شان راس، معمار ابر شرکت Perspecta از تجربه خود در حرفه معماری ابر می‌گوید
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ تاریخ انتشار

برای این منظور، شرکت‌ها همچنان به انتقال داده‌ها، حجم کار، توسعه زیرساخت‌ها و مولفه‌های کاربردی فناوری که امکان انتقال بارهای کاری به زیرساخت‌های ابری را شتاب بیشتری می‌بخشند متمرکز هستند و به همین دلیل به افرادی نیاز دارند که دارای مهارت‌ها و تجربه‌های مرتبط باشند. از جمله موقعیت‌های مرتبط با ابر که امروزه تقاضای بالایی دارند معماران ابر هستند. این متخصصان مسئول نظارت بر معماری رایانش ابری در یک سازمان هستند. افرادی که شناخت دقیق‌تر در ارتباط با پیچیدگی فناوری‌ها و محیط‌های ابری دارند. 

پلتفرم استخدامی FE در همین ارتباط می‌گوید:

  • «معماران ابر باید دانش کافی در ارتباط با مفاهیم و مولفه‌های در حال تغییر و مرتبط با ادغام مداوم و تحویل مستمر (CI/CD) داشته باشند. آن‌ها باید توانایی ارایه راهنمایی‌های تخصصی به تیم‌های توسعه در زمینه پیاده‌سازی هرچه بهتر زیرساخت را ارائه دهند. به همین دلیل معماران در طول چرخه کاری خود در یک سازمان مسئولیت مدیریت محیط فناوری اطلاعات را بر عهده می‌گیرند.»
  • معماران ابر باید بتوانند در جایی که سرویس‌های ابری در یک سازمان عملکرد خوبی دارند به فکر پیاده‌سازی آن‌ها باشند و شرح دهند و علاوه بر این، فرایندهایی برای ارزیابی برنامه‌هایی که به خدمات ابری دسترسی خواهند داشت آماده کنند. پلتفرم استخدامی FE می‌گوید: «آن‌ها باید توانایی شناسایی مخاطرات ابری را داشته باشند تا بتوانند از برنامه‌های ابرمحور در برابر حمله‌های سایبری محافظت کنند. به همین دلیل این شغل مستلزم همکاری با بخش‌های فناوری‌اطلاعات، امنیت سایبری، مدیریت ریسک، امور مالی و سایر بخش‌ها است.»
  • معماران ابر باید درک خوبی از سیستم‌عامل‌ها، فناوری شبکه و پروتکل‌ها، امنیت سایبری، مراکز داده، زبان‌های برنامه‌نویسی و ابزارهای وب داشته باشند. 

** گزارش حقوق و دستمزد فناوری اطلاعات 2021 که توسط شرکت استخدام فناوری Robert Half Technology منتشر شده نشان می‌دهد که معمار ابر یکی از 10 شغل پر تقاضا و پر سود دنیای فناوری در سال 2021 بوده است. برای پی بردن به آن‌چه برای معماری ابر نیاز است با شان راس، معمار ابر در ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات Perspecta صحبت کردیم.

تحصیلات/ اوایل زندگی

در دوران جوانی، راس تصمیم نداشت در یک موقعیت شغلی در این حوزه فعالیت کند. او در واقع به دنبال شغلی در بانک بود، اما متوجه شد که آن مسیر حرفه‌ای مورد علاقه‌اش نیست. وی در سال 1991 مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی (BBA) در رشته اقتصاد و امور مالی از دانشگاه Baylor را دریافت کرد و در ادامه مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) در تجارت بین‌المللی و امور مالی را از دانشگاه جورج تاون به‌دست آورد. راس می‌گوید: «من برای کسب مدرک کارشناسی ارشد به محیطی رفتم که مرا با أمور بین‌المللی، اخلاق و اقتصاد آشنا کرد. مبحث خلاقیت درست همان نقطه‌ای است که دنیای تجارت و فناوری در آن به مشکل برخورد می‌کنند و به همین دلیل تصمیم گرفتم روی همین نقطه متمرکز شوم. صرفنظر از جوانب فنی، مباحث فرهنگی، اقتصادی، تجارتی و نیازهای مصرف‌کنندگان به‌طور مداوم در حال تغییر است. من به دنبال آن هستم که تا حد ممکن نقطه اشتراکی میان این دو فناوری به وجود آورم.»

سابقه کار

  • پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد، راس به کار در شرکت مخابراتی AT&T رفت و حدود 10 سال در آنجا ماند. او به عنوان مشاور استراتژیک واحد تجارت الکترونیک شروع به کار کرد و به مشتریان در ارزیابی و توصیه‌هایی برای چگونگی تمرکز مجدد و حفظ برتری رقابتی در دوران دات‌کام مشاوره فنی می‌داد. راس می‌گوید: «در آن مقطع سعی کردیم از دانش و تجربه گسترده‌ای که داشتیم برای پیدا کردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی و بازسازی شرکت در قالب مدلی که امکان ارائه مشاوره‌های کارشناسی را داشت و توسعه زیرساخت‌ها و سامانه‌ها استفاده کنیم. من یکی از معدود مشاورانی بودم که دانش و مهارت‌های فنی قوی در مباحث مالی داشتم. این دانش کمک کرد تا به مشتریان توصیه‌های استراتژیک زیادی برای گسترش برنامه‌های کاربردی‌شان ارایه دهم. مشتریانی که در صنایع مختلف قرار داشتند. در آن مقطع، ارزش فروتنی و کار گروهی واقعی را آموختم و این‌که چقدر مهم و ارزشمند است که با همدلی در این نقش به‌طور فعال گوش کنم. سایر درس‌های آموخته شده شامل اهمیت کار با یک هدف مشخص، عمل به شیوه مشارکتی، ارزش‌گذاری قابلیت‌های منحصر به فرد هر یک از اعضای تیم و تمرکز مداوم بر پالایش جنبه‌های مهم و غیر مهم استراتژی‌های کاربردی است که منجر به یادگیری مداوم می‌شود. در آن زمان خدمات برون سپاری پیشنهاد اصلی برای واحد تجارت الکترونیک بود و ما باید می‌دانستیم که چگونه بهترین پیشنهادها را ارایه کنیم. در همان زمان که به واحد مالی و معاون استراتژی واحد گزارش می‌دادم، توانستم تمام مهارت‌های خود را برای پیشبرد تلاش‌هایی که همه پیشنهادات ما و بسیاری از برنامه‌های کاربردی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌داد به کار گیرم.»
  • از جمله وظایف راس در AT&T، مدیر برنامه‌ریزی و اتحاذ خط‌مشی‌های راهبردی بود که تیمی از مدیران واحدهای مختلف زیر نظر او به توسعه برنامه‌های استراتژیک و مالی خود در پنج سال آینده می‌پرداختند و با هماهنگی راس اقدام به هدف‌گذاری خط‌مشی‌ها و خرید تجهیزات جدید می‌پرداختند. او بعداً به عنوان مدیر ارشد خدمات حرفه‌ای شبکه، توسعه و مدیریت الگوهای کاری و الگوهای تضمین کیفیت کار، پیاده‌سازی مدل‌هایی که بهره‌وری کارکنان را بیشتر می‌کرد و محاسبه‌گر أمور مالی منصوب شد. 
  • در ادامه، راس به عنوان مدیر خدمات تلفیقی شبکه ارتقا یافت و توانست یک واحد نوظهور و بی سود را به یک تجارت سودآور تبدیل کند و تیمی متشکل از 50 مدیر برنامه و کارشناس فنی را هدایت کند. 
  • پس از حضور در AT&T در سال 2005 راس به شرکت GE Systems Information Systems پیوست که یک شرکت خدمات یکپارچه‌سازی مبتنی بر ابر و خدمات مدیریت شده است. او به‌عنوان مدیر مشاوره و هماهنگ‌کننده برنامه‌های کاربردی این شرکت در مقیاس جهانی منصوب شود و توانست سودآوری واحد تحت سرپرستی خود را تا 300 درصد برابر ارتقا دهد. او همچنین تیم خدمات حرفه‌ای متشکل از 80 مدیر برنامه و تکنولوژیک جهانی را رهبری کرد و در هر زمان بر حدود 15 برنامه چند میلیون دلاری نظارت کرد.
  • درس‌های کلیدی که باید از زندگی حرفه‌ای راس گرفت باید به اهمیت توسعه مشارکتی مشاغل، مدیریت محصول و مهندسی محصولات جدید بود.
  • در ادامه، راس برای کار به استارتاپ Edgenet رفت که یک ارائه‌دهنده پلت‌فرم مدیریت تجربه محصول است. او به عنوان مدیر پروژه، رهبری تیمی از متخصصان را بر عهده داشت که وظیفه آن‌ها توسعه نرم‌افزار، ادغام سامانه‌ها و محصولات مطابق با انتظارات مشتریان بود. 
  • پس از آن به عنوان مدیر اجرایی عملیات خدمات، مسئول ادغام فرآیندها، سیستم‌ها و گزارش منصوب شد.
  • راس روش‌های خلاقانه‌ای برای تمرکز بهتر مهندسان روی نیازهای مشتری ابداع کرد و سعی کرد از روش‌های استاندارد و مطابق با رویکردهای که بازخورد سریع‌تری دارند استفاده کند. 

** او می‌گوید: «ما از زبان‌های توسعه یافته قدیمی و ابزارهای سفارشی به زبان‌های مدرن، چارچوب‌ها و رابط‌های خودکار برای ساخت برنامه‌ها و ارائه خدمات داده بهتر که عملکرد را بهبود بخشیده و سهولت در ادغام را پدید می‌آورند استفاده کردیم.» 

  • در سال 2009، راس Edgenet را ترک کرد تا به عنوان آن‌چه که او هیجان‌انگیزترین فصل در حرفه خود می‌نامد: پست مدیر خدمات حرفه‌ای در ارائه‌دهنده پلتفرم مدیریت ابر ServiceMesh. محلق شود. به‌طوری که او به‌عنوان ششمین کارمند به این استارتاپ پیوست، زیرا از زمان کار با AT&T مدیر‌عامل و مدیر ارشد فناوری این پلتفرم را می‌شناخت. 

** راس می‌گوید: «وقتی فهمیدند که من به دنبال فرصت‌های جدید هستم با من تماس گرفتند.» از او خواسته شد که تیمی را راهنمایی و مربیگری کند تا بتواند به نیازهای مشتریان این شرکت به شکل درستی پاسخ دهد. 

  • اعتماد عمیقی که راس به هر دو رهبر داشت، به او أجازه داد تا ایده‌های خلاقانه خود را شکوفا کند. او می‌گوید: «در آن زمان نمی‌دانستم، مصاحبه‌ای که انجام دادم تا چه اندازه در موفقیت من در و پیاده‌سازی خدمات حرفه‌ای و مهندسی تاثیرگذار بود.»
  • در طول شش سال کار با ServiceMesh ، این شرکت اولین پلت‌فرم مدیریت ابر را ایجاد کرد و در این مدت راس تقریباً به هر مشاور و مهندسی که این شرکت استخدام کرد توصیه‌های فنی ارایه کرد. او می‌گوید: «ما تقریبا به 500 موسسه مالی جهانی که شامل خرده‌فروشان، ارائه‌دهندگان مخابرات و سایرین بود کمک کردیم تا اولین گام‌های خود برای بومی‌سازی ابر را بردارند.» 

** او می‌گوید: «ServiceMesh با بسیاری از مبتکران شبکه‌های نرم‌افزارمحور کار کرده است. مدیریت واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی و خودکارسازی انتشار برنامه‌های کاربردی فرتصی در اختیار من قرار داد تا جزییات بیشتری در ارتباط با زیرساخت‌های ابری به دست آورمم و و به فکر دریافت مدارک بین‌المللی در این حوزه باشم.»

  • در آن سال‌های شرکت CSC توانست ServiceMesh را خریداری کند و راس به شرکت کمک کرد تا خدمات مدیریت شده خود را ارائه دهد و وارد بازار جدیدی از فروش و پشتیبانی از نرم‌افزارهای کاربردی شود. او می‌گوید: «ماهیت کار قبل و بعد از خرید جهانی بود و این‌جا است که من واقعاً تفاوت‌های میان الگوهای تجاری و فرهنگی را درک کردم.»
  • راس تجربه بعدی خود را پیوستن به شرکت خدمات فناوری اطلاعات فوجیتسو به عنوان متخصص ارشد خدمات دیجیتال اشتباه می‌داند. او می‌گوید: «مدل عملیاتی آن‌ها و تعهد آن‌ها به جنبش منبع باز بسیار متفاوت از از الگوهای بازار جهانی بود و هنگامی که مرا جذب کردند نگرش آن‌ها کاملا متفاوت از سایر شرکت‌ها بود.»
  • در حالی که راس با مشتریان خود در بخش‌های آشنا همکاری می‌کرد، مشارکت‌کننده فعال در اکوسیستم Cloud Foundry بود. اکوسیستمی که به عنوان یکی از سرآمدان پلتفرم منبع‌باز و زیرساخت در آمریکای شمالی شناخته می‌شود. 
  • در کمتر از یک سال، راس فوجیتسو را به مقصد Stark & Wayne یک شرکت طراحی و توسعه سیستم منبع‌باز به عنوان معاون استراتژی و موفقیت مشتری ترک کرد. او با حامیان اجرایی و تیم‌های رهبری تجربه مشتری برای تقویت قابلیت‌های فنی آن‌ها در ارتباط با نرم‌افزارهای متن‌باز به همکاری پرداخت. او همچنین خدمات نرم‌افزاری مربوط به سه شاخه جدید زیرساختی و به‌کارگیری استفاده از فناوری‌های نوظهور ابر بومی را هدایت می‌کرد. 
  • در فوریه 2020 راس به عنوان معمار ابر در شرکت پرسپکتا استخدام شد. در این نقش، وی مسئولیت تعامل با مشتریان و شرکت‌ها را برای توسعه و به کارگیری فناوری ابری، ارایه تحلیل‌های فنی، تحرک‌پذیری بالا، شبکه‌سازی پیشرفته، مهندسی سیستم، یادگیری ماشین و توسعه نرم‌افزارهای چابک هدایت کرد. 

بزرگ‌ترین دستاوردها

** راس می‌گوید: «مهم‌ترین دستاوردهای او تا به امروز مربوط به کمک به شرکت‌ها در یافتن و استفاده از قابلیت‌های فنی و مدیریت دقیق جریان نقدینگی است. به‌طوری که شرکت‌ها از چالش‌های مربوط به تغییرات فنی رها شوند و شیوه درستی مسئولیت‌های اجتماعی خود را قبول کنند. او می‌گوید: «من همواره به دنبال پیاده‌سازی یک شبکه سالم و پیوسته در حال پیشرفت هستم و دائماً منتظر فرصت‌های برد/برد هستم تا با دیگران در شکل‌گیری نحوه اعمال تغییرات همکاری داشته باشم.»

بیشتر دستاوردهایی که راس به آن افتخار می‌کند مربوط به اولین صنعتی است که او به آن‌ها کمک کرد تا از فناوری‌هایی استفاده کنند که مودر توجه آن‌ها قرار نداشت، اما دنیای حرفه‌ای به شدت به دنبال آن‌ها بود. 

لحظات به یاد ماندنی

از جمله لحظات به یاد ماندنی دوران حرفه‌ای راس کمک به یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی جهان برای یافتن راهی برای استفاده از فناوری با تمرکز بر روند سوار شدن مسافران و برآورده‌ ساختن الزامات امنیتی نظارتی بود. سایر نکات برجسته عبارتند از:

  • رهبری تیم خدمات حرفه‌ای استارتاپی که اولین بستر مدیریت ابر را ایجاد کرد.
  • کمک به مدیران و مهندسان با ارایه راه‌هایی برای استفاده از فناوری برای خودکارسازی فرایندهای پیش پا افتاده و مستعد خطا و کمک به آن‌ها در شناسایی راه‌هایی که می‌توانند از فناوری برای دستیابی به اهدافی که هرگز در نظر نگرفته بودند‌ استفاده کنند. 
  • استخدام کارمندانی از میان صدها نفر که با آن‌ها مصاحبه کرده است که دارای هوش، ذوق و غریزه برای رسیدن به موفقیت و سطوح بسیار بالا بودند. 

بزرگ‌ترین الهام

  • از بزرگ‌ترین الهامات راس باید به پدربزرگش، استاد پیشاهنگی و مدیر منابع شرکت مشاوره‌ای مک کینزی، مدیر اجرایی که در اولین تلاش کارآفرینانه موفق خود به او گزارش داد و همتایان متعددی که او را تشویق می‌کردند اشاره کرد. 

بهترین مشاوره شغلی یا زندگی که دریافت کرد

  • کارمندانی را انتخاب کنید که بیشترین پتانسیل را نسبت به افرادی دارند که طولانی‌ترین لیست گواهینامه‌ها و مدارک تحصیلی را دارند. راس می‌گوید: «هوشمندی، جدی بودن در کار و فروتنی هر به مراتب بهتر از فهرستی بلندبالا از گواهینامه‌ها هستند.»

** راس می‌گوید: «همیشه اولویت‌بندی کنید. انجام ندادن کارها یا از دست ندادن اهداف مشکلی نیست تا زمانی که می‌توانید مطمئن باشید که مهم‌ترین اقدامات و مسائل مورد توجه شما قرار گرفته است. این امر در زندگی شخصی و همچنین حرفه‌ای شما صادق است. برخی از افراد در هر دو حوزه شخصی و حرفه‌ای قادر به برقراری تعادل هستند و می‌توانند به بهترین شکل روابط تجاری و شخصی خود را کنترل کنند، زیرا به درستی می‌دانند که جای هر بحثی در کجا است.»

توصیه به دیگران که به دنبال یک مسیر شغلی مشابه هستند

** راس می‌گوید: «بدانید که همواره به یک تیم برای انجام کارهای بزرگ نیاز است. اگر إحساس می‌کنید در کاری بهترین هستید، دوست داشته باشید که دیگران را هدایت کنید. بدانید که صداقت شخصی و شغلی شما مهم‌ترین دارایی شما هستند و سعی نکنید به فکر فریب دیگران باشید. دانش و مهارت‌های رهبری گسترش‌پذیر هستند، بنابراین از آن‌ها در ارتباط با اهداف دیگر خود استفاده کنید. بر توسعه تفکر انتقادی، همکاری و مهارت‌های جدید تمرکز کنید. همچنین به دنبال کشف ناشناخته‌ها باشید، تامل کنید و بپرسید چرا گاهی أوقات حالت دفاعی یا پرخاشگری می‌گیرد و هنگامی که مسیرهای روشنی را پیدا کردید که همسو با منافع شخصی هستند از آ‌ن‌ها غافل نشوید.»

برای آشنایی بیشتر با مشاغل شبکه و امنیت و دوره‌های آموزشی روی لینک‌های زیر بزنید: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg