برنامه‌نویس‌هایی که پولشان از پارو بالا می‌رود (بخش دوم)
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ تاریخ انتشار

بخش اول «برنامه‌نویس‌هایی که پولشان از پارو بالا می‌رود» را در لینک زیر بخوانید:

برنامه‌نویس‌هایی که پولشان از پارو بالا می‌رود (بخش اول)

 

چَد مورِتا (Chad Mureta)

 

 

چد مورتا در حالی که از ورزش باز می‌گشت تصادف کرد. در بیمارستان ایده اپلیکیشنی برای شناسایی هویت کاربران به‌وسیله اثرانگشت به سر وی زد. ماجرا از این قرار بود که چد در بیمارستان پزشکانی را مشاهده کرد که با گوشی‌های خود تصاویری را اسکن می‌کنند. از آن‌جایی که در بیمارستان وقت فراغت زیادی داشت، اپلیکیشن‌های مختلفی را دانلود کرد تا متوجه شود که کاربران چه چیزهایی از یک اپلیکیشن امنیتی توقع دارند.
چد مدتی بعد کاروکاسبی شخصی خود را به‌‌راه انداخت. اپلیکیشنی که توسعه داده بود چیزی حدود ۳۰ هزار دلار در ماه برای وی عایدی داشت. مدتی بعد این مقدار به ۱۲۰ هزار دلار در ماه اضافه شد. پس از گذشت حدود ۲ سال، جد مورتا اپلیکیشن‌هایی را که توسعه داده بود به مبلغ گزاف چندین میلیون دلار فروخت.

شان بِلنیک (Sean Belnick)

 

 

زمانی که شان بلینک فقط ۱۴ سال داشت، در ای‌بی (eBay) کارت‌های بازی پوکمون (Pokemon) معامله می‌کرد. وی مدتی بعد به فراگیری اچ‌تی‌ام‌ال (HTML) روی آورد. سپس به پدربزرگش اصرار کرد تا وب‌سایتی برای مغازه مبلمان‌فروشی وی راه بیندازد. وب‌سایتی که راه انداخته بود به‌سرعت رونق گرفت. در نتیجه وب‌سایت دیگری برای فروش مبلمان و لوازم اداری راه‌اندازی کرد. شان بلینک حدود ۵۰۰ دلار برای خرید لوازم مبلمان‌هایی که باید در این سایت می‌فروخت هزینه کرد. وی تمامی فرایند مدیریت سایت و تعامل با مشتریان را با اینترنت و از داخل اتاقش انجام می‌داد. کاروکاسبی شان بلینک پس از مدتی به اندازه‌ای رونق گرفت که انباری بسیار بزرگ برای نگه‌داری لوازم اداری خریداری کرد. اکنون شان بلینک سرمایه‌ای چندین میلیون دلاری دارد و تجارت پرسودی را اداره می‌کند.

دینگ لی (Ding Lei)

 

 

اگر اهل بازی‌های موبایل باشید حتماً نام شرکت نِتیس (Netease) را شنیده‌اید. این شرکت یکی از معروف‌ترین شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی‌های موبایل به‌حساب می‌آید. دینگ لی تحصیلاتش را در حوزه فناوری در یکی از دانشگاه‌های معتبر چین به‌پایان رساند. سپس به‌عنوان مهندس مشغول به کار شد. مدتی بعد در شرکت سای‌بِیس (Sybase) فعالیت خود را ادامه داد. حضور دینگ لی در شرکت سای‌بیس چند روزی بیشتر طول نکشید. وی موفق به راه‌اندازی شرکت شخصی خود شد. این شرکت در ابتدا نرم‌افزارهایی در بستر اینترنت توسعه می‌داد. یکی از این نرم‌افزارها خدمات ایمیلی بود که به‌سرعت محبوبیت پیدا کرد. پس از مدتی دینگ لی شرکتی را که تاسیس کرده بود در مسیر جدیدی برای ساخت موتور جست‌وجو و میکروبلاگینگ قرار داد. شرکت دینگ لی در کنار فعالیت‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، بازی‌های موبایل بسیار پرفروشی نیز توسعه می‌دهد. این فعالیت‌ها دینگ لی را به برنامه‌نویسی تبدیل کرده که از این راه ثروتی میلیارد دلاری اندوخته است.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

 

 

پلتفرم اتریوم (Ethereum)، نامی شناخته‌شده برای علاقه‌مندان دنیای رمزارزهاست. جالب است بدانید وتالیک بوترین این پلتفرم را راه‌اندازی کرده است. وی همکاری تنگاتنگی با انجمن بیت‌کوین دارد. بوترین در کنار فعالیت در پلتفرم اتریوم، موسس مجله معروف بیت‌کوین است. ویتالیک بوترین زمانی اتریوم را معرفی کرد که فقط ۱۹ سال بیشتر نداشت. این نخبه دنیای رمزارزها ملیتی روسی کانادایی دارد و یکی از ثروتمندترین برنامه‌نویس‌های دنیا به‌حساب می‌آید.

پونی ما (Pony Ma)

 

 

تنسِنت یکی از معروف‌ترین شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی برای گوشی‌های هوشمند به‌حساب می‌آید. پونی ما، موسس تنسنت است. وی به‌همراه یکی از هم‌کلاسی‌هایش تنسنت را در دوران دانشگاه پایه‌گذاری کرد. اولین محصولی که پونی ما در این شرکت توسعه داد، اپلیکیشنی پیام‌رسان با نام OICQ بود. این اپلیکیشن به‌سرعت رونق چشمگیری پیدا کرد. شرکت تنسنت در ۳ سال گذشته چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته است. اپلیکیشن پیام‌رسان پرطرفدار وی‌چت (WeChat)، یکی دیگر از محصولاتی است که پونی ما در تنسنت آن را توسعه داد.

جودی فاکنِر (Judy Faulkner)

 

 

جودی فاکنر یکی از زنان قدرتمند در صنعت بهداشت جهانی است. وی در ۱۹۴۳ در نیوجرسی زاده شد. سپس به دانشگاهی در پنسیلوانیا رفت و در رشته ریاضیات فارغ‌التحصیل شد. در ادامه تحصیل در رشته علوم رایانه را در دانشگاه ویسکانسین (Wisconsin) دنبال کرد. در ۱۹۷۹، جودی فاکنر سازوکاری با نام اِپیک سیستمز (Epic Systems) راه‌اندازی کرد. وی در این سازوکار خدمات رایانه‌ای در اختیار موسسه‌های درمانی قرار می‌داد. اپیک سیستمز در سال‌های نخست رونق چشمگیری داشت. مدتی بعد نیز جودی فاکنر قابلیت دریافت سابقه پزشکی بیماران را در قالب نرم‌افزاری با نام اپیک‌کِر (EpicCare) معرفی کرد. این نرم‌افزار در بستر سیستم‌عامل ویندوز کار می‌کند. جودی فاکنر با این سازوکار به برنامه‌نویسی تبدیل شد که سودی میلیارد دلاری در این صنعت به‌دست آورده است.

راسموس لردورف (Rasmus Lerdorf)

 

 

لردورف که به وی لقب پدر پی‌اِچ‌پی (PHP) داده‌اند در گرینلند زاده شد. وی تحصیلات خود را در ۱۹۹۳ در کانادا با دریافت لیسانس علوم کاربردی در حوزه طراحی مهندسی سیستم‌ها به‌پایان رساند. جالب است بدانید راسموس لردورف یکی از ثروتمند‌ترین برنامه‌نویس‌های جهان به‌حساب می‌آيد. ماجرای ثروتمندشدن لردورف به ۱۹۹۵ باز می‌گردد. در آن زمان اولین نسخه زبان پی‌اچ‌پی را معرفی کرد. به‌لطف زبان پی‌اچ‌‌پی که توسط لردورف معرفی شده بود، انقلابی چشمگیر در توسعه وب‌سایت پدید آمد. ۷۸.۹ درصد از تمامی وب‌سایت‌ها از زبان پی‌‌اچ‌پی بهره گرفته‌اند. به زبان ساده می‌توان این‌گونه گفت که از هر ۱۰ وب‌سایتی که با آن‌ها سروکار دارید، ۸‌تای آن‌ها با پی‌اچ‌‌پی مدیریت می‌شود.

عظیم پرمجی (Azim Premji)

 

 

عظیم پرمجی تاجر موفق هندی است که پولش از پارو بالا می‌رود. وی یکی از ثروتمندترین افراد دنیاست. پرمجی اکنون مدیریت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری در هندوستان و دنیا را در اختیار دارد. مدت‌ها پیش عظیم پرمجی در حرفه پرورش و تولید سبزیجات فعالیت می‌کرد. این حرفه از پدرش به وی ارث رسیده بود. علاقه زیاد وی به دنیای رایانه‌ها باعث شد تا پرمجی راهی آمریکا شود. با این حال به‌دنبال مرگ پدرش، مجبور شد به هندوستان بازگردد و حرفه پدری را ادامه دهد. در این بین به‌دلیل مشکلات سیاسی، شرکت آی‌‌بی‌ام به فعالیتش در هندوستان پایان داد. عظیم پرمجی فرصت را مغتنم دانست تا جای خالی آی‌بی‌ام را در هندوستان پر کند. به همین دلیل شرکتی که از پدرش به وی ارث رسیده بود را تغییر کاربری داد. به‌دنبال این رویکرد، نام این شرکت از وِسترن ایندیَن وِجتبل (Western Indian Vegetable) به ویپرو (Wipro) تغییر کرد. عظیم پرمجی تلاش زیادی به‌خرج داد تا این شرکت تمرکز بیشتری در حوزه توسعه نرم‌افزار داشته باشد. این تلاش‌ها باعث شد شرکت ویپور جایگاه ویژه‌ای در صنعت نرم‌افزار هندوستان پیدا کند. عظیم پرمجی اکنون یکی از برنامه‌نویس‌های میلیاردر دنیاست که در کنار ثروت، احترام و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم هندوستان دارد.

شیو نادر (shiv nadar)

 

 

شرکت اچ‌‌سی‌‌ال (HCL)، یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت نرم‌افزار هندوستان است. شیو نادر نقش چشمگیری در ایجاد این شرکت داشت. این برنامه‌نویس هندی در یکی از روستاهای دورافتاده هندوستان زاده شد. شیو نادر تحصیلاتش را در رشته فناوری در دانشگاه پی‌‌‌اس‌‌جی (PSG) هندوستان به‌پایان رساند. سپس برای مدتی مشغول به تدریس شد. در نهایت به همراه چند تن از دوستانش شرکت میکروکامپ (Microcomp) را راه‌اندازی کرد. این شرکت رونق گرفت و سود کلانی روانه جیب شیو نادر کرد. درنتیجه این برنامه‌نویس موفق هندی به‌فکر راه‌اندازی شرکت دیگری با نام اچ‌‌سی‌‌ال در اواخر دهه ۷۰ میلادی افتاد. جالب است بدانید شرکتی که از آن صحبت می‌کنیم ابتدا در گاراژ فعالیت می‌کرد. شیو نادر و همکارانش در این گاراژ ریزپردازنده و ماشین‌حساب تولید می‌کردند. شرکتی که شیو نادر آن را تاسیس کرد اکنون سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار سودآوری دارد.

پاتریک کالیسون (Patrick Collison)

 

 

پاتریک کالیسون میلیاردی ایرلندی است که به‌همراه برادرش شرکت استرایپ (Stripe) را تاسیس کرد. کالیسون زمانی که فقط ۱۶ سال داشت، یکی از جایزه‌های ارزشمند در دنیای فناوری را از آن خود کرد. این افتخار علاقه پاتریک کالیسون به فناور‌ی‌های جدید را افزایش داد. در نتیجه راهی دانشگاه معروف ام‌آی‌‌تی شد. با این حال در این دانشگاه دوام نیاورد و راه  بازار کار را در پیش گرفت. پاتریک و برادرش شرکتی برای توسعه نرم‌افزار با نام شوپا (Shuppa) راه‌اندازی کردند. آن‌ها با این شرکت راه صد ساله را در یک شب طی کردند و میلیونر شدند. به‌دنبال موفقیت شرکت شوپا، پاتریک و برادرش شرکت اسپرایپ را تاسیس کردند. این شرکت به‌سرعت توانست نظر سرمایه‌گذاران بین‌المللی را به خود جلب کند. یکی از این سرمایه‌گذاران، ایلان ماسک بود. در نتیجه سازوکار پراخت آنلاینی که پاتریک کالیسون و برادرش در شرکت استرایپ راه‌اندازی کرده بودند راه را برای میلیاردرشدن این دو برنامه‌نویس هموار کرد.

استیو وازنیاک (Steve Wozkniak)

 

 

بیشتر کاربران، اپل را با نام استیو جابز فقید می‌شناسند. با این حال جالب است بدانید استیو وازنیاک، مغز پشت پرده اپل بود. بیشتر برنامه‌نویسی‌های نرم‌افزارهای اولیه اپل توسط وازنیاک انجام شده است. به‌لطف زحمت‌های استیو وازنیاک، اپل توانست به شهرتی جهانی دست پیدا کند و یکی از پول‌سازترین شرکت‌ها در صنعت نرم‌افزار باشد. این روزها استیو وازنیاک تعامل چندانی با اپل ندارد. اما زحمت‌های وی در این شرکت باعث شد تا به سرمایه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

دیتمار هوپ (Dietmar Hopp)

 

 

شرکت سپ‌سی (SAP SE)، یکی از شرکت‌های مهم در صنعت نرم‌افزار آلمان است. دیتمار هوپ، برنامه‌نویسی است که نقش چشمگیری در توسعه این شرکت داشته است. قبل از این‌که دیتمار به ثروتی میلیارد دلاری دست پیدا کند، در دهه ۷۰ در آی‌‌بی‌‌ام (IBM) مشغول به کار بود. او فرصتی برای همکاری با چهره‌های سرشناس این صنعت پیدا کرد. به‌لطف تجربه‌ای که دیتمار هوپ در آی‌بی‌‌ام اندوخته بود، شرکتی با نام سپ‌سی را در آلمان تاسیس کرد. این شرکت راه‌کارهای پزشکی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شرکتی که دیتمار هوپ به راه انداخت پس از مدت کمی رونق پیدا کرد. وی اکنون بیشتر سهام این شرکت را در اختیار دارد. سرمایه دیتمار هوپ چیزی بیشتر از ۱۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

اریک اشمیت (Eric Schmidt)

 

 

ریک اشمیت برنامه‌نویسی است که نقش چشمگیری در توسعه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوریِ دنیا دارد. وی حدود ۱۰ سال مدیرعامل گوگل بود. سپس در شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) مشغول به کار شد. اشمیت حدود ۴ سال در آلفابت کار کرد. اریک اشمیت تا سال ۲۰۲۰ به‌عنوان مشاور فنی کار خود را ادامه داد. اکنون نیز عضو هیئت‌مدیره چندین شرکت طراز اول جهانی است. فعالیت‌های اریک اشمیت در صنعت نرم‌افزار چیزی حدود ۱۳ میلیارد دلار سرمایه برای وی به‌دنبال داشته است.

ژانگ یمینگ (Zhang Yiming)

 

 

ژانگ یمینگ توسعه‌دهنده نرم‌افزاری است که کار خود را با مهندسی میکروپردازنده‌ها آغاز کرد. وی پس از پایان دانشگاه به مهندسی نرم‌افزار علاقه نشان داد. ژانگ یمینگ با خلاقیت خود توانست شبکه اجتماعی بسیار پرطرفدار تیک‌تاک (TikTok) را راه‌اندازی کند. این شبکه اکنون یکی از پرکاربرترین شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر دنیاست. سرمایه زانگ یمینگ اکنون چیزی حدود ۱۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

کالین هوانگ (Colin Huang)

 

 

کالین هوانگ یکی دیگر از برنامه‌نویس‌های میلیاردری است که کدنویسی را در حین تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا آغاز کرد. این برنامه‌نویس ثروتمند چینی بیشتر درآمد خود را از تجارت الکترونیک به‌دست آورده است. کالین هوانگ اکنون مدیرعامل شرکت پیندودو (Pinduoduo) است. این شرکت بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیک چین را در اختیار دارد. فعالان صنعت نرم‌افزار، ثروت کالین هوانگ را چیزی بیشتر از ۱۶ میلیارد دلار تخمین می‌زنند.

سخن پایانی

با نگاهی به عملکرد برنامه‌نویس‌های میلیاردرِ صنعت‌ نرم‌افزار به‌راحتی می‌توان متوجه شد که فرمول موفقیت این افراد پیدا‌کردن نیاز کاربران و عرضه پاسخی شایسته به این نیاز است. مطمئن باشید همیشه روشی برای راحت‌تر انجام‌ شدن کارهای فعلی کاربران وجود دارد. کافی است این روش را پیدا کنید و در اختیار کاربران قرار دهید. هر چقدر این روش بیشتر گره از کار کاربران باز کند، به همان اندازه ارزشمندتر جلوه می‌کند و رونق بیشتری می‌گیرد.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 1.9 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg