تکنسین مرکز داده کیست و چه وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ تاریخ انتشار

تکنسین مرکز داده کیست؟

مرکز داده یک مکان فیزیکی است که سازمان‌ها از آن برای نگه‌داری برنامه‌ها و داده‌های حیاتی خود استفاده می‌کنند. طراحی یک مرکز داده، مبتنی بر شبکه‌ای از منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی است. اجزای کلیدی مرکز داده شامل روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سیستم‌های ذخیره‌سازی و سرورها م‌‌باشد.
تکنسین مرکز داده یک متخصص سیستم‌های کامپیوتری است که وظیفه نصب و نگه‌داری سرورها و تجهیزات شبکه را بر عهده دارد. آن‌ها اغلب دانش گسترده‌ای از زیرساخت مرکز داده و توانایی عیب‌یابی مشکلات فنی که ممکن است در طول زمان و بعد از طراحی و پیاده‌سازی مرکز داده ایجاد شود، دارند. تکنسین‌های مرکز داده اغلب بر سرورها و شبکه‌های یک شرکت نظارت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند این سیستم‌ها را کنترل کنند تا اطمینان حاصل کنند که تجهیزات با امنیت مطلوب به خوبی کار می‌کنند.
معمولا تکنسین‌های مرکز داده در اتاق‌های سرور مراکز داده کار می‌کنند. تکنسین مرکز داده کسی است که تمام پشتیبانی لازم را برای مرکز داده یک سازمان یا شرکت ارائه می‌کند. به طور معمول، مراکز داده دارای پرسنلی برای انجام این عملیات خاص در سازمان هستند. تکنسین‌های مرکز داده باید مجموعه مهارت‌های به‌روزی داشته باشند. یک تکنسین مرکز داده باید به سؤالات پاسخ دهد و از منابع مختلف استفاده کند تا اطلاعات درستی در اختیار دیگران قرار دهد. تکنسین‌های مرکز داده باید در کار با سیستم عامل‌ها، زیرساخت‌های شبکه و انواع سخت‌افزار شبکه، مهارت داشته باشند.

وظایف تکنسین مرکز داده

  • تکنسین مرکز داده باید در صورت نیاز تجهیزات یا برنامه‌ها را نصب و تعمیر کرده و نگه‌داری کند که ممکن است شامل سرورها یا برخی نرم‌افزارهای خاص لازم برای سازمان باشد.
  • باید درک خوبی از تمام نکات فنی داشته باشد. این به متخصصان کمک می‌کند تا خطاها را شناسایی کنند تا بتوانند هر گونه خطا را در اسرع وقت برطرف کنند.
  • تکنسین‌ مرکز داده کارهای خود را مستند می‌کند و گزارش رویدادها را نگه‌می‌دارد تا بتواند بعدا به آن‌ها مراجعه کند. (مانند مستندسازی خرابی‌های شبکه یا سرور)
  • تکنسین مرکز داده راهکارهای عملی برای عیب‌یابی ارائه می‌دهد و به کارکنان در مورد این موضوع آموزش‌های لازم را می‌دهد.
  • انجام ارزیابی‌ها و بازرسی‌ها در فواصل منظم بسیار مهم است. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا همه چیز را تحت کنترل داشته باشند و همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد هر زمان که مشکلی رخ داد، بلافاصله وارد عمل شوند. یعنی از داده‌های حساس و مهم سازمان با جلوگیری از برخی از مشکلات یا رفع سریع آن‌ها، مانند گرم شدن بیش از حد قطعات، محافظت می‌کنند.
  • باید ایده‌های جدید و خلاقانه برای بهبود کسب‌و‌کار ارائه دهد. همچنین مهارت‌های ارتباطی بالایی برای انتقال پیام خود داشته باشد.
  • تکنسین مرکز داده در صورت نیاز، خدمات پشتیبانی آنلاین به تیم فناوری اطلاعات (IT) و کارکنان و مشتریان ارائه می‌دهد.
  • ممکن است با تیم‌های امنیت سایبری برای کمک به پیشگیری یا کاهش تهدیدهایی مانند باج‌افزار، همکاری کند.
  • در صورت لزوم باید بتواند زیرساخت مرکز داده را ارتقا دهد.

مهارت‌های تکنسین مرکز داده

بسته به موقعیت شغلی، تکنسین مرکز داده می‌تواند به مهارت‌های متفاوتی نیاز داشته باشد. به طور کلی، باید دارای مهارت‌های فناوری اطلاعات (IT) باشد. تکنسین مرکز داده باید دانش خوبی در مورد سوئیچ‌ها، روترها، مانیتورها و تجهیزات تخصصی مختلف داشته باشد. همچنین از آن‌ها انتظار می‌رود که مهارت‌های عیب‌یابی داشته باشند و باید بتوانند تست‌هایی را برای شناسایی و رفع عیوب انجام دهند. این مهارت‌ها به تکنسین‌های مرکز داده کمک می‌کند تا در این زمینه حرفه‌ای باشند.
در حالت کلی، تکنسین‌های مرکز داده اغلب به مهارت‌های زیر نیاز دارند:

  • توانایی ارتباط: ممکن است برای کار به عنوان تکنسین مرکز داده نیاز به مهارت‌های قوی در خدمات مشتری داشته باشید.
  • تعمیر سخت‌افزار: داشتن توانایی اولیه برای تعمیر تجهیزات و دستگاه‌های شبکه آسیب دیده یا معیوب، یک مهارت اصلی است که ممکن است برای کار به‌عنوان تکنسین مرکز داده به آن نیاز داشته باشید.
  • عیب‌یابی: توانایی شناسایی و رفع خطاها در شبکه‌های کامپیوتری، از جمله شبکه محلی سازمان یا LAN، اغلب یکی از وظایف کلیدی تکنسین مرکز داده است.
  • دانش شبکه‌های کامپیوتری: تکنسین‌های مرکز داده اغلب از نحوه نصب و نگه‌داری زیرساخت مرکز داده، از جمله نگه‌داری شبکه، آگاهی دارند.
  • توانایی فیزیکی: تکنسین‌های مرکز داده ممکن است نیاز باشد اقلام سنگین را بلند کنند و ساعت‌های طولانی در صورت نیاز کار کنند. قبل از انتخاب این شغل این موارد را نیز در نظر بگیرید.
  • مدیریت موجودی: شغل تکنسین مرکز داده مستلزم آن است که موجودی دقیقی از ابزارها، تجهیزات و دستگاه‌های شبکه داشته باشید. بنابراین باید بتوانید، این موارد را مدیریت کنید.
  • مهارت نوشتاری: ممکن است لازم باشد به عنوان تکنسین مرکز داده، SOP را توسعه دهید و ایجاد هر SOP اغلب به مهارت‌های نوشتاری فنی نیاز دارد.

آموزش‌ها و مدارک مورد نیاز تکنسین مرکز داده

متقاضی این شغل باید دارای مدرک کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر یا مهندسی فناوری اطلاعات باشد، چراکه بسیاری از کارفرمایان داشتن مدرک تحصیلی در رشته فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط را ترجیح می‌دهند. همچنین، آموزش صحیح در مدیریت سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌تواند سودمند باشد. در کنار این‌ها، دوره‌های صدور گواهینامه نیز وجود دارد که می‌تواند مهارت‌های شما را توسعه می‌دهد. این دوره‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا گواهینامه معتبری برای ورود به بازار کار کسب کنید. در واقع کسب گواهینامه می‌تواند راهکاری عالی برای اعتبار بخشیدن به مهارت‌های شما برای استخدام کنندگان و کارفرمایان بالقوه باشد و شما را از سایرین متمایز کند. برخی از گواهینامه‌هایی که می‌توانید اقدام به کسب آن‌ها کنید، عبارتند از:

  • Cisco Certified Network Associate Data Center (CCNA Data Center)
  • Cisco Certified Network Professional Data Center (CCNP Data Center)
  • Juniper Networks Certified Professional Data Center (JNCIP-DC)
  • VCE Converged Infrastructure Administration Engineer (VCE-CIAE)
  • VMware Certified Professional 6 – Data Center Virtualization (VCP6-DCV)

 3 نکته درباره تکنسین‌های مرکز داده که کمتر درباره آن‌ها حرف می‌زنند

در این بخش 3 نکته وجود دارد که ممکن است درباره تکنسین‌های مرکز داده و کارهایی که انجام می‌دهند، ندانید.

  1. تکنسین‌ها به خاطر آن‌که با تجهیزات سروکار دارند، معمولا پیش می‌آید که مجبور باشند تجهیزات سنگین را بلند کنند، بنابراین آن‌ها باید در انجام این کار مطمئن و توانا باشند.
  2. در برخی مواقع، بیشتر تکنسین‌ها باید ساعات طولانی را در محل کار خود بگذارنند. این ممکن است به دلیل یک بحران قریب‌الوقوع یا یک مسئله غیرمنتظره باشد که سیستم‌ها را دچار مشکل کرده است. بنابراین، این مسئله کاملا معمول است که تکنسین‌ها در مواقعی برای ساعاتی طولانی کار کنند تا زمانی که چنین مسائلی حل شوند.
  3. برخی فکر می‌کنند تکسین مرکز داده احتیاجی به آموزش‌های حرفه‌ای یا دریافت گواهینامه‌ها ندارند و صرفا یک تجربه کارآموزی برای آن‌ها کافی خواهد بود، اما واقعیت آن است که بیشتر تکنسین‌های مرکز داده نیاز به گواهینامه دارند. اگر علاقه‌مند به کار برای یک شرکت بزرگ هستید، باید قبل از درخواست، دوره‌های آموزشی خاصی را گذرانده باشید.

7 مرحله برای تبدیل شدن به تکنسین مرکز داده ماهر

در اینجا 7 مرحله برای تبدیل شدن به یک تکنسین مرکز داده آورده شده است:

1. اشتیاق خود به کار تکنسین مرکز داده را تقویت کنید.

علاقه‌مندی به زیرساخت مرکز داده و نگهداری از سرورها و تجهیزات شبکه ممکن است بهره‌وری شما را در این زمینه افزایش دهد و به شما کمک کند تا گزینه قوی‌تری به‌عنوان یک تکنسین مرکز داده نسبت به دیگران باشید. می‌توانید با شرکت در دوره‌ها، خواندن کتاب‌ها یا گوش دادن به پادکست‌ها بیشتر بیاموزید.

2. آموزش رسمی را در زیرساخت مرکز داده دنبال کنید.

بسیاری از کارفرمایان تکنسین‌هایی با مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر را ترجیح می‌دهند. همچنین، می‌توانید آموزش عالی را در زمینه طراحی سیستم، برنامه نویسی کامپیوتر و شبکه در نظر بگیرید. آموزش رسمی در زیرساخت مرکز داده می‌تواند به شما کمک کند تا برای یک موقعیت مبتدی به عنوان تکنسین مرکز داده، آماده شوید.

3. به دنبال فرصت‌های آموزشی برای تجربه عملی باشید.

بهتر است قبل تجربه حرفه‌ای، کارآموزی را در نظر بگیرید که می‌تواند تجربه عملی را در انجام عملیات تعمیر و نگه‌داری شبکه و سرور به شما ارائه دهد. مشاغل تکنسین مرکز داده می‌توانند رقابتی باشند و کارفرمایان اغلب متقاضیانی را ترجیح می‌دهند که تجربه مستقیم در نصب و تست زیرساخت‌ها و سیستم‌های مرکز داده دارند. کسب این تجربه فنی می‌تواند به شما کمک کند تا شغل تمام وقت به عنوان تکنسین مرکز داده را تضمین کنید.

4. گواهینامه‌های تعمیر و نگه‌داری مرکز داده را دریافت کنید.

شرکت در دوره و آزمون گواهینامه مرکز داده را جدی بگیرید. بسیاری از کارفرمایان ممکن است تکنسین‌های مرکز داده با گواهینامه مرتبط و فعال را ترجیح دهند. گواهینامه مرکز داده می‌تواند دانش شما را در مورد فناوری‌های شبکه افزایش دهد و همچنین دانش شما را در درک زیرساخت‌های مرکز داده و نگه‌داری آن‌ها تایید کند. دریافت یک گواهینامه معتبر در این زمینه اغلب نشان‌گر آن است که شما مهارت‌های لازم برای پیاده‌سازی پروتکل‌های مسیریابی و سوئیچینگ، ویژگی‌های امنیتی و غیره را دارید.

5. رزومه خود را به‌روز کنید.

از به‌روزرسانی رزومه خود برای نشان دادن مهارت‌ها، دانش و تجربه خود غافل نشوید. رزومه این فرصت را به شما می‌دهد تا توانایی‌های فنی خود را برجسته کنید. رزومه‌ها همچنین به شما این فرصت را می‌دهند که بر هر مهارت نرمی که ممکن است داشته باشید، مانند مهارت‌های ارتباطی، تمایل به یادگیری، کار گروهی و قابل اعتماد بودن تأکید کنید. بنابراین، انعکاس مهارت‌های خود در یک رزومه خوب می‌تواند به شما کمک کند توجه مدیر استخدام را جلب کنید.

6. مراجع را شناسایی کنید.

مرجع می‌تواند هر فردی باشد که استعداد، مهارت و شخصیت شما را می‌شناسد. مدیران استخدام ممکن است از شما درخواست مرجع کنند، بنابراین بهتر است که از برخی دوستان مورد اعتماد خود بخواهید که به عنوان یکی از مراجع شما عمل کنند.

7. برای مشاغل تکنسین مرکز داده درخواست دهید.

جستجوی فرصت‌های شغلی تکنسین مرکز داده و درخواست برای موقعیت‌هایی که برای شما جذاب‌تر است را در نظر بگیرید. درخواست کار اقدامی است که به کارفرمایان نشان می‌دهد که شما علاقه‌مند به کار برای آن‌ها هستید.

آینده شغلی تکنسین مرکز داده

آمارها نشان می‌دهد که زیرساخت‌های رو به رشد مرکز داده، نیاز به متخصصان فناوری را افزایش می‌دهد که نشان می‌دهد چشم‌انداز شغلی برای تکنسین‌های مراکز داده بسیار امیدوارکننده است.

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg