کارشناس تحلیل و تست نرم‌افزار کیست؟
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ تاریخ انتشار

کارشناس تحلیل نرم‌افزار کیست؟

کارشناس تحلیل و تست نرم‌افزار، متخصصی است که قادر است یک سیستم را به شکل همه ‌جانبه بررسی و تحلیل کند. علاوه بر این فرد مذکور باید پس از اتمام کار و در حین انجام کار، سیستم را آزمایش کند تا محصول نهایی با نیازمندی‌های ذینفعان سازمانی یا مشتریان انطباق داشته باشد. کارشناس تست و تحلیل نرم‌افزار از طریق تعامل با کاربران نهایی سیستم به دقت نیازهای آن‌ها را ارزیابی می‌کند و نتایج به دست آمده را به شکل مستند و مکتوب در اختیار تیم طراحی و توسعه نرم‌افزار قرار می‌دهد. شناختی که در هر مرحله از تولید نرم‌افزار حاصل می‌شود به تیم کمک می‌کند تا محصولی مطابق با اهداف تعیین شده آماده کنند. هدف از انجام این آزمایش‌ها حصول اطمینان از این موضوع است که نرم‌افزاری که در دست ساخت قرار دارد به چه میزان با نیازهای کاربران و محیطی که قرار است نرم‌افزار در آن پیاده‌سازی شود تطابق دارد. 

کارشناس تست و تحلیل نرم‌افزار چه وظایفی دارد؟ 

سازمان‌ها از یک کارشناس تست نرم‌افزار در ارتباط با حوزه تحلیل انتظار دارند روابط، منطق، فناوری و کسب‌و‌کار سیستم را برای اعضای تیم توسعه محصول تشریح کند، نیازمندی‌های ذینفعان سیستم را درک کنید و ‌آن‌را به‌درستی به برنامه‌نویسان و طراحان برای تبدیل به مشخصه‌های نرم‌افزار انتقال دهد، محدوده‌ مباحث که باید تحلیل شوند را از طریق مطالعه منابع و ماخذ موجود، ارزیابی سایر سیستم‌ها و مطالعات میدانی شناسایی و تعریف کند، موارد تاثیرگذار بر سامانه‌ها و محیط‌های عملیاتی را از نظر اثرات جانبی، تناقض‌ها و دوباره ‌کاری‌ها شناسایی و تعریف کند، نمونه‌های اولیه‌ای مرتبط با تحلیل و نیازمندی، مانند سند چشم‌انداز سیستم و تعیین مشخصات نیازمندی‌های نرم‌‌افزار و تعیین ساختار مدل Use Case را انجام دهد، مدل‌ها و تحلیل‌های تغییر یافته ناشی از پیاده‌سازی سیستم یا تغییر در نیازها توسط مدیریت محصول را اصلاح کند، راهنمای کاربری آماده کرده و از کیفیت و صحت اطلاعات مندرج در آن‌ها مطمئن شود. برای تایید نهایی آن‌ها را به واحد مدیریت محصول ارائه دهید. در کنار بخش تحلیل وظیفه دیگری که باید به آن رسیدگی شود تست و ارزیابی است. در ارتباط با تست سازمان‌ها از این متخصص انتظار دارند اهداف تست و روش‌های ریشه‌یابی خطاها را شناسایی و تعریف کند و روش‌های آزمون محصول را مطابق با درخواست مشتری از سیستم پیاده‌سازی کند، اطمینان حاصل کند که سناریوهای آزمایش مطابق با چشم‌اندازها تعریف شده‌اند، تست‌های انجام شده توسط تست‌کننده‌ها را کنترل کند، اطمینان حاصل کند که تست‌ها کل نیازها را پوشش می‌دهند، تست را اجرا کند و از انطباق برنامه کاربردی پیاده‌سازی شده با نیازمندی‌ها اطمینان حاصل کند، خطاهای پیدا شده و شناخته را ثبت و تحلیل کند، ارزیابی مشکلات یافت شده و اعتبارسنجی آن‌ها و ارائه آن به تیم توسعه نرم‌افزار برای حل سریع آن‌ها، - همکاری با توسعه‌دهندگان و مدیران پروژه برای توسعه APIهای تست اتوماتیک و تخمین، اولویت‌بندی، طرح‌ریزی و هماهنگی فعالیت‌های تست را انجام دهد. 

یک کارشناس تحلیل و تست نرم‌افزار چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

همانند سایر مشاغل حوزه فناوری اطلاعات، هر سازمانی بسته به نیاز کاری خود از متقاضایان انتظار دارد مجموعه مهارت‌های خاصی را داشته باشند. از جمله این مهارت‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد. داشتن حداقل مدرک لیسانس در علوم رایانه، مهندسی کامپیوتر، مدیریت، فناوری اطلاعات یا حوزه‌های مرتبط، سابقه کار در تیم‌های برنامه‌نویسی یا انجام پروژه‌های مورد تایید سازمانی، مهارت درک مطلب برای استفاده از  متون تخصصی به زبان انگلیسی، آشنایی مطلوب در ارتباط با شبکه، سخت‌افزارهای مرتبط و سرورها، آشنایی با مفاهیم طراحی پایگاه‌های داده، آشنایی با فرایندهای تولید نرم‌افزار، آشنایی با روش‌های تست نرم‌افزار، تسلط بر نرم‌افزارهای آفیس مایکروسافت، آشنایی با فرایندهای تولید نرم‌افزار، آشنایی با روش‌های آزمون نرم‌افزار،  آشنایی با یکی از ابزارهای تست خودکار (مانند Selenium یا Cypress)، حصول اطمینان از صحت عملکرد کلیه اجزای محصول (انجام تست‌های Regression بطور کامل پس از برطرف شدن باگ‌ها)، شناسایی و تحلیل نواقص نرم افزار، تسلط بر تست Manual نرم‌افزار، تسلط بر تست Functional و Non-Functional و توانایی بررسی مستندات فنی نرم افزار (User Story & Use Case) و اطمینان از کامل بودن آنها از جمله مهارت‌های سختی هستند که این فرد به آن‌ها نیاز دارد.

در ارتباط با توانایی‌های عمومی باید به قابلیت مدیریت چند وظیفه، مدیریت تناقضات، پیگیری روند انجام کارها، قابلیت درک و جذب سریع موضوعات جدید، توانایی بالا در شناسایی و حل مسائل، توانایی کار تیمی، توانایی مستندسازی و قدرت انتقال مطلب از جمله مهارت های موردنیاز هستند. 

بازار کار یک کارشناس تست و تحلیل نرم‌افزار به چه صورتی است؟

با توجه به این‌که تمامی صنایع به نرم‌افزارهای سفارشی نیاز دارند به همین دلیل شرکت‌های نرم‌افزاری مجبور هستند برای حصول اطمینان از ساخت محصولی منطبق با نیازهای مشتریان از وجود کارشناسان تست و تحلیل نرم‌افزار بهره‌مند شوند، بر همین اساس این گروه از متخصصان بازار کار خوبی دارند. در ارتباط با میزان دستمزدی که این افراد دریافت می‌کنند فاکتورهای مختلفی نظیر سابقه کار، سن، شهر محل سکونت، مدرک تحصیلی، میزان آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی و.... را باید در نظر گرفت. با این‌حال، به‌طور معمول این افراد زمانی که به شکل ثابت در سازمانی مشغول به کار شوند حقوقی در بازه 6 تا 9 میلیون تومان را دریافت می‌کنند که این حقوق باید همراه با بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی باشد. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.9 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg