تحلیل‌گر شبکه کیست و چه وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ تاریخ انتشار

تحلیل‌گر شبکه کیست؟

تحلیل‌گران شبکه، تنظیمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به منظور بهبود عملکرد شبکه انجام می‌دهند. مسئولیت آن‌ها این است که اطمینان حاصل کنند که تمام رایانه‌های موجود در یک شبکه می‌توانند به طور موثر با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین ممکن است از آن‌ها خواسته شود که راهکارهایی برای مشکلات مربوط به کسب‌وکار ارائه دهند، بنابراین در بخش تجاری سازمان و جنبه فنی آن درگیر خواهند بود.
تحلیل‌گران شبکه را می‌توان در شرکت‌های مشاوره کامپیوتری، شرکت‌های مالی، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های فروش و غیره به کار گرفت. آن‌ها معمولا در یک محیط اداری کار می‌کنند، اما در برخی موارد نیز ممکن است به‌صورت دورکاری فعالیت کنند. به طور معمول، تحلیل‌گران شبکه به یک کارمند رده بالاتر، مانند سرپرست شبکه یا مدیر شبکه گزارش می‌دهند.
در بسیاری از موارد، تحلیل شبکه به عنوان یک اصطلاح گسترده برای توصیف چندین زمینه کاری که با شبکه‌های کامپیوتری مرتبط هستند، استفاده می‌شود. کارشناسان در این زمینه‌ها گاهی به عنوان معماران شبکه، مدیران و توسعه‌دهندگان وب و متخصصان مخابرات نامیده می‌شوند. با این حال، اگر بخواهیم به‌صورت تخصصی و دقیق بگوییم، تحلیل شبکه، توسط یک تحلیل‌گر شبکه انجام می‌شود.
تحلیل‌گران شبکه در طراحی، بهبود و پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری نقش دارند. این شامل اینترنت، شبکه‌های محلی و شبکه‌های گسترده است. آن‌ها تحلیل، پیکربندی، نصب و نگه‌داری اجزای شبکه یک سازمان را انجام می‌دهند. این بدان معنی است که جدا از نصب و پیکربندی، آن‌ها باید شبکه‌ را در صورت نیاز ارتقا دهند تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنند. آن‌ها باید مشکلات فنی شبکه را تحلیل کرده و رفع کنند.

وظایف و مسئولیت‌های تحلیل‌گر شبکه

تحلیل‌گران شبکه برای این‌که سیستم شبکه سازمان خود را همیشه پایدار نگه‌دارند، وظایف مختلفی را انجام می‌دهند. ما تعدادی از آگهی‌های شغلی آنلاین را بررسی کردیم و به موارد زیر رسیدیم که وظایف و مسئولیت‌های اصلی تحلیل‌گر شبکه را نشان می‌دهد.

مشکلات را بیابید.
قبل از این‌که بتوان یک سیستم شبکه را بهبود بخشید، ابتدا باید توسط یک تحلیل‌گر شبکه تحلیل و درک شود. تحلیل‌گر شبکه تست‌هایی را انجام می‌دهد، به موارد پشتیبانی پاسخ می‌دهد و سوابق دقیقی را برای درک یک سیستم شبکه و یافتن چگونگی بهبود آن نگه‌می‌دارد. مشکلات می‌توانند به اشکال مختلف از جمله کابل‌های معیوب، نصب نامناسب، استفاده ناکارآمد از فضای دیسک و موارد دیگر بروز کنند. شناسایی این مشکلات و درک آن‌ها وظیفه تحلیلگر شبکه است.

پیشنهاد برای رفع مشکلات
پس از این‌که مشکل با موفقیت شناسایی شد، تحلیل‌گر شبکه باید راه‌کارهایی برای رفع آن بیابد. این وظیفه یک تحلیل‌گر شبکه است که راهکارها و تغییرات را برای حل مشکلات پیشنهاد کند. تحلیل‌گر شبکه باید تصمیم بگیرد که این مشکلات را با ارتقا تجهیزات، تعویض آن‌ها یا تغییرات در پیکربندی حل کند. مشکلات، اغلب توسط تحلیل‌گران شبکه و با کمک فناوری قابل حل هستند. به عنوان مثال، زمانی که کارگران برای انجام وظایف خاص صرف می‌کنند را می‌توان با پیکربندی و نصب صحیح نرم‌افزار ERP کاهش داد.

استانداردهای سازمان را حفظ کنید.
استانداردهایی که یک سازمان سیستم شبکه خود را بر اساس آن نگه‌می دارد، می‌تواند شامل عواملی مانند سرعت اینترنت و کارایی سرور باشد. تحلیل‌گران شبکه مسئول اطمینان از رعایت این استانداردها با نظارت بر پروتکل‌های ارتباطی، ارزیابی عملکرد روتر، ثبت سرعت انتقال داده و بهینه‌سازی قابلیت‌های ذخیره‌سازی سیستم هستند.

پیاده‌سازی فناوری‌های نوین
نگه‌داری سخت‌افزار و نرم‌افزار شبکه سازمان تنها نیمی از کار است. تحلیل‌گران شبکه همچنین باید مزایای اجرای فناوری جدید را در نظر بگیرند، فناوری جدید چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری یا یک سیستم عامل باشد. این بدان معنی است که تحلیل‌گران شبکه باید دائما در مورد فناوری‌های جدیدی که می‌تواند عملکرد سیستم شبکه را بهبود بخشد، تحقیق کرده و اقدام به یادگیری آن‌ها کنند.

ایجاد مستندات
سیستم‌های شبکه حاوی حجم بالایی از اطلاعات هستند. این اطلاعات باید ثبت شوند تا تغییراتی که ایجاد می‌شود قابل بازنگری و رفع مشکلات باشد. به همین دلیل، تحلیل‌گر شبکه وظیفه دارد اطلاعات پیکربندی سخت‌افزار، مدیریت پیکربندی نرم‌افزار، عملکرد شبکه و طرح‌بندی شبکه را به‌طور منظم ثبت کند.

دانش و اطلاعات خود را به‌روز نگه‌دارید.
در سازمانی که مشغول به کار هستید، در دراز مدت از شما خواسته می‌شود که به‌طور مداوم مهارت‌ها و دانش نرم‌افزاری خود را به‌روز کنید، زیرا صنعت فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است.

مهارت‌های موردنیاز تحلیل‌گر شبکه

تحلیل‌گران شبکه موفق، توانایی عیب‌یابی دارند و افرادی نتیجه‌گرا هستند که از انجام وظایف چالش برانگیز ابایی ندارند. آن‌ها در یک محیط تیمی به خوبی با دیگران کار می‌کنند. آن‌ها می‌توانند مشکلات کل یک سیستم شبکه را ارزیابی کنند. در حالت کلی، به‌عنوان یک تحلیل‌گر شبکه باید دارای مهارت‌های زیر باشید:

  • به عنوان یک تحلیلگر شبکه، برای موفقیت در این حرفه باید دانش گسترده‌ای از مفاهیم شبکه، پروتکل‌ها، سیستم‌ها و فناوری‌ها داشته باشید.
  • تحلیلگران شبکه باید بتوانند سیستم عامل‌ها را مدیریت کنند. برای دنبال کردن مسیر شغلی تحلیل‌گر شبکه باید درک فنی کافی داشته باشید، زیرا نیاز اولیه شما برای برای ورود به این شغل است. این ویژگی به شما نشان می‌دهد که توانایی نصب انواع قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را دارید.
  • به عنوان یک تحلیل‌گر شبکه، شما معمولا نیاز به تجربه سطحی با زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Python دارید.
  • باید ابزارها و دستگاه‌ها را بشناسید و دانش کافی برای کار با آن‌ها داشته باشید. این‌ها شامل نسخه‌های اخیر مجموعه‌ نرم‌افزار Microsoft Office، سیستم‌های مخابراتی، تجهیزات اداری استاندارد مانند پرینترها و دستگاه‌های کپی، رایانه‌های پیچیده و سیستم‌های شبکه، دستگاه‌های زیرساختی مانند سوئیچ‌ها و روترها و غیره است.
  • به عنوان یک تحلیل‌گر شبکه، باید مهارت‌های بین فردی عالی داشته باشید. شما باید بتوانید در صورت لزوم با سایر متخصصان همکاری کنید.
  • موفق بودن در شغل تحلیل‌گر شبکه مستلزم انجام چند وظیفه است. شما به توانایی مدیریت و اجرای چندین کار به طور همزمان نیاز خواهید داشت.
  • مهارت‌های ارتباطی شفاهی و کتبی قوی، یک نیاز بسیار ضروری برای دنبال کردن حرفه تحلیل‌گر شبکه است. شما به طور منظم گزارش‌های شفاهی و کتبی تهیه خواهید کرد.

دوره‌ها و گواهینامه‌هایی که در این مسیر به شما کمک می‌کنند

تحصیلات دانشگاهی

در مسیر شغلی تحلیل شبکه، در شرکت‌های کوچک اغلب تجربه و دانش فنی و شبکه می‌تواند جایگزین مدارک دانشگاهی شوند و کارفرمایان زیاد نسبت به داشتن مدارک دانشگاهی حساس نیستند. با این حال، سازمان‌های بزرگ‌تر، درخواست مدرک کارشناسی و حتا برخی از آن‌ها، کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتریا فناوری اطلاعات می‌کنند.

دوره‌ها و گواهینامه‌های حرفه‌ای

+CompTIA A
گواهی +CompTIA A تجربه متخصصان دارای این گواهینامه را در پشتیبانی از فناوری‌های امروزی از امنیت گرفته تا مدیریت داده‌های ابری و غیره تأیید می‌کند. متخصصان فناوری اطلاعات معمولا قبل از ورود به این حوزه، مطالب پوششی این دوره را یاد می‌گیرند. شما در این دوره عمیقا با سخت‌افزارها و سیستم عامل‌ها آشنا خواهید شد و بعد از گذراندن آن، به یک پشتیبان یا هلپ دسک حرفه‌ای تبدیل می‌شوید.

+CompTIA Network
اولین قدم برای ورود به دنیای شبکه‌های کامپیوتری، دوره +Network است. پس از گذراندن این دوره، دانش و مهارت‌های ضروری برای توسعه حرفه‌ای در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را کسب خواهید کرد. +Network بدون در نظر گرفتن کمپانی و  پلتفرم خاصی شما را برای ورود به شبکه‌های کامپیوتری آماده می‌کند. این دوره، اطلاعات مورد نیاز برای عیب‌یابی، پیکربندی و مدیریت شبکه‌های سیمی و بی‌سیم موجود در شرکت‌های سراسر جهان، شناخت فناوری‌های نوظهور، از جمله فناوری‌های ابری و مجازی‌سازی را ارائه می‌دهد.  این دوره نحوه کار با دستگاه‌هایی مانند سوئیچ‌ها و روترها برای تقسیم‌بندی ترافیک شبکه، ایجاد شبکه‌های انعطاف‌پذیر و شناسایی مزایا و معایب پیکربندی‌های شبکه موجود را آموزش می‌دهد. همچنین، نحوه پیاده‌سازی استانداردها و پروتکل‌های امنیت شبکه را آموزش می‌دهد.

CCENT (Cisco Certified Entry Networking Technician)
گواهینامه CCENT برای تأیید مهارت‌های مورد نیاز برای نقش‌های پشتیبانی شبکه در سطح پایه طراحی شده است، متخصصان دارای گواهینامه CCENT دانش و مهارت نصب، راه‌اندازی و عیب‌یابی شبکه و همچنین امنیت اولیه شبکه را دارند.

CCNA (Cisco Certified Network Associate)
گواهینامه CCNA که توسط سیسکو ارائه می‌شود، از محبوب‌ترین گواهینامه‌های حوزه فناوری اطلاعات و اولین گواهینامه سیسکو است. CCNA مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش شبکه‌های کامپیوتری، از جمله نصب، پیکربندی، نگه‌داری و عیب‌یابی تجهیزات شبکه را در افراد ایجاد می‌کند. CCNA به مهندسان کمک می‌کند تا چگونگی ارتباط شبکه‌های مختلف با ‌یک‌دیگر را درک کنند. مهندسان پس از دریافت این گواهینامه قادر خواهند بود ارتباطات بین سوئیچ را برقرار کنند، مسیریابی را در دستگاه‌های سیسکو پیکربندی کنند، یک سوئیچ را با ارتباطات بین سوئیچ و VLAN پیکربندی کنند، آدرس IP را پیکربندی کنند، روش‌های صحیحی را برای اتصال شبکه‌های گسترده (WAN) اعمال کنند. پیش‌نیازی برای شرکت در آزمون CCNA وجود ندارد، اما معمولا متقاضیان سعی می‌کنند قبل از شرکت در آزمون، تجربه‌ عملی لازم در زمینه شبکه، امنیت، عملیات مرکز داده یا موضوعات مشابه را به‌دست ‌آورند.

CCNP (Cisco Certified Network Professional)
CCNP سطح حرفه‌ای سیسکو است که معمولا برای کسانی که یک یا چند سال تجربه کار با شبکه دارند مناسب است تا مهارت‌های خود را ارتقا داده و به طور مستقل روی راه حل‌های پیچیده شبکه کار کند. این گواهینامه برای مدیران شبکه یا کسانی که با زیرساخت شبکه محلی و یا شبکه گسترده کار می‌کنند، ارائه می‌شود. داشتن گواهینامه CCNP توانایی شما را برای پیاده‌سازی و عیب‌یابی شبکه‌های LAN و WAN در سطح حرفه‌ای، تایید می‌کند.  علاوه بر این، شما به عنوان فردی شناخته می‌شوید که می‌توانید با متخصصان در مسائل مربوط به راهکارهای صدا، بی‌سیم، امنیت پیشرفته همکاری کنید.

Cisco Certified Internetwork Expert (CCIE)
گواهینامه CCIE مهارت‌های مورد نیاز مهندسان شبکه در سطح خبره را برای برنامه‌ریزی و عیب‌یابی زیرساخت‌های شبکه پیچیده تایید می‌کند. بنابراین، این گواهینامه سطح بالا برای متخصصان ارشد شبکه که زیرساخت‌های شبکه پیچیده سازمانی را طراحی، ساخت، پیاده‌سازی، نگه‌داری و عیب‌یابی می‌کنند، مناسب است. پس از دریافت این گواهینامه، شما به عنوان یک کارشناس خبره در شبکه‌های کامپیوتری سیسکو شناخته می‌شوید.

MCSE (Microsoft Certified Solutions Expert)
مایکروسافت بر اساس حوزه دانش و مهارت شما گواهینامه‌های مختلفی ارائه می‌دهد. یک گواهینامه معتبر برای متخصصان فناوری اطلاعات که یکی از محبوب‌ترین گواهینامه‌های ارائه شده توسط مایکروسافت است، MCSE می‌باشد. دریافت این گواهینامه، روشی عالی برای اثبات دانش و تجربه شخصی است. این گواهینامه، دانش فرد را در رابطه با فناوری‌های مختلف مایکروسافت مانند Windows Server، SQL Server، Exchange Server، Sharepoint، System Center (SCCM) و Office 365 محک می‌زند. در طی دوره، داوطلبان با سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، سیستم‌های دسکتاپ مرتبط، شبکه و محصولات ارائه شده مایکروسافت آشنا خواهند شد.

گواهینامه‌های مختلفی در حوزه شبکه توسط سایر کمپانی‌ها ارائه شده است که ما چند مورد از گواهینامه‌های محبوب را برای شما معرفی کردیم. می‌توانید با جستجوی بیشتر با سایر گواهینامه‌های این حوزه نیز آشنا شوید.

تفاوت تحلیل‌گر شبکه و مهندس شبکه

در تیم شبکه یک سازمان موقعیت‌های زیادی وجود دارد. هرچند که این موقعیت‌های شغلی اغلب وظایف مشترکی دارند، اما به اشتباه به جای یک‌دیگر به‌کار برده می‌شوند.
تحلیل‌گر شبکه به‌عنوان یک ناظر بر شبکه عمل می‌کند تا مشکلات را بیابد و راهکار ارائه دهد، اما وظیفه اصلی مهندس شبکه طراحی و پیکربندی شبکه و پاسخ سریع در هنگام بروز مشکل است. هر دوی آن‌ها روی پایداری شبکه کار می‌کنند. مهندسان، شبکه‌ها را طراحی کرده و نصب و پیکربندی می‌کنند. تحلیل‌گران، این شبکه‌ها را حفظ می‌کنند. هم تحلیل‌گران شبکه و هم مهندسان شبکه، تحت نظارت یک مدیر فناوری اطلاعات کار می‌کنند.
البته نباید فراموش کنید، همان‌طور که گفته شد تحلیل‌گران و مهندسان در یک سازمان، می‌توانند یک‌دیگر را پوشش دهند، زیرا مسئولیت‌های مشابهی دارند و معمولا سازمان‌های کوچک و متوسط تفاوتی بین آن‌ها قائل نمی‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg