چگونه یک تحلیل‌گر بازاریابی متبحر شویم؟
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ تاریخ انتشار

تحلیل‌گران بازاریابی چه مسئولیت‌هایی دارند؟

از مهم‌ترین وظایفی روزانه تحلیل‌گران بازاریابی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •  جمع‌آوری اطلاعات در مورد تاکتیک‌های رقبا، شرایط بازار و اطلاعات جمعیت‌شناسی مصرف‌کنندگان
  •  تحقیق در مورد نظرات مشتریان، عادت‌های خرید، اولویت‌ها، خواسته‌ها و نیازها
  •  مطالعه و بررسی قیمت‌های رقابتی، ارقام فروش و روش‌های بازاریابی و توزیع
  •  ایجاد و ارزیابی روش‌هایی برای جمع‌آوری داده‌ها از جمله پایش‌، مصاحبه‌، پرسشنامه‌ و نظرسنجی‌
  •  تحلیل داده‌ها با استفاده از برنامه‌های آماری، تجزیه و تحلیل پیشگویانه و دیگر ابزارهای داده‌محور
  •  توسعه تاکتیک‌ها و معیارهایی برای ارزیابی میزان اثربخشی برنامه‌های موجود بازاریابی، تبلیغات و ارتباطات
  •  پایش و پیش‌بینی روندهای بازاریابی و فروش، برجسته کردن  فرصت‌های ابتکاری و نوآورانه و تبلیغات جدید 
  •  تبدیل یافته‌های پیچیده اطلاعاتی به متن، جدول، نمودار و مصورسازی داده‌ها
  •  تعامل با دپارتمان‌های داخلی برای ارائه گزارش‌های روشن و شفاف به مشتریان و مدیریت
  •  تعامل با دانشمندان داده‌ها، متخصصان آمار و سایر متخصصان بازاریابی (بازاریابی دیجیتال)

تحلیل‌گران تحقیقات بازار، چشم و گوش سازمان‌ها هستند و دیدگاه‌های روانشناختی ارزشمندی را پیرامون رفتار مصرف‌کننده ارائه می‌دهند. اکتشافات آنان می‌تواند تاثیر مثبتی در نحوه انتخاب شرکا و سرمایه‌گذارانی داشته باشد که تمایل دارند با یک واحد تولیدی یا سازمان بزرگ همکاری کنند. 

بر مبنای چه برنامه هدفمندی می‌توان یک تحلیل‌گر بازار شد؟

 مسیری که افراد پشت سر می‌گذارند تا به یک تحلیل‌گر بازاریابی کارآمد تبدیل شوند، متفاوت است، اما در حالت کلی اگر بر مبنای خط‌مشی‌های زیر گام بر دارید ، احتمال موفقیت‌تان بسیار بالاست. 

تحصیل در رشته‌های آمار، علوم رایانه، اقتصاد یا مدیریت بازرگانی

  • در حال حاضر، شرط اصلی برای یک تحلیل‌گر بازاریابی، مدرک کارشناسی است. آمار، ریاضیات، علوم کامپیوتر، اقتصاد و مدیریت بازرگانی گرایش‌های مهم هستند، اما افراد دارای مدارک تخصصی در رشته ارتباطات، تحقیقات بازاریابی و روانشناسی مشتری از سوی سازمان‌ها به عنوان یک تحلیل‌گر بازار به رسمیت شناخته می‌شوند. هر رشته‌ای که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که شامل  دوره‌هایی باشد که مهارت‌های کمّی را به شما می‌آموزد.

به دلیل وجود بزرگ داده‌ها، کارفرمایان به دنبال افرادی با تخصص فنی هستند. یعنی برای آن که واجد شرایط مشاغل تخصصی یا موقعیت‌های مدیریتی باشید، ممکن است به مدرک کارشناسی ارشد نیاز داشته باشید. انتخاب شما در مقطع کارشناسی ارشد می‌تواند پیرامون رشته تحلیل بازاریابی/بازرگانی و رشته MBA (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی) با تمرکز در تحلیل یا تحقیقات بازار باشد. 

مهارت‌های فنی و تجاری خود را همسو با تفکر تحلیلی کنید

از مهم‌ترین مهارت‌های فنی و ابزارهایی که تحلیل‌گران بازاریابی به آن نیاز دارند به موارد زیر می‌توان اشاره کرد

  • نرم‌افزار تحلیل آماری (به عنوان مثال R،SAS ، SPSS یا STATA)
  •  پایگاه داده‌های SQL و زبان‌های پرسمان پایگاه داده.
  •  مهارت‌های برنامه‌نویسی (در صورت امکان).
  •  آشنایی با نرم‌افزارها و زیرساخت‌های پیاده‌سازی کننده نظرسنجی‌ها.
  •  آشنایی با مفاهیم هوش تجاری و نرم‌افزارهای گزارش‌گیری (به عنوان مثال Tableau)
  •  آشنایی با مفاهیم داده‌کاوی
  •  مصورسازی داده‌ها
  • از آن‌جا که هر روز ابزارهای جدیدی برای کنکاش در داده‌ها اختراع می‌شوند، این فهرست فنی ممکن است تغییر کند. 

مهارت‌های تجاری برای تحلیل‌گران بازاریابی

در کنار مهارت‌های فنی که به عنوان یک تحلیل بازاریابی باید داشته باشید، مجموعه‌ای از مهارت‌های تجاری نیز وجود دارد که برای تحقق اهداف خود باید شناخت دقیقی در مورد آن‌ها داشته باشید. از جمله این مهارت‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •  حل مسائل تحلیلی: پردازش دقیق حجم زیادی از داد‌های پیچیده و تبدیل آن‌ها به نتایج قابل اندازه‌گیری.
  •  تفکر انتقادی: داشتن  کنجکاوی ذاتی درباره مشتریان، ارزیابی تمام اطلاعات موجود برای تصمیم‌های کلیدی مالی.
  •  ارتباط موثر: تعامل قوی و سازنده با مشتریان، مصاحبه‌شوندگان، محققان همکار، مشتریان و مدیریت و ارائه نتایج به زبانی که مخاطبان غیر فنی بتوانند درک کنند. 
  •  دانش صنعتی: شناخت دقیق فرآیندهای تجاری که اجازه می‌دهند به شکل هدفمندی داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کرده و از آن‌ها استفاده داده‌ها کنید. 

گواهینامه‌هایی که مربوط به متخصصان تحلیل بازاریابی هستند را دریافت کنید

گواهی‌نامه‌های تخصصی کمک می‌کنند تا بتوانید مجموعه مهارت‌های تحلیل بازاریابی خود را گسترش دهید. از جمله این گواهی‌نامه‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

گواهینامه محقق حرفه‌ای (PRC)

این گواهینامه که توسط موسسه Insights Association ارائه می‌شود، برای ترویج استانداردهای بالا در حوزه تحقیقات بازاریابی طراحی شده است. این گواهینامه برای بیشتر مشاغل اجباری نیست، اما به کارفرمایان نشان می‌دهد که دانش تخصصی دقیقی در حوزه کاری خود دارید.

تحلیلگر معتبر تحقیقات بازار(CMRA) 

CMRA از جمله گواهینامه‌هایی است که توسط موسسه بین‌المللی تحقیقات و تجزیه و تحلیل بازار  (IIMRA) تدوین می‌شود و اطلاعاتی در ارتباط با مبانی تحقیقات بازار، طراحی پروژه، ابزار تحقیقات بازار و تبدیل داده‌ها به یافته‌ها را پوشش می‌دهد.

مصاحبه خواندنی با یک تحلیل‌گر بازاریابی موفق

در ادامه توجه شما را به مصاحبه‌ای با اریک برین، تحلیل‌گر بازاریابی دیجیتال، مشاور و عضو هیئت علمی تحلیل بازاریابی دیجیتال دانشگاه لویولا شیکاگو جلب می‌کنیم که در خصوص کار کردن به عنوان تحلیل‌گر بازاریابی در صنعت املاک و مستغلات است. این مصاحبه را بخوانید تا متوجه شوید یک تحلیل‌گر بازاریابی موفق به چه مجموعه مهارت‌هایی نیاز دارد. 

س: تحلیل‌گران بازاریابی چه تاثیری در موفقیت کلی شرکت‌ها در صنعت املاک و مستغلات دارند؟

پ: تحلیل‌گران بازاریابی می‌توانند تاثیر بسزایی در موفقیت کلی شرکت‌ها در صنعت املاک و مستغلات داشته باشند. یک تحلیل‌گر بازاریابی، انتظارات یک مشتری را درک می‌کند و از این درک و فهم برای همکاری با تیم علوم داده برای توسعه بهتر محصول، مدیریت کمپین‌ها و راهبردهای تبلیغاتی و پیام‌رسانی استفاده می‌کند. هر چه این راهبردها برای مصرف‌کنندگان هدفمند و معنی‌دارتر باشند، شرکت‌ها با افزایش وفاداری به برند و ماندگاری مشتریان روبرو می‌شوند که سودآوری بیشتر را به همراه دارد. 

س: نقش تحلیل‌گران بازاریابی در طول زمان چه تغییراتی کرده، تکامل آن‌را در آینده چگونه می‌بینید؟

پ: در گذشته، تصور افراد از نقش تحلیل‌گران بازاریابی، تحلیل‌های نسبتاً سختگیرانه در یک واحد تجاری بازاریابی بود. با این حال، به اعتقاد من تحلیل‌گران بازاریابی  وارد نقش‌های‌چند منظوره شده‌اند که تاثیر مثبتی بر روند توسعه محصول و تصمیمات راهبردی کسب و کار دارد.

س: بزرگترین تفاوت تحلیل‌گران بازاریابی و دانشمند داده چیست، این دو چگونه می‌توانند با یکدیگر کار کنند؟

پ: یک تحلیل‌گر بازاریابی نقش مهمی بر بهبود عملکرد واحدهای تجاری بازاریابی یک صنعت یا شرکت دارد، به‌طوری که با ارائه راهنمای تحلیلی و تفسیری به سازمان‌ها کمک می‌کنند روی محصولات یا سرویس‌های سودآور متمرکز شوند. به‌طور خلاصه، یک دانشمند داده، در استنتاج هوش تجاری و دیدگاه‌های تحلیلی از منابع داده ساختاری یا غیر ساختاری (بزرگ داده‌ها) تخصص دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، یک تحلیل‌گر بازاریابی می‌تواند به بهترین شکل با دانشمند علم داده‌ها کار کند تا درک واضحی از اهداف تجاری و بازاریابی که مدنظر دارد به دست آورد و در ادامه سوالات خاص، دقیق و مرتبط با حوزه کاری خود را برای تیم داده‌کاوی ارسال کند تا بر مبنای تحلیل‌های ارائه شده توسط این افراد استراتژی‌های بازاریابی را خط‌دهی کند. به طور کلی، صراحت و دقت منجر به هوش تجاری و دیدگاه‌های مفیدتر می‌شود. در نقطه مقابل، دانشمند داده باید بداند که تحلیل‌گر بازاریابی، یک کارشناس خبره حوزه داده‌کاوی نیست و باید اطلاعات را به شکل ساده و روان در اختیارش قرار دهد. 

س: چه افرادی بهترین تحلیل‌گران بازار هستند؟

پ: افراد بافکری که برای طراحی ارزش قائل هستند. تحلیل‌گران به‌طور طبیعی و طبق انتظار، افرادی هستند که استعداد زیادی در کار با اعداد و ارقام دارند و داده‌محور و منطقی هستند. با این حال، از آن‌جایی که بزرگ داده‌ها از فعالیت‌های بازاریابی مستقیم، دیجیتال، اجتماعی و موبایل سرچشمه می‌گیرند و به شکل پیچیده‌ای گسترده می‌شوند، طراحی مدل‌های تجربی مصرف‌کننده و کارزارهای برآمده از بینش‌های واحدی که از این داده‌های کلان نشآت می‌گیرند، تحلیل‌گران بازاریابی را ملزم می‌کند تا بفهمند چگونه راهنمای تفسیری حاصل از چنین بینشی بر اهداف گسترده تجربه مشتری تاثیر می‌گذارد. تفسیر نمایش بصری مجموعه داده‌های پیچیده، یک هنر محسوب می‌شود.

س: برای دانشجویی که خود را برای جایگاه تحلیل‌گر بازاریابی آماده می‌کند، چه توصیه‌ای دارید؟

پ: دانشجویان علاوه بر گذراندن دوره‌های کارآموزی بازاریابی، باید در دوره‌های پیشرفته آمار و علوم اطلاعات شرکت کنند. ابزارهای مربوط به هوش تجاری و بزرگ داده‌ها اجازه می‌دهند دیدگاه‌ها و نقطه‌نظارت را به شکل ساده‌تر و دقیق‌تری ارائه کرد. با این وجود داشتن یک درک اساسی از آمار و علوم اطلاعات، دانشجو را قادر می‌سازد در دوره کارآموزی و در مشاغلی که پس از فارغ‌التحصیلی در آن‌ها ورود می‌کند، تاثیر بهتر و سازنده‌تری داشته باشد.

تحلیل‌گران بازاریابی چقدر درآمد دارند؟

تحلیل‌گران بازاریابی تقریباً برای همه مشاغل کار می‌کنند که از آن جمله می‌توان به تولیدکنندگان، موسسات تحقیقاتی و تبلیغاتی، مشاوران مدیران اجرایی و حتا نهادهای دولتی اشاره کرد. با استناد به آمار اداره کار آمریکا، متوسط حقوق تحلیل‌گران تحقیقات بازار در سال 2019، 63,790 دلار بوده است.

مشاغل مشابه تحلیل‌گر بازاریابی

مشاغلی که به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های تجاری مربوط می‌شوند عبارتند از:

  •  پژوهشگر نظرسنجی
  •  تحلیلگر داده
  •  تحلیلگر کسب و کار
  •  تحلیلگر هوش تجاری
  •  تحلیلگر مدیریت

پس از کسب تجربه به عنوان یک تحلیل‌گر، می‌توانید در موقعیت‌های ارشد بازاریابی زیر مشغول به کار شوید:

  •  مدیر بازاریابی
  •  متصدی بازاریابی
  •  مدیر ارشد بازاریابی

شغل تحلیلگر بازاریابی

اداره آمار کار پیش‌بینی کرده که استخدام تحلیل‌گران بازار از سال 2019 تا 2029 با رشد 18 درصدی روبرو خواهد شد که این میزان بالاتر از حد متوسط برای همه مشاغل است. تحلیل‌گران بازاریابی در جست‌وجوی بازارهای بالقوه، احتمالاً با عوامل زیادی روبرو می‌شوند که می‌توانند تقاضای محصول را تحت تاثیر قرار دهند. در حال حاضر، تحلیلگران الگوی ترافیک فروشگاهی، عادت‌های خرید موبایل و خیلی موارد دیگر را در نظر می‌گیرند. 

خوشبختانه، آن‌ها فناوری‌های جدیدی در اختیار دارند که در وظایفشان به آن‌ها کمک می‌کنند. امروزه، تحلیل‌گران باهوش تحقیقات بازار می‌توانند داده‌های رفتاری را به صورت لحظه‌ای پردازش کنند، بررسی‌های خرد و تحلیل‌های شنیداری اجتماعی را جایگزین مطالعات سخت و طاقت‌فرسا کنند. برخی تحلیل‌گران به جای آن‌که ساعت‌های طولانی را صرف رویدادهای گذشته‌ کنند، از طریق تحلیل‌های پیشگویانه، پیشنهاداتی را برای آینده ارائه دهند. خدمات عادی و روزمره با ابزارهای اتوماسیون و تحقیقات بازار (DIY) جایگزین شده‌اند. این جایگزینی باعث شده تا تحلیل‌گران بازاریابی با ارائه راه‌حل‌های سفارشی میزان مشارکت مشتریان را بهبود ببخشند و مدیریت بازخوردها را هدفمندتر کنند. به‌طور کلی، تحلیل‌گران بازاریابی مهارت‌های فنی خود را بهبود می‌بخشند و با واقعیت‌های دیجیتالی جدید سازگار می‌شوند تا در کار خود موفق شوند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg