مدیر بازاریابی دیجیتال کیست، چه مهارت و شرح وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۵/۱۰ تاریخ انتشار

اگر به همان اندازه که خلاق و کنجکاو هستید، قدرت تحلیل بالایی دارید و قادر هستید عواملی که باعث موفقیت یک کسب‌وکار می‌شوند را به درستی شناسایی کنید، بدون تردید شغل مدیر بازاریابی دیجیتال برای شما ساخته شده است، با این‌حال، قبل از این‌که به دنیای بازاریابی دیجیتال وارد شوید، باید در مورد شرح وظایف و کارهایی که این افراد انجام می‌دهند اطلاعات دقیقی کسب کنید. 

مدیر بازاریابی دیجیتال چه کاری انجام می‌دهد؟

یک مدیر بازاریابی دیجیتال مسئول توسعه، پیاده‌سازی و مدیریت کمپین‌های بازاریابی است که یک شرکت و محصولات یا خدمات آن‌را تبلیغ می‌کنند. مدیر بازاریابی دیجیتال نقش مهمی در افزایش آگاهی از برند در فضای دیجیتال دارد و علاوه بر این باعث می‌شود تا نرخ ترافیک وب‌سایت افزایش پیدا کرده و کاربران بیشتری به بازدید از سایت بپردازند. علاوه بر این، یک مدیر بازاریابی دیجیتال فناوری‌های نوین را شناسایی و ارزیابی می‌کند و برای بهینه‌سازی بهتر کمپین‌های بازاریابی از تکنیک‌های نوینی مثل بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی، پیام‌های کوتاه و نمونه‌های مشابه استفاده کرده و از طریق ابزارهای تجزیه و تحلیل وب میزان بازدید از سایت را ارزیابی می‌کند. 

جاستین امیگ مدیر آژانس بازاریابی دیجیتال شرکت Web Talent Marketing در این ارتباط می‌گوید: «یک مدیر بازاریابی دیجیتال وظیفه دارد تا دیدگاه روشنی در ارتباط با برند و محصولی که خریداران قصد استفاده از آن‌را دارند ارائه کند. علاوه بر این، او باید تیمی متشکل از بازاریابان، کپی‌رایتر‌ها و نویسندگان را مدیریت کنند تا محتوایی متناسب با کمپین‌های تبلیغاتی را آماده کنند. یک مدیر بازاریابی باید از توسعه استراتژی‌های بازاریابی تا تعامل با مخاطبان را مدیریت کند و هرگونه شکاف و حرفه‌ای که باعث می‌شود مفهوم محتوا به درستی به مخاطب انتقال پیدا نکنند را برطرف کند. علاوه بر این باید در زمینه تجزیه و تحلیل کلیدواژهای مورد استفاده کاربران و چگونگی به‌کارگیری ابزارهای تجزیه و تحلیل دانش و مهارت کافی داشته باشد.»

یک مدیر بازاریابی دیجیتال به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

مهارت‌های رهبری در درجه اول اهمیت هستند. ساندرا رند، مدیر بازاریابی آژانس تبلیغاتی OrionCKB  می‌گوید: «این شغل مستلزم این است که شما بر دیگران تأثیر بگذارید و از طریق همکاری نتیجه بگیرید.شما باید قادر به همکاری با همکاران و مخاطبان در تمام سطوح مختلف یک سازمان باشید تا پیشنهادات جذاب را دریافت کرده یا آن‌ها را انتقال دهید. علاوه بر این، باید مهارت‌های نوشتاری قوی داشته باشید تا بتوانید پیام برند را به مخاطب انتقال دهید.»

دومین مهارتی که به آن نیاز دارید توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از ابزارهای گزارشگیری است. با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از این ابزارها عملکرد هوشمندانه‌ای دارند، بنابراین به عنوان یک مدیر بازاریابی دیجیتال باید در ارتباط با مفاهیم اولیه داده‌کاوی، متن‌کاوی و یادگیری ماشین اطلاعات کسب کنید. 

هماهنگ بودن با فضای دیجیتال و انعطاف‌پذیری سومین مهارتی است که یک مدیر بازاریابی دیجیتال به آن نیاز دارد. شما باید همسو با تغییر و تحولات پیرامون خود گام بردارید تا بتوانید نیازهای مصرف‌کننده را درک کنید. امیگ می‌گوید: «یک مدیر بازاریابی دیجیتال نباید از آزمایش کردن هراس داشته باشد، باید راه‌حل‌های جدید را بسنجد، آزمایش کند و شکست بخورد تا بتواند در راه خود موفق شود.»

مدیر بازاریابی دیجیتال چه کاری انجام می‌دهد؟

نقش مدیر بازاریابی دیجیتال مسئولیت‌های مختلفی را شامل می‌شود. تمرکز اصلی این شغل روی افزایش و رشد دارایی‌های دیجیتالی شرکت و پدید آوردن فرصت‌های جدید برای فروش است. از مسئولیت‌های دیگر این فرد باید به بهبود ترافیک وب‌سایت، پیاده‌سازی برنامه‌های راهبردی در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی و همسوسازی فعالیت‌های تجاری متناسب با نیازهای مشتریان اشاره کرد. درک نقشی که محتوا در استراتژی بازاریابی دیجیتال بازی می‌کند مهم است. آماده‌سازی محتوای سئو شده، نظارت بر حساب‌های کاربری شرکت در رسانه‌های اجتماعی، نظارت بر ترافیک سایت و پیگیری میزان موفقیت‌آمیز بودن بازاریابی ایمیلی، ویدیویی، متنی و نمونه‌های مشابه از وظایف دیگر یک مدیر بازاریابی دیجیتال است. 

چه کسی بر فعالیت‌های یک مدیر بازاریابی دیجیتال نظارت می‌کند؟

یک مدیر بازاریابی دیجیتال غالباً به مدیرعامل یا مدیر بازاریابی شرکت گزارش می‌دهد. در برخی شرکت‌ها مدیر بازاریابی دیجیتال یک یا دو گزارش مستقیم از مسئولان بالاتر از خود دریافت می‌کند که بر مبنای خط‌مشی‌های تعیین شده به بازاریابی دیجیتال دیجیتال پرداخته و کمپین‌های بازاریابی را پیاده‌سازی کند. یکی دیگر از مسئولیت‌های مدیران بازاریابی دیجیتال نظارت بر عملکرد فردی است که وظیفه دارد محتوایی برای یک شبکه اجتماعی خاص را آماده کند.

برای موفقیت در این مسیر به چه چیزهایی نیاز دارید؟

برای برتری در این زمینه باید در ارتباط با بهترین روش‌های بازاریابی دیجیتال و استانداردهای این صنعت اطلاعات کافی داشته باشید. برای آن‌که در نقش مدیر بازاریابی دیجیتال موفق شوید به طیف وسیعی از مهارت‌ها در تجزیه و تحلیل داده‌ها، رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی از طریق ایمیل نیاز دارید. علاوه بر این، باید در ارتباط با ابزارهای فعلی و فناوری‌های نوظهور و استراتژی‌های بازاریابی سنتی نیز اطلاعات کافی داشته باشید. مسیر تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی دیجیتال بسته به صنعت، شرکت و سایر عوامل متفاوت است. با این حال‌، سه مرحله زیر ضروری است:

مرحله اول: به فکر دریافت مدرک لیسانس باشید

از آن‌جایی که وظایف یک مدیر بازاریابی دیجیتال شامل طیف گسترده‌ای از کارها می‌شود، مدرک کارشناسی در رشته‌هایی مثل بازاریابی، رسانه‌های دیجیتال، ارتباطات، طراحی وب‌سایت، گرافیک یا فناوری اطلاعات کمی زیادی در این زمینه می‌کند. در حالی که اصلی‌ترین وظیفه یک مدیر بازاریابی دیجیتال نظارت و مدیریت بر محتوا است، با این‌حال برخی ممکن است گروهی از نویسندگان را سرپرستی کنند. 

مرحله دوم: مسیر خود را انتخاب کنید

حوزه بازاریابی دیجیتال گسترده است، بنابراین باید در انتخاب تخصصی متناسب با علایق، مدارک و توانایی‌ها گام بردارید. چند مسیر شناخته شده وجود دارد که یک مدیر بازاریاب دیجیتال می‌تواند طی کند. در ابتدای راه که یک بازاریاب عادی هستید باید به سراغ بازاریابی سئو یا بازاریابی PPC بروید. 

مدیران بازاریابی دیجیتال که روی بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) متمرکز هستند، به‌طور مداوم محتوایی که قصد تولید آن‌را دارند را بهینه می‌کنند و دانش خود در ارتباط با الگوریتم‌ها را بهبود می‌بخشند تا بهترین نتایج را کسب کنند. 

مدیران بازاریابی دیجیتال که روی الگوی تبلیغات کلیکی (PPC) متمرکز هستند از تکنیک‌های رایج بازاریابی اینترنتی برای هدایت ترافیک وب و توجه کاربر به وب‌سایت یا صفحات خاص وب‌سایت استفاده می‌کنند. البته در این راه باید مهارت و دانش کافی در ارتباط با جنبه‌های مختلف تبلیغات دیجیتال، تجزیه و تحلیل وب‌سایت و بهینه‌سازی نرخ تبدیل داشته باشید. 

مدیران بازاریابی دیجیتال که مسئولیت رسیدگی به شبکه‌های اجتماعی یک سازمان را دارند با طراحی و پیاده‌سازی یک استراتژی کلی در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند انسجام اهداف را حفظ کرده و در عین حال محتوایی متناسب به شبکه اجتماعی هدف را آماده کنند. رویکردی که باعث می‌شود نرخ جذب مخاطبان به حداکثر برسد. 

مرحله سوم: آموزش و تمرین را فراموش نکنید 

پیشرفت در این حوزه منوط به تمرین و مطالعه زیاد است. صنعت تبلیغات و فناوری دائما در حال تغییر است و هر چند وقت یکبار فناوری جدیدی به این صنعت وارد می‌شود. در نتیجه، انجام تحقیقات شخصی، حضور در کارگاه‌ها و سمینارها، شبکه‌سازی با متخصصان صنعت و مطالعه برای موفقیت در این زمینه ضروری است. 

امیگ می‌گوید: «هیچ‌گاه به آن چیزی که دارید راضی نباشید و سعی کنید تفکرات خلاقانه خود را محدود به انجام کارهای مشخص و ثابتی کنید. به زبان ساده پایتان را از روی پدال بر ندارید.» 

در کنار مواردی که به آن‌ها اشاره شد تسلط بر مفاهیم زیر کمک زیادی می‌کنند: 

  • آشنایی با مباحث سئو
  • آشنایی با أنواع مختلف تبلیغات مثل تبلیغات کلیکی (PPC)
  • آشنایی با مباحث تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • آشنایی با فناوری‌های مورد استفاده در برنامه‌نویسی وب‌سایت‌ها (به عنوان مثال HTML ، CSS و JavaScript)
  • آشنایی با الگوهای حاکم بر شبکه‌های اجتماعی
  • آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)
  • آشنایی با چگونگی ساخت محتوا

کلام آخر

مدیران مشتاق بازاریابی دیجیتال علاوه بر مهارت‌های فنی باید در ارتباط با مهارت‌های نرم مثل انعطاف‌پذیری، ارتباطات بین فردی، داستان‌پردازی، آشنایی با مفهومی قیف فروش و مدیریت پروژه دانش کافی داشته باشند. از آن‌جایی که مجموعه‌ای جامع از مهارت‌های سخت و نرم در موفقیت مدیران بازاریابی دیجیتال تاثیر قابل توجهی دارد، مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های مدیریت مفید است. فراموش نکنید بهترین عاملی که باعث موفقیت می‌شود کارورزی و تجربه کار عملی در شرکت‌ها و موسسات مختلف است. اگر علاقه‌مند به دریافت گواهی‌نامه‌های تخصصی هستید، بهتر است ابتدا به فکر دریافت گواهینامه Google AdWords باشید. گواهینامه فوق به متخصصان اجازه می‌دهد به بهترین شکل کمپین‌های بازاریابی پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) و نمونه‌های مشابه را پیاده‌سازی کنند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.3 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg