17 موردی که هرگز نباید در مصاحبه شغلی بگویید
۱۴۰۰/۱۲/۲۷ تاریخ انتشار

در طول مصاحبه شغلی هر چیزی که می‌گویید اهمیت دارد. لازم است مطمئن شوید که روی نشان دادن بهترین نسخه از خودتان به کارفرمایان تمرکز کرده‌اید و تأثیری عالی برجای می‌گذارید و تا حد امکان کم‌تر اشتباه می‌کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، اگر می‌خواهید شغلی را به‌دست آورید، از گفتن این ۱۷ مورد در طول مصاحبه خودداری کنید: (برای مصاحبه آنلاین این مطلب را مطالعه کنید.)

۱. ببخشید دیر رسیدم!

تأخیر، یک روش تضمین‌شده برای ایجاد تأثیر بد، حتا قبل از ملاقات با مصاحبه‌کننده است و احتمال کمی وجود دارد که بتوانید چنین تأثیری را جبران کنید. برداشت‌های اولیه عامل تعیین‌کننده مهمی هستند که مشخص می‌کنند آیا این شرکت فرد را استخدام می‌کند یا نه. بنابراین، کاری کنید که اولین برداشت آن‌ها از شما مثبت باشد.
وقتی دیر برای مصاحبه حاضر می‌شوید، نشان می‌دهید که مهارت کمی در مدیریت زمان دارید و به شرکت یا موقعیت خود نیز احترام نمی‌گذارید. حتماً به‌موقع حاضر شوید، حتا بهتر است ۱۰ دقیقه زودتر آن‌جا باشید.

۲. ممکنه یک لحظه صبر کنید؟ باید این را جواب بدهم.

فرستادن پیام یا پاسخ ‌دادن به تماس‌ها در طول مصاحبه، در اصل به کارفرمایان می‌گوید که شما به این فرصت شغلی اهمیت نمی‌دهید و مشکلی با اتلاف وقت آن‌ها ندارید. زمانی‌که در تلاش برای به‌دست آوردن شغلی هستید،‌ این رفتار مناسبی نیست.
گوشی خود را کنار بگذارید و آن را کاملاً خاموش کنید. اولویت شما این است که تمام توجه خود را به مصاحبه‌کننده معطوف کنید. بنابراین، مطمئن شوید که تلفن شما مزاحمتی ندارد. ما می‌دانیم که جدا شدن از گوشی هوشمند محبوب‌تان سخت است، اما به‌زودی دوباره به‌هم می‌رسید.  

۳. من یک کمال‌گرا هستم.

یک اشتباه کلاسیک در مصاحبه این است که به بزرگ‌ترین سوال نقطه ‌ضعف با یک نقطه ‌قوت پاسخ دهید. گفتن این‌که شما یک کمال‌گرا یا معتاد به کار هستید، کسی را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد. در حقیقت، شما درست مثل بقیه کسانی که شغلی پیدا نکرده‌اند، به‌نظر می‌رسید.
هر کسی نقطه ضعفی دارد. نکته این است که به مصاحبه‌کننده نشان دهید اقدامات لازم را برای بهبود نقاط ضعف خود انجام می‌دهید؛ نه این‌که فقط بگویید یک فرد کاملاً بی‌عیب‌ونقص هستید.

۴. خب، شما دوستان دقیقاً این‌جا چه‌کار می‌کنید؟

اگر قبل از مصاحبه تحقیقاتی درمورد شرکت انجام نمی‌دهید، بهتر است اصلاً به مصاحبه هم نروید. هرگز نباید بدون داشتن اطلاعاتی از شرکت یا موقعیت شغلی موردنظر وارد مصاحبه شوید.
به‌علاوه اگر طبق روال همیشگی مصاحبه‌ها از شما بپرسند، درباره شرکت ما چه می‌دانید؟ مجبور می‌شوید همان لحظه جوابی آماده کنید که معمولاً جواب مناسبی نخواهد بود.
لازم است به کارفرمایان نشان دهید که در مورد شرکت آن‌ها تحقیق کرده‌اید و تا جایی‌که می‌توانید اطلاعات کسب کنید. این کار به آن‌ها نشان می‌دهد که شما برای کار با شرکت واقعاً انگیزه و هیجان دارید. وب‌سایت شرکت را بررسی کنید و بخش «درباره ما» را مطالعه کنید. به‌احتمال زیاد هر آن‌چه را که نیاز دارید، پیدا خواهید کرد.

۵. می‌دانم که تجربه زیادی ندارم و احتمالاً‌ مناسب‌ترین فرد نیستم، اما...

نقاط قوت خود را دست‌کم نگیرید! در مصاحبه شغلی جایی برای تواضع وجود ندارد. برعکس، زمان آن است که به کارفرمایان نشان دهید که چرا شما مناسب‌ترین فرد هستید. حتا اگر همه شرایط لازم را هم ندارید، به این معنی نیست که شما بهترین فرد برای این شغل نباشید.
به‌جای جلب‌توجه افراد به کاستی‌های خود، روی مهارت‌ها و تجربیات خود تمرکز کنید و به چگونگی استفاده از آن‌ها برای موفقیت در این شغل بپردازید. به مصاحبه‌کننده نشان دهید که برای این فرصت شغلی هیجان‌زده هستید. کمی اشتیاق می‌تواند بیشتر از داشتن لیستی از مدارک ‌تحصیلی شما را جلوتر ببرد.

6. تعطیلات من چند روز است؟      

به شما حتا یک پیشنهاد شغلی هم نشده است و شما درمورد این‌که چه زمانی می‌توانید آن‌جا را ترک کنید سوال می‌پرسید. بله! پرسیدن سوال درمورد تعطیلات این ذهنیت را برای کارفرمایان به‌وجود می‌آورد که شما حتا نمی‌خواهید در آن‌جا باشید.
در طول مصاحبه، کارفرمایان می‌خواهند بدانند که شما برای کمک به موفقیت شرکت چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؛ نه این‌که آن‌ها چگونه می‌توانند لیستی از خواسته‌های شما را برآورده کنند. اگر پیشنهاد شغلی دریافت کنید، از زمان تعطیلات هم در مکالمه صحبت می‌شود. اما اگر شما در طول مصاحبه به تعطیلات اشاره کنید، احتمالاً به‌جای آن، نامه رد صلاحیت دریافت خواهید کرد.
همین امر درمورد سوالات مربوط به حقوق، ساعت کاری تغییرپذیر، یا هر مزایا و امتیازات دیگری هم صدق می‌کند.

۷. من پشتکار دارم و خلاقانه فکر می‌کنم.

کسل‌کننده‌ست! شاید هم در ادامه بگویید: من آدم معمولی و خسته‌کننده‌ای هستم که قدرت تخیل ندارم و نمی‌توانم برای خودم فکر کنم. از این حرف‌های حوصله‌سربر بگذرید. اصلاً با پشتکار چه چیزی به‌دست آورده‌اید؟    
اگر می‌خواهید کارفرمایان را با پشتکار و سخت‌کوشی خود تحت‌تأثیر قرار دهید، از دستاوردهای خود صحبت کنید. از کلماتی مانند «به‌دست آوردم، توسعه دادم، ایجاد کردم، یا سازماندهی کردم» استفاده کنید. تعریف‌های بدون پشتوانه و معمولی‌ از خود، اساساً به کارفرمایان یک وعده پوچ می‌دهد.
 در هر توضیحی که می‌دهید، لطفاً صحبت از کار گروهی نکنید.

۸. نمی‌دانم.

اگر به یک سوال مصاحبه با «نمی‌دانم» پاسخ دهید، در اصل آن موقعیت را به کسی واگذار می‌کنید که می‌تواند اساساً هر پاسخ دیگری بدهد.
تا قبل از روز مصاحبه، با پاسخ‌دهی به رایج‌ترین سوالات تمرین کنید و آماده شوید. حتا اگر در طول مصاحبه با سوالی مواجه شدید که جوابی برای آن نداشتید،‌ از جواب‌های تمرینی استفاده کنید. هر پاسخی بهتر از «نمی‌دانم» است.

 

17 موردی که هرگز نباید در مصاحبه شغلی بگویید

 

۹. در رزومه آمده است.  

این پاسخ بی‌ادبانه به سوال، به‌طور شگفت‌آوری رایج است. شاید فکر می‌کنید با ارجاء مصاحبه‌کننده به رزومه، به او لطف می‌کنید تا بتواند اطلاعاتی که پرسیده است را به شکل تنظیم شده‌ای ببیند.
اما مصاحبه‌کنندگان قبلاً رزومه شما را بررسی کرده‌اند و اکنون شما در مرحله مصاحبه هستید. در این مرحله، مدیر استخدام یا مسئول منابع ‌انسانی بیشتر علاقمند است که ببیند شما چگونه در مورد تجربیات حرفه‌ای خود صحبت می‌کنید. این‌جا مهارت‌های ارتباطی شما به اندازه مدارک تحصیلی‌تان در حال بررسی است.
رزومه می‌تواند نقطه شروع بسیار خوبی باشد، اما شما باید این برگه بی‌جان را در طول مکالمه زنده کنید.    

۱۰. رئیس قبلی من آدم خوبی نبود.  

شاید فکر کنید تکرار این جمله پاسخ قابل‌قبولی برای سوالاتی مثل «چرا به‌دنبال شغل جدیدی هستید؟» یا «چرا شغل اخیرتان را ترک کرده‌اید؟» است. این سوالات لزوماً سعی ندارند شما را به دام منفی‌نگری بکشانند، اما ظاهراً به دادن یک پاسخ منفی دعوت می‌کنند.
از این وسوسه همیشه دوری کنید. صحبت‌های منفی درباره رئیس سابق، همکاران یا شرکت، به‌طور واضح خط قرمز اکثر مدیران استخدام و مسئولین منابع ‌انسانی است. مسئله این است که آن‌ها فقط توضیحات شما را می‌شنوند و تا آن‌جا که همه می‌دانند، به همان اندازه هم احتمال دارد که مشکل از شما باشد.
همین‌که در مورد یک موقعیت منفی از شما سوال شد، گفت‌وگو را به حالت مثبت برگردانید. به‌عنوان مثال،‌ اگر از شما سوال شد که چه مواردی را در محل کار قبلی خود دوست نداشتید، بیشتر روی تغییرات مثبتی که دوست داشتید ایجاد کنید و درس‌هایی که از این تجربه آموختید، تمرکز کنید.  

۱۱. پاسخ کامل این سوال را دارم.  

بسیار‌خب! پس، دقیقاً همان جمله‌ها را نمی‌گویید (امیدواریم). چیزی که ما در این‌جا واقعاً به آن می‌پردازیم، حفظ‌ کردن جواب‌ها و گفتن آن‌ها درست مثل روخوانی از روی کتاب است. درحالی‌که آمادگی برای بسیاری از سوالات رایج مصاحبه فکر بسیار خوبی است، همیشه باید جایی برای بداهه‌گویی هم وجود داشته باشد.
مصاحبه‌کنندگان می‌خواهند افراد شایسته را استخدام کنند؛ اما از طرفی هم می‌خواهند یک فرد باشخصیت و معتبر را به لیست خود اضافه کنند، نه یک ربات کاملاً کوک‌شده.
توصیه می‌کنیم به موضوعات متعددی اشاره کنید که تمام دسته‌های اصلی سوالات مصاحبه (دستاوردها، اختلافات، اهداف و غیره) را پوشش می‌دهند و سپس مجموعه‌ای از نکات مهم را برای هر کدام آماده کنید.  
به این ترتیب، شما چهارچوب اصلی نوشته‌ای را دارید که وجود مهم‌ترین نکات در پاسخ‌ها را تضمین می‌کند؛ بدون این‌که مجبور باشید پاسخ‌ها را حفظ کنید.

۱۲. اوه، لعنتی! واقعاً؟

بدزبانی در یک مصاحبه شغلی یک «نه» محکم است. با این کار به‌نظر می‌رسد که شما کل فرآیند را بیش‌از‌حد خودمانی تصور کرده‌اید. همچنین برخی افراد بدزبانی را بی‌احترامی می‌دانند. حتا اگر مصاحبه‌کنندگان خیلی مبادی آداب هم نباشند، به بدزبانی توجه می‌کنند و آن را به‌حساب غیرحرفه‌ای بودن می‌گذارند.
شاید شما با خودمانی‌ترین مصاحبه‌کننده در جهان برخورد کنید. مردی که آنقدر از کلمات رکیک استفاده می‌کند که یک دزد دریایی هم خجالت می‌کشد. این اصلاً به شما مجوز بدزبانی نمی‌دهد. صرف‌نظر از لحن مصاحبه، ادبیات خود را مناسب محیطی که هستید نگه دارید.     

۱۳. و در ششمین سفرم به دور آسیا...

کمی صحبت و گفت‌وگو درمورد موضوعات غیرمرتبط با کار در یک مصاحبه شغلی کاملاً خوب است. بعضی از مصاحبه‌کنندگان از گرم کردن مکالمه یا پایان دادن به مصاحبه با این روش لذت می‌برند.
اما وقتی شما شروع به صحبت از زندگی شخصی و آرزوهای خود می‌کنید که هیچ ارتباطی با شغل موردنظر ندارند، توجه مدیران استخدام و مسئولین منابع انسانی را از دست می‌دهید.
آرام آرام اطلاعاتی درمورد سرگرمی‌ها و تجربیات نامرتبط با کار را به‌اشتراک بگذارید. علاقه مصاحبه‌کننده را بسنجید و سپس ادامه دهید.  

 

17 موردی که هرگز نباید در مصاحبه شغلی بگویید

 

۱۴. این کار به من ... می‌دهد.  

در نگاه اول، به‌نظر اشکالی ندارد که بگویید خواهان این شغل هستید چون تجربه خوبی برای شما می‌شود، اما برای یک مصاحبه‌کننده دلیل بد و خودخواهانه‌ای برای داشتن یک شغل به‌حساب می‌آید.
گرچه می‌توانید درمورد جذب شدن به فرصت‌های توسعه حرفه‌ای و کار در کنار چنین افراد با استعدادی صحبت کنید، لازم است از اشاره به این موضوع که شرکت به شما پول می‌دهد و همزمان آموزش هم می‌گیرید، اجتناب کنید.
درعوض، روی ارزشی که برای شرکت به‌ارمغان می‌آورید تمرکز کنید. همیشه در نظر داشته باشید که کار شما چگونه با اهداف کلان کارفرما انطباق دارد. پاسخ‌ها و انگیزه‌های خود را بر این اساس تنظیم کنید. ممکن است شما این شغل را نردبان ترقی خود برای رسیدن به حرفه‌ای عالی‌تر در نظر بگیرید؛ پس، در این‌صورت لازم نیست حتما هدف اصلی خود را جار بزنید. 

۱۵. اوهوم، اَه، ممم

این‌طور کلمات پرکننده باعث می‌شوند شما غیرحرفه‌ای و فاقد اعتمادبه‌نفس به‌نظر برسید. منطقی است که مدیر استخدام تصور کند شما در برقراری ارتباط شفاف با مشتری یا اعضای تیم مشکل خواهید داشت. این ارتباط برای اکثر مشاغل ضروری است.
توصیه می‌کنیم یک مصاحبه آزمایشی انجام دهید و صحبت‌های خود را ضبط کنید. شاید شما درک خوبی از مهم‌ترین تیک‌های کلامی خود داشته باشید؛ اما شنیدن صدای خود به شما کمک می‌کند تا الگوهای گفتاری نادرست را شناسایی کنید.
البته این نوع عادت‌ها یک شبه از بین نمی‌روند. فقط مراقب آن‌ها باشید و در طول مصاحبه تعداد دفعاتی را که از آن‌ها استفاده می‌کنید به‌حداقل برسانید.    

۱۶. نه، هیچ سوالی ندارم.

اشتباه بزرگ! بسیار بزرگ! وقتی مصاحبه رو به پایان است و از شما می‌پرسند «بنابراین، آیا سوالی از من دارید؟» شما همیشه باید لیستی از سوالات سخت برای پرسیدن از مصاحبه‌کننده در دسترس داشته باشید و هرگز،‌ تحت هیچ شرایطی نگویید «نه! سوالی نیست!».
با نداشتن هیچ سوالی اساساً به کارفرمایان می‌گویید که به اندازه کافی به شرکت یا موقعیت اهمیت نمی‌دهید تا چیز دیگری درمورد آن‌ها بیاموزید. همچنین داشتن سوال باعث می‌شود مصاحبه شما بیشتر شبیه یک مکالمه باشد تا یک بازجویی.  

۱۷. به‌نظر شما کی به یک جمع‌بندی می‌رسیم؟‌

پرسیدن زمان پایان مصاحبه این تصور را ایجاد می‌کند که شما زودتر باید در جای مهم‌تری باشید. مصاحبه شما باید الویت اول شما باشد؛ بنابراین، به همان شکل رفتار کنید. اگر کارفرمایی فکر کند که جای مهم‌تری هست و شما باید زودتر به آن‌جا بروید، انتظار داشته باشید که مصاحبه خیلی سریع به‌پایان برسد؛ البته به‌همراه شانس کمتر شما برای گرفتن آن شغل.

سخن آخر

بزرگ‌ترین هدف شما در طول مصاحبه کاری این است که به کارفرمایان نشان دهید چرا بهترین فرد برای این شغل هستید. به‌یاد داشته باشید که بر روی «آن‌چه می‌توانید به آن‌ها ارائه دهید، چگونه می‌توانید به شرکت آن‌ها کمک کنید و این‌که انگیزه کار با تیم آن‌ها را دارید» تمرکز کنید. گفتن هر حرفی که باعث شود کارفرمایان ‌غیر از این فکر کنند روش بسیار خوبی برای حذف خود از فرآیند استخدام است. بیایید اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد. اعتمادبه‌نفس داشته باشید، تحقیق کنید و مصاحبه را مهم‌ترین اولویت خود قرار دهید. مطمئن شوید که پاسخ‌های درستی می‌دهید و شغل موردنظر را به‌دست آورید!

اگر در مورد جملاتی که در مصاحبه‌ها گفتید که نمی‌بایست می‌گفتید و یا به طور کلی در مورد مصاحبه‌های کاری تجربه‌ای دارید، لطفا در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 9)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg