۵ شغل آینده‌‌دار که بزودی در صنعت مالی به وجود خواهند آمد
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ تاریخ انتشار

با توسعه این فناوری‌ها، کدام مشاغل به پایان راه خود می‌رسند؟ آیا یک ربات می‌تواند در آینده فرم مالیاتی را پر کند؟ در عین حال، چه فرصت‌های شغلی جدیدی در آینده نزدیک وجود خواهند داشت؟

فرانک ون دن برینک، مدیر ارشد تجربه کارمندان (با نام مستعار CHRO) در شرکت ABN AMRO در مورد برخی از آخرین روندهای این صنعت این‌گونه توضیح می‌دهد:

« یک تغییر در جریان است. ما گاهی اوقات آن را «مهاجرت بزرگ» می‌نامیم، چون شاهد آن هستیم که اتوماسیون، بهینه‌سازی فرایند کسب و کار، روباتیک و اتوماسیون فرایند روباتیک (RPA)، در حال رشد و پیشرفت هستند. به طور حتم این موضوع بر کار عملیاتی در صنعت مالی تاثیرگذار خواهد بود، اما مشاغل جدیدی را نیز ایجاد خواهد کرد. بزرگترین چالش همه شرکت‌ها در خدمات مالی این است که چگونه به 50 تا 60 درصد کارمندان خود مهارت‌های اضافی را بیاموزند و مهارت‌های آن‌ها را تقویت کنند؟ حتی انتظار داریم مشاغلی ایجاد شوند که حتی در مورد آن‌ها فکر نکرده‌ایم.»

اما بر اساس روندهایی که امروزشاهد آن هستیم، می‌توانیم فهرست مشاغلی که پیش‌بینی می‌کنیم در صنعت مالی آینده ضروری هستند را حدس بزنیم. که از جمله آن‌ها می‌توان به این مشاغل اشاره کرد:

1- شکارچی متخصصان فناوری مالی (Fintech headhunter)/ رابط

استارتاپ‌های فین‌تک، وام دهندگان خرد و نئوبانک‌ها در صنعت مالی اختلال ایجاد می‌کنند و موجب می‌شوند تا بازیگران بزرگتری مانند ABN AMRO، INGو Rabobank درمورد خدمات و عرضه‌های پیشنهادی خود تجدید نظر کرده و نوآوری‌هایی را وارد کار خود نمایند که باعث تغییرات سریع در صنعت می‌شود و همچنین موجب می‌گردد تا بانک‌ها شروع به خرید، مشارکت و راه‌اندازی استارتاپ‌های داخلی خود نمایند.

برای مثال، به تازگی، برخی از بانک‌های بزرگ به دلیل عدم تشخیص پولشویی، میلیون‌ها دلار جریمه شدند ( بانک ING، ۷۷۵ میلیون یورو جریمه شد). اما با پیچیده‌تر شدن عملیات سازمان‌های جنایی در پنهان کردن فعالیت‌های خود، برخی بانک‌ها مانند HSBC با استارتاپ‌هایی که سیستم‌های ردیاب مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند، همکاری می‌کنند تا بتوانند کوچکترین موارد تقلب را شناسایی کنند.

 عمر یک استارتاپ فین‌تک، درست مانند بازاری که در آن فعالیت می‌کند، بی‌ثبات و نامشخص است. با این حال، در مقایسه با بانک‌های سنتی (اما پایدارتر)، نسل‌های جدید بیش از پیش به راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری نوآورانه روی می‌آورند. با توجه به نظرسنجی Millennial Disruption Index (MDI) که توسط یک آژانس خلاق به نام Scratch از بیش از ده هزار نفر از نسل هزاره (افرادی که بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ به دنیا آمده‌اند و با اینترنت بزرگ شده‌اند) به عمل آمد، تقریباً نیمی از پاسخ‌دهندگان روی استارتاپ‌ها حساب می‌کنند تا نحوه عملکرد بانک‌ها را اصلاح کنند و ۷۳ درصد نسبت به ارائه خدمات مالی شرکت‌های فناوری بیشتر از بانک‌های ملی خود هیجان‌زده هستند.

پر واضح است که فین‌تک‌ها چه از طریق مالکیت و چه از طریق مشارکت، از تخصص و ثباتی که موسسات بزگتر ارائه می‌دهند، سود خواهند برد. در ضمن، بانک‌های بزرگ به جای آن که تازه‌واردان را یک تهدید بدانند، از نوآوری‌های سریع استارتاپ‌ها سود خواهند برد.

2- مهندس مالی خودگردان

تمرکززدایی و فشار فین‌تک‌ها‌، بانک‌های بزرگ را مجبور می‌کنند تا خدمات متنوع‌تری  ارائه دهند. به جای بانکداری سنتی، بسیاری از موسسات مالی ممکن است به یک منبع اطلاعاتی تبدیل شوند تا به افراد در تصمیم‌گیری مالیشان کمک و مشاوره بدهند. این موضوع در شرایط اقتصادی کنونی ما بسیار مهم است. به دلیل مدل پرداختی pay as you go  یا همان پرداخت به میزان مصرف و نقل و انتقال خودکار پول بدون اطلاع ما، مدیریت سرمایه بیش از پیش حائز اهمیت می‌گردد. متاسفانه، نسل هزاره درآمد کمتری نسبت به نسل گذشته دارند و زمانی که آن‌ها در یک اکوسیستم اجتماعی بازسازی شده بازنشسته می‌شوند، کمک کمتری ( ویا احتمالاً هیچ کمکی) از دولت دریافت خواهند کرد.

در اینجاست که موسسات مالی به کمک فناوری می‌توانند وارد عمل شوند. همانطور که از نامش پیداست، مدیریت ثروت برای کسانی در نظر گرفته می‌شود که ثروت قابل توجهی برای مدیریت دارند. اما همانند خودروهای خودران، امور مالی خودگران ممکن است به کارگران مستقل که ساعت کاری انعطاف‌پذیری دارند این فرصت را بدهد تا به طور مستقل امور مالی خود را هدایت کنند. با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، وام‌های دانشجویی و وام‌های مسکن به طور خودکار در زمان مناسب پرداخت می‌شوند، سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت انجام می‌شود و در صورت نیاز متوازن‌سازی مجدد پرتفوی دارایی‌ها صورت می‌گیرد. برای کسانی که خواهان نظارت بیشتر بر امور مالی خود هستند، نوآوری در توسعه فناورهای سطح پایین و تعامل انسان و رایانه می‌تواند به افراد اجازه دهد تا برنامه‌های پس‌انداز و مدیریت ثروت مخصوص خود را طراحی کنند.

3- مدیر ثروت پایدار

ون دن بریک عنوان کرد که پایداری و تجزیه و تحلیل داده‌ها ، دو مورد از جذابترین مهارت‌های مورد نیاز در حال حاضر هستند. «یکی از بزرگترین گرایش‌ها، تغییر پایداری است. این گرایش بسیاری از مدل‌های کسب و کار را به چالش می‌کشد و همچنین بسیاری از مدل‌های کسب درآمد را تغییر می‌دهد. اما چگونه چنین گرایشی را به مهارت‌های لازم برای تغییر مدل‌های کسب و کار یا حمایت از انتقال انرژی برای کارفرمایان تبدیل می‌کنید؟»

موضوع فقط تغییر به مدل‌های پایدارتر نیست. شرکت‌ها و افراد در حال حاضر از تجارت انرژی پایدار سود می‌برند. درست مانند شرکت‌های Airbnb و Uber که راه‌های جدیدی برای درآمدزایی به ما ارائه کردند، تجارت سبز نیز می‌تواند منابع درآمدزایی جدیدی را فراهم نماید.

این موسسه‌ها  نه تنها به مشتریان کمک می‌کنند تا به سمت شیوه‌های پایدار حرکت کنند، بلکه با تشکیل تیم برای تعیین استانداردهای جدید، صنعت را در این مسیر هدایت خواهند کرد. با هدف بهتر کردن بانکداری، برای نسل‌های آینده، شرکت ABN AMRO، همراه با چندین بانک دیگر، اصول Poseidon را امضا کردند و متعهد شدند که به مشتریان ناوگان حمل و نقل خود در کاهش انتشار کربن کمک کنند.

4- پیشگوی رمزنگاری

البته، ما نمی‌توانیم بدون توجه به مبحث ارزهای دیجیتال در مورد آینده مالی صحبت کنیم. بانک‌های بزرگ در حال  تحقیق و آزمایش در مورد نقششان در این زمینه رو به توسعه هستند، اما به نظر بسیاری‌ها، فقدان مقررات آن را بسیار خطرناک می‌کند.

در عوض، همانطور که ون بریک توضیح می‌دهد،« لازم نیست هزاران نفر بدانند که رمزارزها چگونه کار می‌کنند- استفاده از فناوری از ساختن آن مهمتر است. مشارکت و درک قوانین و نوسانات جدید بازار از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.»

در واقع دنیای رمزارزها هنوز هم برای سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران این حوزه بسیار مبهم است. به همین دلیل، متخصصان مالی که بازارهای سنتی را درک می‌کنند، ممکن است بتوانند مهارت‌های مشابهی را بکار بگیرند.

هنر و علم پیش‌بینی، به یک مهارت جدید و جذاب برای متخصصان مالی تبدیل شده تا برای پیش‌بینی‌های بهتر از آن استفاده کنند. این مهارت شامل توانایی تجزیه و تحلیل رویدادهای فعلی و گذشته به طور عینی، تجزیه مشکلات پیچیده به بخش‌های کوچکتر و غلبه بر تعصبات و هیجانات احتمالی در تصمیم‌گیری می‌باشد. استفاده از این مهارت در بازار رمزارزها می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا بازار را بهتر هدایت کنند.

5- رابط امنیت سایبری بین‌شرکتی

 ظاهرا، در آینده شاهد بیشتر شدن همکاری‌های بین‌شرکتی خواهیم بود. این همکارها فقط شامل مشارکت با فین‌تک‌ها نمی‌شود. با وجود ماهیت روبه تکامل امنیت سایبری، همه از شرکت‌ها گرفته تا استارتاپ‌ها و سیاست‌گذاران، متوجه شده‌اند که امنیت را نمی‌توان به صورت فردی تضمین کرد. در دنیای بهم پیوسته امروزی، ما به همکاری‌های بیشتر نیاز داریم تا جلوی حملات سایبری را بگیریم. امسال شرکت ABN AMRO  میزبان اولین کنفرانس امنیت سایبری برای شرکت‌های بزرگ هلندی، بنگاه‌های کوچک و متوسط و دانشجویان بود. این اولین قدم در این راه است و ما به شخصی نیاز داریم که نه تنها از حملات امنیت سایبری جلوگیری کند، بلکه با متصدیان امنیت سایبری در نهادها و سازمان‌ها ارتباط برقرار کنند.

به گفته ون دن برینک، «ما در دوران جالبی زندگی می‌کنیم. در حال حاضر، تداخل قریب‌الوقوعی بین فناوری و انسان‌ها در جریان است که بر روی مشاغل آینده‌دار صنعت مالی تاثیر خواهد گذاشت.»

همه این‌ها در حد پیش‌بینی هستند، و هنوز دقیقا مشخص نیست که آینده مالی چگونه خواهد بود. آنچه مسلم است این است که فناوری، جایگزین تعدادی از مشاغل می‌شود، اما با تکامل نیازهای ما، مشاغل بیشتری ظاهر خواهند شد.

در حالی که پیشرفت‌های فناورانه در بانکداری امری ضروری است، عامل انسانی نباید دست کم گرفته شود. ما باید مهارت‌هایی مانند خلاقیت، اصالت، تفکر انتقادی و رهبری را حفظ کنیم. افراد با استعداد همیشه برای امور مالی لازمند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg