برنامه‌نویس فرانت‌اند Front End کیست؟
۱۳۹۹/۱۲/۱۷ تاریخ انتشار

هر یک از برنامه‌های آنلاین مهمی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم بخشی برای تعامل با کاربران دارد. هنگام ورود به یک وب‌سایت، صفحه خوش‌آمدگویی، منو، نقشه سایت و سایر مواردی که ناوبری و کاربرد را تسهیل می‌کنند، مورد توجه کاربران قرار دارند. تمامی موارد مذکور در قالب مجموعه‌ای به‌نام فرانت‌اند شناخته می‌شوند. فرانت‌اند بخش ظاهری برنامه‌های کاربردی و وب‌محور است که شامل رابط کاربری است که برای تعامل کاربران با سایت در نظر گرفته شده است. 

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه افرادی این نمای ظاهری را طراحی می‌کنند؟ این افراد برنامه‌نویسانی هستند که به عنوان توسعه‌دهندگان فرانت‌اند از آن‌ها نام برده می‌شود. 

توسعه‌دهنده فرانت‌اند کیست؟ 

یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند، وظیفه طراحی و آماده‌سازی نمای بصری یک سایت را عهده‌دار است. یک متخصص حرفه‌ای که مسئولیت طراحی، پیاده‌سازی و اجرای رابط کاربری بر عهده او است. کاربران به این رابط بصری نیاز دارند تا بتوانند از برنامه مدنظر خود استفاده کنند. یک طراح وب، متخصصی است که ظاهر یک وب‌سایت را طراحی و ایجاد می‌کند، در حالی که یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند فردی است که با استفاده از فناوری‌ها و زبان‌های کدنویسی نظیر HTML، CSS و جاوااسکریپت اطمینان حاصل می‌کند که طراحی به شکل آنلاین کار می‌کند. 

اجازه دهید، قبل از آن‌که به عمق این بحث وارد شویم به بررسی این موضوع بپردازیم که چه تفاوت‌هایی میان یک توسعه‌دهنده بک‌اند، فرانت‌اند و فول‌استک وجود دارد. بهتر است این تفاوت‌ها را به زبان ساده بیان کنیم. یک توسعه‌دهنده فرانت‌نت مسئولیت‌های بخش‌هایی از یک برنامه یا وب‌سایت را عهده‌دار است که کاربران با آن در تعامل هستند. یک توسعه‌دهنده بک‌اند مسئولیت انجام فعالیت‌هایی را عهده‌دار است که در پشت صحنه انجام می‌شود. آماده‌سازی زیرساخت‌ها و نگه‌داری از بانک‌های اطلاعاتی از جمله این موارد است. توسعه‌دهنده فول‌استک ترکیبی از هر دو مهارت را دارد و بر روند کار هر دو این متخصصان نظارت می‌کند. 

با توجه به پیچیده شدن امور و همسو شدن فناوری‌ها به یکدیگر به سختی می‌توان مرز میان یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند و بک‌اند را توصیف کرد. در درجه اول بسیاری از وظایفی که در حوزه توسعه‌ بک‌اند قرار دارند به‌طور فزاینده‌ای توسط توسعه‌دهندگان فرانت‌اند انجام می‌شوند.

در انتهای این مسیر، مهندسان فول‌استک قرار دارند. آن‌ها توسعه‌دهندگان کاملی هستند که تجربه مدیریت پروژه را دارند، در زمینه‌های پیکربندی، مدیریت و نگهداری شبکه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای نیز مهارت دارند.

یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند چه نقش‌ها و مسئولیت‌هایی دارد؟

اگر این سوال را مطرح می‌کنید که یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند چه کاری باید انجام دهد در پاسخ به این پرسش باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  در مورد طراحی و ساختار صفحه وب تصمیم می‌گیرد.
  •  ویژگی‌هایی را برای افزایش تجربه کاربران ایجاد می‌کند. 
  •  تعادلی میان طراحی کاربردی و زیبایی‌شناسی ایجاد می‌کند. 
  •  اطمینان حاصل می‌کند که طراحی وب دارای قابلیت‌های مفید برای تلفن‌های هوشمند است.
  •  کدهای قابل استفاده مجدد ایجاد می‌کند. 
  •  اطمینان حاصل می‌کند که صفحات وب برای بهترین سرعت و گسترش‌پذیری بهینه شده‌اند.
  •  برای طراحی صفحات وب، از زبان‌های نشانه‌گذاری متنوع استفاده می‌کند. 
  •  سعی می‌کند با یک طراحی منطقی اعتبار برند تجاری را حفظ کند. 

برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند به چه مهارت‌هایی نیاز است؟ 

از آن‌جایی که توسعه‌دهنده فرانت‌اند نقش مهمی در توسعه یک وب‌سایت یا برنامه دارد، لازم است یک جعبه ابزار شخصی کاملاً مجهز داشته باشد. بنابراین مهارت‌هایی که یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند باید داشته باشد شامل موارد زیر است: 

  •  مدرک علوم کامپیوتر یا رشته‌های مشابه
  •  تبحر در زبان‌های کدنویسی مانند HTML ، CSS ، JavaScript و jQuery 
  •  درک دقیق مفهوم CSS سمت سرور 
  •  توانایی کار با برنامه‌های طراحی گرافیکی (نظیر Adobe Illustrator) 
  •  درک اصول سئو 
  •  مهارت‌های عالی در ارتباط با حل مسئله 
  •  مهارت در برقراری ارتباط با اعضای تیم، روسا و مشتریان 
  •  مهارت‌های فردی عالی

یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند چه میزان حقوق دریافت می‌کند؟

آن‌گونه که سایت کاریابی Glassdoor گزارش داده، یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند در ایالات متحده می‌تواند به‌طور متوسط سالانه 86178 دلار درآمد کسب داشته باشد. سایت کاریابی Payscale نیز متوسط حقوق یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند سالانه 71،350 دلار برآورد کرده است. در ایران نیز متوسط حقوق یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند با تجربه در بازه 8 تا 12 میلیون تومان قرار دارد. یک توسعه‌دهنده جونیور به‌طور متوسط حدود 49000 دلار درآمد دارد که این رقم در بازار ایران در حدود 4 تا 5 میلیون تومان است، زیرا به نسبت توسعه‌دهندگان مجرب تجربه کمتری داشته و در عین حال مسئولیت کمتری نیز دارد. 

چگونه می‌توان یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند شد؟

اجازه ندهید فهرست پاراگرف قبل شما را بترساند. اگر مراحل ساده زیر را دنبال کنید، این شانس را دارید تا به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند تبدیل شوید. 

 CSS ، JavaScript و HTML را بیاموزید. این زبان‌های برنامه‌نویسی عناصر اساسی توسعه وب و برنامه‌های وب‌محور هستند، بنابراین باید روی یادگیری آن‌ها متمرکز شوید. خوشبختانه، این کار دشواری نیست. منابع آنلاین زیادی در دسترس است که می‌توانند به پیشرفت آموزش شما در زبان‌های برنامه‌نویسی کمک کنند. در ادامه به سراغ یادگیری jQuery و کتابخانه‌های ارائه شده برای جاوااسکریپت بروید. 

مقالات پیشنهادی: 

مطالعه کنید 

این حرف به معنای خواندن مقالات و کتاب‌هایی در ارتباط با توسعه فرانت‌اند است. برای آن‌که نحوه کار یک وب‌سایت‌ را به درستی درک کنید، لازم است اطلاعات زیادی در ارتباط با زبان‌های کدنویسی داشته باشید. اگر می‌خواهید یک تجربه یادگیری متمرکز داشته باشید از فیلم‌های یوتیوب غافل نشوید. 

تمرین

این همان نقطه‌ای است که می‌گویند هیچ چیز جای تمرین را نمی‌گیرد. بر مبنای دانشی که به دست آورید به سراغ ساخت بخش‌های کوچکی از رابط کاربری وب‌سایت‌ها بروید. اگر در نهایت اشتباه کردید، نگران نباشید. برخی اوقات ما بیشتر از اشتباهات خود به جای عملکرد خوب کدها نکته می‌آموزیم. 

از خط فرمان غافل نشوید

هنگامی که به دنبال طراحی حرفه‌ای وب هستید، باید حداقل درک اساسی از مفاهیمی مانند نمایش فایل‌ها و ناوبری سیستم فایلی داشته باشید. به همین دلیل توصیه می‌شود در ارتباط با خط فرمان و پاورشل نکاتی را یاد بگیرید. البته این موارد ضروری نیست، اما به عنوان تجربه شخصی پیشنهاد می‌کنم از یادگیری این مفاهیم غافل نشوید. 

به فکر یادگیری کنترل نسخه باشید

یکی از مخاطرات کدگذاری این است که وقتی یک چیز کوچک را تغییر می‌دهید، همه چیز خراب می‌شود. حتی بعد از این‌که سعی کردید مشکلی را برطرف کنید، دیگر هرگز اوضاع کاملاً یکسان نخواهد بود. به همین دلیل یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند خوب باید به فکر یادگیری کنترل نسخه باشد. مجموعه قابل توجهی از سیستم‌های کنترل نسخه وجود دارد، اما اگر می‌خواهید با محبوب‌ترین‌ها کار کنید، گیت بهترین گزینه است. 

مهارت‌های خود را افزایش دهید

برخی از آموزش‌ها، ابزارها و پروژه‌های منبع باز را بررسی کنید. منابع و ابزارهایی نظیرfreeCodeCamp ، Codecademy ، Bootstrap ، Vue.js ، CSS Layout و Front-end Checklist به شما مهارت‌های کلیدی در ارتباط با توسعه فرانت‌اند را بدون نیاز به پرداخت هزینه می‌آموزند. این منابع به راحتی از طریق اینترنت در دسترس هستند و می‌توانند در جهت بهبود آموزش مفید باشند. علاوه بر موارد یاد شده بهتر است در ارتباط با محبوب‌ترین پشته در این زمینه MEAN که شامل (MongoDB ، Express ، Angular و Node.js) می‌شود، نکاتی را یاد بگیرید. بهتر است مهارت‌های مورد نیاز برای ساخت برنامه‌های کاربردی را از ابتدا یاد بگیرید و در ادامه سفر خود به دنیای وب را آغاز کنید. 

در صورت لزوم در یک دوره آموزشی شرکت کنید 

پیشنهاد می‌کنیم در یک دوره آموزش فرانت‌اند شرکت کنید. حضور در دوره‌های آموزشی به شما کمک می‌کنند نکات ارزشمندی از افراد با تجربه کسب کنید. این کار را می‌توانید با حضور فیزیکی در کلاس‌ها (که می‌تواند باعث کاهش اوقات فراغت شما شود) یا گذراندن یک دوره آنلاین انجام دهید. دوره‌های مناسب بسیاری به زبان پارسی یا انگلیسی وجود دارد. 

حضور در دوره کارآموزی ایده بدی نیست 

برای آن‌که به یک توسعه مجرب تبدیل شوید شاید بد نباشد برای مدت زمان مشخصی کارآموزی کنید. گاهی اوقات، بهترین راه برای یادگیری مهارت‌های جدید این است که زیر نظر افراد با دانش بیشتری کار کنید و این همان کاری است که یک توسعه‌دهنده جوان با کارآموزی کسب می‌کند. البته، دستمزد کم است، اما یک سابقه کاری خوب همراه با بهبود سطح دانش را به همراه دارد. علاوه بر این، شما از افراد باتجربه نکات زیادی یاد می‌گیرید. 

آینده توسعه‌دهندگان فرانت‌اند چیست؟

به‌طور کلی‌، آینده برای هر کسی که می‌خواهد به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند تبدیل شود، روشن به نظر می‌رسد. آخرین مطالعات پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2021 بازار کار ایالات متحده به یک میلیون توسعه‌دهنده نیاز دارد. همین موضوع در ارتباط با بازار ایران نیز صدق می‌کند. طبق اداره آمار کار ایالات متحده‌، پیش‌بینی می‌شود نرخ اشتغال توسعه‌دهندگان وب در ایالات متحده از سال 2016 تا 2026 رشد 15 درصدی داشته باشد. این نرخ بسیار سریع‌تر از متوسط سایر مشاغل است.

اگرچه این اعداد باورنکردنی به نظر می‌رسند، اما اگر تامل کنید متوجه می‌شوید که چندان عجیب نیست. افزایش استفاده از اینترنت به ویژه در زمینه تلفن همراه به معنای نیاز بیشتر به رابط‌های کاربری خلاقانه است که به نوبه خود به معنای مشاغل بیشتری توسعه‌دهندگان فرانت‌اند است. توسعه وب زمینه‌ای است که پتانسیل آن با محبوبیت اینترنت گره خورده است و مورد دوم بدون هیچ نشانه‌ای از افول در حال افزایش است. 

برای آشنایی بیشتر با مشاغل برنامه‌نویسی و نرم‌افزار روی لینک‌های زیر بزنید: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg