که هر روز بتوانید دقایقی را در محیط طبیعی به سر ببرید.
  •  با کولاژ چیزهای طبیعی بسازید.
  •  به نغمه‌های موجود در طبیعت، مانند آواز پرندگان یا صدای جویبار دقت کنید و اگر اهل موسیقی هستید از این نواها الهام بگیرید.
  •  به دیدن موزه علوم طبیعی و یا باغ وحش بروید.
  •  اگر اهل نگهداری از حیوان خانگی هستید، خیلی چیزها می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید. 96 درصد از ژن‌های یک گربه خانگی با ژن‌های یک ببر وحشی یکسان است؛ اکنون ببینید که با داشتن یک گربه در خانه چه گنجینه پرارزشی از رفتار گربه‌سانان را در اختیار دارید.
  •  به جدول‌های طبقه‌بندی موجودات زنده توجه کنید.
  •  در مورد تاریخچه پیدایش حیات بر روی زمین و احتمال وجود آن در سایر سیارات تحقیق کنید.
  •  در مورد نقش موجودات زنده در برطرف شدن مشکلات زمین تحقیق کنید.
  •  مراحل پیدایش کوه‌ها، آتشفشان‌ها، اقیانوس‌ها و ... را نقاشی کرده و یا الگوسازی کنید.
  •  در مورد چرخه‌های غذایی موجودات زنده مطالعه کنید.
  •  از طبیعت به عنوان یکی از بزرگترین و موثرترین آرام‌کننده‌های روان انسان بهره بگیرید.

راهکار تقویت هوش‌های هشت‌گانه گاردنر را در اینجا بخوانید:

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.4 - رای: 5)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg