مدیر داخلی کیست و چه شرح وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ تاریخ انتشار

مدیر داخلی کیست؟

مدیر داخلی فردی است که در کنار کارکنان به فعالیت اشتغال دارد و نحوه کار آن‌ها را مشاهده می‌کند و اگر خطایی را مشاهده کند به فرد مربوطه تذکر می‌دهد. به‌طور کلی مدیر داخلی جزء آن گروه مشاغلی است که زیر نظر مدیرعامل کار می‌کند و به شکل همزمان با مدیران هم رده در ارتباط است و فعالیت کارمندان سازمان را زیر نظر می‌گیرد. مدیر داخلی باید محیط کاری را زیر نظر بگیرد و در صورت مشاهده کوچک‌ترین اشتباهی با مدیران ارشد صحبت کرده و سعی کند مشکل را برطرف کند. با این حساب مشاهده می‌کنیم که مدیر داخلی یکی از مشاغل مهم سازمانی است که ضمن هماهنگ کردن مدیران با یکدیگر با کارمندان در ارتباط است و هرگونه مشکل یا خطرایی را گزارش‌رسانی می‌کند. 

یک مدیر داخلی چه شرح وظایفی دارد؟

شرح وظایف مدیر داخلی به سازمان یا شرکتی که مشغول کار در آن می‌شود بستگی دارد. در حالت کلی اولین مسئولیت مدیر داخلی در حوزه ارتباطات درون سازمانی و به عنوان نقطه مرکزی یک سازمان به فعالیت اشتغال دارد، به‌طوری که ضمن انجام هماهنگی‌ها، پیگیری پیام‌ها و امور اجرای را مدیریت می‌کند. مدیر داخلی کارهایی که مدیرعامل انجام نمی‌دهد را سازمان‌دهی می‌کند. اطلاع در مورد درخواست‌های مطرح شده توسط کارمندان، بررسی چگونگی فعالیت حوزه‌های مختلف، وضعیت استخدامی‌ها از جمله وظایف مدیر داخلی است. دومین وظیفه مدیر داخلی مرتبط با ارتباطات برون سازمانی است. تمامی این وظایف در تعامل با آداب معاشرت و برقراری ارتباط صحیح و کارآمد با شرکای تجاری و مشتریان سازمان است. این فرد باید در جریان تعاملات برون سازمانی باشد و زمانی که مشکلات را شناسایی کرد به دنبال رفع آن‌ها باشد. 

سازمان‌ها از یک مدیر داخلی چه انتظاراتی دارند؟

هر سازمانی بسته به حوزه کاری خود شرح وظایف مشخصی را برای یک مدیر داخلی در نظر می‌گیرد، با این‌حال، برخی از این وظایف حالت مشترک دارند. از جمله این وظایف به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • کنترل و نظارت بر فرایندهای مالی و اداری پروژه‌ها و دفتر شرکت
  • انجام هماهنگی بین کارفرما و تیم فنی در انجام پروژه‌ها
  • تهیه گزارش فعالیت‌های انجام شده در شرکت با تلفیق گزارش‌های سایر پرسنل
  • مستندسازی و نظارت بر فرایندهای کاری
  • مراقبت از تجهیزات شرکت و نظارت بر فرآیندهای نگهداری و هماهنگی جهت سرویس آن‌ها
  • تنظیم صورت جلسات و پیگیری مصوبات
  • انجام کلیه مکاتبات اداری شامل شماره‌گذاری نامه، ارسال، پیگیری، ثبت در کارتابل، دریافت، آرشیو
  • پاسخ‌گویی به تلفن‌های عمومی
  • ثبت اسناد مالی، مشخصات قراردادها، پروژه‌ها و غیره در پرتال
  • تنظیم فهرست بیمه پرسنل در پروژه‌های مختلف در هر ماه
  • جمع‌آوری مستندات لازم برای مسئولین مالی و بیمه
  • تهیه بلیط، رزرو هتل‌ها و امور مسافرتی

چگونه یک مدیر داخلی شویم؟

به‌طور معمول شرکت‌ها به دنبال جذب افرادی هستند که حداقل مدرک مهندسی صنایع را داشته باشد. این فرد باید دست‌کم یک سال سابقه مدیریت داخلی داشته باشد. آشنایی ضمنی با اصطلاحات بیمه، مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، روحیه جست‌وجو، توسعه و حل مسائل، مشکلات و علاقه‌مند به یادگیری و افزایش دانش و تجربه کاری، توانایی بالا در مکاتبات و تنظیم گزارش‌های هفتگی، ماهیانه و تسلط بر نرم‌افزارهای آفیس، توانایی اجرا و بهبود پیوسته فرآیندهای کاری، توانایی هماهنگی بین بخش‌های مختلف و مدیریت، توانایی انجام چندین کار همزمان، آشنایی کامل با مهارت‌های ISDL، آشنایی با اصول اولیه حسابداری و آشنایی ضمنی با نرم‌افزار حسابداری، تسلط نسبی به زبان انگلیسی، آشنایی با سیستم‌های CRM و SharePoint یا نرم‌افزارهای مشابه و کار گروهی برخی از مهارت‌هایی هستند که باید به عنوان یک مدیر داخلی داشته باشید. 

اگر در مورد شغل مدیر داخلی تجربیاتی دارید، لطفا برای کمک به دوستان دیگر در بخش نظرات همین مطلب بنویسید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 3.8 - رای: 55)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg