تحلیل‌گر امنیت سایبری کیست و چه وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ تاریخ انتشار

تحلیل‌گر امنیت سایبری کیست؟

تحلیلگر امنیت سایبری یک متخصص آموزش دیده است که در امنیت زیرساخت شبکه و فناوری اطلاعات تخصص دارد.  تحلیلگر امنیت سایبری در درجه اول مسئول محافظت از شبکه و سیستم‌های یک شرکت در برابر حملات سایبری است که شامل تحقیق در مورد روندهای آینده فناوری اطلاعات، ایجاد طرح‌های اضطراری، بررسی فعالیت‌های مشکوک، گزارش نقض‌های امنیتی و آموزش بقیه در مورد اقدامات امنیتی است. تحلیلگر امنیت سایبری به طور کامل حملات سایبری، بدافزارها و رفتار مجرمان سایبری را درک می‌کند و به دنبال پیش‌بینی و جلوگیری از این حملات است.
تحلیلگران امنیت سایبری همچنین مسئول اجرای اقدامات حفاظتی در برابر تهدیدات امنیتی هستند. آن‌ها حتا ممکن است حملات امنیتی را شبیه‌سازی کنند تا آسیب‌پذیری‌های احتمالی موجود در سازمان را کشف کنند.
از آنجایی که هکرها به طور مداوم از استراتژی‌ها و ابزارهای جدید استفاده می‌کنند، تحلیلگران امنیت سایبری نیز باید از پیشرفت‌های مختلف در فناوری اطلاعات مطلع باشند.
مطالبی که در ادامه پوشش می‌دهیم به شما کمک می‌کند با وظایف و مهارت‌های موردنیاز تحلیل‌گر امنیت سایبری آشنا شوید و در صورت علاقه گامی به سمت تبدیل شدن به یک تحلیلگر امنیت سایبری ماهر بردارید.

وظایف تحلیل‌گر امنیت سایبری

نقش اصلی تحلیلگر امنیت سایبری، درک دقیق زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شرکت، نظارت بر آن در هر زمان و ارزیابی تهدیدهایی است که به طور بالقوه می‌توانند امنیت شبکه را نقض کنند. تحلیلگر امنیت سایبری به طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای افزایش امنیت شبکه شرکت و محافظت از اطلاعات حساس آن است.
با این‌که وظایف روزانه یک تحلیلگر امنیت سایبری از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، در حالت کلی وظیفه یک تحلیل‌گر امنیت سایبری محافظت از سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه‌های شرکت در برابر سرقت، از دست دادن یا دسترسی غیرمجاز است. در اینجا چندین وظیفه و مسئولیت رایج تحلیل‌گر امنیت سایبری آورده شده است:
مدیریت نرم‌افزار و پیکربندی‌های لازم
نصب، مدیریت و به‌روزرسانی نرم‌افزار در تمام سیستم‌ها و شبکه‌های یک سازمان و اطمینان از اقدامات امنیتی لازم در همه آن‌ها بر عهده تحلیل‌گر امنیت سایبری است. نرم‌افزار می‌تواند یک آنتی‌ویروس یا نرم‌افزار مدیریت آسیب‌پذیری باشد. این متخصصان نیازهای شرکت را ارزیابی می‌کنند و از این ابزارها برای محافظت از اطلاعات آن استفاده می‌کنند.
نظارت بر شبکه‌ها
باید شبکه‌ها را زیر نظر بگیرند تا از فعالیت‌هایی که در آن‌ها انجام می‌شود مطلع شده و فعالیت‌های منفی را شناسایی کنند و به آن‌ها پاسخ مناسب دهند.
توسعه برنامه‌های امنیتی
پیشنهادات و بهترین شیوه‌های امنیت داده برای کارمندان و کاربران نهایی را ارائه می‌دهند.
گزارش‌نویسی
تدوین گزارش‌های مداوم، مستندسازی مسائل امنیتی و اقدامات انجام شده برای حل آن‌ها نیز از مسئولیت‌های این شغل است. تحلیلگران آنچه را که در حال حاضر در شبکه رخ می‌دهد به تفصیل شرح می‌دهند و نقاط قوت آن را ارزیابی می‌کنند. یکی از مهارت‌های مورد نیاز یادگیری خواندن این گزارش‌هاست. این گزارش‌ها آنچه را که از امنیت خوبی برخوردار هستند را مشخص می‌کنند را و نشان می‌دهند که آیا فعالیت غیرعادی در شبکه وجود دارد یا خیر.
 پژوهش
تحلیل‌گران امنیت سایبری باید درباره روندهای آتی در فناوری اطلاعات و امنیت تحقیق کنند، در مورد تهدیدات و حملات بالقوه به‌روز باشند و راهکارهای پیشگیرانه ارائه ‌دهند.
ارزیابی
ارزیابی‌های دوره‌ای ریسک و تست‌های نفوذ را انجام می‌دهند. هیچ شبکه‌ای کاملا امن نیست، اما هدف این است که تا حد امکان آن را ایمن کنید. برای این کار باید به طور مداوم تمام شبکه‌ها و سیستم‌های شرکت را آزمایش کنند و نقاط ضعف را قبل از این‌که افراد غیرمجاز با تهدیدهای آسیب‌زننده به خطر بیاندازند، پیدا کنند. بنابراین، تحلیلگران امنیت سایبری باید به‌روز باشند و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شرکت خود را درک کنند. این کار، بسته به جایی که کار می‌کنند، ممکن است به معنای آشنایی با سیستم عامل‌های ویندوز، مک، و لینوکس و تجربه کار با فایروال‌ها، VPNها و پراکسی‌ها و همچنین سیستم‌های مدیریت رویدادهای امنیتی و اطلاعاتی (SIEM) باشد.

مهارت‌های مورد نیاز تحلیل‌گر امنیت سایبری

یک تحلیلگر امنیت سایبری باید مجموعه‌ای از مهارت‌های ویژه برای مدیریت بدافزارها و نقض‌های امنیتی را داشته باشد. مهم‌ترین مهارت‌های یک تحلیلگر امنیت سایبری عبارتند از:
تشخیص نفوذ
در حالی‌که هدف نهایی امنیت سایبری جلوگیری از حملات است، شما باید بدانید که چگونه آن‌ها را در صورت وقوع شناسایی کنید که می‌تواند شامل نظارت بر شبکه، تجزیه و تحلیل و آشنایی با SIEM باشد.
کدنویسی
دانش زبان‌های برنامه نویسی کامپیوتر مانند جاوا یا سی پلاس پلاس بسیار مورد توجه است که به تحلیلگران امنیت سایبری این امکان را می‌دهد تا تهدیدات رمزگذاری شده را درک کنند. البته پیشرفت‌های فناوری به تحلیلگران امنیت سایبری این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به نوشتن کد کار خود را انجام دهند، با این حال درک عمیق از زبان‌هایی مانند جاوا اسکریپت، پایتون و C++/C مزیت محسوب می‌شود.
توانایی هک
تحلیلگران امنیت سایبری برای درک فرآیند هک باید مانند یک هکر فکر کنند. این ویژگی آن‌ها را قادر می‌سازد تا برای حملات سایبری آماده شوند و حتا از وقوع آن‌ها جلوگیری کنند.
تخصص در شبکه‌
بیشتر حملات بر روی سیستم‌های تحت شبکه اتفاق می‌افتد. برای ایجاد حافظت لازم در برابر این نوع تهدیدات، باید نحوه عملکرد شبکه‌ها و همچنین آسیب‌پذیری‌های خاص آن‌ها را بدانند. بنابراین، تحلیلگران امنیت سایبری باید تخصص گسترده‌ای در کار با شبکه‌های مختلف داشته باشند و بدانند که هر یک از این عناصر چگونه می‌توانند بر امنیت یک سازمان تأثیر بگذارند.
آشنایی با انواع سیستم عامل‌ها
تحلیلگران امنیت سایبری باید با انواع سیستم عامل‌ها مانند لینوکس، ویندوز، iOS، اندروید و غیره، به‌راحتی کار کنند.
توانایی برقراری ارتباط
 شما ممکن است تهدیدات شبکه شرکت خود را به‌خوبی درک کنید، اما در کنار آن باید بتوانید آن‌ها را به زبان ساده برای دیگران توضیح دهید. در این شغل باید با دیگران ارتباط زیادی برقرار کنید و با تیمی کار کنید که مسئولیت امنیت را بر عهده دارد. هنگامی که رویدادهای امنیتی رخ می‌دهد، باید با تیم امنیتی خود هماهنگ کنید و روند بررسی و بازیابی را مستند کنید. ممکن است موظف شوید که کارمندان شرکت را آموزش دهید.
دانش فناوری اطلاعات
فناوری همچنان در حال تکامل است و مجرمان سایبری همچنان به راه‌های جدیدی برای سرقت یا از بین بردن داده‌ها می‌پردازند. بنابراین، در این شغل نیاز خواهید داشت که از دنیای فناوری، اطلاعات به‌روزی داشته باشید. شما باید کاملا از تکنیک‌ها و هر قانونی که تغییر می‌کند آگاه باشید.
خلاقیت
 شاید فکر کنید که یک متخصص امنیت سایبری نیازی به خلاقیت ندارد، اما این یک امر ضروری در این شغل است. شما باید به راه‌های خلاقانه‌ای فکر کنید که هکرها می‌توانند سیستم سازمان شما را مورد حمله قرار دهند، سپس به فکر راه‌حل‌های خلاقانه برای جلوگیری از آن‌ها باشید.
توجه به جزئیات
توجه به جزئیات چیزی هست که نباید نادیده گرفته شود. برای این‌که یک تحلیلگر ماهر امنیت سایبری شوید، باید دید جزئی داشته باشید و به کوچک‌ترین تنظیمات و تغییرات در شبکه سازمان خود توجه کنید. گاهی مشاهده به موقع یک ناهنجاری کوچک می‌تواند به معنای نجات شرکت شما از نابودی داده‌های مهم باشد.

چطور یک تحلیل‌گر امنیت سایبری شویم؟

برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر امنیت سایبری موفق باید مهارت‌ها و گواهینامه‌های مختلف را کسب کنید. گواهینامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا درآمد خود را افزایش دهید و شما را در مقابل کارفرمایان متمایز می‌کند. از طرفی، به طور معمول، اکثر شرکت‌ها افرادی را که دارای مدرک تحصیلی در زمینه فناوری اطلاعات هستند را ترجیح می‌دهند.
اگر به شغل تحلیلگر امنیت سایبری علاقه دارید، 5 قدم مهم که در ادامه شرح خواهیم داد را دنبال کنید تا شما را در مسیر تبدیل شدن به یک تحلیل‌گر امنیت سایبری قرار دهد.

اصول اولیه امنیت سایبری را بیاموزید.
حوزه امنیت سایبری شامل مجموعه‌ای از اصطلاحات، ابزارها و تکنیک‌های و مهارت‌های خاص خود است. فناوری‌ها دائما تغییر می‌کنند و تکامل می‌یابند، بنابراین مهم است که بدانیم چگونه آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدها را شناسایی کنیم. همچنین مهم است که اصول امنیت سایبری را یاد بگیرید، از جمله این‌که چگونه سیستم‌های اطلاعاتی ممکن است تهدید شوند و چگونه تهدیدات را پیش‌بینی و شناسایی کنید. باید با عناصر کلیدی مهم برای امنیت سایبری، مانند معماری و پروتکل شبکه، مسیریابی و سوئیچینگ، فایروال‌ها و غیره آشنا شوید. با گذراندن دوره‌های مقدماتی امنیت سایبری می‌توان به یک دید کلی از همه آن‌ها رسید. می‌توانید از طریق کتاب‌ها، وبلاگ‌ها، پادکست‌ها یاد بگیرید یا در دوره‌‌های مرتبط برای آموزش و کسب مهارت، شرکت کنید.
گواهینامه تحلیلگر امنیت سایبری IBM برای معرفی مهارت‌ها و دانشی طراحی شده است که برای شروع به‌عنوان یک تحلیلگر امنیت سایبری به آن نیاز دارید.

مهارت‌های موردنیاز برای امنیت سایبری را توسعه دهید.
پس از یادگیری اصول اولیه امنیت سایبری، نوبت آن است که دانش خود را در این زمینه افزایش دهید، مهارت‌های لازم برای وظایف رایج امنیت سایبری مانند انجام ممیزی‌های امنیتی، تحلیل ترافیک شبکه و فراهم کردن امنیت اطلاعات از طریق رمزگذاری را در خود پرورش دهید.

گواهینامه‌های معتبر مربوط به حوزه امنیت سایبری را کسب کنید.
شرکت در دوره آموزشی و کسب گواهینامه، راهی عالی برای یادگیری در مورد امنیت سایبری، چشم انداز تهدیدات فعلی و فناوری و ابزارهای مرتبط مورد استفاده برای شناسایی و محافظت در برابر تهدیدات است. یک دوره آموزشی خوب می‌تواند درک بهتری از نحوه عملکرد سیستم‌های اطلاعاتی و ابزارها برای شناسایی تهدیدها و سپس دفاع در برابر حملات سایبری به شما بدهد. این دوره‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا گواهینامه معتبری برای ورود به بازار کار، در صورتی‌که سابقه کار مرتبط را ندارید، کسب کنید. در واقع کسب گواهینامه امنیت سایبری می‌تواند راهکاری عالی برای اعتبار بخشیدن به مهارت‌های شما برای استخدام کنندگان و کارفرمایان بالقوه باشد.

زمان زیادی برای تحقیق در حوزه امنیت سایبری اختصاص دهید.
امنیت سایبری باید دائماً در حال تکامل باشد. فناوری همیشه در حال نوآوری است و مهاجمان سایبری، تاکتیک‌ها و راهکارهای جدیدی را به‌کار می‌گیرند. برای این‌که یک تحلیلگر امنیت سایبری موفق باشید، مهم است که از پیشرفت‌های جدید در دنیای امنیت سایبری و جرایم سایبری مطلع باشید. با درک روش‌های جدید در امنیت و فناوری اطلاعات، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دانش و مهارت‌های شما با نیازهای فعلی مطابقت دارد.

برای یافتن کار اقدام کنید.
پس از آن‌که مجموعه مهارت‌های موردنیاز امنیت سایبری را در خود ایجاد کردید، شروع به درخواست شغل یا کارآموزی در این زمینه کنید. بسته به سوابق حرفه‌ای و تحصیلی خود، ممکن است قبل از کار در موقعیت‌های تخصصی‌تر، در یک شغل سطح پایه فناوری اطلاعات  یا به عنوان یک تحلیلگر داده‌ شروع کنید.

 تفاوت تحلیل‌گر امنیت سایبری و تحلیل‌گر امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات و امنیت سایبری به هم مرتبط هستند و حتا این اصطلاحات گاهی به جای یک‌دیگر استفاده می‌شوند. در حالی‌که تحلیلگران امنیت سایبری و تحلیلگران امنیت اطلاعات با آن‌که ممکن است وظایف مشابهی را انجام دهند، نقش متفاوتی دارند.
امنیت اطلاعات اصطلاح گسترده‌تری است که به حفاظت از داده‌ها اشاره دارد. امنیت سایبری به حفاظت از داده‌ها در شکل دیجیتال آن اشاره دارد. یک تحلیلگر امنیت سایبری، مسئول امنیت داده‌ها برای هر گونه داده ذخیره شده در رایانه، هارد دیسک یا اینترنت است. در حالی‌که وظیفه یک تحلیلگر امنیت اطلاعات، امنیت داده‌های ذخیره شده در هر جای ممکن حتا اسنادی که به‌صورت فیزیکی نگه‌داری می‌شوند، است.

آینده شغلی تحلیل‌گر امنیت سایبری

هر کسب‌وکاری که به سیستم‌های متصل به اینترنت متکی است، باید اقدامات لازم برای فراهم کردن امنیت را اعمال کند. یک استراتژی امنیت سایبری قوی شامل اجرای چندین لایه حفاظتی در دستگاه‌ها، برنامه‌ها و شبکه‌ها است. ابزارهایی مانند فایروال و نرم‌افزار آنتی ویروس باید در کنار بهترین تکنیک‌های امنیت سایبری برای اطمینان از محافظت از داده‌ها استفاده شوند.
با افزایش سرسام آور میزان جرایم سایبری، امنیت سایبری یک اقدام بسیار مهم است. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده خسارت ناشی از جرایم سایبری افزایش یابد که امنیت سایبری را بیش از هر زمان دیگری پراهمیت می‌کند. بنابراین، تقاضا برای تحلیلگران امنیت سایبری روزبه‌روز در حال افزایش است. 7.9 میلیارد رکورد در 9 ماه اول سال 2019 به دلیل نقض داده‌ها فاش شد. پیش‌بینی می‌شود مشاغل تحلیلگر امنیت سایبری تا سال 2029 تا 31 درصد رشد کنند که بسیار سریع‌تر از هر شغل دیگری است.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 3.7 - رای: 7)

ثبت نظر تعداد نظرات: 1 تعداد نظرات: 1
usersvg