چگونه هوش برون‌فردی خود را تقویت کنیم؟
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ تاریخ انتشار

در صورتی که هنوز تست هوش چندگانه گاردنر را نزدید، ابتدا از لینک زیر تست را بزنید: 


تعریف هوش برون‌فردی

این نوع هوش در شما نشان‌دهنده توانایی تماس و گفتگو و معاشرت با دیگران و برانگیختن افراد در جهت دستیابی به هدف مشترک است. شما با داشتن این هوش سعی می‌کنید چیزها را از نقطه‌نظر افراد دیگر ببینید تا بفهمید آنها چگونه می‌اندیشند و احساس می‌کنند. شما معمولاً توانایی خارق‌العاده‌ای در درک احساسات، مقاصد و انگیزه‌ دیگران دارید و از حس همدلی و دلسوزی بالایی برخوردارید. به خوبی می‌توانید با دیگران طرح دوستی بریزید، بسیار اجتماعی و اهل معاشرت هستید و به سرعت جایگاه خود را در میان جمع تشخیص می‌دهید. به راحتی می‌تواید احساس و عاطفه‌ی دیگران را تشخیص دهید و آنها را به کاری که تمایل دارید برانگیزید. ارتباط موثر اجتماعی از ابزارهای مورد علاقه‌ شما است و شما می‌دانید چگونه از طریق متقاعدسازی دیگران اهداف خود را پیش ببرید. میزان هوش هیجانی شما بالاست و از این طریق می‌توانید در مذاکره نیز مهارت‌های مناسبی داشته باشید. به این نوع هوش، هوش اجتماعی نیز گفته می‌شود.

در صورتیکه دارای هوش برون فردی هستید، از همان ابتدا ارتباط خوبی با والدین خود برقرار می‌کنید و به خوبی می‌توانید ایما و اشارات و حرکات چهره‌ی دیگران را تقلید کنید و عین کلمات و صداهای دیگر را ادا کنید و به طور کلی به راحتی قادر هستید با دیگران ارتباط برقرار کنید. در مرحله‌ی بعد با تیزهوشی خاصی می‌توانید روابط خود را با همسالان خویش گسترش دهید و در میان آن‌ها محبوبیت کسب کنید. به راحتی می‌توانید احساسات و عواطف دیگران را بخوانید و با آنها تعامل کنید. از قدرت همدردی و دلسوزی خوبی برخوردار هستید و خیلی زود با دیگران صمیمی می‌شوید، به همین دلیل دایره‌ی دوستی شما روز به روز افزایش و وسعت بیشتری می‌گیرد و از اعضای خانواده فراتر می‌رود. در مراحل پیشرفته‌تر، قادر هستید افراد را دور هم جمع کنید و حزب، گروه و دسته تشکیل دهید و مقاصد اجتماعی و گروهی مختلفی را دنبال کنید و از ایده‌های اجتماعی حمایت نمایید. سلسله مراتب اجتماعی، یا گروهی را به سرعت طی می‌کنید و به زودی در رأس گروه قرار می‌گیرید و به خوبی قادر هستید نقش رهبری را برعهده بگیرید.

برای موفقیت در مسیر شغلی، داشتن و ارتقای هوش برون‌فردی یکی از ارکان ضروری است.

مطلب پیشنهادی:

راهکارهای تقویت هوش برون‌فردی

می‌توانید از این راهکارها برای تقویت هوش برون‌فردی استفاده کنید:

  •  با مردم معاشرت کنید و خود را به آنها معرفی کنید.
  •  گوش دادن فعال به دیگران می‌تواند به تقویت روابط و همدلی با آن‌ها بینجامد.
  •  حفظ ارتباط چشمی با کسی که با شما صحبت می‌کند و تکان دادن سر و حرکاتی که گوینده را به صحبت کردن تشویق می‌کند از جمله راهکارهایی است که باعث می‌شوند ارتباط شما با دیگران تنها یک ارتباط کم‌عمق و زودگذر نباشد.
  •  هویت مجازی بخش مهمی از هویت انسان‌ها در عصر جدید محسوب می‌شود. اکانت‌های خود را در شبکه‌های مجازی مهم کامل کنید و نمونه‌هایی از کارهای خود را روی آن‌ها قرار دهید.
  •  سعی کنید برای یک پروژه اجتماعی داوطلب شوید، سپس خاطرات خود را از این فعالیت در دفترچه‌ یا وبلاگی یادداشت کنید.
  •  تلاش کنید از طریق نوشتن مستمر در شبکه‌های اجتماعی یا در وبلاگ خود، مخاطبان ثابتی پیدا کنید و از این طریق ارتباطات خود را گسترش دهید. فقط به یاد داشته باشید که این فقط دوستان شما نیستند که به این نوشته‌ها دسترسی دارند، بلکه ممکن است کارفرمای آینده شما هم آن‌ها را بخواند.
  •  به کسی که کاری را انجام داده است تبریک بگویید و او را تشویق کنید.
  •  وقتی هیجان و عاطفه‌ای را احساس می‌کنید یاد بگیرید که آن را به شیوه‌ای غیر تهدیدآمیز ابراز کنید.
  • به زبان بدن طرف مقابل خود توجه کنید.
  •  کتابی در مورد زبان بدن تهیه کنید و آن را مطالعه کنید.
  •  به کسی که در زمان گذشته کاری برای شما انجام داده است بگویید که لطفش را به یاد دارید و از او سپاسگزاری کنید.
  •  سعی کنید با دیگران بطور غیرکلامی ارتباط برقرار کنید.
  •  به یک گروه بپیوندید و راه‌هایی را برای شرکت در بحث‌های گروهی جستجو کنید.سعی کنید تعارضات خود را با طرف مقابل خود و یا تعارضات دیگران با هم را حل و فصل کنید.

راهکار تقویت هوش‌های هشت‌گانه گاردنر را در اینجا بخوانید:

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 7)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg