تحلیل‌گر هوش تجاری کیست؟
۱۴۰۰/۰۴/۰۵ تاریخ انتشار

بسیاری از تحلیلگران صنعت، داده‌ها را نفت جدید می‌دانند که بهره‌وری سازمانی را در عصر اطلاعات بهبود بخشیده، باعث تقویت عملکرد و افزایش سودآوری شده و تجارب ارزنده‌ای در اختیار سازمان‌ها قرار داده است. با این وجود، اگر مشاغل نتوانند داده‌ها را برای استخراج بینش عملی که تصمیم‌گیری آگاهانه و مبتنی بر داده‌ها  را امکان‌پذیر می‌کند در عمل به کار گیرند، داده‌ها کاربرد خاصی برای آن‌ها نخواهد داشت. 

نیاز آشکار به استفاده از داده‌ها برای رسیدن به اهداف سازمانی یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش تجاری (BI) در عصر کنونی است. 

هوش تجاری شامل فرآیندها، مدیریت ابزارها و سیستم‌های پردازش داده‌ها مثل ابزارهای تجسم‌سازی داده‌ها، ابزارهای مدل‌سازی داده‌ها، سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری، سیستم‌های مدیریت پایگاه داده و سیستم‌های انبارداری داده‌ها است.

در سال‌های اخیر، هوش تجاری (Business Intelligence) به شکل گسترده‌ای در بخش‌های مختلف اقتصاد به منظور اخذ تصمیمات هوشمندانه به کار گرفته شده تا فرآیند پیشرفت را تسریع کرده، بهره‌وری را بهبود بخشیده و تجربه کاربری مفیدتری در اختیار کاربر نهایی قرار دهد. 

همان‌گونه که در مطالعات شرکت تحقیق و مشاوره جهانی گارتنر و اداره آمار کار ایالات متحده به آن اشاره شده، به دلیل محبوبیت هوش تجاری، تقاضا برای متخصصان هوش تجاری نیز در حال افزایش است. در حالی که گارتنر، پیش‌بینی کرده است که بازار هوش تجاری تا پایان سال 2020 به 22.8 میلیارد دلار خواهد رسید، اداره آمار کار ایالات متحده پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای تحلیل‌گران هوش تجاری بین سال‌های 2014 تا 2024 در حدود 21 درصد رشد خواهد کرد. با افزایش برجسته شدن نقش تحلیل‌گران هوش تجاری، تقاضا از عرضه استعدادها پیشی می‌گیرد و سازمان‌های سراسر جهان با کمبود شدید تحلیلگران ماهر هوش تجاری روبرو خواهند شد. 

متأسفانه، این خبر خوبی برای شرکت‌ها نیست، زیرا بسیاری از شرکت‌ها در زمینه جذب این افراد با مشکل روبرو خواهند شد، زیرا متخصصان هوش تجاری به سرعت توسط جذب سازمان‌های بزرگ خواهند شد. بر همین أساس در این مقاله اطلاعاتی که برای تبدیل شدن به یک تحلیل‌گر هوش تجاری به آن‌ها نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهیم. 

تحلیلگر هوش تجاری کیست؟

یک تحلیلگر هوش تجاری فردی است که قادر است با زبان‌های برنامه‌نویسی، ابزار هوش تجاری، فناوری‌ها و سیستم‌ها به شکل حرفه‌ای کار کند.  تحلیلگران هوش تجاری اولویت‌ها و الزامات مهم کسب‌و‌کار را تعیین می‌کنند، KPI (شاخص‌های کلیدی عملکرد) را تعریف می‌کنند، استراتژی‌های انبار داده (Data Warehouse) را پیاده‌سازی می‌کنند و هوش تجاری را  (Business Business) را با استخراج بزرگ داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار‌ها و ابزار‌های پیشرفته معنا می‌دهند.

هدف اصلی یک تحلیلگر هوش تجاری‌، توان‌مندسازی تصمیم‌گیرندگان در اخذ تصمیمات واقعی و عملی برخواسته از بینش دقیق است که باعث افزایش کارایی نیروی کار، افزایش بهره‌وری، تقویت کسب‌وکار در بازار کار، بهبود برتری رقابتی و تقویت تجربه مشتری می‌شود.

یک تحلیلگر هوش تجاری چه کاری انجام می‌دهد؟

با استفاده از مدل‌سازی داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و تکنیک‌های تجسم‌سازی داده‌ها، یک تحلیلگر هوش تجاری سعی می‌کند الگوهای موجود در داده‌ها را کشف کند به مدیران ارشد فناوری، مدیران اجرایی و دپارتمان‌های مختلف یک سازمان کمک کند تصمیمات درستی را اتخاذ کنند. 

علاوه بر تجزیه و تحلیل داده‌ها، طراحی مدل‌سازی داده‌ها، پایگاه داده‌های سازمانی و انبارهای داده که فعالیت‌های روزمره یک تحلیلگر هوش تجاری باید به تعامل و همکاری با همه ذینفعان، ارائه گزارش و سخنرانی در مورد معیارهای اصلی عملکرد و نوشتن گزارش در ارتباط با داده‌های جمع‌آوری شده و به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها اشاره کرد. 

یک تحلیل‌گر هوش تجاری چه شرح وظایفی دارد؟

از مهم‌ترین وظایف یک تحلیل‌گر هوش تجاری به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • استخراج و تجزیه و تحلیل داده‌های سازمانی، از جمله گزارش‌های مالی، شغلی، هزینه‌ای و درآمد.
  • گردآوری داده‌ها درباره مشکلات گزارش شده و ارائه راه‌حل‌هایی که باعث افزایش کارایی فرآیندها و عملکرد سیستم‌ها می‌شوند.
  • انجام تجزیه و تحلیل هزینه و سود در پروژه‌هایی که هدف آن بهینه‌سازی عملکرد سازمان است.
  • همکاری با مدیریت و همکاران برای اجرای فرآیندها و پیشبرد آن‌ها.
  • ارزیابی کارآیی استراتژی‌های اتخاذ شده.
  • تعامل با تیم‌ها برای تعیین منابع، پرسنل، تجهیزات و امکانات مورد نیاز.
  • مشاوره با ذینفعان مربوطه و مدیریت برای ترسیم اهداف استراتژیک.
  • ارائه‌های تعاملی و تهیه گزارش برای ارتباط موثر مخاطبان مختلف با داده‌ها.

یک تحلیل‌گر هوش تجاری چقدر حقوق دریافت می‌کند؟

گزارشی که مجله آمریکایی فوربس منشتر کرده به عنوان شغلی تحلیل‌گر هوش تجاری به عنوان یکی از داغ‌ترین مشاغل حوزه STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) اشاره دارد. یک تحلیل‌گر هوش تجاری می‌تواند به دلیل تقاضای زیاد در صنایع مختلف از جمله امور مالی، بهداشت و درمان، تولید حقوق خوبی دریافت کند. علاوه بر این نباید از موقعیت‌های شغلی در ارتباط با شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک غافل شد.  گزارشی که سایت کاریابی PayScale منتشر کرده نیز نشان می‌دهد حقوق و دستمزد تحلیل‌گر هوش تجاری در ایالات متحده بین 48 هزار دلار تا 93 هزر دلار در سال است که میانگین این رقم 66،645 دلار در سال می‌شود. در انگلستان، یک تحلیلگر هوش تجاری سالانه بین 35000 تا 45000 پوند درآمد کسب می‌کند که این مقدار به وسعت سازمان، محل و سطح تجربه فرد بستگی دارد. یک تحلیلگر هوش تجاری در هند با 1 سال یا کمتر تجربه به‌طور متوسط 357394 روپیه در سال دستمزد دریافت می کند. متوسط دستمزد متخصصان BI با یک تا چهار سال سابقه 510،457 پوند در سال است، در حالی که تحلیلگران سطح متوسط و ارشد هوش تجاری، متوسط حقوق 817،958 روپیه در سال و 1،179،162 روپیه در سال دریافت می‌کنند. 

چگونه می‌توان یک تحلیل‌گر هوش تجاری شد

افرادی که قصد دارند به عنوان یک تحلیلگر هوش تجاری شغل در سازمانی مشغول به کار شوند به طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها از جمله مهارت‌های نرم، مهارت‌های تحلیلی و مهارت‌های فنی نیاز دارند. از مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز یک تحلیل‌گر هوش تجاری به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • دانش کافی در ارتباط با پروتکل‌ها و نرم‌افزارهای رایجی که در زمینه جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌شوند.
  • تخصص کافی در زمینه ادغام برنامه‌ها و سرویس‌های داده‌ای.
  • آشنایی با ابزارهای داده‌کاوی، مفاهیم مدل‌سازی داده‌ها و معماری انبار داده‌ها
  • مهارت در زمینه کار با SQL ، Python ، R ، C # ، Tableau و Hadoop
  • تجربه در مدیریت پایگاه داده و مدیریت بازرگانی.
  • توانایی حل مسئله و تفکر انتقادی.
  • مهارت‌های ارتباطی شفاهی و کتبی قوی.
  • آشنایی دقیق با قوانین حریم خصوصی و محافظت از داده‌ها.
  • به‌طور معمول سازمان‌ها به دنبال افرادی هستند که حداقل مدرک کارشناسی در شته‌های علوم کامپیوتر، مدیریت بازرگانی یا آمار را داشته باشند. هرچند سازمان‌های بزرگ به دنبال جذب افرادی با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg