کارمندان جدی حقوق بیشتری می‌گیرند یا کارمندان خوش‌مشرب؟
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ تاریخ انتشار

جدیدترین مطالعه انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد کارمندان سازش‌پذیر درآمد کمتری نسبت به افرادی دریافت می‌کنند که سازش‌پذیر نیست و به دنبال مطالبه حقوق خود هستند. این موضوع به ویژه در ارتباط با مردان صادق است. این پژوهش نشان می‌دهد، افرادی که میزان سازش‌پذیری آن‌ها در محیط کار کمتر از حد متوسط است در مقایسه با مردان قانع به شرایط به میزان 18 درصد دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند. در همین رابطه زنانی که رک‌گو هستند و حرف خود را به شکل صریح و واضح بیان می‌کنند حدود 5 درصد بیشتر از همتایان خود در محیط کار محبوب‌تر بوده و حقوق دریافت می‌کنند. بت آ. لیوینگستون استادیار مطالعات منابع انسانی دانشگاه کرنل می‌گوید: «این‌گونه به نظر می‌رسد که انسان‌های محبوب و خوش‌مشرب به تدریج جای خود را به افرادی می‌دهند که جدی هستند و سازش‌ناپذیری بیشتری با محیط دارند. افرادی که برای دریافت حقوق بیشتر نظرات خود را به شکل صریحی بیان می‌کنند.» 

دکتر لیوینگستون و چاریس هرست از دانشگاه اونتاریو غربی روز دوشنبه 10 جولای 2021 در سن آنتونیو و در نشست سالانه آکادمی مدیریت منابع انسانی گزارشی از دستاوردهای خود را منتشر کردند. دستاوردهای این تیم تحقیقاتی در مجله شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی منتشر شده است. 

محققان داده‌های جمع‌آوری شده در 20 سال گذشته و نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌های مختلف را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و بیش از 10 هزار کارگر شاغل در صنایع که رده سنی مختلف داشتند و دستمزدهای مختلف دریافت می‌کردند را بررسی کردند. علاوه بر این، تحقیقات جداگانه‌ای روی 460 دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی انجام دادند و از آن‌ها درخواست کردند به عنوان مدیر منابع انسانی یک شرکت فرضی عمل کنند و توضیحاتی برای داوطلبان شغلی مشاوره ارائه کنند. این پژوهش نشان داد افرادی که سازش‌پذیری زیادی با محیط دارند شانس بسیار کمی برای احراز شغل موردنظر خود دارند یا اگر استخدام شوند حقوق کمی دریافت می‌کنند. محققان در پژوهش خود به این نکته اشاره کردند که برای مردان سازش‌پذیر ممکن است شرایط کاری سخت‌تر از افراد جدی باشد. دکتر لیوینگستون می‌گوید: «افرادی که به دنبال رضایت بیشتری هستند، ممکن است چندان راغب نباشند پیشنهادهای خود در مورد حقوق و دستمزد را مطرح کنند، زیرا این افراد سازش‌پذیر (agreeable) همواره به دنبال حفظ جایگاه شغلی خود هستند، اما در مقابل افرادی که نسبت به شرایط فعلی خود شکایت می‌کنند این شانس را پیدا می‌کنند تا شرایط را تغییر داده و محیط را متناسب با شرایط روحی خود کنند.»

رک‌گویی همیشه خوب نیست!

تحقیقات دیگری که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که رک‌گویی همیشه به نفع کارمندان یا بنگاه‌های اقتصادی نیست. مقاله‌ای که ژوئن 2021 در نشست سالانه انجمن روان‌شناسی ایالات متحده منتشر شد نشان داد 86 درصد از 289 کارگر شاغل در صنایع تولیدی و مراقبت‌های بهداشتی عدم تحمل شرایط کاری را گزارش داده‌اند و در برخی موارد با توبیخ کتبی و جملات تحقیرآمیز روبرو شده‌اند. جان ترودل، استاد تجارت دانشگاه ایندیانا و سلیان-ماریون و توماس ریو اساتید دانشگاه بین‌المللی فلوریدا بر این باور هستند که یک چنین رفتارها، کنش‌ها و واکنش‌هایی آسیب جدی به سازمان‌ها وارد می‌کند. 

دکتر لیوینگستون می‌گوید: «یک چنین برخوردهایی باعث می‌شود تا مدیران توسط کارمندان طرد سازمانی شوند، در حالی که ممکن است پاداشی برای این‌کار دریافت کنند. شما می‌توانید به این نکته اشاره کنید که این همان چیزی است که برای شرکت ارزش‌آفرینی می‌کند، اما واقعیت این است که صدمات جبران‌ناپذیری به پیکره سازمان خود وارد می‌کنید.»

کتی ساویت، رئیس اجرایی و بنیانگذار موسسه Kathy Savitt می‌گوید: «Lockerz یک شرکت تجارت اجتماعی است که 65 نفر کارمند دارد و در سیاتل مستقر است و مطابق با آن‌چه در کتابچه راهنمای کارمندان این شرکت بر آن تاکید شده، خط‌مشی شرکت بر پایه دو اصل بدون طرد و جدایی کار می‌کند. البته نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که میان دو واژه سازش‌گر و احترام‌پذیر تفاوت زیادی وجود دارد. ما قصد نداریم درباره خوب بودن، سازش‌گر بودن یا مدنی بودن صحبت کنیم. ما درباره این مفاهیم به تفضیل سخن گفته‌ایم، اما کمتر روی احترام‌پذیری بحث کرده‌ایم.» 

پاول پورسل، مدیر اجرایی موسسه Robert W. Baird & Co. که یک شرکت خدمات مالی است و 2700 کارمند دارد، نقطه نظر عجیبی دارد که می‌گوید احمق‌ها را استخدام نمی‌کند و تحمل نمی‌کند. او به‌طور صریح به این نکته اشاره دارد که درصد زیادی از داوطلبان حتا به فرآیند مصاحبه نمی‌رسند. وی می‌گوید: «این شرکت حداقل 25 کارمند را به دلیل عدم توجه به خط‌مشی‌های این شرکت اخراج کرده است.»

شرکت مشاوره منابع انسانی Development Dimensions International مستقر در پیتسبورگ، دوره‌های ویژه‌ای را برای مدیران ترتیب داده که روی مبحث مدیریت تعاملی با کارمندان متمرکز است. این دوره به مدیران درباره مهارت‌های بین فردی مانند کار گروهی، مدیریت تعارضات و چگونگی واکنش به رفتارهای کارمندان آموزش می‌دهد. جیم دیویس، معاون نیروی کار و توسعه خدمات DDI می‌گوید: «آن‌ها مهارت‌های انگیزشی و تربیتی را می‌آموزند. تجربه کاری ما نشان می‌دهد مدیران پس از خاتمه این جلسه‌ها توانسته‌اند بر مبنای یک مدیریت تعاملی در سال اول 20٪ افزایش درآمد را تجربه کنند. بدون برقراري تعامل، نه تنها یادگیرندگان انگیزه‌اي براي ادامه دوره در خود نمی‌بینند بلکه یادگیري کامل نمی‌شود. اما بحث تعامل در محیط یادگیري، بسیار پیچیده‌تر از الگوهای سنتی است. همین نکته کافی است تا مدرسان آموزش را مجبور کند تا بیشتر از پیش به مسئله تعامل بیاندیشند. مدیریت تعاملی سه ویژگی اصلی مشارکتی بودن، پویسته بودن و معکوس بودن را به همراه دارد. ‌مدیریت تعاملی به عنوان ابزاری برای افزودن کنترل مدیران بر آینده و نشان دادن واکنش اثربخش بر تغییرات غیر قابل کنترل در راستای ساختن آینده دلخواه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش نیاز تدوین و اجرای موفق برنامه‌ریزی تعاملی در سازمان‌ها، شناسایی عوامل مؤثر و اولویت‌بندی انجام آن‌ها و لحاظ نمودن در فرایند برنامه‌ریزی است.»

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg