برنامه‌نویس‌هایی که پولشان از پارو بالا می‌رود (بخش اول)
۱۴۰۱/۰۳/۰۵ تاریخ انتشار

ایلان ماسک (Elon Musk)

 

 

مطمئن هستیم شما هم با ما هم عقیده‌اید که ایلان ماسک یکی از تاثیرگذارترین چهره‌ها در صنعت فناوری‌های نوین به‌حساب می‌آید. ثروت ایلام ماسک در جولای ۲۰۲۰ بیشتر از ۷۴ میلیارد دلار برآورد شده است. به‌لطف چنین ثروتی ایلان ماسک توانست از چهره‌های مطرحی مانند وارِن بافِت (Warren Buffet)، فیل نایت (Phil Knight) و مایکل بلومبرگ (Micheal Bloomberg)، به‌لحاظ مال‌و‌منال پیشی بگیرد. ایلان ماسک کارآمدی خود را در شرکت‌های اِسپِیس‌اکس (SpaceX) و تسلا (Tesla) ثابت کرد. این شرکت‌ها در زیرمجموعه دارایی‌های ماسک قرار دارند. همان‌گونه که حتماً‌ شنیده‌اید، تسلا ید طولایی در ساخت خودروهای الکتریکی دارد و اسپیس‌اکس نیز یکی از معتبرترین شرکت‌های خصوصی فضایی به‌حساب می‌آید. ماسک که سکان هدایت این شرکت‌ها را در اختیار دارد، ثابت کرد که علاقه زیادی به حفظ محیط زیست و صنایع هوافضا دارد.
ماسک به‌همراه برادرش کیمبال (Kimbal)، در ۱۹۹۵ شرکت زیپ‌تو (Zip2) را پایه‌گذاری کرد. ایلان ماسک در این شرکت خدمات راهنمای شهری آنلاین در اختیار نشریه‌ها قرار می‌داد. جالب است بدانید اطلاعاتی که شرکت زیپ‌تو به مشتریان عرضه می‌کرد توسط ایلان ماسک به زبان برنامه‌نویسی جاوا (Java) نوشته شده بود. پس از مدتی نشریه‌های معتبری مانند نیویورک تایمز و شیکاگو تریبیون (Chicago Tribune)، با شرکت زیپ‌تو قرارداد همکاری بستند.
شرکت معتبر کامپَک (Compaq) در ۱۹۹۹، زیپ‌تو را به مبلغ گزاف ۳۰۷ میلیون دلار خرید. از این مبلغ چیزی حدود ۲۲ میلیون دلار روانه حساب‌های بانکی ایلان ماسک شد. وی با این پول شرکت اِکس‌دات‌کام (X.com) را راه‌اندازی کرد. این شرکت پس‌از فرازوفرودها‌ی مختلف، در نهایت به پی‌پال (PayPal) تبدیل شد. زمانی که در ۲۰۰۲ ای‌بِی (eBay)، پی‌پال را به مبلغ گزاف ۱.۵ میلیارد دلار خریداری کرد، ایلان ماسک از این معامله حدود ۱۶۵ میلیون دلار به جیب زد. وی با این پول شرکت اِسپِیس‌‌اکس را راه‌اندازی کرد. اسپِیس‌اکس، شرکتی است که در حوزه حمل‌و‌نقل فضایی فعالیت می‌کند. ارزش این شرکت در ۲۰۲۰ چیزی حدود ۳۶ میلیارد دلار برآورد شد. از طرف دیگر ایلان ماسک بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت تسلا به‌حساب می‌آید. این شرکت نیز در سال‌های گذشته به سودآوری میلیارد دلاری دست پیدا کرده است.

مارکوس پِرسون (Markus Persson)

 

 

بازی ماین‌کرافت (MineCraft)، عنوان شناخته‌شده‌ای برای علاقه‌مندان بازی‌های ویدئویی است. اگر به این بازی علاقه‌ داشته باشید، به احتمال زیاد نام «ناچ» (Notch) را شنیده‌اید. «ناچ» درواقع نام مستعار مارکوس الکس پرسون است. مارکوس خالق بازی ماین‌کرافت به‌حساب می‌آید. وی در ژوئن ۱۹۷۹ زاده شد. اولین تجربه مارکوس پرسون در حوزه برنامه‌نویسی در ۷ ‌سالگی اتفاق افتاد. در آن زمان پدرش رایانه کُموُدور ۱۲۸ (Commodore 128) برای وی خریداری کرد. مارکوس چیزی حدود ۴ سال در شرکتی با نام کینگ (King) برنامه‌نویسی کرد. در ۲۰۰۹ برنامه اولیه بازی ماین‌کرافت را نوشت. در هفته اول چیزی حدود ۴۰ نسخه از این بازی با ارزش ۱۰ یورو به‌فروش رسید. با این حال نسخه نهایی این بازی تا ۲۰۱۱ رسماً فروخته نشد. به همین دلیل مارکوس پرسون فرصتی پیدا کرد تا از کارش استعفا دهد و تمرکز بیشتری برای توسعه بازی ماین‌کرافت داشته باشد. مدتی بعد نیز مارکوس پرسون توانست شرکت موژانگ استودیوز (Mojang Studios) را راه‌اندازی کند. وی در این شرکت بازی ماین‌کرافت را توسعه می‌داد. مایکروسافت این شرکت و دارایی‌های آن را در ۲۰۱۴ با مبلغ گزاف ۲.۶ میلیارد دلار خریداری کرد. در گزارشی که در ۲۰۲۰ منتشر شد، دارایی‌های مارکوس پرسون چیزی حدود ۱.۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

بیل گیتس (Bill Gates)

 

 

امکان ندارد جایی صحبت از ثروتمندترین افراد دنیا مطرح شود و نامی از بین گیتس به‌گوش نخورد. جالب است بدانید بیل گیتسی که امروز به‌دلیل ثروت بی‌شمارش معروف است، دستی در برنامه‌نویسی داشته است. جالب‌تر این‌که بیل گیتس در روزگاری نه‌چندان دور یکی از بهترین برنامه‌نویس‌های دنیا به‌حساب می‌آمد.
پس از این‌که آی‌‌بی‌اِم (IBM) رایانه شخصی روانه بازار کرد، بیل گیتس به مدیران این شرکت قول داد که برنامه‌ای برای کمک به افراد عادی برای تعامل راحت با رایانه طراحی کند. در آن زمان اگر رایانه می‌خریدید، برای تعامل با این رایانه باید سیستم‌عامل آن را هم شخصاً‌ برنامه‌نویسی می‌کردید. برنامه‌ای که بیل گیتس توسعه می‌داد برای شرکت‌های بزرگ طراحی نشده بود. این برنامه قرار بود به سیستم‌عاملی خوش‌دست و راحت برای کاربران معمولی تبدیل شود. بیل‌ گیتس پیشنهادی سریع برای توسعه چنین برنامه‌ای به آی‌بی‌ام داد. وی در آن زمان حتا کدنویسی ویندوز (Windows) را آغاز نکرده بود. با این حال زمانی که اولین رایانه‌های خانگی شرکت آی‌بی‌ام آماده روانه ‌شدن به بازار بود، بیل گیتس نیز برنامه‌نویسی برای سیستم‌عامل این رایانه‌ها را به‌پایان رسانده بود. درنتیجه توانست سیستم‌عاملی که توسعه‌ داده بود را در رایانه‌های خانگی آی‌بی‌ام امتحان کند. این سیستم‌عامل از این آزمایش سربلند بیرون آمد. سیستم‌عاملی که از آن صحبت می‌کنیم برنامه‌ها را در قالب پنجره‌های مختلفی پیش‌روی کاربر قرار می‌داد. به همین دلیل « Windows» (پنجره‌ها) نام گرفت. سیستم‌عامل ویندوز پس از مدتی راه خود را به رایانه‌های خانگی بیشتری پیدا کرد و به پرکاربرترین سیستم‌عامل دنیا تبدیل شد. محبوبیت سیستم‌عامل ویندوز سود هنگفتی روانه جیب بیل گیتس کرد تا وی لقب یکی از ثروتمندترین برنامه‌نویس‌های دنیا را بگیرد.

مارک زاکِربِرگ (Mark Zuckerberg)

 

 

زاکربرگ، برنامه‌نویسی ثروتمند و بنیان‌گذار فیس‌بوک است. وی به‌معنای واقعی کلمه جهان را به هم مرتبط کرد تا دنیا به مفهوم دهکده جهانی نزدیک‌تر شود. مارک زاکربرگ به‌لطف قدرت اینترنت توانست مشکل رایجی که بیشتر فارغ‌التحصیل‌ها برای ارتباط با دوستان خود پس از دانشگاه روبه‌رو بودند را حل کند. قبل از این‌که ایمیل و گوشی‌های همراه رایج شود، نامه‌ تنها راه برای ارتباط با دوستان قدیمی به‌حساب می‌آمد. به همین دلیل با تغییر آدرس منزل یک فرد، دسترسی دوباره به ایشان بسیار دشوار می‌شد. این‌جا بود که مارک زاکربرگ با ایجاد شبکه‌ای اجتماعی، زمینه‌ای برای ارتباط دوستان و آشنایان در دانشگاه فراهم کرد. این شبکه به‌سرعت محبوب شد تا پا را از فضای دانشگاه فراتر گذاشته و جایگاه یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا را از آن خود کند. مارک زاکربرگ با ایده فیس‌بوک توانست در دهه ۲۰ سالگی میلیونر شود. مدتی بعد نیز به‌دنبال افزایش کاربران فیس‌بوک، زاکربرگ به یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای دنیا تبدیل شد.

لَری پِیج (Larry Page)

 

 

حتماً در جریان هستید که گوگل اولین موتور جست‌وجو نبود. با این حال وقتی لری پیج، یکی از بنیان‌گذاران گوگل، در جریان ناکارآمدی موتورهای جست‌وجوی آن زمان قرار گرفت، به‌همراه سِرگی برین (Sergey Brin)، یکی دیگر از بنیان‌گذاران گوگل، به‌فکر ایجاد موتور جست‌وجوی جدیدی افتادند که ناکارآمدی موتورهای جست‌وجوی آن زمان را جبران کند. آن‌ها به‌لحاظ برنامه‌نویسی، بهترین کدهای دنیا را برای نسخه اولیه موتور جست‌وجوی گوگل نوشتند. این‌گونه بود که گوگل به‌عنوان موتور جست‌وجویی با سرعت و ویژگی‌های چشمگیر متولد شد. دیری نپایید که این موتور جست‌وجو توانست رقبا را پشت سر بگذارد و به محبوب‌ترین موتور جست‌وجو در بین کاربران تبدیل شود. اهمیت موتور جست‌وجوی گوگل در بین کاربران کار را به جایی کشانده که امروز حتا افراد عادی از نام گوگل به‌عنوان فعل استفاده می‌کنند. برای نمونه به یک‌دیگر توصیه می‌کنند که فلان عبارت را گوگل کن. محبوبیت گوگل، لری پیج را به یکی از ثروتمندترین برنامه‌نویس‌های دنیا تبدیل کرده است.

سِرگی برین (Sergey Brin)

 

 

سِرگی برین نه‌تنها یکی از بنیان‌گذاران گوگل است، بلکه مغز متفکرِ بسیاری از محصولات این شرکت به‌حساب می‌آید. انجمن‌های رایانه‌ای در سرتاسر دنیا، سرگی برین را به‌عنوان یکی از طرازاول‌ترین برنامه‌نویس‌های جهان می‌شناسند.
برین و لری پیج اکنون در بین فهرست ثروتمندترین برنامه‌نویس‌های دنیا قرار دارند. این افراد در کنار ثروت بی‌شمار، به چهره‌های سرشناسی در ابعاد جهانی تبدیل شده‌اند.

لَری الیسون (Larry Ellison)

 

 

اُراکِل (Oracle)، نام شناخته‌شده‌ای در بین فعالان صنعت نرم‌افزار است. به‌لطف پایگاه داده اُراکل، برنامه‌نویس‌ها قادر به مدیریتِ حجمِ بسیار زیادی از اطلاعات هستند. این روزها اراکل به‌‌عنوان یکی از معروف‌ترین پایگاه‌های داده در بین برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای به‌حساب می‌آید. لری الیسون یکی از بنیان‌گذاران اصلی این پایگاه داده بسیار محبوب است.
الیسون با استفاده از توانمندی‌های خود در برنامه‌نویسی توانست اُراکل را به پایگاه داده‌ای معتبر و قابل‌اطمینان در بین کاربران تبدیل کند. محبوبیت این پایگاه داده، ثروت بی‌حدوحسابی را برای لری الیسون به‌دنبال داشته است. جالب است بدانید الیسون به‌رغم این‌که ثروتی تمام‌نشدنی دارد، هنوز هم در اراکل برنامه‌نویسی می‌کند و سکان هدایت این بانک داده جهانی را در اختیار دارد.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakomoto)

 

 

اگر اهل ارزهای دیجیتال نیستید، به شما حق می‌دهیم که نام ساتوشی ناکاموتو به گوشتان نخورده باشد. منظور از ساتوشی ناکاموتو، فرد یا افرادی است که برنامه‌نویسی بلاک‌چِین (Blockchain) را انجام داده‌اند. بلاک‌چین، پلتفرمی است که بیت‌کوین (BitCoin) در آن کاربرد دارد. جالب است بدانید کسی از نزدیک ساتوشی ناکاموتو را ملاقات نکرده است. به همین دلیل دقیقاً نمی‌دانیم با چه شخص یا اشخاصی روبه‌رو هستیم. جالب‌تر این است که این فرد مرموز با برنامه‌نویسی بلاک‌چین توانست به ثروتی افسانه‌ای دست پیدا کند. بیت‌کوین در روزهای اوج خود ارزشی برابر با ۱۹ میلیارد دلار داشت.
به همین دلیل امکان ندارد جایی از برنامه‌نویس‌های میلیاردر صحبت شود و نامی از ساتوشی ناکاموتو به‌میان نیاید. این شخصِ مرموز متوجه شد که مردم به ارزی نیاز دارند که توسط دولت کنترل نشود. در نتیجه بیت‌کوین را به‌عنوان ارز دیجیتال معرفی کرد.

پل آلِن (Paul Allen)

 

 

برای شما از ثروت بی‌حد‌و‌حساب بیل گیتس گفتیم. پل آلن فردی است که مایکروسافت را به‌همراه بیل گیتس بنیان‌ گذاشت. اگر چه وقتی صحبت از مایکروسافت به‌میان می‌آید عموماً خبری از نام پل آلِن نیست. با این حال پل آلِن کد‌های بی‌شماری برای مایکروسافت نوشته است. تلاش‌های برنامه‌نویسی پل آلن در مایکروسافت پس از مدتی کمی به بار نشست و ثروت هنگفتی را برای وی به‌دنبال داشت. این روزها خبر چندانی از پل آلن در دنیای فناوری مطرح نیست، اما این برنامه‌نویس حق خود را در صنعت نرم‌افزار ادا کرده و ثروت بی‌شماری از این راه به جیب زده است.

رابرت نِی (Robert nay)

 

 

در این قسمت از فهرست برنامه‌نویس‌هایی که میلیاردر شده‌اند به جوانی رسیدیم که هنوز ابتدای این راه است. رابرت نی هنوز میلیاردر نشده و چندین میلیون دلار بیشتر درآمده کسب نکرده است. با این حال با توجه به شناختی که از صنعت‌ نرم‌افزار داریم، انتظار می‌رود این جوان خوش‌آتیه به‌زودی در گروه برنامه‌نویس‌های میلیاردر قرار بگیرید. ماجرای ثروتمندشدن رابرت نی از این قرار است که در ۲۰۱۰ برای برنامه‌نویسیِ اپلیکیشنی در گوشی‌های آیفون آستین بالا زد. از قضای روزگار سایه همای سعادت روی سر رابرت نی افتاد و کاروبار این برنامه‌نویس تازه‌کار حسابی سکه شد. جالب است بدانید رابرت نی در آن زمان فقط ۱۴ سال داشت. موفقیتی که توسعه اپلیکیشن برای گوش‌های آیفون برای رابرت نی به‌دنبال داشت باعث شد تا برند شخصی خود را با نام نی گِیمز (Nay Games) راه‌اندازی کند. در آن زمان رابرت نی از معدود برنامه‌نویس‌های جوانی بود که به ثروتی میلیونی دست پیدا کرده بود.

نیک دالویزیو (Nick D’Aloisio)

 

 

نیک دالویزیو، برنامه‌نویسی بریتانیایی‌تبار است که در ۱۹۹۴ متولد شد. وی اپلیکیشن ساملی (Summly) را برای سیستم‌عامل آی‌‌او‌اس (iOS) توسعه داد. این اپلیکیشن متن‌های طویلی را مطالعه می‌کند. سپس جمع‌بندی از این متن در قالب ۱۰۰۰ تا ۵۰۰ واژه تحویل می‌دهد. اپل ویژگی‌های این اپلیکیشن را پسندید و آن را در اَپ اِستور (App Store) قرار داد. حضور اپلیکیشن ساملی در اپ استور رونق آن را افزایش داد. در نتیجه نیک دالویزیو توانست سرمایه لازم برای توسعه اپلکیشن‌های دیگری را به‌دست آورد. او اپلیکیشن‌های مختلفی توسعه داد و در نهایت به برنامه‌نویسی میلیونر تبدیل شد.

برایان وانگ (Brian Wong)

 

 

برایان وانگ برنامه‌نویسی کانادایی است که در ۱۹۹۱ زاده شد. وی به همراه دو تن از همکارانش اپلیکیشن کیپ (Kiip) را توسعه دادند. این اپلیکیشن‌ به کاربران اجازه می‌دهد تا جایزه‌های واقعی دریافت کنند. ناگفته پیداست چنین اپلیکیشنی به‌سرعت محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا می‌کند. اپلیکیشن کیپ در ۲۰۱۲ معرفی شد. برایان وانگ برای توسعه این اپلیکیشن چیزی بیشتر از ۱۵ میلیون دلار درآمد داشته است.

کانِر زیک (Connor Zwick)

 

 

کانر زیک در دوران دبیرستان با جاوااسکریپت (Java Script) آشنا شد. وی به‌سرعت از مهارت‌هایی که به‌دست آورده بود بهره گرفت. کانر زیک دوره‌های آموزشی آنلاین و بلاگی راه‌اندازی کرد. وی از دانشگاه هاروارد (Harvard) اخراج شد. با این حال از برنامه‌نویسی دست نکشید و پروژه کنترلر کوکو (Coco Controller) را آغاز کرد. این پروژه درواقع ساخت کنترلری برای تعامل گِیمر با بازی‌های موبایل در گوشی‌های هوشمند بود. زیک همچنین توانست برنامه‌ای برای تبدیل متن به صوت توسعه دهد. این برنامه بیشتر از ۲۳ زبان زنده دنیا را تشخیص می‌دهد. برنامه‌ای که کانر زیک توسعه‌ داده بود جایزه‌های مختلفی به‌دست آورد. مدتی بعد نیز اپلیکیشنی برای فلش‌کارت (FlashCard) توسعه داد. این اپلیکیشن به دانش‌آموزان اجازه می‌‌دهد تا کارت‌های آموزشی خود را درست کنند و در بازه‌های زمانی منظم اطلاعاتی که یادگرفته‌اند را دوباره تکرار کنند تا ملکه ذهنشان شود. زحمت‌های کانر زیک در صنعت نرم‌افزار بی‌نتیجه نماند. اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی که وی برنامه‌نویسی آن‌ها را انجام داده سود سرشاری برای ایشان به‌دنبال داشته است.

گَوین اندِرسِن (Gavin Andresen)

 

 

گوین یکی از اولین برنامه‌نویس‌های بیت‌کوین به‌حساب می‌آید. وی نقش چشمگیری در معرفی رمزارزهای دیجیتال به دنیا دارد. با توجه به ماهیت مرموز توسعه‌دهندگان رمزارز، هویت‌های مختلفی به گوین اندرسن نسبت داده می‌شود. از قرار معلوم ایجاد بیت‌کوین ایده ساتوشی ناکاموتو (Satochi Nakamoto) بود. با این حال، این گوین اندرسن بوده که بیت‌کوین را به یکی از رمزارزهای پیشرو تبدیل کرده است.

جالب است بدانید برخی بر این باور هستند که گوین اندرسن درواقع همان ساتوشی ناکاموتو است. البته گوین اندرسن با قاطعیت این شایعه را تکذیب می‌کند. وی مدعی است که با ساتوشی ناکاموتو ارتباط دارد. در اواخر ۲۰۱۰ ناکاموتو، گوین اندرسن را به‌عنوان جانشین خود انتخاب کرد. اندرسون یکی از برنامه‌نویس‌های اصلی در فناوری بلاک‌چِین به‌حساب می‌آید. اطلاعات درستی از میزان درآمد گوین اندرسن و پولی که اندوخته در دست نیست. اما با توجه به سرمایه‌های هنگفتی که توسعه‌دهندگان اولیه این رمزارز به جیب زده‌اند، شکی نداریم که گوین اندرسن با برنامه‌نویسی در این حوزه توانسته سرمایه‌ای میلیاردی به جیب بزند.

ریکاردو اِسپاگنی (Riccardo Spagni)

 

 

رمزارز بسیار شناخته‌شده‌ای با نام مونِرو (Monero) وجود دارد. ریکاردو اسپاگنی فردی است که این رمزارز معروف را توسعه داده است. ریکاردو اسپاگنی تحصیلات آکادمیک خود را در رشته انفورماتیک و منطق به‌پایان رسانده است. از طرف دیگر چندین سال تجربه برنامه‌نویسی در توسعه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های معروف دارد. وی در کنار توسعه رمزارز مونرو، در چندین پروژه دیگر در حوزه رمزارز نیز مشارکت دارد. تجربه اسپاگنی در این حوزه باعث شد تا در ۲۰۱۷ خدمتی با نام گلُوبی (Globee) را معرفی کند. گلوبی فرایند پرداخت چندارزی است. تلاش‌های ریکاردو اسپاگنی در حوزه رمزهای دیجیتال وی را به برنامه‌نویسی تبدیل کرده که سودی کلان از این حوزه به‌دست آورده است.

 

بخش دوم را در لینک زیر بخوانید:

برنامه‌نویس‌هایی که پولشان از پارو بالا می‌رود (بخش دوم)

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg