تکنیک‌ها و توصیه‌های تخصصی برای استخدام موثر
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ تاریخ انتشار

 

مجموعه مطالعات میدانی ما مهارت‌هایی را پوشش می‌دهد که هر استخدام‌کننده سطح بالایی در زمینه‌هایی مانند بهره‌وری، ایجاد ارتباط، شناسایی استعدادها و نگاه به آینده به آن نیاز دارد. ما از این مجموعه، کارشناسانی را در زمینه استخدام و جذب استعدادها گرد هم آوردیم تا ترفندهای بهره‌وری و توصیه‌های تخصصی را که به آن‌ها کمک می‌کند بهترین استخدام خود را انجام دهند، به‌‌اشتراک بگذاریم.

سه مهارت اساسی که یک استخدام‌کننده به آن نیاز دارد چیست؟

روش‌های خوب زیادی وجود دارند که باعث موفقیت یک استخدام‌کننده می‌شوند؛ اما ما می‌خواهیم بدانیم که کدام‌یک از مهارت‌ها برای تأثیرگذار بودن در این سمت، مهم‌تر هستند.
به گفته باربارا لی، کارشناس استخدام فناوری، مهارت‌هایی که برای یک استخدام‌کننده خوب بسیار مهم هستند، عبارت‌اند از توجه بسیار دقیق به جزئیات، توانایی اقدام فوری و ایجاد روابط با اطرافیان خود، از جمله مدیران استخدام و کارجویان.
برکسی پوشیده نیست که دنیای استخدام یک محیط پرسرعت است. استخدام اغلب باید خیلی سریع انجام شود؛ به‌خصوص در یک بازار کار فشرده که رقابت برای استعدادهای برتر شدید است.
لی می‌گوید: یک داوطلب مهندسی می‌تواند در کمتر از دو هفته از بازار خارج شود. بنابراین اگر به‌سرعت اقدام نکنید،‌ کارجویان برتر را از دست خواهید داد.
به گفته لی،‌ اینجاست که توجه بسیار دقیق به جزئیات و توانایی ایجاد روابط با داوطلبان اهمیت زیادی دارد. صرف زمان برای دستیابی به جزئیات فردی و حرفه‌ای درمورد آن سمتی که داوطلب می‌خواهد، می‌تواند به داشتن یک تجربه شخصی از مصاحبه و شکل‌گیری یک رابطه قوی‌تر کمک کند.
داوطلبی که احساس می‌کند از سوی استخدام‌کننده دیده می‌شود و او برایش ارزش قائل است، در نهایت ارتباط بیشتری با شرکت می‌گیرد که این می‌تواند تفاوت بین پذیرش یک پیشنهاد نسبت به پیشنهاد دیگر باشد.
لی می‌گوید:‌ اگر ندانید که چگونه آن روابط را ایجاد کنید و یک EQ (نسبت هوش هیجانی) نسبتاً بالا از آن‌چه افراد به‌دنبال آن هستند نداشته باشید و درک نکنید که این روند برای آن‌ها چگونه است و با آن‌ها هم‌دل نباشید، آن کارجویان را نیز از دست خواهید داد.

بهترین ترفند بهره‌وری شما چیست؟

در یک فرهنگ کاری که به‌طور روزافزون مجازی است،‌ نیاز استخدام‌کنندگان به بازدهی بالا در خانه اهمیت دارد؛ به‌خصوص زمانی که بسیاری از دفاتر هنوز به‌طور کامل باز نیستند. فناوری مدرن ایجاد یک محیط کار راحت را از راه دور امکان‌پذیر می‌سازد؛ اما امیلی مایز،‌ کارشناس استخدام، معتقد است که دورکاری می‌تواند تأثیر منفی بر بهره‌وری داشته باشد.
مایز می‌گوید: فرهنگ دورکاری، ما را وادار می‌کند که احساس کنیم همیشه باید مشغول به کار باشیم؛ ‌فقط به این دلیل که امکان آن را داریم. به نظر من این درواقع می‌تواند به بهره‌وری افراد ضربه بزند؛ به‌طوری‌که آن‌ها شروع به فرسودگی کنند.  
این فقدان مرز بین خانه و محل کار یکی از بزرگ‌ترین عوامل فرسودگی شغلی کارکنان است و کسانی که به‌صورت مجازی کار می‌کنند به احتمال زیاد معتقدند که فرسودگی شغلی در طول همه‌گیری کرونا بدتر شده است. پس استخدام‌کنندگان چگونه می‌توانند انگیزه خود را چه در دفتر و چه در خانه حفظ کنند؟
مایز می‌گوید: به نظرم بزرگ‌ترین ترفند بهره‌وری من این است که خودم را بشناسم و بدانم در چه ساعاتی از روز بهتر کار می‌کنم. بنابراین اگر بدانم که ساعت سه بی‌حالی و ضعف معمولی دارم، احتمالاً مایل نیستم در آن ساعت با یک کارجو مصاحبه کنم، اما شاید در همان مقطع زمانی مشغول به تحقیق‌ و‌ پژوهش باشم.
به گفته مایز، زمانی که صحبت از سبک‌کار شخصی یک استخدام‌کننده می‌شود، احساس خودآگاهی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا هر روز حداکثر بهره‌وری را ببرند. این آگاهی به آن‌ها اجازه می‌دهد روزهای کاری خود را نظم دهند و زمان خود را بر اساس ساعاتی که بیشترین آمادگی را دارند تنظیم کنند و زمان استراحت و کناره‌گیری از کار را در نظر بگیرند.
به‌نظر من، ما باید نوآوری و راحتی فناوری را با آن‌چه که به‌طور بالقوه می‌تواند برای بهره‌وری ما انجام دهد مدیریت کنیم.

 

 

هوشمندانه‌ترین سوالی که از یک کارجو می‌پرسید چیست؟‌    

مصاحبه اوج فرآیند استخدام است. این تنها فرصتی است که یک استخدام‌کننده می‌تواند متقاضی شغل را هم از لحاظ حرفه‌ای و هم شخصی به‌درستی بشناسد‌ و در نهایت تصمیم می‌گیرد که آیا آن‌ها برای شرکت مناسب هستند یا خیر.
برای استفاده حداکثری از این مکالمه حیاتی، یک استخدام‌کننده باید در هنر پرسیدن سوالات مناسب مصاحبه، مهارت داشته باشد. اما از آنجا که مصاحبه اغلب فرصتی برای کسب اطلاعات درباره تجربیات و دستاوردهای یک متقاضی است، آنیتا ایورووا، کارشناس جذب استعداد، دوست دارد سوال منحصربه‌فردتری بپرسد.
ایورووا می‌گوید: مخصوصاً این سوال را دارم؛ از متقاضیان می‌پرسم بزرگ‌ترین شکست حرفه‌ای آن‌ها چیست؟ از آن‌ها می‌خواهم درمورد بزرگ‌ترین شکست‌های خود با توجه به سمتی که برای آن درخواست داده‌اند صحبت کنند.
تشخیص شکست و توانایی صحبت علنی درباره آن، چیزیست که ایورووا در مصاحبه اولیه به‌دنبال آن است. این سوال او فرصتی است برای متقاضیان که بتوانند واقعیت خودشان باشند و هر آن‌چه را که اتفاق افتاده و از آن آموخته‌اند بیان کنند؛ برخلاف این‌که فقط خودشان را خوب جلوه دهند.
گذشته از این، شروع به صحبت کردن از شکست‌ها در کنار موفقیت‌ها، روشی است که از طریق آن استخدام‌کننده و متقاضی در طول مصاحبه با ایجاد یک فضای امن برای صداقت داشتن، با هم پیوند برقرار می‌کنند.
این کار به من احساس خوبی می‌دهد؛ که آیا این شخص می‌تواند خودخواهی خود را کنار بگذارد و در واقع صادق باشد؟ این‌کار آن‏‏‌ها را حساس و صریح می‌کند و من هم وقتی گوش می‌دهم مهربان هستم تا احساس راحتی کنند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.3 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 1 تعداد نظرات: 1
usersvg