کارشناس پایگاه داده‌ها کیست و چه مهارت‌هایی دارد؟
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ تاریخ انتشار

به‌طور معمول کارشناسان بانک‌های اطلاعاتی در ارتباط با زبان محاوره ساخت‌یافته (SQL) اطلاعات دقیقی دارند، زیرا قرار است أنواع مختلفی از محاوره‌ها را بر پایه این زبان روی بانک‌اطلاعاتی اجرا کنند. در مقام بعد اوراکل و اکسس قرار دارند که کاربرد گسترده‌ای در بازار ایران دارند. در سازمان‌های بزرگ کارشناسان پایگاه‌ داده سعی می‌کنند شرایط را برای تحلیل‌گران داده‌ها فراهم کنند تا بتوانند با سهولت اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنند. در بیشتر موارد کارشناسان پایگاه داده برای درک نیازهای داده‌ای سازمان و کمک به کارشناسان برنامه‌ریزی با این گروه از متخصصان در تعامل هستند. 

کارشناس پایگاه داده کیست؟

کارشناس پایگاه داده‌ها فردی است که طراحی پایگاه داده، نگهداری و مدیریت پایگاه به او سپرده شده است. این فرد مسئولیت انطباق طراحی عناصر پایگاه داده با اسناد تحلیلی سازمان را بر عهده دارد. البته این وظیفه بیشتر در شرکت‌های فعال در زمینه توسعه نرم‌افزارها صدق می‌کند. علاوه بر موارد یاد شده، کارشناس پایگاه داده باید اطمینان حاصل کند که پایگاه داده سرعت مناسب و عملکرد خوبی دارد، به‌طوری که فرآیند واکشی اطلاعات برنامه‌های کاربردی از پایگاه داده در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود. مسئولیت نگهداری و پشتیبانی پایگاه‌های داده مربوط به حوزه تولید در داخل شرکت، به نحوی که همواره در دسترس باشند از دیگر مسئولیت‌های این کارشناس است. 

یک کارشناس پایگاه داده چه مسئولیت‌هایی دارد؟

از مهم‌ترین وظایف یک کارشناس پایگاه داده باید به شناسایی قابلیت‌های جدیدی که همراه با نسخه‌های جدید بانک‌های اطلاعاتی ارائه می‌شوند، نظارت، بازبینی و رفع اشکالات پایگاه داده‌ها، طراحی معماری بانک‌های اطلاعاتی جهت افزایش سرعت و کارایی عملکرد بانک‌های اطلاعاتی، مرور طراحی جداول اطلاعاتی سیستم‌ها و زیرسیستم‌ها، نظارت بر اجرای استانداردهای داخلی در زمینه سرعت، امنیت و سایر موارد مرتبط با پایگاه داده‌ها، شناسایی و رفع اشکالات ارتباط بین بانک‌های اطلاعاتی، مستندسازی قابلیت‌های جدید ارائه شده برای سامانه‌های مدیریت بانک‌های اطلاعاتی و آموزش قابلیت‌های جدید به کارمندان و تشریح چگونگی به‌کارگیری بانک اطلاعاتی اشاره کرد. در کنار موارد یاد شده، حصول اطمینان از این موضوع که پایگاه داده امنیت مستحکمی دارد و در برابر حملات رایج ایمن است از دیگر وظایف مهم یک کارشناس پایگاه داده است. 

یک کارشناس پایگاه داده به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

به‌طور معمول شرکت‌ها افرادی که فارغ‌التحصیل رشته‌های ریاضی، مهندسی کامپیوتر یا فناوری‌اطلاعات هستند را جذب می‌کنند. از مهارت‌های مهمی که یک کارشناس پایگاه داده دارد باید به توانایی حل ‌مسئله، توانایی کارتیمی، توانایی استفاده‌ روان از متن‌های انگلیسی تخصصی مرتبط، تسلط کامل به مهارت‌های طراحی و پیاده‌سازی پایگاه داده (Database Implementation & Design)، مطالعه اسناد تحلیل و طراحی پایگاه داده سیستم در محیط‌هایی با تعداد کاربر زیاد، تسلط بر نحوه تست سیستم در حجم اطلاعات بسیار زیاد، تسلط کامل به زبان SQL، تسلط کامل به ابزارهای مدل‌سازی پایگاه داده، تسلط به ابزارهای مانیتورینگ پایگاه داده برای شناسایی گره‌های(Bottleneck) سیستم و چگونگی رفع آن‌ها، آشنایی با Replication، آشنایی خوب با موضوعات راهبری پایگاه داده (Database Administration) نگهداری پایگاه داده در تمام زمان‌ها، اطمینان از عملکرد (Performance) و کارایی (Efficiency) پایگاه داده، تسلط به تنظیمات (Tuning) پایگاه داده در محیط‌هایی با تعداد کاربر زیاد، تسلط به Backup & Recovery، آشنایی خوب با شبکه و انواع سخت‌افزارهای سرور و همچنینStorageها و آشنایی با خوشه‌بندی اشاره کرد. نکته دیگری که باید به آن دقت کنید شرکتی است که قصد کار در آن را دارید. برخی از سازمان‌ها از بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای و سنتی استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از بانک‌های اطلاعاتی No SQL استفاده می‌کنند. بر همین أساس مهم است در زمینه بانک‌های اطلاعات غیر رابطه‌ای که ابزارها و خط‌مشی‌های خاص خود را دارند اطلاعات کسب کنید. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.9 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg