یک برنامه‌نویس اندروید چگونه باید رزومه بنویسد؟
۱۴۰۱/۰۲/۰۵ تاریخ انتشار

به چه نکاتی در زمان نگارش رزومه اندرویدی باید دقت کنیم؟

برای آماده‌سازی یک رزومه‌ اندرویدی که مورد تحسین و پسند شرکت‌ها قرار بگیرد باید اصول استانداردی که برای ساخت وجود دارد را رعایت کنید. به بیان دقیق‌تر ترتیب قرارگیری اطلاعات در رزومه اهمیت زیادی دارد. برای این منظور ابتدا باید اطلاعات فردی و راه‌های برقراری ارتباط، سوابق و تجربه‌های کاری، سوابق تحصیلی و در نهایت مهارت‌های مرتبط را قرار دهید. تشریح هر یک از این مباحث به شرح زیر است:

اطلاعات فردی در رزومه اندرویدی

در اولین بخش باید اطلاعات فردی خود را به شکل صحیحی وارد کنید تا کارشناسان منابع انسانی بتوانند برای استخدام یا مصاحبه با شما به سرعت به اطلاعات موردنیاز دست پیدا کنند. به همین دلیل باید ضروری است در ابتدا به نام و نام خانوادگی، ایمیل کاری و شماره تلفن همراه خود اشاره کنید. در حالی که برخی کارجویان تلفن ثابت خود را در رزومه قید می‌کنند، اما واقعیت این است که ضرورتی برای انجام این‌کار وجود ندارد، زیرا در مرحله اول قرار است شما مصاحبه شوید و در ادامه اطلاعات دقیق‌تری در اختیار شرکت قرار دهید. 

درج سوابق کاری در رزومه اندرویدی

بخش سوابق کاری اهمیت بسیار زیادی در موفقیت دارد و به بیان دقیق‌تر یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک رزومه اندرویدی است. تمامی کارشناسان منابع انسانی قبل از آن‌که تصمیم بگیرند با فردی مصاحبه کنند ابتدا به سوابق کاری درج شده در این بخش نگاه می‌کنند و تمرکز اصلی آن‌ها روی سوابق و تجربه‌های کاری شما خواهد بود.  به همین دلیل باید بگوییم در این بخش نباید تنها فهرستی از وظایفی که در گذشته داشته‌اید را درج کنید، بلکه باید به ‌طور مختصر به بهترین مهارت‌ها و دست‌آوردهای شخصی خود به‌عنوان یک متقاضی اشاره کنید. نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید اشاره به توانایی‌های شاخصی است که دارید. درج این توانایی‌ها باید هماهنگ با نیازمندی‌های درج شده در آگهی استخدام و جایگاه شغلی باشد. بخش سوابق و تجربه‌های کاری باید به‌طور اجمالی به وظایف و دستاوردهایی که در چند سال اخیر داشته‌اید اشاره داشته باشند. در بخش سوابق کاری بهتر است به موارد زیر اشاره کنید: 

  •  میزان آشنایی و تسلط بر اکوسیستم اندروید، توسعه و خودکارسازی جاوا در محیط توسعه یکپارچه Android Studio.
  •  مهارت‌های قوی در برقراری ارتباط به شکل شفاهی، نوشتاری یا بصری و توانایی انتقال دانش کسب شده به شکل دقیق و کارآمد. 
  •  به عنوان یک توسعه‌دهنده اندرویدی باید در ارتباط با Android Studio  و  Gradle اطلاعات جامع و دقیقی داشته باشید تا بتوانید خطاهای به وجود آمده در این محیط را شناسایی و برطرف کنید. 
  •  به‌طور معمول، توسعه‌دهندگان اندرویدی مهارت زیادی در زبان برنامه‌نویسی جاوا و توسعه اندروید دارند و حداقل دو سال سابقه کاری مرتبط در این زمینه دارند. 
  •  اگر در زمینه توسعه اندروید دست‌کم دو سال سابقه کاری در بخش تجاری دارید به این نکته به شکل مجزا اشاره کنید. 
  •  اگر در زمینه توسعه جاوا و به ویژه در بخش تجاری و در ارتباط با Java SE  و جاوا سابقه کاری مرتبط دارید به این نکته اشاره کنید. 

‌درج میزان تحصیلات در رزومه اندروید

یکی از نکات مهمی که باید در رزومه به آن اشاره کنید درج مدارک تحصیلی است. البته برای بیشتر شرکت‌ها این نکته چندان مهم نیست، با این‌حال، برخی دیگر نسبت به این موضوع حساس هستند. اگر مدارک عالی در این زمینه دارید یا به شکل آزاد در دوره‌های مختلفی شرکت کرده‌اید، بهتر است در ابتدا به سوابق کاری و در ادامه به تحصیلات اشاره کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود تنها به مدرک عالی اشاره کنید و نیازی نیست به ترتیب از دیپلم شروع کنید تا به مدارک بالاتر برسید. هنگامی که قصد نوشتن اطلاعاتی در ارتباط با میزان تحصیلات دارید، بهتر است به مواردی مثل نام دانشگاه‌های محل تحصیل، تخصص‌های اصلی و فرعی، سال فارغ‌التحصیلی و موقعیت مکانی محل تحصیل اشاره کنید. این چهار بخش به وضوح اطلاعات روشنی در ارتباط با سوابق تحصیلی‌تان در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند. 

درج مهارت‌های تخصصی در رزومه اندروید

در هنگام نوشتن یک رزومه اندرویدی و تکمیل بخش مهارت‌ها، فراموش نکنید که باید با صداقت کامل به مهارت‌ها و توانایی‌های خود اشاره کنید و سعی کنید روزمه‌ای اغراق‌آمیز بنویسید. بخش مهارت‌های تخصصی درست پس از تجربه‌های کاری قرار می‌گیرد. در این بخش از رزومه به مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های خود اشاره کنید. در این بخش فهرستی از انواع مهارت‌های مختلف که لازمه یک برنامه‌نویس اندروید هستند را باید وارد کنید که از مهم‌ترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  •  مهارت‌های عالی در زمینه برنامه‌نویسی شی‌گرایی، الگوهای طراحی، SOLID، نوشتن انواع برنامه‌های کاربردی و نمونه‌های مشابه.
  • اگر تجربه‌ای چند ساله در زمینه توسعه نرم‌افزارهای مختلف دارید و قادر به انجام کارهایی مثل طراحی، رفع خطا، کدنویسی و سایر حوزه‌های مرتبط هستید به این نکات اشاره کنید. 
  •  اگر در زمینه برنامه‌نویسی برای پلتفرم‌های دیگر مثل iOS سابقه کار دارید و اطلاعاتی درباره اکوسیستم‌های مختلف همراه دارید به این نکته اشاره کنید. 
  •  اگر این توانایی را دارید تا به شکل نوشتاری، شفاهی مطالبی را ارایه کنید و همچنین توانایی مدیریت جلسه‌های آموزشی، طراحی یا معماری نرم‌افزار را دارید به این نکات اشاره کنید. 
  •  اگر در زمینه رفع خطاهای خط فرمان و محیط اکلیپس (Eclipse ) سابقه کار دارید و می‌توانید مشکلات ناخواسته‌ای همچون بسته ‌شدن ناگهانی نرم‌افزار یا مشکلات مربوط به حافظه را برطرف کنید به این نکات اشاره کنید. 
  •  یکی دیگر از مهارت‌های مهمی که باعث می‌شود در کار خود موفق باشید، توانایی تشخیص و برطرف کردن خطاهای احتمالی است. 

نمونه‌ای از یک رزومه اندرویدی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg