10 مهارت شغلی کاربردی سال 2022
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ تاریخ انتشار

سازمان‌ها بی‌وقفه در حال تولید داده‌ها و انتقال بارهای کاری به ابر، توسعه زیرساخت‌های تجارت الکترونیک، پشتیبانی مداوم از محیط کار ترکیبی جدید و تلاش برای بهبود افزایش تجربه مشتری هستند. افرادی که مهارت کافی همراه با خلاقیت در ارتباط با موارد داشته باشند مورد توجه شرکت‌ها قرار خواهند داشت. با این‌حال، برخی از مهارت‌ها به ویژه هنگامی که سازمان‌ها شرایط دورکاری را به پایان برسانند بیش از گذشته مورد توجه قرار خواهند گرفت. در این مطلب با 10 مهارت کاربردی که در سال 2022 و بعد از آن مورد توجه شرکت‌ها قرار خواهند داشت آشنا می‌شویم. 

 

1. پردازش ابری

انتقال مهاجرت پیوسته بارهای کاری به ابر و ظرفیت کم نظیر محاسباتی که پردازش ابری ارایه می‌کند در سال 2021 به یاری بسیاری از کسب‌وکارها آمد و همین موضوع باعث شد تا مهارت‌های مرتبط با رایانش ابری مورد توجه بسیاری از سازمان‌ها قرار گیرد. شرکت تحقیقاتی IDC پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال 2021، 80 درصد از شرکت‌ها مکانیزمی را ایجاد خواهند کرد که برنامه‌های کاربردی و خدمات روی بستری ابری میزبانی شود. این شرکت می‌گوید رهبران فناوری اطلاعات باید انتقال به یک مدل فناوری اطلاعات مبتنی بر ابر را تسریع کنند تا برتری رقابتی را حفظ کرده و به ساده‌ترین شکل تحول دیجیتالی را پشت سر بگذارند. به گفته موسسه Global Knowledge، شرکتی که خدمات آموزش فناوری اطلاعات را ارائه می‌دهد، دلیل اصلی این که تخصص ابر بسیار حیاتی است این است که با بسیاری از مهارت‌های داغ فناوری اطلاعات نقطه اشتراک دارد. 

به عنوان مثال: 

** ابر می‌تواند از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IoT)، تجزیه و تحلیل داده‌ها، شبکه و امنیت سایبری استفاده کند یا بر آن‌ها تأثیر بگذارد. اگر نحوه کارکرد ابر را درک کنید و بینش زیادی در مورد نحوه انجام فرآیندها در محیط تجاری امروز به دست آورید، موقعیت‌های شغلی زیادی در انتظارتان خواهد بود. برخی از مهارت‌های خاص ابر که شرکت‌ها به دنبال آن هستند عبارتند از:

  • آگاهی از بسترهای پیشرو ابر، مهاجرت به ابر و استقرار در محیط‌های چند ابری، میکروسرویس‌ها و معماری فارغ از سرور، امنیت ابر، مدیریت پایگاه‌های داده و کانتینرها. Global Knowledge می‌گوید: «از جمله نقش‌های مرتبط با ابر که بیشترین تقاضا را خواهند داشت باید به مدیران ابر و معماران ابر اشاره کرد.»

 

2. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

برخی از جنبه‌های فناوری اطلاعات به نوعی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین عجین خواهند شد. با پیشرفت این فناوری‌ها، توسعه‌دهندگان راه‌های جدیدی برای استفاده از آن‌ها پیدا می‌کنند و هوش و اتوماسیون جدیدی را به فرآیندهای بی شماری اضافه می‌کنند. Global Knowledge خاطرنشان می‌کند که هرچه سازمان‌ها به‌طور فزاینده‌ای از بزرگ داده‌ها برای تصمیم‌گیری استفاده کنند، به همان نسبت مهارت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مورد تقاضا قرار خواهند گرفت. الگوریتم‌های هوشمند برای شناسایی الگوها و روندهایی که انسان نمی‌تواند آن‌ها را با استفاده از روش‌های سنتی مشاهده یا پردازش کند‌، استفاده می‌شوند.

این شرکت می‌گوید:

  • «هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای سازمان‌هایی است که کسب و کار آن‌ها به دلیل همه‌گیری کند شده است. به عنوان مثال‌، با تعداد زیادی کارمند که از راه دور کار می‌کنند، شرکت‌ها می‌توانند ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای بهبود امنیت نقطه پایانی، محافظت از داده‌ها و دستگاه‌های متصل به شبکه‌های شرکتی به کار گیرند.»

IDC پیش‌بینی کرده است که درآمد بازار هوش مصنوعی تا سال 2023 رشد سالانه خود را حفظ خواهد کرد. به‌طوری که میزان نقدینگی این بازار به رقم 98.4 میلیارد دلار خواهد رسید. علاوه بر این نرخ رشد ترکیبی سالیانه آن 29 درصد خواهد بود. به گفته این شرکت تحقیقاتی، نقش هوش مصنوعی در شرکت‌ها به سرعت در حال تکامل است و نحوه خرید محصولات از سوی مشتریان و ارائه مواد توسط تامین‌کنندگان را تغییر می‌دهد.

علاوه بر این، سرویس‌های هوش مصنوعی نقش مهمی در تحول دیجیتالی خواهند داشت، به این معنی که سازمان‌ها به دنبال افرادی خواهند بود که دارای مهارت‌ها و گواهینامه‌های مرتبط در زمینه‌هایی مانند برنامه‌نویسی کامپیوتر، ریاضیات، زبان کامپیوتر و تجزیه و تحلیل هستند.

 

3. فراخودکارسازی/ خودکارسازی فرایند رباتیک (RPA)

توسعه مهارت در هر نوع فناوری اتوماسیون یک ایده هوشمندانه است. به‌طور خاص‌، انتظار می‌رود که فرایند خودکارسازی در سال 2022 با جدیت دنبال شود. فراخودکارسازی شامل استفاده از فن‌آوری‌هایی مثل RPA، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل داده‌ها و فرآیندکاوی برای خودکارسازی فرایندها به شیوه‌هایی است که تأثیر قابل توجه بیشتری بر قابلیت‌های خودکارسازی سنتی داشته باشد. 

تقاضا برای ابزارهای کلیدی فراخودکارسازی مثل RPA که بسیاری از کارهای پیش پا افتاده را برای افزایش کارایی خودکار می‌کند، رو به افزایش است. گزارشی که شرکت تحقیقاتی گارتنر در سپتامبر 2020 منتشر کرد، پیش‌بینی کرد که درآمد حاصل از ساخت نرم‌افزارهایی که اقدام به خودکارسازی فرایندها می‌کنند در سال 2021 به رقم 1.89 میلیارد دلار خواهد رسید که 20 درصد از سال 2020 بیشتر است. انتظار می رود بازار این فرایند تا سال 2024 با نرخ دو رقمی رشد کند.

گارتنر می‌گوید:

  • «فراخودکارسازی در چند سال گذشته با سرعت بی وقفه‌ای رو به رشد بوده که دلیل اصلی آن تقاضای فزاینده برای خودکارسازی فرایندهای تجاری عملیاتی است.» همان‌طور که مدیران تجاری خواستار برتری عملیاتی دیجیتالی هستند، مشتریان این شرکت‌ها نیز به دنبال ابزارها یا فناوری‌های جدیدی در این حوزه هستند. 
  • «فراخودکارسازی اتوماسیون اجتناب ناپذیر است. شرکت‌ها به دنبال آن هستند تا هر چیزی که می‌تواند خودکار شود را خودکار کنند. فشارهای رقابتی، حفظ مزیت رقابتی، تمایل به حفظ جایگاه فعلی و چابکی سازمان‌ها را وادار می‌کند تا به سراغ خودکارسازی فرایندها بروند.» 

 

4. تجزیه و تحلیل داده‌ها و علم داده

تقاضا برای افرادی که دارای تجزیه و تحلیل داده‌ها و مهارت‌های علم داده هستند در چند سال اخیر بی سابقه بوده است، زیرا سازمان‌ها به دنبال کسب ارزش بیشتر از اطلاعاتی هستند که مدام تولید می‌کنند و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این امر به زودی کند شود. در واقع، با جمع‌آوری داده‌های مفید از منابعی مانند اینترنت اشیا و دستگاه‌های لبه و به‌کارگیری ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، تقاضا برای این متخصصان بازهم بیشتر خواهد شد. IDC خاطرنشان کرده است که تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت، از جمله ماشین‌ها، سنسورها و دوربین‌های تشکیل‌دهنده اینترنت اشیاء با سرعت ثابتی در حال رشد است و تخمین زده می‌شود که 41.6 میلیارد دستگاه IoT متصل به شبکه تا سال 2025 چیزی در حدود 79.4 زتابایت داده‌ها را تولید کنند. 

تقاضا برای فناوری‌های تجزیه و تحلیل نیز رو به افزایش است. گزارش مارس 2020 موسسه Research and Markets نشان می‌دهد بازار جهانی تجزیه و تحلیل بزرگ داده‌ها در سال 2018 37.4 میلیارد دلار ارزش داشته است و انتظار می‌رود تا سال 2027 به رقم 105.08 میلیارد دلار برسد. افزایش سریع حجم و پیچیدگی داده‌ها به دلیل افزایش ترافیک داده‌های تولید شده توسط تلفن‌های همراه و ابر عامل اصلی این رشد اعلام شده است. 

همان‌طور که موسس Global Knowledge  اشاره می‌کند که داده‌ها از منابع مختلفی تولید شده و جمع‌آوری می‌شوند. این داده‌ها می‌توانند ساخت یافته یا غیر ساخت یافته باشند، اما مهم این است که فردی بتواند به شکل درستی آن‌ها را طبقه‌بندی و از آن‌ها استفاده کند. این شرکت می‌گوید: «تحلیل‌گران داده‌ها به یکی از نقش‌های کلیدی دنیای فناوری اطلاعات تبدیل می‌شوند، زیرا سازمان‌ها به متخصصانی نیاز دارند که بتوانند داده‌ها را ذخیره و مدیریت کنند. دانشمندان داده برای بررسی این داده‌ها و درک نحوه استفاده از آن‌ها برای حل مشکلات و تصمیم‌گیری آگاهانه مورد نیاز هستند.»

 

5. توسعه نرم‌افزار/دوآپس

به گفته Global Knowledge، بازار کار توسعه نرم‌افزار سریع‌تر از اکثر حوزه‌های فناوری اطلاعات در حال رشد است. اداره آمار کار ایالات متحده تخمین می‌زند که تعداد مشاغل توسعه‌دهنده بین سال‌های 2019 تا 2029 نزدیک به 22 درصد افزایش رشد داشته باشد. این در حالی است که متوسط رشد برای سایر مشاغل معادل چهار درصد است. از جمله دلایل این افزایش تقاضا، عطش سیری‌ناپذیر مشاغل به برنامه‌های مصرفی و جدید است. 

برخی از مهارت‌هایی که توسعه‌دهندگان به آن احتیاج دارند شامل آگاهی در ارتباط با زبان‌های برنامه‌نویسی رایج مثل پایتون، جاوا ، سی‌پلاس‌پلاس و HTML است. آن‌ها همچنین باید با آخرین ابزارهای وسعه ، تکنیک‌های توسعه وب، ابر، امنیت، پایگاه‌های داده، چارچوب‌ها و سایر زمینه‌ها آشنا باشند.

تجربه در مورد روش‌های توسعه مانند DevOps و Agile نیز مورد توجه است، زیرا سازمان‌ها به دنبال افزایش سرعت و اثربخشی محصولات نرم‌افزاری جدید هستند.

 

6. بلاک چین

در حالی که بسیاری ممکن است فناوری بلاک چین را با ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین مرتبط بدانند، این مکانیزم قابلیت‌های امنیتی و قابلیت اطمینان را فراهم می‌کند که می‌تواند در بسیاری از فرایندهای تجاری اعمال شود. این فناوری در حوزه‌های مختلف کاربرد بالقوه‌ای دارد و برخی از سازمان‌ها در حال حاضر از بلاک‌چین برای اطمینان از یکپارچگی داده‌ها و تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

تقاضا برای این فناوری نیز در حال افزایش است. شرکت تحقیقاتی مارکتس و مارکتز می‌گوید:

  • «انتظار می‌رود بازار جهانی بلاک چین از 3 میلیارد دلار در سال 2020 به 39.7 میلیارد دلار تا سال 2025 برسد که بیان‌گیر یک رشد چشمگیر 67 درصد است.» این گزارش می‌گوید نیاز فزاینده برای ساده‌سازی فرآیندهای تجاری و نیاز به برنامه‌های مدیریت زنجیره تامین که با فناوری بلاک‌چین ادغام شده اند، باعث می‌شوند ارزش این بازار زیاد شود.  شبکه اجتماعی LinkedIn مهارت‌های مرتبط با بلاک‌چین را بیشترین تقاضا برای سال 2020 نامیده است و احتمالاً نیاز به چنین مهارت‌هایی در سال 2021 افزایش می‌یابد، زیرا سازمان‌های بیشتری از سیستم دفتر کل دیجیتال استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش LinkedIn، بلاک‌چین از دنیای تاریک ارزهای رمزنگاری شده بیرون آمده است تا به یک راه‌حل تجاری با هدف حل مشکلات واقعیت تبدیل شود. 

 

7. اینترنت اشیاء (IoT)/Edge computing

همان‌طور که اشاره شد، اینترنت اشیاء و محاسبات نقش مهمی در سازمان‌ها ایفا خواهند کرد، زیرا سازمان‌ها به دنبال جمع‌آوری داده‌های ارزشمند از طریق حسگرها، دستگاه‌ها، دارایی‌ها، محصولات مصرفی، ساختمان‌ها و سایر منابع متصل از طریق اینترنت هستند. با افزایش تقاضا برای مهارت‌ها، بسیاری از شرکت‌ها و موسسات دوره‌های آموزشی و گواهینامه‌های مربوط به اینترنت اشیا را ارائه می‌دهند. از جمله مهارت‌های فناوری قابل استفاده در اینترنت اشیا باید به هوش تجاری، امنیت سایبری، شبکه‌سازی، توسعه برنامه‌های تلفن همراه، مهندسی سخت‌افزار و توسعه نرم‌افزار اشاره کرد. 

همچنین تقاضا برای مهارت‌های مربوط به محاسبات لبه‌ نیز مورد توجه قرار خواهد کرد که در آن عملکردهایی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها در لبه شبکه، نزدیک به محل دستگاه‌ها و سیستم‌های تولید کننده داده‌ها انجام می‌شود.

موسسه تحقیقاتی Research and Markets در پستامبر 2020 گزارشی منشر کرد و پیش‌بینی کرد که انتظار می‌رود بازار جهانی محاسبات پیشرفته تا سال 2027 به رقم 18.7 میلیارد دلار برسد و با نرخ رشد ترکیبی سالانه 28 درصد بین سال‌های 2020 تا 2027 گسترش پیدا کند. 

این گزارش می‌گوید:

  • «اکوسیستم اینترنت اشیا با میلیاردها دستگاه خودآگاه به مرز انفجار خواهد رسید. به‌طوری که انتظار می‌رود تا سال 2030 این تجهیزات به لبه شبکه متصل شوند.» این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از شبکه‌های ابر خصوصی برای رسیدگی به حجم گسترده‌ای از محاسبات لبه و اتصال به دستگاه‌های اینترنت اشیا روبه افزایش خواهد گذاشت، زیرا به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها را تسریع کنند.

 

8. شبکه‌های کامپیوتری، بی‌سیم و 5G

مهم نیست از اینترنت اشیا‌، محاسبات لبه، کار در خانه یا سایر گرایش های برجسته فناوری اطلاعات استفاده کنید، زیربنای تمامی این فناوری‌ها مفهومی به شبکه است. این نیازمندی به شبکه باعث خواهد شد تا سازمان‌ها به دنبال جذب افرادی باشند که مهارت‌های تخصصی در ارتباطات بی‌سیم دارند. سازمان‌ها بیش از پیش دستگاه‌ها را به شبکه‌ها متصل می‌کنند و این تنها با راه‌اندازی و پیاده‌سازی درست پروژه‌های اینترنت اشیا تحقق می‌یابد. علاوه بر این، بسیاری از افراد به کار در خانه ادامه می‌دهند، به این معنی که آن‌ها باید به شیوه‌های ایمن به شبکه متصل شوند. یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در بازار فناوری شبکه در سال 2021 ، افزایش مداوم استفاده از 5G خواهد بود. آخرین استاندارد بی‌سیم که مزایایی مثل تاخیر کم و سرعت بیشتر را ارایه می‌کند. 

موسسه Grand View Research در گزارش مه 2020 اعلام کرد بازار جهانی خدمات 5G تا سال 2020 به 41.48 میلیارد دلار می‌رسد و از 2021 تا 2027 با رشد 44 درصدی را تجربه خواهد کرد. این فناوری کاربردیها زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به واقعیت مجازی و افزوده اشاره کرد. در این گزارش آمده است که واقعیت افزوده‌، تماس تصویری و فیلم‌های با وضوح فوق العاده بالا از مشتریان اصلی این فناوری هستند.  این شرکت انتظار دارد تقاضای روزافزون برای اتصال به شبکه‌هایی پر سرعت که توانایی انتقال حجم عظیمی از داده‌ها را دارند باعث رونق 5G شود. انتظار می‌رود صنایعی مانند بهداشت، درمان و انرژی و حمل‌و‌نقل و تدارکات از 5G به عنوان بخشی از تحولات دیجیتالی استفاده کنند.

 

9. توسعه برنامه موبایل

در حالی که فرایند توسعه نرم‌افزار جنبه کلی دارد، اما توسعه برنامه‌های تلفن همراه به دلیل رشد دستگاه‌های تلفن همراه به عنوان منابع کلیدی فناوری اطلاعات برای کسب و کارها باید به شکل جداگانه بررسی شود. با تغییر کار به خانه و افزایش دورکاری که هنوز برای بسیاری از افراد ملموس است، برنامه‌های تلفن همراه اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد. گزارش ژوئن 2020 که توسط شرکت تحقیقاتی و مشاوره Technavio آماده شده به این نکته اشاره دارد که بازار جهانی برنامه‌های تلفن همراه بین سال‌های 2020 تا 2024 رشد 497 میلیارد دلاری را تجربه خواهد کرد. تولید‌کنندگان تلفن‌های هوشمند به‌طور فزاینده‌ای بر راه‌اندازی تلفن‌های همراه جدید با ویژگی‌های پیشرفته با توجه به بهبود سرعت پردازش‌، عمر باتری‌ و ذخیره‌سازی متمرکز شده‌اند. این گزارش می‌گوید بهبود کیفیت صفحه‌نمایش و قابلیت‌های نرم‌افزاری برای پشتیبانی از عملکردهای پیشرفته اجتناب‌ناپذیر است. این عملکردها شامل چند وظیفگی برنامه‌ها است که در آن کاربران می‌توانند چند برنامه تلفن همراه را به‌طور همزمان باز کرده و از آن‌ها استفاده کنند. به گفته تکناویو، تلفن‌های هوشمند با ویژگی‌های اضافی برای صفحه‌نمایش، دوربین، حافظه، پردازنده‌ها و سایر مشخصات فنی در حال ارتقا هستند. انتظار می‌رود توسعه برنامه‌های ترکیبی تلفن همراه که در ترکیب با فناوری‌های وب (HTML) و جاوا اسکریپت ساخته خواهند شد به یکی از روندهای اصلی در بازار برنامه‌های تلفن همراه تبدیل شوند. 

 

10. امنیت سایبری

بر هیچ کس پوشیده نیست که هنگام عرضه فناوری و مکانیزم‌های امنیتی شکاف زیادی وجود دارد که این وظیفه متخصصان دنیای امنیت است که این شکاف را پر کنند. شکافی که در سال‌های گذشته بیشتر از قبل شده است. 

شرکت Cybrary که در زمینه ارایه بستر‌های حرفه‌ای امنیت سایبری به فعالیت اشتغال دارد در گزارش سپتامبر 2021 به این نکته اشاره کرد که سازمان‌های سراسر جهان با کمبود داوطلبان واجد شرایط برای موقعیت‌های کلیدی امنیت روبرو هستند. در این گزارش آمده است که افزایش مهارت‌های شغلی کارکنان فعلی برای دفاع در برابر نقض داده‌ها و حفاظت از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات حیاتی است.

این مطالعه بر اساس یک نظرسنجی در ژوئن 2021 از بیش از 800 متخصص امنیت و فناوری اطلاعات انجام شد و نشان داد که 72 درصد از پاسخ‌دهندگان موافق یا قویاً توافق کردند که تیم‌های امنیتی آن‌ها دچار شکاف در مهارت‌ها هستند. حدود دو سوم از پاسخ‌دهندگان موافق یا کاملاً موافق بودند که شکاف مهارت‌ها بر عملکرد تیم‌های آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. همه‌گیری کرونا باعث شد تا تقاضا برای کسب مهارت‌های امنیتی جدید بیش از قبل شود تا حدی که به دلیل روند کار از خانه و تهدیدهای تازه ظهور به یک نیاز جدی تبدیل شده است. 

Global Knowledge  در گزارش خود به این نکته اشاهر دارد که امنیت سایبری مقوله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. در این گزارش آمده است: «دنیای فیزیکی ما در ماه‌های اخیر به میزان قابل توجهی کوچک شده است، اما دنیای دیجیتال همچنان زمین بازی جنایتکاران سایبری است که تاکتیک‌های جدید و فریبنده‌ای را برای به دست آوردن داده‌های حساس ابداع کرده‌اند.» به گفته این شرکت‌، تعداد حملات از زمان شروع همه‌گیری افزایش یافته است و حملات ایمیل فیشینگ از ماه فوریه 2021 افزایش چشمگیری داشته است.

براد پاکت، مدیر مجموعه امنیت سایبری Global Knowledge می‌گوید:

  • «کمبود جهانی متخصصان امنیت سایبری باعث شده تا بازار کار این متخصصان پر رونق باشد، اما افراد کمی را پیدا می‌کنید که مجموعه مهارت‌های کاربردی و موردنیاز شرکت‌ها را داشته باشند.»

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 2.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg