چگونه هوش زبانی کلامی خود را تقویت کنیم؟
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ تاریخ انتشار

در صورتی که هنوز تست هوش چندگانه گاردنر را نزدید، ابتدا از لینک زیر تست را بزنید: 


تعریف هوش کلامی

این نوع هوش نشان‌دهنده توانایی استفاده از کلمات برای ایجاد ارتباط با دیگران است. اگر در این هوش نمره بالایی کسب کنید، شما دارای استعداد مناسبی در زمینه‌ مهارت زبانی- کلامی یا نوشتاری هستید و از مهارت‌های شنیداری بالایی برخوردارید و اغلب به کمک کلمات می‌اندیشید  و می‌توانید سخنور برجسته‌ای باشید. احتمالاً می‌توانید اندیشه‌های خود را به خوبی بیان کنید و به معنی کلمات و همچنین ترتیب قرار گرفتن آنها در کنار هم، صدای آنها، ریتم و آهنگ کلام حساس هستید. به راحتی می‌توانید از کلمات بهره بگیرید و به سهولت با دیگران وارد گفت‌ و گو می‌شوید و اطلاع‌رسانی یکی از امور مورد علاقه شماست. هیجانات و احساسات خود را می‌توانید در قالب کلمات بیان کنید و به طور کلی نسبت به خوتان آگاهی دارید که این خود بخشی از هوش هیجانی است.

اگر از نظر هوش زبانی- کلامی در وضعیت خوبی قرار دارید، یعنی سلیس و روان صحبت می‌کنید و به راحتی از کلمات بهره می‌گیرید. شما به سهولت می‌توانید با دیگران وارد گفتگو شوید و باب دوستی را باز کنید. از روابط اجتماعی گسترده و خوبی برخوردار هستید و در محافل رسمی و غیررسمی می‌توانید با دیگران تعامل کنید. در زمینه‌ی نوشتن مطلب نیز مهارت کافی دارید و مثلاً در مدرسه، در درس انشاء نمرات بالایی می‌گیرید. اگر به تحصیلات عای در زمینه‌ی ادبیات و زبان بپردازید در آینده می‌توانید از نویسندگان چیره‌دست بشوید و به گونه‌ای دلنشین داستان تعریف کنید؛ دایره واژگان گسترده و وسیعی دارید و در زمینه‌ی فراگیری زبان خارجی نیز استعداد و قابلیت خوبی از خود نشان می‌دهید و این نیز مسیر دیگری برای پیشرفت و ترقی شما محسوب می‌شود.

راهکارهایی برای تقویت هوش زبانی- کلامی

  •  با توجه به علاقه شما به گفتن و نوشتن حتمن حداقل به یک زبان خارجی مسلط شوید. هر زبان، دنیای دیگری را به لحاظ اندیشه و بیان و درک مفاهیم به روی شما باز می‌کند.
  •  سعی کنید همیشه یه دفترچه یادداشت همراه خود داشته باشید و چیزهای جالبی که در طول روز می‌بینید یا می‌شنوید، در آن یادداشت کنید. این توصیفات یا ظرب‌المثل‌ها و اشعار می‌توانند بعدا در موقع نوشتن یا حرف زدن به شما کمک زیادی کنند.
  •  سعی کنید با کسی که از هوش زبانی- کلامی خوبی برخوردار است یک بازی کلمه‌سازی انجام دهید و یا از اپلیکیشن‌هایی که بازی‌های کلامی انجام می‌دهند استفاده کنید.
  •  جدول کلمات متقاطع را حل کنید. این روزها برنامه‌های موبایل زیادی این نوع بازی‌ها را ارایه می‌دهند.
  •  یک وبلاگ یا صفحه در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید و سعی کنید روزانه و به طور مرتب در آن مطلب یا ویدیو منتشر کنید.
  •  از یک حکایت پریان (مثلاً علاء‌الدین و چراغ جادو، زیبای خفته و ... ) ایده گرفته و از آن داستان جدیدی که با قرن 21 سازگار باشد بسازید.
  •  آثار کلاسیک ادبی را بخوانید و بعد فیلمی که بر اساس آن ساخته شده تهیه و تماشا کنید. آیا فیلم ساخته شده با متن کتاب اصلی تفاوت دارد؟
  •  در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ و حتی کوچک، انواع کلاس‌ها و دوره‌های فن بیان، سخنرانی، گویندگی، بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون وجود دارد. متناسب با علاقه و استعداد خود در بعضی از کلاس‌ها و دوره‌ها شرکت کنید و مهارت‌های خود را در آن زمینه بالا ببرید.
  •  به زبانی که در آهنگ‌های محبوب روز به کار رفته توجه کنید.
  •  در نوشتن انشا یا مقاله‌ای که دیگری می‌خواهد بنویسد، مشارکت کنید.
  •  همکاری با یک نشریه یا سایت که به آن علاقه دارید را شروع کنید. حتا اگر شده، در ابتدا محتوای رایگان تولید کنید. برای شما مهم این است که در این کار ورزیده شوید. بعدا می‌توانید از آن پول هم دربیاورید.
  •  سعی کنید مطالبی را برای کسی که می‌شناسید توضیح دهید و سپس از او بپرسید توصیف شما چگونه بوده است.
  •  سعی کنید در مکالمات روزمره‌ی خود از واژه‌های جدیدی که قبلاً بکار نمی‌بردید استفاده کنید.
  •  تلاش کنید در هنگام گوش کردن به رادیو یا تلویزیون اشتباهات کلامی- زبانی گوینده را کشف کنید.

راهکار تقویت هوش‌های هشت‌گانه گاردنر:

کمک

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 10)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg