توسعه‌دهنده SQL کیست؟
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ تاریخ انتشار

در این مقاله ، ما در مورد موضوعات زیر بحث خواهیم کرد:

  • SQL چیست؟
  • الزامات شغلی توسعه‌دهنده SQL
  • توسعه‌دهنده SQL چه کاری انجام می‌دهد؟
  • برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده SQL مهارت لازم است؟
  • حقوق و دستمزد یک توسعه‌دهنده SQL چقدر است
  • چرا باید یک توسعه‌دهنده SQL شوید؟

SQL چیست؟

زبان محاوره ساخت یافته (Structured Query Language) یک زبان استاندارد است که روی پایگاه داده‌های رابطه‌ای کارهای مختلفی انجام می‌دهد. اس‌کیوال به توسعه‌دهندگان اجازه درج، حذف، تغییر و جستجو در رکوردهای پایگاه داده را می‌دهد. با SQL می‌توانید عملیات مختلفی نظیر بهینه‌سازی و نگهداری از پایگاه داده را انجام دهید.

الزامات شغلی توسعه‌دهنده SQL

پیش‌نیازهایی که کارفرمایان برای جذب متخصصان ارائه می‌کنند یکسان نیست و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. با این‌حال برخی از آن‌ها حات کلی دارد. اولین چیزی که شرکت‌ها از داوطلبان درخواست می‌کنند مدرک تحصیلی مرتبط است. بنابراین بهتر است به فکر دریافت مدرک کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط باشید. در حالت کلی پیش‌نیازهایی که اجازه می‌دهند با خیال آسوده برای این موقعیت شغلی رزومه ارسال کنید به شرح زیر است:

  •  همان‌گونه که اشاره شد یک مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر یا یک رشته مرتبط یک مزیت نسبی برای شما به وجود می‌آورد. 
  •  چند سال تجربه به عنوان یک توسعه‌دهنده SQL یا نقش‌های مشابه. اگر متقاضی پست‌های ارشد هستید این موضوع اهمیت زیادی دارد. 
  •  درک عالی از برنامه‌نویسی و پایگاه‌های داده SQL پیش شرط تقریباً هر موقعیت توسعه‌دهنده SQL است.
  •  توانایی‌های مرتبط با تفکر انتقادی و حل مسئله.

توسعه‌دهنده SQL چه کاری انجام می‌دهد؟

در حالی که هر شرکتی وظایف خاصی را در آگهی‌های شغلی منتشر می‌کند، با این‌حال، اصلی‌ترین وظیفه یک توسعه‌دهنده SQL مدیریت و نگه‌داری از بانک‌های اطلاعاتی و همسوسازی آن‌ها با نیازهای تجاری سازمان است. یک توسعه‌دهنده SQL با طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای پایگاه داده نظیر محصولات ارائه شده توسط اوراکل و مایکروسافت آشنا است. از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های یک توسعه‌دهنده SQL به موارد زیر باید اشاره کرد: 

  • یک توسعه‌دهنده SQL مسئول طراحی سیستم‌های پایگاه داده است که برای ذخیره و دسترسی به اطلاعات کسب‌وکار از آن استفاده می‌شود.
  • آن‌ها وظیفه ایجاد، به‌روزرسانی و حذف داده‌ها را مطابق با نیازهای یک برنامه تجاری خاص عهده‌دار هستند. 
  • یک توسعه‌دهنده SQL در مورد زبان‌ها و فناوری‌های سازگار با پایگاه داده باید تصمیمات آگاهانه بگیرد.
  • یک توسعه‌دهنده اس‌کیوال در ارزیابی زیرساخت شبکه، اجرای آزمایش‌های تشخیصی مختلف و به‌روزرسانی سیستم‌های امنیت اطلاعات با هدفه بهبود عملکرد و ناوبری کارآمد به تیم‌های دیگر مشاوره می‌دهد. 
  • یک توسعه‌دهنده اس‌کیو‌ال باید به مستندسازی کدها بپردازد، گزارش پیشرفت کارها را به متصدی مربوطه ارائه دهد و کدهای نوشته شده را ارزیابی کرده و بازخوردهای شخصی خود را ارائه کند. 
  • یک توسعه‌دهنده اس‌کیو‌ال مسئول باید کدها را با هدف اشکال‌زدایی و پیاده‌سازی راه‌حل‌هایی تحلیل کند. 

یک توسعه‌دهنده اس‌کیو‌ال به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ 

در این‌جا برخی از مهارت‌های اساسی که یک توسعه‌دهنده SQL برای موفقیت به آن‌ها نیاز دارد را برای شما فهرست کرده‌ایم: 

1. پایگاه داده

توسعه‌دهندگان اس‌کیو‌ال از پایگاه داده به عنوان یک معماری لایه‌بندی شده برای توسعه خدمات و تفکیک منطق تجاری و رابط‌ها استفاده می‌کنند. این‌کار به این دلیل انجام می‌شود تا سایر متخصصان فناوری اطلاعات بتوانند با اطلاعات درون پایگاه داده به شکل ساده‌ای استفاده کنند. بر همین اساس مهم است در زمان طراحی پایگاه‌های داده به نکات مربوط به مدل‌های منطقی و فیزیکی پایگاه داده‌های رابطه‌ای دقت کنید و تسلط کاملی در این زمینه داشته باشید. 

2. SQL

SQL به شما امکان کنترل و دسترسی به پایگاه داده را می‌دهد. اس‌کیو‌ال این امکان را ایجاد می‌کند تا با استفاده از جداول موقتی و متغیرهای جدول‌، پرس‌و‌جوهای پیچیده‌ای ایجاد کنید. توسعه‌دهندگان از اس‌کیوال برای ارائه راه‌حل‌های گزارش‌دهی پویا با استفاده از MS SQL sever reporting Service استفاده می‌کنند. 

3. T - SQL

T-SQL مخفف Transact-SQL است و قابلیتی ویژه برای زبان اس‌کیو‌ال است تا توسعه‌دهندگان بتوانند دستورات پیچیده و کارآمدتر بیشتری را بنویسند. علاوه بر این T-SQL برای فیلتر کردن داده‌های مربوط به سامانه‌های قدیمی نیز استفاده می‌شود. 

4. SSIS

Microsoft SSIS (SQL Server Integration Services) یک ابزار ETL ارائه شده توسط مایکروسافت است. ابزار فوق به شما اجازه می‌دهد داده‌ها را از منابع منحصر به فرد ادغام کرده، در مخزن ذخیره کرده و داده‌ها را پاک کنید. این برنامه در توسعه و اجرای راه‌حل‌های کاربردی SSIS برای واحدهای تجاری مختلف یک سازمان نقش کلیدی دارد. 

5. مهارت‌های تحلیلی

توسعه‌دهندگان باید مهارت‌های تحلیلی عالی برای درک نیازهای مشتری و طراحی نرم‌افزارهای متناسب با نیاز آن‌ها داشته باشند.

چرا باید یک توسعه‌دهنده SQL شوید؟

SQL یک فناوری عظیم است. حجم داده‌ها در عصر اطلاعاتی که در آن زندگی می‌کنیم رو به افزایش است. همین موضوع باعث شده تا مشاغل عالی همراه با حقوق و مزایا و پیشرفت‌های شغلی منحصر به فرد پیشروی توسعه‌دهندگان SQL باشد. این موضوع محدود به مشاغل مرتبط با علوم کامپیوتر نمی‌شود، بلکه در بسیاری از صنایع دیگر مانند امور مالی، خرده‌فروشی و بخش مراقبت‌های بهداشتی نیز این موضوع صادق است. همه سازمان‌ها به متخصصانی نیاز دارند که بتوانند پایگاه داده آن‌ها را مدیریت کنند.

با درک سازمانها از فناوریهای داده محور ، نقش توسعه دهنده SQL تغییرات مهیجی را شاهد خواهد بود. تغییرات در فن آوری های SQL به توسعه دهندگان ماهر و متخصص SQL بیشتر نیاز دارد - در نتیجه فرصت ها و جوایز بسیار عالی تری برای توسعه دهندگان حرفه ای ایجاد می کند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg