دوره ‌ CCNA سیسکو چیست و چرا ارزش بالایی دارد؟
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ تاریخ انتشار

CCNA یک اصطلاح کلی است!

قبل از هر چیز اجازه دهید یک اشتباه شنیداری را اصلاح کنیم. متاسفانه برخی از افراد می‌گویند: «برای ثبت‌نام مدرک CCNA آماده‌ام یا قصد دارم مدرک CCNA را دریافت کنم.» توجه داشته باشید، CCNA به معنای اخذ یک مدرک کلی نیست. به عبارت دقیق‌تر، CCNA به انواع مختلفی از مدارکی اشاره دارد که شرکت سیسکو ارائه کرده و هر یک بیانگر نوع خاصی از مهارت‌ها و تخصص‌ها است. در زیرمجموعه CCNA می‌توانید در دوره‌های زیر شرکت کرده و این مدارک را پس از موفقیت در آزمون‌های مربوط به دست آورید.

  • CCNA Cloud
  • CCNA Collaboration
  • CCNA Cyber Ops
  • CCNA Data Center
  • CCNA Industrial
  • CCNA Routing and Switching
  • CCNA Security
  • CCNA Service Provider
  • CCNA Wireless

سیسکو دوره‌های آموزشی متنوعی پیش روی علاقه‌مندان به دنیای فناوری اطلاعات و به‌ویژه شبکه قرار داده که با شرکت در هر یک از این دوره‌ها به یک متخصص نیمه‌حرفه‌ای تبدیل خواهید شد. اما چرا نیمه‌حرفه‌ای؟ به این دلیل که پس از کسب هر یک از مدارک یادشده این شانس را خواهید داشت که خود را برای شرکت در دوره‌های پیشرفته‌تر CCNP که پس از CCNA قرار دارند، آماده کنید. کمی ریزبینی در دوره‌های آموزشی سیسکو نشان می‌دهد که دوره‌های سیسکو با تحصیلات تکمیلی شباهت زیادی دارند. دوره‌ها به شکلی آماده شده‌اند که علاقه‌مندان گام‌‌به‌گام روبه‌جلو قدم بر می‌دارند. شروع این دوره‌ها با نت‌ورک‌پلاس (یا اگر کاملا سیسکویی عمل کنید CCENT) آغاز شده، با CCNA/CCDA ادامه پیدا کرده، به CCNP/CCDP رسیده و سرانجام به CCDE/CCIE ختم خواهند شد. بدیهی است فردی که مدرک CCIE یا CCDE را کسب ‌کند، شانس پیدا کردن شغل دلخواهش را نه تنها در ایران، بلکه در هر نقطه از جهان تضمین خواهد کرد، زیرا این مدارک بیانگر سطح بسیار بالایی از مهارت و دانش درباره تجهیزات شبکه و سیسکو هستند و نشان می‌دهند دارندگان این مدارک در نقش یک معمار شبکه این پتانسیل را دارند تا زیرساخت‌های ارتباطی قدرتمند و پیچیده‌ای را پیاده‌سازی کنند. مدارک اشاره شده، فرصتی در اختیارتان قرار می‌دهند تا آرزوی داشتن شغل رویایی را به واقعیت تبدیل کنید. با وجود این دو مدرک Routing and Switching و Cyber Ops در سطح Associate بیش از سایر مدارک در کانون توجه قرار دارند.

 پیشرفت‌های عرصه فناوری باعث شده تقاضا برای متخصصان آموزش دیده در حوزه امنیت و متخصصان حوزه شبکه برای پیاده‌سازی زیرساخت‌های پیچیده شبکه روزبه‌روز افزایش پیدا کند. به همین دلیل، سازمان‌ها به دنبال افرادی با سطحی از مهارت‌ها هستند که بدون مشکل فرآیند استقرار و نگهداری از تجهیزات سخت‌افزاری را پشتیبانی کنند. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد دو تخصص شبکه و امنیت جزو داغ‌ترین فرصت‌های شغلی به شمار می‌روند که سال‌های آتی بازار کار خوبی برای افراد رقم خواهند زد. برای آن گروه از متخصصان فناوری اطلاعات که علاق‌مند به مباحث شبکه هستند، Routing and Switching دقیقا همان پازل گمشده‌ای است که به دنبالش هستند. اگر به دنبال موفقیت در آزمون یاد شده هستید، پیشنهاد می‌کنم پیش از شرکت در این آزمون فوق ابتدا در دوره‌های ICND1 و ICND2 شرکت کنید. این دو دوره مباحث زیر را پوشش می‌دهند:

  •  راه‌اندازی و پیاده‌سازی شبکه‌های کوچک و متوسط
  •  چگونگی مدیریت اصولی و درست امنیت در شبکه
  •  نحوه کار با شبکه‌های گسترده (WANs)
  •  مدیریت آدرس TCP / IP (جامع‌تر از نت‌ورک‌پلاس)
  •  پیکربندی و مدیریت مسیرها و ترافیک شبکه 

توجه داشته باشید، پس از گذراندن دوره CCNA و کسب این مدرک تا سه سال مدرک شما اعتبار خواهد داشت. 

 

چشم‌انداز فرصت‌های شغلی 

پژوهش انجام شده موسسه U.S. Bureau of Labor Statistics نشان می‌دهد، فرصت‌های شغلی برای متخصصان شبکه (به‌ویژه افرادی که مدرک CCNA را دریافت کرده‌اند) تا سال 2024 با رشد مثبت 8 درصدی همراه خواهد بود. دو شاخص زیر عامل اصلی محبوبیت روزافزون دوره CCNA هستند. 

1. استفاده روزافزون شرکت‌ها از فناوری‌های ابرمحور و شبکه به‌ویژه در مقیاس کلان

2. انتظار می‌رود تا سال 2024 بیشتر شرکت‌ها با هدف افزایش بهره‌وری، کارآمدسازی سرویس‌ها و امنیت بیشتر با شتاب بیشتری نسبت به سال‌های قبل زیرساخت‌های شبکه خود را ارتقا دهند. 

در میان صنایع و سازمان‌های مختلفی که مستقیم یا غیرمستقیم با فناوری اطلاعات در ارتباط هستند، این صنعت بهداشت‌ودرمان است که به‌شدت روی مدرکCCNA تاکید خواهد داشت. با توجه به این‌که روند مکانیزه شدن سوابق بیماران و پذیرش آن‌ها شتاب زیادی به خود گرفته و این رویکرد در ایران با جدیت دنبال می‌شود در نتیجه، لزوم توجه به امنیت و محافظت از اطلاعات شخصی بیماران و پیاده‌سازی راهکارهایی برای محافظت از داده‌های شخصی بیماران در مقابل حملات سایبری در کانون توجه قرار خواهند گرفت. یک کارشناس شبکه مجبور است برای موفقیت در کار خود دست‌‌کم با اصول اولیه امنیت آشنایی کامل داشته باشد. هرچند تسلط کامل بر مباحث امنیتی و مقابله با تهدیدات مختلف مسئولیت دپارتمان امنیت و کارشناسان حوزه امنیت است. 

دارندگان مدرک CCNA چه دستمزدی دریافت می‌کنند؟

به‌طورکلی، میانگین حقوق و دستمزد افرادی که مدرک CCNA دارند، حدود 75,790 هزار دلار در سال است. البته با سابقه کار بیشتر دستمزد دریافتی نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه محدوده حقوق دریافتی در بازه 69,342 هزار دلار تا 121,842 هزار دلار در سال متغیر است. سابقه کار در افزایش دستمزد فردی که مدرک CCNA را دارد، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، اما عنوان شغلی نیز یک معیار مهم در تعیین سطح دستمزد است. 

فرصت‌های شغلی و دستمزدهای پیش روی دارندگان مدرک CCNA

برای آگاهی از فرصت‌های شغلی پیش روی دارندگان مدرک CCNA خلاصه‌ای از مهم‌ترین عناوین شغلی مرتبط با این دوره و سطح دستمزد این مشاغل در جدول (1) ذکر شده است.

جدول 1

عنوان شغلی = حقوق 

مهندس شبکه: 71,238$ 

مهندس ارشد شبکه: 96,661$ 

 مدیر شبکه: 59,960$

 مدیر فناوری اطلاعات: 81,636$

مدیر سیستمی: 62,451$ 

مهندس سیستمی: 98,292$ 

مدیر فناوری اطلاعات: 70,357$

جدول (1) به خوبی این مسئله را روشن می‌کند که افراد دارای مدرک CCNA که به دنبال بالاترین دستمزد هستند، در سمت‌های مدیریتی مشغول کار خواهند شد. به‌عبارت‌دیگر، اگر در نظر دارید، از حداکثر پتانسیل‌های CCNA برای افزایش حداکثری دستمزد خود استفاده کنید، باید نیم‌نگاهی به مباحث مدیریتی داشته باشید. با این اوصاف باید بگوییم CCNA نقش کاتالیزور بزرگی را دارد که به شما در دستیابی به سمت‌های مدیریتی کمک فراوانی خواهد کرد. یکی دیگر از عوامل مهم تأثیرگذار بر چشم‌انداز شغلی‌تان به‌عنوان دارنده یک مدرک CCNA موقعیت مکانی و جغرافیایی است که در آن مشغول کار خواهید شد. به‌طورمعمول، در کلانشهرها حجم تبادلات مالی شرکت‌ها بیشتر بوده و مدیران توانایی بالایی در پرداخت حقوق‌ بیشتر دارند. 

CCNA Routing & Switching چه نکاتی را آموزش می‌دهد؟

توجه داشته باشید، درصد ضرایب امتحان CCNA 200-125 همواره با تغییراتی همراه است. بخش مربوط به سوال‌های زیرساختی شبکه نزدیک به 15 درصد از سوال‌های آزمون را تشکیل می‌دهد. با این احتساب از میان 60 تا 70 درصد سوالاتی که مطرح می‌شوند 9 تا 10 سوال در ارتباط با مباحث زیربنایی شبکه است. مباحث مختلفی به عنوان سوال‌های بخش پایه شبکه مطرح می‌شوند. این سوال‌ها در یکی از بخش‌های زیر قرار می‌گیرند:

  •  مدل مرجع OSI و TCP/IP که شامل پروتکل‌های TCP/UDP است. (هنگام مقایسه این دو مدل با یکدیگر و برای پاسخ‌گویی به این سوال‌ها باید درک عمیقی از این دو مدل داشته باشید.)
  •  مولفه‌های زیرساختی همچون دیواره‌های آتش، روترها و اکسس‌پوینت‌ها همراه با منابع ابری (آشنایی با تفاوت‌ها و عملکردهای دستگاه‌های شبکه، آشنایی با سرویس‌های مجازی مختلف همچون DNS و DHCP، آشنایی با زیرساخت شبکه مجازی همچون دیواره آتش‌های مجازی و روترها، درک عمیقی از نحوه تاثیرگذاری منابع ابری روی معماری شبکه سازمانی)
  •  توپولوژی‌های شبکه و معماری مانند کابل‌ها (آشنایی با مدل‌های طراحی شبکه‌های سیسکو همچون مدل طراحی سلسله مراتبی، آشنایی با مدل N-Tier و توانایی تشخیص دستگاه‌ها و سرویس‌هایی که درون لایه‌های مختلف قرار دارند، درک عمیق از توپولوژی‌های مختلف شبکه همچون توری، ستاره‌ای، ترکیبی و.... . به‌طور مثال، در یک شبکه WAN چه توپولوژی‌هایی به شکل ترکیبی یا تک استفاده می‌شوند، آگاهی درباره تفاوت‌های کابل‌های مسی و فیبرنوری، آشنایی با استانداردهای اترنت، تفاوت‌ها و محدودیت‌های فناوری‌ها به ویژه زمانی که صحبت از مسافت‌ به میان می‌آید، به‌ویژه این‌که چه ماژول SFP را باید زمانی که مسافت به 80 کیلومتر می‌رسد، استفاده کنید:  SX، LR یا ZR؟ (پاسخ ZR است)).
  •  آدرس‌های IPv4 شامل تعریف، پیکربندی و اشکال‌زدایی (تشریح این‌که یک آدرس آی‌پی چیست و چگونه فرآیند برقراری ارتباط را روی یک شبکه تسهیل می‌کند، مقایسه و تشریح آدرس‌های آی‌پی مختلف- Unicast، Broadcast و Multicast)، پیکربندی، اعتبارسنجی و اشکال‌زدایی، تسلط بر مبحث زیرشبکه که این دوره تاکید خاصی روی آن دارد، به‌طور مثال، تعداد میزبان‌هایی که می‌توانند در یک زیرشبکه خاص قرار بگیرند، تعداد زیر شبکه‌هایی که می‌توانند از یک بلوک آدرس خاص ساخته‌شده باشند، محدوده آدرس تخصیص داده‌شده به زیر شبکه، آشنایی با آدرس‌های اختصاصی IPv4، مسیریابی بین دامنه کلاس CIDR، برگردان نشانی شبکه NAT)  آدرس‌های IPv6 شامل تعریف، پیکربندی و اشکال‌زدایی (سؤال‌های این بخش نیز مشابه سؤال‌های پاراگراف قبلی است.) 

فناوری‌های مسیریابی در CCNA

 

بدون شک، یکی از مهم‌ترین بخش‌های آزمون CCNA Routing and Switching پیرامون فناوری‌های مسیریابی است. یک تکنسین شبکه حتی در یک شبکه کوچک مسئول است تا فرآیند مسیریابی را به‌درستی مدیریت کند. بنابراین آگاهی در ارتباط با مسیریابی ایستا، پویا و عملکرد روترها حائز اهمیت است و باید انتظار داشته باشید که 23 درصد از کل سؤال‌های امتحانی پیرامون مسیریابی باشد. اگر آزمون 70 سؤالی باشد، 16 تا 17 سوال در رابطه با مسیریابی است. تشریح مفاهیم مسیریابی و اجزای یک جدول مسیریابی، مقایسه و تشریح نقاط متضاد مسیریابی پویا و ایستا، پیکربندی و اشکال‌زدایی مسیریابی ایستای مبتنی بر IPv4/IPv6 و مسیریابی VLAN، اشکال‌زدایی ارتباطات لایه 3 و اتصالات پایانه‌ها، پیکربندی، اعتبارسنجی و اشکال‌زدایی پروتکل‌های OSPFv2/v3 و EIGRP برای IPv4/IPv6 و RIPv2 برای IPV4 از جمله مباحثی هستند که باید آشنایی کامل با آن‌ها داشته باشید. 

علاوه بر سوال‌های مطرح‌شده نزدیک به 60 تا 70 سؤال نیز درباره مباحث امنیتی زیرساخت‌ها مطرح می‌شود که 11 درصد از سوال‌های این بخش در ارتباط با سرویس‌های زیرساختی هستند و باید در انتظار 6 تا 8 سوال در ارتباط با این عناوین باشید. پیکربندی، اعتبارسنجی و اشکال‌زدایی امنیتی پورت‌ها، تکنیک‌هایی را که برای کاهش تهدیدات امنیتی دسترسی به تجهیزات و سرورها استفاده می‌شوند و... از جمله این سؤال‌ها هستند. در کنار ضرایب و سؤال‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، سوال‌های دیگری درباره مباحثی همچون شبکه‌های محلی، مدیریت زیرساخت‌ها، سرویس‌های زیرساختی و.... نیز وجود دارند که باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg