آشنایی با پرتقاضاترین مشاغل IT
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ تاریخ انتشار

آینده از آن مشاغل ترکیبی است

‌شاید شما هم در گذشته این جمله معروف را شنیده‌اید که می‌گوید همه کار به هیچ کار و افرادی که تنها روی یک حوزه خاص صاحب مهارت باشند عملکرد بهتری دارند یا هرچه افراد دانش‌های مختلفی داشته باشند همانند اقیانوسی هستند که تنها چند متر عمق دارد. اما گذشت زمان نشان داد که این صحبت‌ها دیگر درست نیست و افراد برای پیدا کردن مشاغل مناسب مجبور هستند مهارت‌های مختلفی را بیاموزند. بر همین اساس اصطلاحی به‌نام شغل ترکیبی پدید آمد. شغل ترکیبی یک نقش شغلی تعریف شده و مشخص نیست، اما در کمال تعجب در مقایسه با مشاغلی که روی مهارت خاصی متمرکز هستند بیشترین دستمزد را عاید افراد می‌کند. با توجه به وضعیت اقتصادی پس از کرونا و مسائل مختلف که جهان با آن دست به گریبان است، شرکت‌ها در تلاش هستند تا جایگاه خود را بازتعریف کنند. به عبارت دقیق‌تر، شرکت‌ها بودجه کافی برای استخدام افراد مختلف را ندارند و در نتیجه به دنبال افرادی هستند که بتوانند به تنهایی از عهده انجام کارهای مختلف برآیند. نقش‌های ترکیبی به آدم‌های همه فن حریفی اشاره دارند که ضمن تسلط بر مهارت‌های سخت و فنی در ارتباط با مهارت‌های نرم نیز دانش کافی دارند. بنابراین اگر در چند حوزه که ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند صاحب تخصص شوید به احتمال زیاد شانس زیادی برای کسب درآمد ایده‌آل دارید. 

کارشناس بازاریابی آنلاین

‌شرکت‌های مختلف فارغ از نوع فعالیت، محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنند نیازمند کسب‌وکارهای دیجیتال هستند. به‌طوری که حتا مشاغلی که در زمینه مواد غذایی به فعالیت اشتغال دارند نیز نیازمند فعالیت در دنیای تجارت الکترونیک هستند. به همین دلیل کارشناسان بازاریابی دیجیتال در اکثر مشاغل وجود دارند. کارشناسان بازاریابی اینترنتی و کارشناسان بازاریابی عملکردی مشابه با یکدیگر دارند، با این تفاوت که زمینه فعالیت‌ آن‌ها در زیرساخت‌های آنلاین نظیر شبکه‌های اجتماعی است. در توصیف شغل یک کارشناسان دیجیتال باید به این نکته اشاره کنیم که این افراد در حوزه‌های مختلف از سئو گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و کار با زیرساخت‌های تبلیغاتی گوگل صاحب تخصص هستند. برای موفقیت در این حوزه شغلی، افراد باید در ارتباط با مهارت‌های عمومی بازاریابی و کار با ابزارهای تخصصی دانش کافی داشته باشند. از مهارت‌های موردنیاز یک کارشناس بازاریابی باید به تولید محتوا، ساخت أنواع کمپین‌های تبلیغاتی، آشنایی با شبکه‌های اجتماعی و تحلیل کلیدواژه‌ها اشاره کرد. 

استراتژیست بازاریابی

استراتژیست بازاریابی مسئولیت ساخت استراتژی‌های بازاریابی، شناسنایی بهترین پیام‌های تبلیغاتی، ارائه راه‌حل‌های خلاقانه جذب مشتری و اجرای استراتژی‌های بازاریابی را عهده‌دار است. این افراد می‌توانند به شکل تمام وقت یا پاره وقت کار کنند. به‌طور معمول شرکت‌ها به دنبال متخصصانی هستند که تجربه کار چند ساله در این زمینه را دارند‌. آژانس‌های بازاریابی و تبلیغات از مهم‌ترین شرکت‌هایی هستند که این افراد را جذب می‌کنند. 

مدیر فروش

‌مدیر یا مدیران فروش متشکل از فروشندگانی هستند مسئولیت تعامل با مشتریان و برقراری ارتباط با آن‌ها را عهده‌دار هستند. آن‌ها، اهداف فروش را تنظیم، گرایش‌های فروش را تحلیل، برنامه‌های آموزشی را ایجاد و مشکلات مشتریان در ارتباط با خدمات یا محصولات را برطرف کنند. این افراد تحصیلات و مطالعاتی در حوزه فروش و تجربیات عملی در این زمینه دارند. 

طراحی و گرافیک

طراحی و گرافیک همواره از مشاغل پردرآمد حوزه فناوری اطلاعات به شمار می‌روند. شرکت‌ها برای پیاده‌سازی درست کمپین‌های تبلیغاتی نیازمند افرادی هستند که طرح‌های متناسب با بازاریابی را آماده کنند. مشاغل طراحی و گرافیک به افراد اجازه می‌دهد از قدرت خلاقیت خود به بهترین شکل استفاده کنند و شغلی متناسب با خصوصیات فردی و مهارت‌های تخصصی پیدا کنند. بخشی از حوزه فعالیت این افراد در ارتباط با توسعه الگوهایی برای معرفی و به تصویر کشید محصول، ساخت لوگوهای خاص برای شرکت‌ها نوپا، تغییر نام تجاری شرکت‌ها، طراحی رابط کاربری و گرافیک‌های متناسب با کمپین‌ها است. برای کسب شغلی در این زمینه لازم است با فوتوشاپ و ادوبی ایندیزاین کاملا آشنا باشید. 

تدوین‌کننده فیلم و ویدیو

همان‌گونه که می‌دانید سال 1400 سرآغازی بر فیلم‌های ویدیویی است و به تدریج ویدیوها جایگزین محتوای متنی خواهند شد. بر همین أساس برای ویرایشگران فیلم‌ها و ویدیوها بازار کار جذابی پدید خواهد آمد. اگر به دنبال شغلی هستید که درآمد بالایی داشته باشد و حقوق آن بر مبنای هر دقیقه کاری که انجام می‌دهید محاسبه شود از این شغل غافل نشوید. 

طراح تجربه کاربری

یکی دیگر از مشاغل مهم مرتبط با دنیای وب طراح تجربه کاربری است. طراحی تجربه کاربری از مشاغلی است که فرصت‌های شغلی زیادی در اختیار افراد قرار می‌دهد. طراحان تجربه کاربری باید به درستی علایق و نیازمندی‌های کاربران را درک کنند تا بتوانند یک تجربه دیجتالی جذاب را پدید آورند. طراحان تجربه کاربری باید آزمون‌های کاربردپذیری را ترتیب دهند و با مشتریان در تعامل باشند تا بهترین طراح‌ها را ارائه دهند. رشد روزافزون دستگاه‌های موبایل و وب باعث شده تا شاهد رشد روزافزون این شغل در سال جدید باشیم. 

طراح رابط کاربری

طراحان رابط کاربری در شرایطی که با تیم‌های طراحی تجربه کاربری در تعامل هستند چهارچوب وایرفریم یک محصول یا سایت را آماده می‌کنند. آن‌ها به کسب‌وکارها اطمینان می‌دهند که کاربران به بهترین شکل با محصول یا سرویسی که طراحی می‌کنند در تعامل خواهند بود. این افراد با کمک گرفتن از مهارت‌های بصری قدرتمند، مهارت‌های کدنویسی و شناخت دقیق روش‌های طراحی قالب سایت نقش مهمی در ساخت تجربه تعاملی بهتر دارند. 

مدیر محصول

مدیر محصول نیازهای مشتریان را شناسایی می‌کند و در عین حال اهداف و ویژگی‌هایی که باعث بهتر دیدن شدن کسب‌وکار می‌شوند را شناسایی کرده و به تیم‌ها در دستیابی به چشم‌اندازهای ترسیم شده کمک فراوانی می‌کند. 

مدیر مالی

تمامی کسب‌وکارها دوست دارند هزینه‌ها را کاهش و درآمدها را افزایش دهند. به بیان دقیق‌تر به دنبال به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه هستند. به همین دلیل به دنبال مدیران مالی با تجربه و متبحری هستند که رشد آن‌ها را تضمین کند. این افراد به شکل روزانه همه چیز را بررسی می‌کنند و همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای دستیابی به سود بیشتر را ترتیب می‌دهند. 

مدیر منابع انسانی

این افراد مسئولیت استخدام کارمندان، انجام مصاحبه و فرآیند استخدام را مدیریت می‌کنند و علاوه بر این در مباحث مبتنی بر تنوع تخصص‌ها و نیرهای با مهارت برای سازمان به مدیران اجرایی کمک می‌کنند. یکی از وظایف مهم منابع انسانی شناسایی اختلافات و حل مشکل کارمندان، برنامه‌ریزی در جهت اعطای مزایا به کارمندان، حقوق‌ها و دستمزدها است. 

مدیرعامل اجرایی

این افراد خط‌مشی‌های یک سازمان را تعیین و تبیین می‌کنند و بر عملکرد سایر مدیران سازمان نظارت دارند. مدیران عامل، گزارش‌های خود را به هییت مدیره و سایر ذینفان که عمدتا سهام‌داران هستند ارائه می‌کنند. به‌طور معمول یک مدیر اجرایی باید در حوزه MBA و مدیریت دارای مدرک و تخصص باشد. 

مدیر آموزش و توسعه

مدیران آموزش و توسعه، برنامه‌های آموزشی را آماده می‌کنند و  بر روند اجرای دقیق برنامه‌های آموزشی نظارت اعمال می‌کنند. از مسئولیت‌های مهم این افراد باید به آماده‌سازی محتوای آموزشی یا خرید آموزش‌های برون سازمانی اشاره کرد. 

مدیر معماری و مهندسی

حوزه کاری این افراد شرکت‌های فنی و مهندسی است. این افراد بر کار مهندسانی که در تیم‌ها به فعالیت اشتغال دارند نظارت می‌کنند و فعالیت‌های تیم‌ها در ارتباط با توسعه و بازمهندسی فرآیند‌ها و فروش‌های تولید را هماهنگ می‌کنند. 

متخصص یادگیری ماشین

یادگیری ماشین یکی از مهارت‌های داغی است که به تدریج به صنایع مختلف وارد شده است. این شغل دستمزد خوبی عاید افراد می‌کند، زیرا به دانش زیادی نیاز دارد. از مهارت‌های مهمی که یک متخصص یادگیری ماشین باید داشته باشد به تسلط بر ریاضیات و جبر خطی، سامانه‌های بانک اطلاعا، تسلط بر یک یا دو زبان برنامه‌نویسی و تجربه عملکرد در پروژه‌های عملیاتی می‌توان اشاره کرد. 

دانشمند داده

دانشمندان داده‌ها نیز همانند متخصصان یادگیری ماشین دستمزد خوبی را به دلیل تسلط بر مهارت‌های پیچیده دریافت می‌کنند. این افراد در ارتباط با آمار، تحلیل داده‌ها، ریاضیات، سامانه‌های بانک اطلاعات و ترکیب روش‌های یادگیری ماشین با سایر علوم صاحب مهارت هستند. ترکیب این علوم با یکدیگر باعث می‌شود تا این افراد تصمیمات هدفمندی را به سازمان‌ها پیشنهاد دهند. دانشمندان داده با گردآوری و تحلیل داده‌ها به سازمان‌ها در درک اهداف و به‌کارگیری هوشمندانه داده‌ها به منظور شناسایی بهترین مسیر برای رسیدن به اهداف کمک می‌کنند. 

تحلیل‌گر داده

این افراد وظیفه شناسایی و تحلیل عادت‌های آنلاین و آفلاین مشتریان و در ادامه ساخت استراتژی‌های مفید و ارزشمند بازاریابی را عهده‌دار هستند. این افراد با گردآوری داده‌ها از منابع مختلف و تفسیر الگوها و گرایشات کمک فراخوانی به سازمان‌ها می‌کنند. 

تحلیل‌گر هوش تجاری

شرکت‌هایی که با حجم بزرگی از داده‌ها موسوم به بزرگ داده‌ها در ارتباط هستند، فعالیت‌های خود در زمینه داده‌‌کاوی و گزارش‌دهی را بیشتر کرده‌اند. بر همین اساس، این شرکت‌ها به تحلیل‌گران هوش تجاری در تیم‌های مختلفی نظیر تیم‌های حسابداری و مالی نیاز دارند. یک تحلیل‌گر هوش تجاری باید داده‌های خام را به بیشنش قبال استفاده‌ای که امکان به‌کارگیری آن در توسعه راه‌حل‌های گزارش‌دهی در سازمان وجود دارد پردازش کند. بر همین اساس این افراد باید در ارتباط با مهارت‌های حل مسئله، به‌کارگیری ابزارهای هوش تجاری و داده‌کاوی شامل جداول پیوت اکسل برای تحلیل داده‌ها دانش زیادی داشته باشند. یک تحلیل‌گر هوش تجاری باید در حوزه مالی، کسب‌وکار و سامانه‌های اطلاعاتی دانش کافی داشته باشد. 

مشاغل مهم دیگری نیز در این فهرست وجود دارند که برای اجتناب از طولانی شدن مطلب تنها به ذکر عنوان آن‌ها بسنده می‌کنیم. از جمله این مشاغل باید به توسعه‌دهنده نرم‌افزار، توسعه‌دهنده وب، توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای موبایل، کارشناس دوآپس، تحلیل‌گر امنیت اطلاعات، کارشناس پشتیبانی کاربران، مهندس و تکنسین برق و الکترونیک، مکانیم ماشین‌های صنعتی و معمار شبکه‌های کامپیوتری اشاره کرد. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 2.7 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg