چگونه هوش درون‌فردی خود را تقویت کنیم؟
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ تاریخ انتشار

در صورتی که هنوز تست هوش چندگانه گاردنر را نزدید، ابتدا از لینک زیر تست را بزنید: 


تعریف هوش درون‌فردی

این نوع هوش نشان‌دهنده آگاهی از حالات روانی خود و درون‌اندیشی است. شما توانایی توصیف دقیق خود را دارید و می‌توانید‌ نموداری از مختصات وجودی خویشتن، احساسات، عواطف و روحیات و نوع شخصیت خود، ارایه دهید و از این آگاهی برای عملکرد موثر در زندگی استفاده کنید. شما با داشتن این هوش از خودآگاهی خوبی برخوردار هستید و در هر لحظه از حالات روحی روانی خویش آگاه هستید و می‌دانید چه احساس یا عاطفه‌ای را تجربه می‌کنید. شما بر خود کنترل دارید و می‌دانید روی چه چیزی باید تمرکز داشته باشید. احتمالاً شما حد و حدود را به خوبی می‌شناسید، شخصیت مستقلی دارید و همواره مایلید نگرشی مثبت به زندگی داشته باشید. هر گاه به حالت روحی بدی دچار می‌شوید، درباره‌ی آن به خیالپردازی مشغول نمی‌شوید و به سرعت خود را از آن حالت خارج می‌کنید. معمولاً در چنگال احساسات خود اسیر نمی‌شوید و بر زندگی عاطفی خود مسلط هستید، دارای انضباط فردی هستید و برای تقویت بصیرت و دانش درونی خود اهمیت قائل هستید. شما به دنیای درونی و تنهایی خود اهمیت می‌دهید و از آن نهایت استفاده را می‌کنید.

در صورتیکه دارای هوش درون فردی هستید، در مراحل اولیه قادر هستید حالات بدنی خود را در زمان‌های مختلف توصیف کنید و بر هویت مجزای خویشتن آگاهی دارید. در مراحل بعدی سعی دارید معنایی برای زندگی خود بیابید و از همین رو چرایی هر چیز را مورد پرسش قرار می‌دهید و می‌خواهید به علت وجودی هر چیز پی ببرید. سپس به تقویت مهارت‌های خود ارتقایی می‌پردازید. در مراحل پیشرفته‌تر، کنترل آگاهانه‌ای بر حالات هیجانی- عاطفی خویش پیدا می‌کنید و باورهای شخصی خویش را مطرح می‌سازید و نظام فلسفی مختص به خود را اعلام می‌کنید. شما می‌توانید اهداف و علائق خود را درک کنید و می‌دانید در زندگی به دنبال چه چیزی هستید و بر همین اساس به برنامه‌ریزی می‌پردازید. شما با احساسات و عواطف درونی خود در هماهنگی هستید، از عقل و خرد، درک شهودی، و انگیزه و محرک‌های خوبی برخوردارید و همچنین قدرت اراده بالایی دارید و دارای اعتماد به نفس هستید و عقاید انسجام‌یافته‌ای دارید و به خوبی می‌توانید بدون وابستگی به دیگران و به طور مستقل و انفرادی به مطالعه و تحقیق بپردازید. شما مستقل‌ترین یادگیرنده‌ها به شمار می‌روید و برای کسب دانش بطور مستقل و انفرادی عمل می‌کنید و اصولاً وقتی در جمع قرار می‌گیرید دچار شرم و خجالت می‌شوید و کارایی‌تان کاهش می‌یابد.

مطلب پیشنهادی:

راهکارهای تقویت هوش درون‌فردی 

می‌توانید از این راهکارها برای تقویت هوش درون‌فردی استفاده کنید:

  •  فرصت‌هایی برای فعالیت‌های تن‌آرامی (ریلکسیشن) و زمان آرامش فراهم نمایید.
  •  سعی کنید از ابزارهایی مانند ماتریس SWOT (مشخص کردن نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و فرصت‌ها و یا چهارخانه آیزنهاور (اولویت‌بندی کارها) به کارهای‌تان هدف، جهت و نظم دهید. 
  •  سعی کنید افکار خود را ثبت و به‌صورت مکتوب مجسم کنید.
  •  یک هدف قابل دسترس را در نظر بگیرید و در مورد آن مطالبی بنویسید، برنامه‌ریزی کنید و آن را به سرانجام برسانید. به تدریج اهداف پیچیده‌تری برای خود در نظر بگیرید.
  •  یک کار محبت‌آمیز را به طور اتفاقی در نظر بگیرید و آن را برای کسی انجام دهید.
  •  کارهای متفاوتی برای خود انجام دهید و سعی کنید کارهای روزمره و یکنواخت خود را تغییر دهید.
  •  در مورد شغل ایده‌آل خود مطالعه کنید و ببینید آیا راهی وجود دارد که به سمت آن حرکت کنید؟
  •  در لحظه حال زندگی کردن را از اساتید این دوره‌ها یاد بگیرید و سعی کنید به این گونه زندگی کنید.
  •  به روز خود بیندیشید. آیا فرصتی را برای کمک کردن به کسی از دست داده‌اید؟ آیا در روابط خود با دیگران می‌توانید آدم بهتر یا دلسوزتری باشید و کمتر پرخاشگری کنید؟
  •  سعی کنید یک روز کامل را با خود سپری کنید و با کسی صحبت نکنید.

راهکار تقویت هوش‌های هشت‌گانه گاردنر را در اینجا بخوانید:

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 5 - رای: 7)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg