برنامه‌نویس iOS کیست و چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ تاریخ انتشار

گزارش پیش‌بینی وضعیت اقتصادی App Annie 2017-2022  منتشر شده توسط App Economy Forecast  نشان می‌دهند که دستگاه‌های همراه همچنان با استقبال مردم روبرو هستند، به‌طوری که نزدیک به 6 میلیارد دستگاه همراه در دسترس مردم قرار دارد که بیان‌گر 56 درصد رشد نسبت به سال 2017 است. جالب‌تر این‌که، مشترکان اپ استور اپل نسبت به سال 2017 میلادی رشد چشم‌گیری داشته‌اند و میزان تراکنش‌های این فروشگاه بزرگ تجاری به رقم 157 میلیارد دلار رسیده است. 

بنابراین جای تعجب نیست که مشاهده می‌کنیم بسیاری از مردم و حتا توسعه‌دهندگان با سابقه ترجیح می‌دهند به سراغ دنیای برنامه‌نویسی iOS بروند و تنها در این مسیر گام بردارند. برای کسانی که مسیر شغلی خود را برنامه‌نویس iOS انتخاب می‌کنند، چند مسیر شغلی وجود دارد که هر یک مزایای خاص خود را دارند. با این‌حال، در این مقاله، ما روی مهارت‌های مورد نیاز توسعه‌دهندگان تمرکز می‌کنیم. البته اجازه دهید در ابتدا به اساسی‌ترین سوال در این ارتباط پاسخ دهیم.

توسعه‌دهنده iOS کیست؟

توسعه‌دهنده iOS فردی است که درک عمیقی از اکوسیستم iOS دارد. به بیان دقیق‌تر این فرد، در ارتباط با نحوه عملکرد دستگاه‌های مختلف اپل نظیرiPad ، iPhone ، Apple Watch و Apple TV اطلاعات کاملی دارد. به‌طور خلاصه، توسعه‌دهندگان iOS باید نحوه ساخت و شخصی‌سازی برنامه‌ها در اکوسیستم iOS را درک کنند.

چگونه می‌توان به یک توسعه‌دهنده iOS تبدیل شد؟

به‌طور معمول، توسعه‌دهندگان iOS به سه گروه مبتدی، متوسط و پیشرفته تقسیم می‌شوند که هر یک مجموعه مهارت‌های خاصی را دارند که طبیعی است یک توسعه‌دهنده ارشد iOS بالاترین سطح از مهارت‌ها را دارد. با این‌حال، برای آن‌که بتوانید به عنوان یک توسعه‌دهنده در بازار کار شغلی را پیدا کنید، لازم است در ارتباط با مهارت‌های بنیادی اطلاعات کافی داشته باشید و به مرور زمان که سطح دانش و تجربه‌تان بالا رفت به سراغ مشاغل سطح متوسط و پیشرفته بروید. به عنوان یک توسعه‌دهنده iOS به سراغ یادگیری مهارت‌های زیر باشید:

مرحله 1: سوئیفت را بیاموزید

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک توسعه‌دهنده برنامه‌های iOS باید داشته باشد، توانایی برنامه‌نویسی است. یک توسعه‌دهنده توسعه‌دهنده iOS باید در ارتباط با تکنیک‌های توسعه نرم‌افزار، اصول اولیه مهندسی نرم‌افزار و مباحث اولیه دنیای برنامه‌نویسی اطلاعات کافی داشته باشد. علاوه بر این، اگر در نظر دارید برنامه‌ای که طراحی می‌کنید را در سایر اکوسیستم‌ها معرفی کنید، باید در ارتباط با هر اکوسیستم تحقیق جامعی انجام دهید. به عنوان مثال، شما می‌توانید با استفاده از مهارت‌های برنامه‌نویسی جاوا برنامه‌های iOS بسازید و از همان مهارت‌های برنامه‌نویسی جاوا برای توسعه در دنیای اندروید، مک، لینوکس و ویندوز استفاده کنید. اگر با محدودیت‌های زمانی و بودجه‌ای روبرو هستید و پیش‌بینی می‌کنید که دیر یا زود ممکن است از توسعه iOS به سیستم‌عامل‌های دیگر یا اکوسیستم‌های دیگر بروید، بهتر است روی یادگیری جاوا متمرکز شوید که تقریبا در بیشتر اکوسیستم‌ها از آن استفاده می‌شود. با این حال‌، اگر عاشق توسعه نرم‌افزار هستید و وقت و بودجه دارید و بر این باو رهستید که از اکوسیستم مک و iOS خارج نمی‌شوید و در هر دو حالت بک‌اند و فرانت‌اند یا فول‌استک به مک وفادار خواهید بود، باید به سراغ یادگیری زبان برنامه‌نویسی تخصصی iOS  یعنی سوئیفت بروید. البته به مرور زمان که تجربه‌تان افزایش پیدا کرد، می‌توانید یاد بگیرید که یک برنامه iOS بسازید که روی آنگولار که بخشی از پشته MEAN است اجرا شود. 

اگرچه مهارت‌ها و ابزارهای مختلف برنامه‌نویسی این قابلیت را دارند که برای توسعه iOS استفاده شوند، اما بهترین انتخاب در این زمینه تمرکز روی زبان‌های برنامه‌نویسی است که به‌طور ویژه برای iOS و اکوسیستم اپل طراحی شده‌اند. اگر هیچ تجربه در دنیای کدنویسی ندارید یا می‌خواهید روی iOS و اکوسیستم اپل تمرکز کنید‌، Swift باید انتخاب اول‌تان باشد. 

بهترین قدم برای یادگیری سوئیفت و سیستم‌عامل iOS این است که بر مبنای یک برنامه جامع أصول اولیه سوئیفت و iOS را آغاز کنید تا بتوانید از سطح مبتدی به سطح پیشرفته بروید. متاسفانه بیشتر توسعه‌دهندگان iOS اغلب سعی می‌کنند هم سوئیفت و هم iOS را همزمان یاد بگیرند، اما در نهایت گیج می‌شوند و هیچ‌یک از این فناوری را به درستی یاد نمی‌گیرند. بنابراین بهترین روش برای یادگیری سوئیفت به شرح زیر است: 

  • ابتدا به سراغ یادگیری مفاهیم اساسی نظیر متغیرها، اعداد، رشته‌ها، ثابت‌ها و عملگرها بروید. 
  • در ادامه به سراغ مجموعه‌ها بروید و ببینید که چگونه باید با دیکشنری‌ها و آرایه‌ها کار کنید. 
  • در ادامه دستورات مربوط به کنترل جریان برنامه را مطالعه کنید. به‌طور مثال، حلقه‌های for/while، دستورات if-else و switches چگونه ساخته می‌شوند. 
  • در مرحله بعد به سراغ یادگیری نوع‌ها و رابط‌ها بروید. به‌طور مثال، ساختارها، متدها، توابع، پروتکل‌ها، افزونه‌ها و enumerations چگونه تعریف می‌شوند و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. 
  • در انتها به سراغ یادگیری مفاهیم برنامه‌نویسی شی‌گرا نظیر وراثت‌، کلاس‌ها، چند شکلی و... باشید. 

مرحله 2: سیستم‌عامل iOS را بیاموزید

پس از یادگیری زبان برنامه‌نویسی سوئیفت، گام بعدی مطالعه پلتفرم گسترده iOS است که از الگوهای مختلف طراحی، چارچوب‌ها و سایر فناوری‌ها تشکیل شده است. حتی اگر تصمیم دارید برای توسعه برنامه‌های iOS یک زبان برنامه‌نویسی غیر از Swift را دنبال کنید، بازهم باید نحوه کار در اکوسیستم iOS را بدانید. مانند هر فناوری که می‌خواهید به آن تسلط پیدا کنید، شروع با یادگیری اصول اولیه آغاز می‌شود. بدون یادگیری اصول، نمی‌توانید از فناوری‌های جذاب‌تری مانند واقعیت افزوده، هوش مصنوعی برای ساخت برنامه‌های کاربردی یا بازی‌ها استفاده کنید. از همه مهم‌تر، بدون یادگیری اصول اساسی، شما دانش اساسی لازم برای استخدام شدن یا ساخت برنامه‌ها را ندارید تا نرم‌افزارهای که ایجاد می‌کنید باعث خشنودی مردم شود. با توجه به این نکته، برخی از اصول اساسی که باید در سیستم‌عامل iOS یاد بگیرید شامل موارد زیر هستند:

  • ابتدا باید درباره مفهوم Apple Developer که قبلاً Apple Developer Connection یا ADC نامیده می‌شد درک کلی به‌دست آورید. Apple Developer شامل منابعی است که برای نوشتن نرم‌افزار برای iOS ، macOS ، watchOS و tvOS به آن نیاز خواهید داشت. Xcode و Interface Builder را عمیقاً بیاموزید. Xcode یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) است که برای توسعه نرم‌افزار برای iOS و سایر نرم‌افزارهای Apple به آن نیاز دارید. برای اجرای Xcode به دستگاهی نیاز دارید که MacOS را اجرا کند. Interface Builder به شما امکان می‌دهد با استفاده از GUI (رابط کاربری گرافیکی) رابط‌های iOS ایجاد کنید.
  • دومین نکته‌ای که باید در مورد آن اطلاعات کسب کنید Auto Layout است. یاد بگیرید که چگونه از Auto Layout در Xcode استفاده کنید تا بتوانید رابط‌های کاربری را برای دستگاه‌هایی در اندازه‌های مختلف ایجاد کنید. 
  • Table views مورد بعدی است که باید به فکر یادگیری آن باشید. Table Views نماهای مولفه‌های حیاتی رابط کاربری هستند که به شما کمک می‌کنند فهرست‌های پیمایشی طولانی را در برنامه‌های iOS مدیریت کنید.
  • مورد بعدی که باید به فکر یادگیری آن باشید کانتینرها و استوری‌بوردها هستند. کانتینرها به شما کمک می‌کنند در برنامه iOS خود جریان ناوبری صفحه را ایجاد کنید، در حالی که استوری‌بورد به شما امکان می‌دهد جریان ناوبری ایجاد شده با استفاده از کانتینرها را طراحی و سازماندهی کنید.
  • اگر همه این مفاهیم و ابزارها در حال حاضر برای شما ناآشنا هستند، نگران آن نباشید. کافی است فرآیند یادگیری را آغاز کنید و مقالاتی که در ارتباط با ابزارهای مختلف و مدل‌های طراحی منتشر شده‌اند را مطالعه کنید تا سطح دانش‌تان در ارتباط با مفاهیم مذکور افزایش پیدا کند. 
  • ذکر این نکته نیز مهم است که همه ابزارهای فوق (تا همین اواخر) در UIKit وجود داشتند، اما به تازگی SwiftUI جایگزین شده است که چارچوب جدیدی است که در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) 2019 معرفی شد. رابط کاربری Swift و نحوه استفاده از برخی از این ابزارها ممکن است در سال‌های آتی تغییر کنند، اما انتظار می‌رود دست‌کم در دو سال آینده برنامه‌ها بر مبنای ابزارهای موجود بدون مشکل ایجاد شوند. 

مرحله 3: دانش خود در زمینه‌های دیگر توسعه نرم‌افزار برای iOS را گسترش دهید

بعد از این‌که با نحوه کدنویسی و محیطی که برای ساخت برنامه‌های iOS از آن استفاده می‌کنید آشنا شدید، در مرحله بعد باید دانش خود در زمینه‌های دیگری که به برنامه‌های شما جلوه حرفه‌ای‌تری می‌دهند را گسترش دهید. شناخت این زمینه‌ها همان چیزی است که به شما امکان می‌دهند سطح مهارت خود را افزایش داده و در نهایت متخصص شوید. زمینه‌های یادگیری زیادی وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها ورود کنید. از مباحث مهمی که پیشنهاد می‌کنم روی یادگیری آن‌ها متمرکز شوید به موارد زیر باید اشاره کرد: 

پایگاه داده‌ها

برنامه‌های iOS و اکثر برنامه‌های مدرن دیگر برای ذخیره و بازیابی داده‌ها به پایگاه داده نیاز دارند. درک نحوه کار پایگاه داده‌ها (و زبان‌های پرس‌و‌جو که برای دستکاری داده‌ها استفاده می‌شود) مهارت‌های بسیار مهمی هستند که به شما در توسعه برنامه‌های iOS کمک می‌کنند. 

شبکه‌سازی

بیشتر برنامه‌های مدرن iOS به داده‌هایی نیاز دارند که در اینترنت مبادله می‌شوند. این حرف بدان معنا است که یک توسعه‌دهنده iOS باید نحوه کار اینترنت را درک کند. خوشبختانه، iOS با تهیه SDK که چندین API را برای انجام کارهای شبکه ارائه می‌کند، کار توسعه‌دهندگان را ساده کرده است. علاوه بر APIها باید در ارتباط با فناوری‌های زیرساختی نظیر DNS ، آدرس‌های اینترنتی و سایر مفاهیم کلی شبکه اطلاعات لازم را کسب کنید. 

برای آشنایی بیشتر با مشاغل برنامه‌نویسی و نرم‌افزار روی لینک‌های زیر بزنید: 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg