چرا به مصاحبه‌های استخدامی دعوت نمی‌شویم؟
۱۴۰۱/۰۳/۳۰ تاریخ انتشار
  • برخی شرکت‌ها و مدیران عامل معتقد هستند بورس و فعالیت در بورس عامل نبود نیروی متخصص است و این فرضیه را مطرح می‌کنند که نیروی کار با صرف چند ساعت زمان در بورس به سود کلانی دست پیدا می‌کند. در طرف دیگر، کارجویان دو استدلال جالب، اما مهم را مطرح می‌کنند که جای بحث دارد. اول آن‌که سطح انتظارات شرکت‌ها از متخصصان با حقوقی که قرار است به آن‌ها پرداخت کنند در تضاد است و در بیشتر موارد آگهی‌های استخدامی به مهارت‌های مختلفی اشاره دارند که فراتر از توان‌مندی‌های یک متخصص است، در حالی که دستمزد پرداختی به ندرت فراتر از 5 میلیون تومان می‌رود. به‌طور مثال، شرکتی در آگهی استخدامی خود به برنامه‌نویس فول‌استک اشاره می‌کند، اما در بهترین حالت میزان حقوق پرداختی را سه تا پنج میلیون تومان تعیین می‌کند که معادل حقوق یک برنامه‌نویس سطح متوسط است، برخی دیگر از شرکت‌ها سعی می‌کنند زیرکانه‌تر عمل کنند و میزان حقوق پرداختی را توافقی اعلام می‌کنند. فارغ از علل و انگیزه عدم وجود تعادل میان درخواست‌ها و انتظارت، مشکلی که بیشتر کارجویان با آن روبرو هستند و شاید شما یکی از آن‌ها باشید عدم دعوت به مصاحبه استخدامی است. 
  • در مطلب 30 قانون مهم رزومه‌نویسی به نکاتی اشاره کردیم که باعث می‌شوند رزومه شما مورد توجه شرکت‌ها قرار نگیرد، اما در این مطلب قصد داریم برخی از مهم‌ترین دلایل عدم دعوت به مصاحبه‌های استخدامی را بررسی کنیم. لازم به توضیح است موارد ذکر شده در این مطلب ماحصل جمع‌آوری نقطه نظرات کارفرمایان و کارجویان شبکه‌های اجتماعی و صحبت با مدیران عامل شرکت‌ها در ایران است. حضور در جلسه مصاحبه دلیل اصلی ارسال رزومه از جانب کارجویان است، اما تعداد کمی به این جلسات دعوت می‌شوند. گاهی اوقات، دلیل عدم دعوت کاملا روشن است، به‌طور مثال، در دقیقه 90 اطلاعات جمع‌بندی و رزومه نوشته شده است، رزومه حاوی اطلاعات فریبکارانه‌ای است که نشان می‌دهد فرد فاقد دانش لازم است، مهارت‌ها و توانایی‌های ارائه شده در رزومه اغراق‌آمیز هستند یا به‌طور اتفاقی نام رقیب شرکت در رزومه درج شده است. با این حال، در برخی موارد، تشخیص این موضوع که چرا برای مصاحبه شغلی دعوت نشده‌اید، دشوار است. اگر یک چنین تجربه تلخی داشته‌اید، بهتر است کمی وقت صرف کرده و علت را پیدا کنید.

** در این مطلب با 9 دلیل کمتر شناخته شده که چرا افراد متقاضی شغل به جلسه مصاحبه شغلی دعوت نمی‌شوند آشنا می‌شویم:

1. قالب‌بندی ضعیف رزومه 

در 30 نکته مهم رزومه‌نویسی به این نکته اشاره کردیم که رزومه‌نویسی یک هنر است. امروزه در کشورهای پیشرفته تخصص برخی افراد رزومه‌نویسی برای صنایع و شرکت‌های مختلف است. متاسفانه در بازار کار ایران کارجویان خیلی کمی با تخصص رزومه‌نویسی آشنا هستند و غالب افراد تصور می‌کنند رزومه‌نویسی کار سختی نیست و ضرورتی ندارد برای آماده‌سازی آن از افراد دیگر دریافت کمک کنند، همین مسئله باعث شده تا اغلب رزومه‌ها به شکل یک کپی‌نویسی از نمونه‌های دیگر آماده شوند. امروزه بسیاری از کارفرمایان از سیستم‌های ردیابی کاربردی (ATS) سرنام application tracking systems استفاده می‌کنند. ATS یک سامانه نرم‌افزاری است که رزومه‌ها را بر مبنای برخی کلیدواژه‌های مرتبط با عناوین شغلی اسکن می‌کند. با این حال ، "کلیدواژه‌ها تنها بخشی از این معادله " هستند. دانا دتریک، ​​مالک Brooklyn Resume Studio می‌گوید: « ATS رزومه‌ها را بر اساس عناصر قالب‌بندی خاص بررسی می‌کند و عدم رعایت دستورالعمل‌ها ممکن است باعث شود که رزومه شما توسط نرم‌افزار تجزیه و تحلیل بی‌اعتبار تشخیص داده شود. کارجویان نباید از جداول یا عناصر گرافیکی همراه با متن توکار (متنی که درون تصویر قرار گرفته) استفاده کنند، زیرا این موارد ممکن است در نحوه قرائت رزومه توسط نرم‌افزار تاثیر منفی بگذارد. کلی دونووان‌، مدیر شرکت خدمات حرفه‌ای Kelly Donovan & Associates در لس آنجلس می‌گوید: «بخش عمده‌ای از متقاضیان کار از طرح‌های گرافیکی بیش از اندازه در رزومه‌های خود استفاده می‌کنند. یک طراحی مملو از عناصر که سنخیت چندانی با یکدیگر ندارند توسط سامانه‌های خودکار به سرعت رد می‌شود. شاید یک چنین رزومه‌هایی مورد توجه بخش بازاریابی قرار بگیرند، اما زمانی که قصد ارسال رزومه برای یک برنامه آنلاین را دارید باید مطمئن شوید که نرم‌افزار می‌تواند رزومه شما را به درستی بخواند و مدیران استخدامی نیز هنگام مشاهده رزومه درک درستی از آن خواهند داشت. در زمان نگارش این مقاله و تحقیقی که انجام دادم در ایران شرکت‌ها هنوز از مکانیسم سنتی مطالعه رزومه‌ها توسط بخش منابع انسانی استفاده می‌کنند، اما اگر از سایت‌هایی همچون لینکدین استفاده کنید و پروفایل‌تان به‌طور کامل به زبان انگلیسی باشد، الگوریتم‌های هوشمند لینکدین کلیدواژه‌های رزومه شما را پیدا می‌کنند و پروفایل‌تان را به عنوان یک گزینه پیشنهادی به کارفرمایان نشان می‌دهند. البته هر دو طرف باید از یک حساب پریمیوم استفاده کنند که دسترسی به قابلیت‌های پیشرفته‌تر را فراهم می‌کند، اما در حالت رایگان گاهی نیز لینکدین ایمیلی ارسال می‌کند که پروفایل‌تان در جست‌وجوهای شغلی نشان داده شده است. در هر صورت چه به شیوه خودکار و چه به شیوه سنتی اگر از یک قالب‌بندی ضعیف در رزومه استفاده کنید، نباید انتظار دریافت پاسخی از جانب کارفرمایان احتمالی داشته باشید. 

2. پروفایل‌های ساخته شده در شبکه‌های اجتماعی تصویر بدی از شما نشان می‌دهند

پروفایل‌های حاوی مطالب، تصاویر یا پست‌های نه چندان جالب، ذهینت بدی در افراد به وجود می‌آورند. گاهی اوقات مدیران استخدامی قبل از تصمیم‌گیری در مورد مصاحبه با افراد، ابتدا پروفایل آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را مشاهده می‌کنند. در گذشته این اقدام بیشتر توسط شرکت‌های بزرگی انجام می‌شد که دامنه فعالیت‌های تجاری آن‌ها گسترده بوده، اما امروزه این روند فراگیر شده و حتا کارجویان نیز قبل از ارسال رزومه برای شرکت‌ها، پروفایل شرکت یا کارمندان شرکت در شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنند. اگر اطلاعات فردی و مهارت‌های خود را به شکل دقیق در شبکه‌های اجتماعی شبیه به لینکدین به‌روز کرده‌اید یا در حساب‌های توییتری و فیس‌بوک مراقب گفتار خود بوده‌اید یا پروفایل خود را در حالت خصوصی تنظیم کرده‌اید نباید نگرانی خاصی در این خصوص داشته باشید. در ارتباط با شبکه‌هایی شبیه به فیس‌بوک و توییتر، پروفایل‌‌تان بازهم یک وجه عمومی دارد و مدیران استخدامی قادر به مشاهده آن هستند. دونووان می‌گوید: « افراد جویای کار باید به این نکته توجه داشته باشند که چگونه عکس پروفایل حساب کاربری شخصیت آن‌ها را نشان می‌دهد. شما می‌توانید در دنیای واقعی انسان رئوفی باشید، اما یک عکس آنلاین نه چندان جالب باعث سوء برداشت می‌شود. بهتر است در شبکه‌های حرفه‌ای از یک عکس آراسته یا به عبارت دقیق‌تر سازمانی استفاده کنید که نشان دهد یک فرد منظم و قابل اعتماد هستید.» در مجموع بهتر است در شبکه‌های مجازی خود را کنترل کنید و درباره مطالبی که جنبه خصوصی دارند و جانب احتیاط را رعایت کنید و مواردی که تصور می‌کنید شبه‌برانگیز هستند را پاک کنید تا تصویر خوبی به کارفرمایان آینده منتقل کنید. 

3. عدم توجه به محتوای آگهی‌ها

اگر پای صحبت و دردل‌ مدیران عامل و کارشناسان منابع استخدامی شرکت‌های ایرانی بنشینید، مشاهده می‌کنید که این افراد به نکات جالبی اشاره می‌کنند. به‌طور مثال، به شما خواهند گفت: «تجربه ده ساله من در پروسه استخدام و بررسی رزومه‌ها نشان می‌دهد که معمولا افرادی که جویای کار هستند به توضیحات داخلی آگهی و شرح وظایف و تخصص‌ها و شرایط عمومی کار و . . . خیلی توجه نمی‌کنند و تنها به فکر ارسال رزومه هستند. کارجویان تنها بخشی از آگهی که هماهنگ با مهارت‌های آن‌ها است را مطالعه می‌کنند و توجهی نمی‌کنند که درجه تخصص و مهارت باید چقدر باشد؟ چند سال سابقه کار لازم است، کار حضوری و تمام وقت هست و . . . .

زمانی‌که رزومه را باز می‌کنید متوجه می‌شوید که ساختار درستی ندارد،‌ مملو از اشکالات تایپی است، اطلاعاتی که ارزشی در ذهن کارفرما ایجاد نمی‌کند در رزومه قرار گرفته و در مجموع افراد نمی‌دانند چگونه مهارت‌های خود را انتقال دهند و چگونه در جست‌وجوی کاری باشند که هماهنگ با مهارت‌های‌شان باشد و در بیشتر موارد ذهنیت‌ آن‌ها از چیزی که استحقاقش را دارند با میزان مهارت و دانش‌شان همخوانی ندارد.» شرایط اقتصادی باعث شده افراد برای پیدا کردن شغلی برای امرار معاش برای هرگونه آگهی استخدامی رزومه ارسال کنند. با گذشت زمان و عدم دریافت پاسخ افراد دلزده شده و شرکت‌ها را عامل عدم موفقیت خود توصیف کنند. متاسفانه بخش عمده‌ای از کارجویان ایرانی بر مبنای یک چنین دیدگاه‌هایی اقدام به ارسال رزومه می‌کنند و به قول معروف می‌گویند : «سنگ مفت، گنجشک هم مفت!»

4. شما درخواست شغل خارج از شهر کردید

ویکی سالمی کارشناس منابع انسانی شرکت Mosters می‌گوید: «اگر به دنبال شغل در شهر دیگری به غیر از محل سکونت خود هستید باید با احتیاط گام بردارید و در رزومه به این نکته اشاره کنید که مشکلی از بابت عزیمت به شهر موردنظر ندارید.» اگر شغل مدنظر در تهران است و در شهر دیگری ساکن هستید، استخدام‌کننده ممکن است فکر کند روند مصاحبه زمان‌بر خواهد بود، به همین دلیل از تماس با شما خودداری می‌کند. خوشبختانه، یک راه حل ساده برای این مشکل وجود دارد، آدرس خانه خود را در رزومه خود قرار ندهید. ویکی سالمی می‌گوید: «به‌طور معمول، کارفرمایان اولین بار که رزومه کاری شما را می‌ببینند، ایمیلی برای دعوت به مصاحبه ارسال نمی‌کنند و ابتدا یک تماس تلفنی برقرار می‌کنند. بنابراین بهتر است برای یک چنین موقعیت‌های شغلی شماره تلفن همراه و ایمیل‌تان را در رزومه درج کنید.» پیش‌شماره‌ها و شماره تلفن‌های ثابت در بیشتر موارد عامل اصلی عدم دعوت هستند. به همین دلیل است که در آگهی‌های استخدامی مشاهده می‌کنید که برخی کارفرمایان به وضوح نام شهر را قید می‌کنند، به‌طور مثال، تنها ساکن تهران.

اگر می‌خواهید حرفه‌ای‌تر رفتار کنید، بد نیست در رزومه یک جمله یا دو جمله مبنی بر این‌که در حال نقل مکان هستید و می‌توانید برای شرکت در مصاحبه، به شرکت مراجعه کنید را درج کنید. در حالت کلی، افراد متقاضی کار که ساکن یک شهر هستند و قصد ترک شهر خود را ندارند، برای کارفرمایان جذاب‌تر هستند.

5. وجود یک گزینه احتمالی درون‌سازمانی یا شرکتی 

گاهی اوقات، شرایط خارج از کنترل است و مانع از آن می‌شود تا برای مصاحبه شغلی دعوت شوید. لوی-دیتریک می‌گوید: «یكی از بزرگ‌ترین دلایلی كه نامزدهای كاملا واجد شرایط برای مصاحبه نادیده گرفته می‌شوند، مسائل درون‌شرکتی است. » در واقع، برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند یک موقعیت شغلی قبل از آن‌که به شکل عمومی منتشر شود، ابتدا باید در یک بازه زمانی به شکل داخلی تبلیغ شود. به همین دلیل کاندیداهای داخلی از نظر زمان‌بندی و دیده شدن مزیت بالاتری نسبت به افرادی دارند که قرار است به شرکت وارد شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که یک کارفرما یک گزینه احتمالی داخلی را مدنظر داشته باشد، اما برای اطمینان خاطر و انجام یکسری روال‌های قانونی که نشان دهد قوانین را رعایت کرده یک آگهی شغلی را منتشر کند. البته این موضوع بیشتر در ارتباط با ادارات و شرکت‌های دولتی صدق می‌کند.»

6. مشکلات مالی یا تغییر نیاز کارفرما 

گاهی اوقات‌، عدم دعوت به جلسه مصاحبه مربوط به مشکلات شرکتی می‌شود. به‌طور مثال، بودجه استخدام افراد جدید حذف می‌شود یا کانال‌های ارتباطی که شرکت از آن‌ها استفاده می‌کند به یکباره قطع می‌شوند. به‌طور مثال، شرکت از سرویسی استفاده می‌کرده که اکنون از دسترس خارج است، فیلتر شده یا تاریخ اعتبار به‌کارگیری سرویس به پایان رسیده است. متأسفانه، بیشتر کارفرمایان و شرکت‌ها در چنین شرایطی با افراد جویای کار تماس برقرار نمی‌کنند تا به آن‌ها اطلاع دهند داستان چیست.

در این شرایط چه کاری باید انجام دهیم؟ اگر برای شغلی درخواست ارسال کردید، اما خبری نشد، دو هفته پس از ارسال رزومه با واحد منابع استخدامی یا فرد استخدام‌کننده تماس بگیرید و وضعیت را پیگیری کنید، همچنین خاطرنشان کنید به این موقعیت کاری علاقه دارید. گاهی اوقات نیاز کارفرمایان پس از درج آگهی‌های استخدامی به دلایل مختلف همچون ادغام شدن تیم‌های کاری در یکدیگر تغییر پیدا می‌کند که همین موضوع باعث حذف جایگاه‌های شغلی می‌شود. 

7. ناکافی بودن مهارت‌ها و سوابق

گاهی اوقات سطح مهارت‌های فردی با نیازهای سازمانی در مغایرت قرار دارند. بیشتر مدیران استخدامی به دنبال جذب افراد با تجربه و مهارت‌های متناسب با شغل هستند. کوتاه (بازه زمانی) یا کم بودن (حضور محدود در یک شرکت یا پروژه) سوابق شغلی یا عدم آشنایی با مهارت‌های موردنیاز کارفرمایان می‌تواند یکی دیگر از دلایل عدم دعوت به مصاحبه باشد. سوابق شغلی کوتاه مدت در سمت‌های مختلف و جابه‌جایی‌های مداوم از شرکتی به شرکت دیگر این ذهنیت را به وجود می‌آورد که متقاضی شایستگی لازم را ندارد. 

8. نتیجه منفی استعلام و تحقیقات 

بیشتر مسئولان استخدامی پس از مصاحبه اولیه با شرکت یا سازمان قبلی یا حتا معرف‌های مشخص شده در رزومه تماس می‌گیرند و جویای نظر آن‌ها می‌شوند. اظهارنظرهای منفی یا عدم تایید باعث می‌شوند استخدام‌کنندگان درباره صلاحیت متقاضی مشکوک شوند. 

9.  برای استخدام شدن درخواست کمک کنید

اگر استراتژی درستی نداشته باشید، جست‌وجوی شغل یک فرآیند چالش‌برانگیز می‌شود. در چنین شرایطی بهتر است از گزینه‌های راهگشا استفاده کنید. به‌طور مثال، بیشتر سایت‌های کاریابی گزینه‌هایی برای بهتر دیده شدن افراد و رزومه‌های آن‌ها ارائه می‌کنند. برخی از آن‌ها به کارجویان اجازه می‌دهند حداکثر پنج نسخه از رزومه خود را بارگذاری کنند که هر رزومه متناسب با شغل موردنظر ساخته شده باشد. استخدام‌کنندگان روزانه پروفایل‌های افراد جویای کار در سایت‌های کاریابی را بررسی می‌کنند تا گزینه واجد شرایط را پیدا کنند. علاوه بر این‌، می‌توانید در سایت‌های کاریابی عضو شوید و گزینه اعلان سایت‌ها را فعال کنید تا هر زمان آگهی شغلی جدیدی منتشر شد به سرعت در صندوق ورودی یا روی گوشی هوشمند از آن مطلع شوید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.7 - رای: 5)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg