اکتیوکار شبکه کیست؟
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ تاریخ انتشار

شبکه کامپیوتری چیست و مهندس شبکه کیست؟

قبل از این که به معرفی اکتیوکار شبکه بپردازیم، بهتر است با مفهوم شبکه کامپیوتری آشنا شوید و بدانید که یک مهندس شبکه در حالت کلی چه وظایفی در شبکه دارد.

شبکه کامپیوتری ، مجموعه ای از دستگاه‌هایی است که به یک‌دیگر متصل شده‌اند و  می‌توانند داده‌ها، ترافیک صوتی و تصویری را انتقال دهند. نمونه‌هایی از این دستگاه‌ها در یک شبکه عبارتند از سرورها، مودم‌ها و ... که با آدرس‌های IP مختص خود شناسایی می‌شوند.  شبکه‌های کامپیوتری به کاربران کمک می‌کنند تا با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند. آن‌ها معمولا در همه جا، مانند خانه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی ظاهر می‌شوند. شبکه‌های کامپیوتری بر موانع جغرافیایی غلبه می‌کنند و امکان به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را از هر مکانی فراهم می‌کنند.

مهندس شبکه به‌عنوان متخصص شبکه‌های کامپیوتری شناخته می‌شود که وظیفه طراحی، نصب، پیاده‌سازی، پیکربندی تجهیزات شبکه مانند روترها و سوئیچ‌ها و سیستم‌های امنیتی مانند فایروال‌ها، نظارت و عیب‌یابی شبکه‌های کامپیوتری را بر عهده دارند. اگر مهندسان شبکه را در حالت کلی به کارشناسان اکتیو و کارشناسان پسیو، دسته‌بندی کنیم، می‌توان گفت که کارشناس پسیو یا پسیوکار شبکه‌، تجهیزات موردنیاز برای پیکربندی را نصب می‌کند و پس از آن کار را به اکتیوکار که وظیفه پیکربندی و کارهای نرم‌افزاری را بر عهده دارد، می‌سپارد. در ادامه، خدمات اکتیو در شبکه و مهارت‌های مورد نیاز اکتیوکار را شرح خواهیم داد.

مقاله پیشنهادی: پسیوکار شبکه کیست؟

اکتیو در شبکه کامپیوتری چه مفهومی دارد؟ و خدمات اکتیو شبکه چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، اکتیو به معنای فعال است. اکتیو در شبکه‌های کامپیوتری به این معنا است که از تجهیزات و نرم‌افزارهایی استفاده ‌کنیم که به برق متصل می‌شوند و سیگنال‌ها را هدایت می‌کنند و در داده‌های شبکه، تغییر ایجاد می‌کنند.

در حالت کلی، در شبکه‌های کامپیوتری خدمات به دو دسته خدمات پسیو و اکتیو تقسیم می‌شوند. بعد از آن‌که نقشه و طرح شبکه آمده شد، باید زیرساخت راه‌اندازی شود، یعنی تجهیزات شبکه نصب شوند تا برای پیکربندی آماده باشند. به این اقدامات در شبکه‌های کامپیوتری، خدمات پسیو شبکه می‌گویند. پس از راه‌اندازی زیرساخت و نصب تجهیزات مورد نیاز، نوبت پیکربندی آن‌ها است، یعنی بعد از آن‌که شبکه را به‌صورت فیزیکی راه‌اندازی کردید، باید بتوانید ارتباط دستگاه‌های مختلف آن را برای به اشتراک‌گذاری منابع، ایجاد کنید. برای این‌کار باید بتوانید دستگاه‌هایی مانند سوئیچ، روتر، اکسس پوینت و... را پیکربندی کرده و نرم‌افزارهای مورد نیاز را نصب کنید. این اقدامات نیز به‌عنوان خدمات اکتیو در شبکه شناخته می‌شوند. در واقع طبق تعریفی که در بخش قبل ارائه دادیم، خدمات اکتیو، برای فعال کردن شبکه انجام می‌شوند. پس از انجام خدمات اکتیو، دستگاه‌ها می‌توانند شروع به ‌اشتراک‌گذاری منابع کنند.

اکتیوکار شبکه کیست و چه وظایفی دارد؟

با توجه به تعریفی که از مفهوم اکتیو در شبکه‌های کامپیوتری و خدمات اکتیو ارائه دادیم، می‌توان گفت که اکتیوکار شبکه یا کارشناس اکتیو شبکه، در واقع متخصصی است که دانش بالایی از شبکه دارد و می‌تواند دستگاه‌های مختلف برندهای مختلف را پیکربندی کرده و امنیت لازم را فراهم کند. همچنین، در صورت لزوم باید بتواند شبکه را عیب‌یابی کند. البته توجه داشته باشید که اکتیوکار با توجه به دانش و تخصص خود و نیاز شرکت، می‌تواند وظایف مختلفی داشته باشد.

حال که با مفهوم اکتیو و خدمات اکتیو شبکه و اکتیوکار شبکه آشنا شدید، می‌توانیم وظایف اکتیوکار را به صورت دقیق‌تر بیان کنیم. در ادامه چند مورد از فعالیت‌هایی که یک اکتیوکار می‌تواند در شبکه انجام دهد را آورده‌ایم:

  • پیکربندی تجهیزات شبکه کمپانی‌های سیسکو، میکروتیک و غیره، مانند سوئیچ، روتر، مودم، اکسس پوینت و ...
  • نصب و راه‌‌اندازی نرم‌افزاری‌های تحت شبکه
  • پیکربندی فایروال‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری
  • نصب سیستم‌عامل‌های کلاینت و سرور و تنظیمات آن
  • نصب و راه‌‌اندازی سرویس‌های تحت شبکه مانند سرورDHCP ،DNS  و ……
  • پیاده‌سازی ویپ
  • راهکارهای مجازی‌سازی
  • راه‌اندازی دامین شبکه و سرویس‌های مرتبط با آن
  • ارائه راهکارهای پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات
  • مدیریت اینترنت، مانیتورینگ، کنترل پهنای باند

چگونه یک اکتیوکار شبکه شویم؟

اولین قدم برای ورود به دنیای شبکه‌های کامپیوتری، گذراندن دوره +Network است. (می‌توانید کتاب آن را نیز تهیه کرده و مطالعه کنید). پس از گذراندن این دوره، دانش و مهارت‌های ضروری برای توسعه حرفه‌ای در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را کسب خواهید کرد. +Network بدون در نظر گرفتن کمپانی و  پلتفرم خاصی شما را برای ورود به شبکه‌های کامپیوتری آماده می‌کند. این دوره، اطلاعات مورد نیاز برای عیب‌یابی، پیکربندی و مدیریت شبکه‌های سیمی و بی‌سیم موجود در شرکت‌های سراسر جهان، شناخت فناوری‌های نوظهور، از جمله فناوری‌های ابری و مجازی‌سازی را ارائه می‌دهد.

پس از +Network، باید زمینه تخصصی خود را انتخاب کرده و اقدام به کسب دانش و مهارت‌های لازم در آن زمینه کنید. چندین شرکت در حال تولید تجهیرات شبکه هستند که سیسکو به‌عنوان پیشگام این حوزه شناخته می‌شود. شما می‌توانید بسته به علاقه و نیاز، به یادگیری پیکربندی و عیب‌یابی تجهیزات هر کدام از این کمپانی‌ها، بپردازید و مهارت خود را افزایش دهید.

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg