برنامه‌نویس فول‌استک وب کیست و چگونه یک برنامه‌نویس فول‌استک وب شویم؟
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ تاریخ انتشار

هم‌گرایی‌ فناوری‌ها به یکدیگر از یک سو و پیشرفت‌های مستمر دنیای نرم‌افزار و سخت‌افزار از سویی دیگر باعث شده است تحولات بنیادینی در حوزه برنامه‌نویسی وب رخ دهد. در گذشته‌های دور شما تنها یک آگهی استخدامی که در آن به عبارت برنامه‌نویس وب اشاره می‌شد را مشاهده می‌کردید، اما امروزه هر بخش از دنیای فناوری از سوی کارشناسان آن بخش مدیریت می‌شود. در دنیای برنامه‌نویسی وب پنج گرایش اصلی فرانت‌اند، بک‌اند، رابط کاربری، تجربه کاربری و فول‌استک وجود دارد که تعریف شغلی هر یک از این مشاغل متفاوت از دیگری است. فول‌استک یکی از مشاغل کلیدی دنیای برنامه‌نویسی (وب) است. دقت کنید که عبارت فول‌استک در حوزه‌های مختلف به ابزارهای آن حوزه اشاره دارد. به‌طور مثال یک برنامه‌نویس فول‌استک جاوااسکریپت فردی است که با زیروبم جاوااسکریپت آشنایی دارد.

برنامه‌نویس فول‌استک کیست؟

در ساده‌ترین تعریف باید بگوییم، برنامه‌نویس فول‌استک فردی است که در هر دو حوزه بک‌اند و فرانت‌اند سطح بالایی از مهارت‌ها را دارد. این فرد دست‌کم چند سال از وقت خود را صرف یادگیری فناوری‌های مختلف کرده و تجربه بالایی دارد. اما صبر کنید! تسلط بر مهارت‌های بک‌اند و فرانت‌اند شما را به یک برنامه‌نویس فول‌استک تبدیل نمی‌کند. یک برنامه‌نویس فول‌استک فردی است که ذهن تحلیل‌گری دارد، پروژه‌های عملی متعددی انجام داده، عاشق یادگیری است، به جزییات توجه می‌کند، قوه خلاقیت بالایی دارد و به نظم و انضباط توجه خاصی دارد.

حداقل و حداکثر دستمزد یک برنامه‌نویس فول‌استک در دنیا

یک برنامه‌نویس فول‌استک به‌طور میانگین 75 هزار دلار در سال حقوق دریافت می‌کند. برای افراد تازه‌کار این رقم از 46 هزار دلار در سال آغاز شده و برای افراد مجرب به رقم 115 هزار دلار در سال می‌رسد. بیشتر شرکت‌ها به دنبال جذب متخصصان فول‌استکی هستند که دست کم 5 سال سابقه کار اجرایی داشته باشند.

برنامه‌نویس فول‌استک چه وظایفی دارد؟

با توجه به این‌که یک طراح فول‌استک، فردی است که طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را آموخته و به حتا قادر است به تنهایی یک پروژه را به سرانجام برساند در نتیجه انتظار می‌رود یک طراح فول‌استک بتواند بانک‌های اطلاعاتی، سرورها، سیستم‌های مهندسی و کلاینت‌ها را مدیریت کند. در نتیجه یک برنامه‌نویس فول‌استک با اتکا بر مجموعه‌ای از فناوری‌ها می‌تواند یک طراحی اولیه برای یک محصول را در سریع‌ترین زمان ممکن آماده کرده و ارائه کند. این افراد به خوبی می‌توانند دورنمای موفقیت یا شکست یک محصول را مشاهده کرده و راهکارهایی برای موفقیت یک محصول یا طرح ارائه کنند. این افراد می‌توانند به هر یک از اعضا تیم مشاوره دهند که از بهترین تکنیک‌ها استفاده کرده و زمان طراحی را کوتاه‌تر کنند.

چگونه می‌توانیم یک برنامه‌نویس فول‌استک شویم؟

با توجه به این‌که پیش‌نیاز تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس فول‌استک، تسلط بر ابزارها و فناوری‌هایی است که توسعه‌دهندگان فرانت‌اند و بک‌اند با آن آشنایی دارند در نتیجه شما ضمن آشنایی با مهارت‌های این دو گروه باید با فناوری‌ها و ابزارهای دیگر نیز آشنایی داشته باشید. دقت کنید در این زمینه معیار مشخصی وجود ندارد، به‌طور مثال یک شرکت ممکن است در آگهی شغلی مهارت یک برنامه‌نویس فول‌استک را از شما درخواست کند، اما در عین حال در آگهی درج کند که شما باید با فناوری زنجیره بلوکی و رمزارزها نیز آشنا باشید. انتظار می‌رود یک برنامه‌نویس فول‌استک بر ابزارهای زیر تسلط داشته باشد.

  • یادگیری HTML و CSS و به ویژه HTML معنایی کاملا ضروری است. در ادامه باید یاد بگیرید که CSS Box Model و پیش‌پردازنده‌های CSS چه فناوری‌هایی هستند و با مزایای بالقوه آن‌ها در چرخه توسعه نرم‌افزار آشنا شوید. در انتها باید به سراغ Bootstrap بروید.
  • جاوااسکریپت جزء لاینفک وب است. این زبان برنامه‌نویسی را متخصصان فرانت‌اند، بک‌اند و فول‌استک باید به خوبی یاد گرفته باشند. پس از تسلط بر جاوااسکریپت باید به سراغ DOM و JSON رفته، ویژگی‌های مهم این زبان همچون رویدادها، delegation و.... بررسی کرده، چارچوب‌های روز دنیای جاوااسکریپت را زیر نظر داشته و بدانید چارچوب‌های بزرگ هر یک چه ویژگی‌هایی دارند. در حوزه فرانت‌اند باید با چارچوب‌های AngularJs و EmberJS و در حوزه بک‌اند با چارچوب‌های Ruby on Rails، Django و CakePHP آشنا باشید.
  • مهم‌ترین مسلئه‌ای که باید به آن توجه کنید انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی و متمرکز شدن روی آن زبان است. به عبارت دیگر، شما باید درباره زبان انتخابی جزییات آن‌را بدانید و به خوبی بدانید یک زبان چگونه کار کرده و شما چه کاری می‌توانید با آن انجام دهید.
  •  تسلط بر مباحث بانک‌های اطلاعاتی و ذخیره‌سازی موضوع مهم دیگری است. چگونه می‌توانید داده‌ها را به شکل خرمندانه‌ای ذخیره‌سازی کنید؟ باید برای این پرسش یک جواب منطقی داشته باشید. برای شروع کار به سراغ بانک‌های اطلاعاتی غیررابطه‌ای بروید و منطقی که این بانک‌ها بر مبنای کار می‌کنند را به خوبی یاد بگیرید، در مرحله بعد به واکاوی این مسئله بپردازید که چگونه یک بانک‌اطلاعاتی و زبان برنامه‌نویسی بک‌اندی که انتخاب کرده‌اید قادر هستند با یکدیگر در ارتباط باشند. درمرحله بعد به سراغ راهکارهای ذخیره‌سازی تحت وب رفته و سعی کنید اطلاعاتی در ارتباط با ویژگی‌ داد‌ه‌های رابطه‌ای به دست آورید.
  • آشنایی با پروتکل HTTP و البته HTTPS مهم است. این پروتکل‌ها به کلاینت‌ها و سرورها اجازه می‌دهند ارتباط پایداری با یکدیگر داشته باشند. به‌طور مثال شما درخواستی را با کدهای جاوااسکریپت ایجاد می‌کنید که در قالب کدهای بک‌اند ارسال خواهند شد.  این‌کار به لطف پروتکل HTTP انجام می‌شود. برای شروع کار اطلاعاتی در ارتباط با REST به دست آورده و به سراغ مبحث طراحی RESTful API بروید، در ادامه نحوه کار کردن با Chrome DevTools را یاد بگیرید و سعی کنید اطلاعات خوبی در ارتباط با گواهی‌نامه SSL به دست آورید.
  • آشنایی با معماری برنامه‌های کاربردی تحت وب حائز اهمیت است. آشنایی با معماری برنامه‌های کاربردی از آن جهت مهم است که به شما در به سرانجام رساندن پروژه‌های پیچیده کمک فراوانی می‌کند. شما باید بدانید چگونه کدها را ساخت یافته کرده، داده‌ها را به چه شکلی وارد کنید، فایل‌های بزرگ را کجا ذخیره‌سازی کنید، فایل‌های خاص را چگونه تفکیک کنید، داده‌ها را بر مبنای چه ساختاری در بانک اطلاعاتی وارد کرده و با سایر جنبه‌های فنی مدیریت پروژه‌ها آشنا باشید. برای شروع، کار را با جمع‌آوری اطلاعات در ارتباط با فناوری پلتفرم در قالب سرویس (PaaS) آغاز کنید. یاد بگیرید که چگونه یک برنامه را بهینه‌سازی کرده، به سراغ یادگیری MVC رفته و اطلاعاتی در ارتباط با گیت‌هاب و نحوه مدیریت پروژه‌ها روی گیت‌هاب به دست آورید.
  • شما مجبور هستید از یک ابزار کنترل نسخه پروژه همچون Git استفاده کنید. اگر بدانید این ابزار چگونه کار می‌کند، در کار خود موفق خواهید بود و به راحتی می‌توانید با سایر طراحان روی یک پروژه کار کنید. برای شروع کار را با فرمان‌های git آغاز کرده و یک پروژه آزمایشی را روی Git مدیریت کنید.
  • به دنبال یادگیری الگوریتم‌ها و ساختارهای داده‌ای باشید. در این ارتباط دیدگاه‌های متناقضی وجود دارد.

همان‌گونه که مشاهده می‌کند یک برنامه‌نویس فول‌استک ارزش بسیار بالایی برای یک سازمان دارد. به عبارت دقیق‌تر انگشت‌شمار هستند، افرادی که به معنای واقعی کلمه یک برنامه‌نویس فول‌استک باشند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 3.9 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg