عنوان شغلی دستیار تحقیق چیست و چه شرح وظایفی دارد؟
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ تاریخ انتشار

وظایف معمول یک دستیار تحقیق چیست؟

وظایف یک دستیار تحقیق می‌تواند در طول یک پروژه تحقیقاتی متفاوت باشد. در مراحل اولیه، ممکن است از فرد خواسته شود به‌دنبال شناسایی ظرفیت‌های بالقوه بازار، بررسی فناوری‌های روز یا شناسایی فرصت‌های مالی مرتبط با یک پروژه باشد. بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی را نمی‌توان بدون تأمین مالی یک نهاد ناظر مانند یک بخش دولتی، شورای تحقیقاتی یا شرکت خصوصی انجام داد. می‌توان از دستیاران تحقیق درخواست کرد که اطلاعات و مطالب حمایتی را آماده کنند و پیشنهاداتی را برای تأمین بودجه ارائه دهند.

علاوه بر این، دستیاران تحقیق ممکن است مسئول برنامه‌ریزی پروژه تحقیقاتی، هماهنگی وظایف، تهیه نظرسنجی، برنامه‌ریزی برای مصاحبه و شناسایی مدل‌های آماری و تکنیک‌های تحلیل باشند. در مراحل میانی پروژه، دستیاران تحقیق ممکن است داده‌ها را جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و تفسیر کنند. برای انجام این‌کار، آن‌ها از تکنیک‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند و از گراف‌ها، جداول و نمودارها برای ارائه یافته‌های کلیدی استفاده می‌کنند.

در نهایت، در پایان پروژه ممکن است لازم باشد دستیاران تحقیق مستنداتی علمی و دقیق در مورد یافته‌ها آماده کنند و به تهیه گزارش یا مقاله کمک کنند. ممکن است لازم باشد تیم تحقیقاتی نتیجه پروژه را در یک کنفرانس به تأمین‌کننده مالی یا هر شخص ذی‌نفع دیگری ارائه دهند. دستیاران تحقیق معمولاً به تهیه مطالب مانند اسلایدها و پوسترهای مربوط به این کنفرانس‌ها کمک می‌کنند.

وظایف اصلی یک دستیار تحقیق (Research Assistant) را می‌توان این‌طور خلاصه کرد:

  • تهیه اسناد و مدارکی که درخواست‌ کمک هزینه را تایید می‌کنند.
  • بررسی مقالات منتشرشده و مروری بر تحقیقات پیشین.
  • گردآوری و ذخیره‌ اطلاعات.
  • کمک به کارهای آزمایشگاهی، سفارش مواد، مدیریت موجودی و آماده‌سازی نمونه‌ها.
  • تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها.
  • تبدیل اطلاعات به مدل‌های آماری و نمایش گرافیکی داده‌ها.
  • کمک به استخدام کارمندان و انجام مصاحبه.
  • یادداشت‌برداری منظم (در جلسات، مصاحبه‌ها، نتایج آزمایشگاهی).
  • شرکت در جلسات داخلی پروژه، سمینارها و کنفرانس‌های خارجی.
  • نظارت بر عملکرد تحقیقاتی دانشجویان مقطع کارشناسی.
  • تهیه گزارش، ارائه و پوستر.
  • بررسی گزارش‌های تولیدشده توسط دیگران.
  • ارائه یافته‌ها از طرف تیم تحقیقاتی.
  • مدیریت مالی پروژه‌های تحقیقاتی.
  • ارتباط با موسسه تامین‌کننده مالی.
  • مکاتبات پروژه و مدیریت وب‌سایت.
  • توسعه پروتکل‌های تحقیقاتی.
  • مدیریت برنامه پروژه.
  • ارزیابی و توسعه ابزارها و شیوه‌های جدید.

این فهرست تنها بخشی از وظایف اصلی یک دستیار تحقیق است و موارد دیگری نیز وجود دارد که بسته به رشته فرد، به این شرح وظایف افزوده می‌شوند.

دستیار تحقیق بودن چه مزیت‌هایی دارد؟

تبدیل شدن به یک دستیار تحقیق راهی فوق‌العاده برای کسب تجربه و آماده شدن برای یک حرفه در دانشگاه یا تحقیقات کاربردی است. شما می‌توانید جنبه‌های مختلف زندگی تحقیقاتی را تجربه کنید و مهارت‌هایی مانند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، ارتباطات و حل مسئله را پرورش دهید که می‌تواند در هر صنعتی اعمال شود. دستیار تحقیق بودن به شما امکان می‌دهد که ضمن یادگیری، درآمد هم کسب کنید و برای کسانی که برای ادامه تحصیل نیاز به کسب درآمد دارند، شغلی ایده‌آل محسوب می‌شود.

فراتر از این، ماهیت کوتاه‌مدت بودن این موقعیت شغلی برای کسانی که به‌دنبال چیدمان کاری انعطاف‌پذیر هستند و کسانی که می‌خواهند طعم زندگی تحقیقاتی را بدون تعهد به یک شغل تمام‌وقت بچشند، مناسب است. به‌همین دلیل، بسیاری از دستیاران تحقیق فارغ‌التحصیلان کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند که به‌دنبال کسب تجربه در یک پروژه تحقیقاتی هستند تا تصمیم بگیرند که آیا  برای کسب مدرک دکترا ادامه تحصیل بدهند یا خیر. مزیت دیگری که این عنوان شغلی دارد این است که به محققان اجازه می‌دهد از یک پروژه به‌سراغ پروژه دیگر بروند و تجربه کار در محیط‌ها و تیم‌های مختلف را کسب کنند.

به‌عنوان یک دستیار تحقیق (Research Assistant) این فرصت را خواهید داشت که در انتشار مقالات مشارکت داشته باشید. اگر در مطالعات تحقیقی حضور پیدا کنید و سهم قابل‌توجهی در آن داشته باشید، نام شما به‌عنوان نویسنده مقاله باید درج شود. همانند تمام مقالات، اگر شما تحقیق را رهبری می‌کنید و دستاوردها را مکتوب می‌کنید، باید به‌عنوان اولین مولف از شما نام برده شود.

دستیار تحقیق

کارفرمایان این پژوهش‌گران چه افرادی هستند؟

متداول‌ترین کارفرمایان دستیاران تحقیق، دانشگاه‌ها هستند. با این‌حال، کارفرمایان دیگری نیز هستند که عبارتند از سرویس سلامت همگانی، موسسات خیریه و تولیت‌ها، شرکت‌های تحقیقاتی خصوصی و شوراهای تحقیقاتی عمومی/دولتی.

شرایط ورود به موقعیت دستیار تحقیق چیست؟

برای آن‌که یک دستیار تحقیق باشید، به مدرک کارشناسی با معدل خوب یا مدرک کارشناسی ارشد در یک موضوع مرتبط نیاز دارید. برخی کارفرمایان از داوطلبان می‌خواهند که مدرک تحصیلات تکمیلی داشته باشند یا در برنامه دکترا ثبت‌نام کرده باشند. صرف‌نظر از شرایط مورد نیاز، لازم است درک کاملی از این حوزه فعالیتی داشته باشید و بتوانید نمونه‌هایی از مهارت‌های تحقیق مانند گردآوری و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها را به‌نمایش بگذارید.

برخی دانشگاه‌ها برنامه‌های دستیار تحقیق را در مقطع کارشناسی اجرا می‌کنند که به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا با حمایت از کارکنان دانشگاه در تحقیقات آکادمیک شرکت کنند و برای یک حرفه در دانشگاه آماده شوند.

مهارت‌های کلیدی برای یک دستیار تحقیق

چند مهارت کلیدی وجود دارند که کارفرمایان هنگام ارزیابی داوطلبان برای استخدام در سمت دستیار تحقیق (Research Assistant) به‌دنبال آن‌ها هستند. ما این مهارت‌ها را عنوان می‌کنیم تا با گنجاندن آن‌ها در برنامه خود، از دیگران متمایز شوید.

  • برنامه‌‌ریزی: توانایی فکر کردن به‌صورت استراتژیک.
  • سازماندهی: مهارت‌های‌ سازمانی و مدیریت زمان.
  • کار تیمی: ارتباط نوشتاری و شفاهی.
  • شبکه ارتباطی: ارتباط با اقشار مختلف صنعت و بازار.
  • تجربه: تجربه مبتنی بر تحقیق و آزمایشگاه.
  • تفکر شهودی: مهارت‌های حل مسائل و تفکر انتقادی.
  • تحلیل‌گرایی: توجه به جزئیات.

 دستیار تحقیق

روز کاری یک دستیار تحقیق چگونه است؟

روز کاری یک دستیار تحقیق بسته به حوزه تحقیقاتی و موسسه‌ای که برای آن کار می‌کند، متفاوت است. با این‌حال، کارهایی هستند که اکثر دستیاران تحقیق می‌توانند در یک روز عادی مسئولیت آن‌ها را برعهده داشته باشند.

دستیار تحقیق مسئول وظایف اداری مهم مانند نگه‌داری سوابق و مدیریت امور مشتریان است. از آن‌جایی که دستیاران تحقیق احتمالاً تحت نظارت محقق اصلی کار می‌کنند، از آن‌ها خواسته می‌شود که از سرپرست خود در وظایف روزمره حمایت کنند و به‌طور منظم اطلاعات مربوط به پیشرفت کار را به او ارائه دهند.

اگر در یک تیم تحقیقاتی بزرگ کار می‌کنید، ممکن است از شما خواسته شود با اعضای مختلف تیم صحبت کنید، وظایف را هماهنگ کنید و از پیشرفت در مسیر پروژه مطمئن شوید. همچنین، دستیاران تحقیق مسئول برنامه‌ریزی و زمان‌بندی هستند و ممکن است مصاحبه‌ها و جلساتی را به‌نمایندگی از طرف دیگران سازمان‌دهی کنند.

دستیاران تحقیق می‌توانند انتظار ساعات کاری شناور را داشته باشند که بسته به پروژه‌ای که در آن شرکت دارند بسیار متفاوت است. ساعات کاری با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل افزایش می‌یابد و بسیاری از دستیاران تحقیق اغلب در تعطیلات آخر هفته کار می‌کنند. بخش عمده‌ای از دستیاران تحقیق وظایف خود را در یک آزمایشگاه، اتاق کار یا سایت انجام می‌دهند. هرچند، این احتمال وجود دارد که برای انجام برخی پژوهش‌ها به محل شرکت‌ها، کارخانه‌ها یا واحدهای تولیدی بروند. به‌طور کلی، کارفرمایان از یک دستیار تحقیق انتظار دارند توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و طبقه‌بندی اطلاعات را داشته باشد. این شخص باید در زمینه پردازش و فرآوری اطلاعات که شامل گردآوری، کدگذاری، طبقه‌بندی تخمین‌ها، جدول‌بندی، بازبینی و تأیید اعتبار اطلاعات و داده‌ها است، صلاحیت لازم را داشته باشد. برای انجام این‌کار یک دستیار تحقیق (Research Assistant) باید با نحوه دریافت اطلاعات به روش‌های مختلف از منابع اطلاعاتی تجربه کافی را داشته باشد. تعامل با سرپرست و سایر اعضا تیم نقش مهمی در پیشبرد اهداف تحقیقاتی دارد. در نهایت همان‌گونه که اشاره کردیم، مستندسازی اطلاعات و نتایج کسب‌شده یکی از وظایف مهم دستیاران تحقیق است.

نکات مهم در مصاحبه

قبل از شرکت در مصاحبه، ایده‌هایی از وضعیت فعلی دانش در زمینه تحقیقاتی که برای آن درخواست کار داده‌اید، در ذهن داشته باشید. آیا اخیراً پیشرفت‌هایی در این زمینه وجود داشته است، صنعت یا بازاری که قصد ورود به آن‌را دارید از نبود چه اطلاعات یا پژوهش‌هایی رنج می‌برد، چه تحقیقاتی در حال انجام است و مسیر آینده چگونه است.

همچنین بهتر است با موسسه‌‌ای که برای کار درخواست داده‌اید، آشنایی داشته باشید. به‌طور خاص، بخش تحقیقات چگونه کار می‌کند، آزمایشگاه چه تجهیزاتی دارد، آیا این بخش در حال حاضر در پروژه‌های قابل‌توجه‌ای مشارکت دارد؟ همچنین باید در مورد علاقمندی‌های خود در زمینه تحقیقات، برنامه‌های شغلی و آن‌چه شما را به گزینه مناسبی برای این شغل تبدیل کرده، اطلاعات قابل‌قبولی در اختیار کارفرما قرار دهید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.4 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg