آیا مایکروسافت می‌تواند از مردم عادی برنامه‌نویس بسازد؟
۱۳۹۹/۰۷/۰۲ تاریخ انتشار

 ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان Ignite Enterprise در فلوریدای آمریکا گفت: « میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا وسایل نقلیه‌ کوچک و بزرگ را هدایت می‌کنند و یاد گرفتند که چگونه باید رانندگی کنند. هدایت وسایل نقلیه زندگی بیشتر مردم را متحول کرده و انجام بسیاری از کارها را ساده‌تر کرده است. کامپیوترها نیز وضعیت مشابهی دارند. زمانی که بتوانید از کامپیوتر خود به بهترین شکل استفاده کنید و با کدنویسی آشنا شوید زندگی شما متحول می‌شود. در این کنفرانس ابزارهایی به شما معرفی می‌کنیم که هدف از ساخت آن‌ها ساده‌تر کردن طراحی و توسعه نرم‌افزارها برای همه مردم است.»

اوایل سال گذشته میلادی مایکروسافت از Power Platform رونمایی کرد. این پلتفرم جدید شامل مجموعه‌ای از برنامه‌های گوناگون است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد داده‌های خود را مصورسازی و پردازش کنند و با کمک گرفتن از فناوری‌های مایکروسافت، برنامه‌های کاربردی بسازند. مایکروسافت بی وقفه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را برای سازمان‌ها ارسال می‌کند، به‌روزرسانی‌هایی که قابلیت‌های کاربردی نرم‌افزارهای سازمانی و ابرمحور مایکروسافت را بهبود می‌بخشند و سرویس‌های ابرمحور این شرکت را متمایز از رقبای سنتی مایکروسافت یعنی آمازون، اوراکل و گوگل می‌کنند.
سرویس‌های ابرمحور مایکروسافت همچون Power Platform توانسته‌اند جایگاه خوبی نزد سازمان‌ها به دست آورند. امروزه، سرویس‌های ابرمحور مایکروسافت در شبکه‌های بزرگ ترانزیت، شهرهای بزرگ و کوچک ایالات متحده و حتا سازمان‌های خیریه استفاده می‌شود. حتا کسب‌وکارهای کوچک‌تر که پیش از این قادر به استخدام توسعه‌دهندگان نبودند، به این پلتفرم علاقه‌مند شده‌اند. مایکروسافت می‌گوید: «شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از Power Platform تغییری بزرگ و بنیادین در سبک انجام کارهای خود اعمال کنند.» ساتیا نادلا در بخشی از این کنفرانس به مثال جالبی اشاره کرد. او گفت: «سامیت ساینی را تصور کنید. ساینی 13 سال به‌عنوان کارمند بخش حراست فرودگاه هیثروی لندن کار می‌کرد. در تمام این مدت بیشتر کارهای اداری که باید انجام می‌داد روی کاغذ بودند، اما از آنجایی‌که تا حدودی به فناوری‌های دیجیتال علاقه داشت و اطلاعات مختصری درباره اکسل داشت به سراغ PowerApps رفت. ابزار PowerApps بخشی از Power Platform است که به مردم اجازه می‌دهد خودشان یک برنامه کاربردی بسازند. ساینی با استفاده از همین ابزار سعی کرد تا نسخه‌های دیجیتال فرم‌های کاغذی را بسازد. بخش فناوری‌اطلاعات فرودگاه هیثرو به‌قدری از کار وی راضی بود که به وی پیشنهاد کار جدیدی داد. وی همراه با همکاران خود تاکنون 17 برنامه کاربردی برای انجام کارهای مختلفی که در بخش‌های مختلف فرودگاه استفاده می‌شوند طراحی کرده‌اند. ساینی تمامی این برنامه‌ها را بدون آشنایی با دنیای برنامه‌نویسی ساخته است.  داستان ساینی به‌سرعت در حال فراگیر شدن است. در حال حاضر 60 درصد از مشاغل ارتباط مستقیمی با دنیای ‌فناوری‌اطلاعات ندارند، اما این روند در حال تغییر است. آمارها نشان می‌دهند شرکت‌های بیشتری کسب‌وکار خود را به محیط آنلاین انتقال می‌دهند، به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 2030 با کمبود نزدیک به یک میلیون توسعه‌دهنده روبرو شویم. لازم است به‌دنبال راهکاری باشیم تا افرادی که از کامپیوتر استفاده می‌کنند توانایی ساخت برنامه‌های کاربردی را داشته باشند.» 

نادلا کاری که PowerApps می‌تواند برای افراد مختلف انجام دهد را مشابه همان کاری می‌داند که اکسل برای داده‌ها کرد. وقتی اکسل معرفی شد، افراد زیادی موفق شدند صفحات گسترده بسازند، با اعداد کار کنند و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند. نادلا می‌گوید: «به مشاغلی فکر کنید که پیرامون اکسل به وجود آمدند. اکسل به مردم اجازه داد کارهای خود را به شیوه بهتر و سریع‌تری انجام دهند. ما می‌خواهیم همین اتفاق در دنیای برنامه‌نویسی به شیوه کم‌-کد/بی‌-کد (low-code/no-code)
به واقعیت تبدیل شود.»
پلتفرم PowerApps بخشی از یک جنبش رو به رشد است تا مردم بتوانند بدون نیاز به یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی به ساده‌ترین شکل برنامه‌های کاربردی مورد نیاز خود را بسازند. نادلا می‌گوید: «همین حالا با کمبود نیروهای توسعه‌دهنده روبرو هستیم و شرکت‌هایی مانند مایکروسافت در حال ارائه راه‌حل‌های جدیدی هستند تا بتوانند به‌نوعی مشکلات توسعه را حل کنند.»
عملکرد PowerApps شباهت زیادی به ارائه‌های پاورپوینت دارد. شما عناصر را در صفحه جابه‌جا می‌کنید تا بتوانید شکل ظاهری اپ را آن‌گونه که دوست دارید طراحی کنید و در ادامه دکمه‌ها، اطلاعات، نقشه‌ها و هر چیز دیگری که می‌خواهید نشان دهید را داخل آن قرار می‌دهید. در این فرآیند بدون حتی یک خط کدنویسی اپ‌های کامل و چندسکویی ساخته می‌شوند که روی سیستم‌عامل‌های مختلف قابل اجرا هستند. می‌توانید سرویس‌های زیادی مانند اسلک، دراپ‌باکس، Salesforce و مجموعه کامل اپ‌های مایکروسافت که در حال حاضر توسط شرکت‌ها استفاده می‌شوند را به ‌اپ خود وصل کنید.
مایکروسافت الگوها و قالب‌های مختلفی برای ساخت برنامه‌ها در نظر گرفته است. می‌توانید اپ خود را به مجموعه‌های داده‌ای وصل کنید و آن‌ها را وارد PowerApps کنید تا سیستم به‌صورت خودکار اپی که می‌خواهید را بسازد. وقتی سیستم کار سخت و دشوار توسعه را در پس‌زمینه انجام داد، در صورت لزوم قادر به ویرایش عناصر برنامه هستید. به‌طور کلی، می‌توانید برای کارهای خیلی ساده در کمتر از
5 دقیقه اپ طراحی کنید. همان‌گونه که روی کار آمدن اکسل باعث نشد تا امور مالی و حسابدارها از کار بی‌کار شوند، نادلا متعقد است که شرایط توسعه‌دهندگان شرکت‌ها حتی با افزایش تعداد افرادی که می‌توانند اپ بسازند تغییر نخواهد کرد. نادلا می‌گوید: «رویکرد فوق باعث دیجیتالی شدن تمامی کارها در یک سازمان می‌شود و اجازه می‌دهد هر دو گروه توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و توسعه‌دهندگان عادی در یک سازمان مشغول به کار شوند. در واقع فکر می‌کنم یک شرکت در راستای بهبود توانایی دیجیتالی خود به هر دو گروه توسعه‌دهندگان نیاز دارد.» 

 

مایکروسافت در کنار تعداد زیادی از به‌روزرسانی‌های سرویس‌های مختلف این شرکت برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مانند خدمات اژور، کورتانا و آفیس 365 از قابلیت‌های جدید Power Platform رونمایی کرد. اکنون کاربر Power می‌تواند برای مشتریان کسب‌وکاری که دارد بات‌های خودش را بسازد. مایکروسافت Power Virtual Agents  را که راه‌کاری مبتنی بر رویکرد low-code/no-code است و برای ساخت بات‌ها استفاده می‌شود، به عنوان یکی از بهترین ابزارهای ساخت چت‌بات‌های هوشمندی که قادر به تعامل با افراد هستند معرفی کرد. قابلیتی که بیشتر سازمان‌ها نیاز مبرمی به آن دارند. نرم‌افزار بات تا پیش از این در مرحله تست بتا بود و در تاریخ  1 دسامبر 2019 میلادی در دسترس عموم قرار گرفت.
به‌روزرسانی‌های دیگری هم برای PowerApps ارائه شده که به‌طور مثال، کاربران می‌توانند از هوش مصنوعی مایکروسافت به شکل بهتر و دقیق‌تری در برنامه‌های خود استفاده کنند. سازندگانی که از زیرساخت PowerApps استفاده می‌کنند این توانایی را دارند که از الگوریتم‌های این زیرساخت برای آموزش برنامه کاربردی خود استفاده کنند. الگوریتم‌های فوق به برنامه‌های کاربردی توانایی خواندن متون دست‌نویس، شناسایی زبان‌ها و سنجش احساسات هر متنی از جمله پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا نظر مشتریان را می‌دهد. توسعه‌دهندگان می‌توانند بی نیاز از یادگیری مباحث مرتبط با الگوریتم‌های یادگیری ماشین، هوشمندانه‌ترین فناوری‌ها و قابلیت‌ها را درون برنامه خود قرار دهند. مایکروسافت می‌گوید: «شرکت‌هایی که از Microsoft Teams استفاده کنند، در آینده نزدیک می‌توانند برنامه‌هایی بسازند که به‌طور خودکار به کانال‌های داخل Teams متصل شوند.»
نادلا می‌گوید: «کمک به‌مشتریان همیشه بخشی از روش مایکروسافت بوده و قرار نیست مشتریان مایکروسافت در فشار قرار گیرند. ما از رقبایی که حرفی برای گفتن دارند استقبال می‌کنیم، زیرا قصد داریم وقتی مشتری از سرویس‌های آمازون وب و آفیس 365 استفاده می‌کند، نه‌تنها یکی را کنار نگذارد بلکه از هر دو مورد استفاده کند. مشخص است که این روش متفاوتی از شراکت است، اما فراموش نکنید که همه چیز حول مشتریان می‌چرخد. اگر به‌مشتریان خود گوش کنید تمام چیزهایی که برای موفقیت باید انجام دهید خیلی واضح و روشن می‌شود و این همان کاری است که ما انجام داده‌ایم.»
چاد برایسندین، مدیر ارشد فناوری‌اطلاعات دانشگاه Health Network می‌گوید: «مایکروسافت جدیدی متولد شده است. در چند سال گذشته مایکروسافت سطح متفاوتی از همکاری و مشارکت را ارائه کرده، راهکارهای بهتری آورده و مدافع بهتری برای صنعتی شده که در آن فعال است.»

تیم تحت سرپرستی برایسندین تا به‌امروز بیست برنامه مبتنی بر PowerApps ساخته و سفارش‌های زیادی از سازمان‌هایی دریافت کرده که حیطه کاری آن‌ها مبتنی بر شبکه هستند. این تیم تا پیش از این زمان کافی برای خدمات‌رسانی به سازمان‌ها و شرکت‌ها نداشت، اما با استفاده از اژور موفق شده به ‌روش‌های جدید و متمایزی خدمت‌رسانی کند. سازمان مهم دیگری که مشتری اصلی PowerApps است، صلیب سرخ آمریکا است. اسپنسر، یکی از نیروهای داوطلب صلیب سرخ، در ایمیلی که برای سایت ‌کوارتز ارسال کرده این‌گونه نوشته است: «کارمندان و داوطلبان موفق به ساخت برنامه‌هایی شده‌اند که در هنگام وقوع حوادث، پشتیبانی خوبی از نیروها به عمل می‌آورد. به تازگی برنامه‌ای ساختیم تا با استفاده از آن در هنگام عملیات نجات در زمان وقوع حادثه بتوانیم روند تأمین نیازهای خود را رهگیری کنیم. وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد خیلی مهم است که بتوانیم منابع درست را به‌مقدار مناسب، در مکان مناسب و در زمان مناسب در اختیار داشته باشیم.»
با توجه به اینکه سازمان‌ها و شرکت‌ها، از مجموعه‌های بین‌المللی بزرگ گرفته تا یک نانوایی در گوشه‌ای از شهر، کم‌کم با اهمیت برنامه‌های کاربردی برای بهبود راندمان کاری خود آشنا شده‌اند، به تدریج به سراغ پیدا کردن افرادی خواهند رفت که توانایی ساخت برنامه‌های کاربردی را داشته باشند. زمانی که مردم بتوانند به سادگی قرار دادن چند اسلاید ساده در کنار یکدیگر یک برنامه قدرتمند بسازند، آن‌گاه فناوری‌های نوین محدود به سیلیکون ولی نخواهند بود.
نادلا مصمم است که مایکروسافت رهبری چنین تحولی را در دست بگیرد. او می‌گوید: «من آن‌را احساس می‌کنم، به‌عنوان یک شرکت فناوری هدف اصلی ما این است که فناوری‌های نوین را در اختیار همه مردم قرار دهیم تا همه بتوانند از فواید فناوری بهره‌مند شوند.» 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg