مهندس شبکه مایکروسافت کیست و چه وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ تاریخ انتشار

مهندس شبکه مایکروسافت کیست؟

یک مهندس شبکه مایکروسافت یک متخصص فناوری اطلاعات است که گواهینامه‌های مایکروسافت مانند Microsoft Certified Solutions Associate (MCSA) یا Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) را کسب کرده است. وظایف مشترک مهندسان شبکه شامل نصب سیستم‌های شبکه، نظارت بر عملکرد شبکه و عیب‌یابی مسائل فنی است. مهندسان و مدیران شبکه معمولاً به صورت تمام وقت کار می‌کنند و اکثر ساعات کاری خود را در یک محیط اداری و با کامپیوترها می‌گذرانند.

مهندسان شبکه مایکروسافت متخصصان فناوری اطلاعات هستند که در مدارک مختلف مایکروسافت را دریافت کرده‌اند. آن‌ها توانایی نصب و نظارت بر سیستم‌ها و همچنین عیب‌یابی در صورت بروز مشکلات فنی را دارند. آن‌ها اغلب وظیفه تحقیق در مورد فناوری‌های جدید و ارتقاء سخت‌افزار را بر عهده دارند. گاهی اوقات شبکه‌های جدیدی ایجاد می‌کنند، یعنی طرح‌ یک شبکه را به مدیران برای تأیید ارائه می‌دهند و در صورت تایید، سخت‌افزار و نرم‌افزار شبکه را نصب می‌کنند.

وظایف مهندس شبکه مایکروسافت

  • پیاده‌سازی، مدیریت و نگه‌داری ویندوز سرور
  • پیاده سازی، مدیریت و نگه‌داری زیرساخت شبکه ویندوز سرور
  • راه‌اندازی و پشتیبانی سرویس‌های شبکه مبتنی بر ویندوز
  • مدیریت محیط شبکه‌های مبتنی بر کلاینت
  • برخی از مهارت‌های مورد نیاز مهندس شبکه مایکروسافت
  • درک پروتکل TCP/IP
  • مسیریابی و دسترسی از راه دور (VPN و دسترسی مستقیم)
  • 802.1x و RADIUS
  • شبکه Hyper-V
  • DHCP/DNS/WINS و سایر
  • SMB
  • آشنایی با TCP/IP و سایر خدمات شبکه: DNS، WINS، DHCP، Routing.
  • مفاهیم اکتیو دایرکتوری مانند Kerberos، LDAP

مدارک موردنیاز مهندس شبکه مایکروسافت

در ابتدا برای شروع کار در زمینه مهندسی شبکه مایکروسافت، یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید این است که به چه میزان تحصیلات نیاز دارید. بهتر است مدرک کارشناسی خود را در علوم کامپیوتر دریافت کنید، چراکه برای کارفرمایان معمولا شرط اولیه تحصیلی برای این شغل، داشتن مدرک کارشناسی در یک رشته مرتبط است. در رزومه برخی از مهندسان شبکه مایکروسافت، مدرک کارشناسی ارشد نیز دیده می‌شود.

پس از دریافت مدرک دانشگاهی، می‌توانید برای گواهینامه حرفه‌ای آماده شوید. در ابتدا برای درک کلی مفاهیم شبکه بهتر است به مفاهیم دوره +Network مسلط باشید. +Network بدون در نظر گرفتن کمپانی و  پلتفرم خاصی شما را برای ورود به شبکه‌های کامپیوتری آماده می‌کند. این دوره، اطلاعات مورد نیاز برای عیب‌یابی، پیکربندی و مدیریت شبکه‌های سیمی و بی‌سیم موجود در شرکت‌های سراسر جهان، شناخت فناوری‌های نوظهور، از جمله فناوری‌های ابری و مجازی‌سازی را ارائه می‌دهد.

مایکروسافت چه گواهینامه‌‌‌هایی برای مهندس شبکه ارائه می‌دهد؟

مایکروسافت بر اساس حوزه دانش و مهارت شما گواهینامه‌های مختلفی ارائه می‌دهد. (MCSE) Microsoft Certified Solutions Expert، یک گواهینامه معتبر برای متخصصان فناوری اطلاعات و روشی عالی برای اثبات دانش و تجربه شخصی است که یکی از محبوب‌ترین گواهینامه‌های ارائه شده توسط مایکروسافت است. MCSE دارای تخصص‌های متعددی است که به افراد اجازه می‌دهد بر روی زمینه‌های خاص تمرکز کنند.

داشتن این گواهینامه به عنوان آمادگی کافی برای شغلی‌های مدیر سیستم سرور، مهندس ارشد شبکه، مدیر پایگاه داده، مدیر سیستم‌های اطلاعاتی یا مهندس سیستم‌های دارای گواهی مایکروسافت، تلقی می‌شود. این گواهینامه دانش فرد را در رابطه با فناوری‌های مختلف مایکروسافت مانند Windows Server، SQL Server، Exchange Server، Sharepoint، System Center (SCCM) و Office 365 محک می‌زند.

گواهینامه MCSE یک دوره 2 تا 5 ماهه است. در طی این دوره، داوطلبان با سیستم عامل مایکروسافت ویندوز، سیستم‌های دسکتاپ مرتبط، شبکه و محصولات ارائه شده مایکروسافت آشنا خواهند شد.

البته برای گرفتن گواهینامه MCSE، باید بتوانید در 5 آزمون نمره قبولی کسب کنید که سه آزمون آن مربوط به دوره MCSA و دو آزمون دیگر آن مربوط به دوره MCSE است. گواهینامه MCSA (Microsoft Certified Solutions Associate) که همچنان توسط مایکروسافت ارائه می‌شود، برای متخصصان فناوری اطلاعات که به مدیریت، پشتیبانی و نگه‌داری از سیستم‌ها علاقه‌مند هستند، مناسب است.

برخی از شرکت‌ها از مهندسان شبکه می‌خواهند که گواهی‌نامه‌هایی در زمینه فن‌آوری‌های سیسکو داشته باشند. برای این منظور می‌توانید اقدام به کسب مدارک CCNA و CCNP کنید.

Cisco Certified Network Associate (CCNA) اولین گواهینامه شرکت سیسکو است. پس از دریافت این گواهینامه،  قادر خواهید بود ارتباطات بین سوئیچ را برقرار کنید، مسیریابی را در دستگاه‌های سیسکو پیکربندی کنید، یک سوئیچ را با ارتباطات بین سوئیچ و VLAN پیکربندی کنید، آدرس IP را پیکربندی کنید، روش‌های صحیحی را برای اتصال شبکه‌های گسترده (WAN) اعمال کنید و غیره.

Cisco Certified Network Professional (CCNP)  یک گواهینامه سطح حرفه‌ای ​​است که برای مدیران شبکه یا سیستم تمام وقت یا کسانی که با زیرساخت شبکه محلی و یا شبکه گسترده کار می‌کنند، ارائه می‌شود. داشتن گواهینامه CCNP توانایی شما را برای پیاده‌سازی و عیب‌یابی شبکه‌های LAN و WAN در سطح حرفه‌ای، تایید می‌کند. علاوه بر این، شما به عنوان فردی شناخته می‌شوید که می‌توانید با متخصصان در مسائل مربوط به راهکارهای صدا، بی‌سیم، امنیت پیشرفته همکاری کنید.

مقالات پیشنهادی: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg