طراح نرم‌افزار کیست و چگونه به یک طراح نرم‌افزار تبدیل شویم؟
۱۳۹۹/۱۲/۰۱ تاریخ انتشار

طراح نرم‌افزار کیست؟

طراح نرم‌افزار فردی است که در بیشتر موارد در کنار برنامه‌نویسان کامپیوتر به فعالیت اشتغال دارد. یک طراح در حوزه نرم‌افزار، زبان‌های برنامه‌نویسی و سخت‌افزار اطلاعات کافی داشته و قادر به تحلیل و پیاده‌سازی مدل‌ها و الگوریتم‌ها است. این فرد در حل مسائل عمدتا بر رویکرد خلاقانه متمرکز شده و مهارت‌های خوبی در ارتباط برقرار کردن با مشتریان و پرسنل دارد. این افراد در رشته‌های علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار، مهندسی فناوری اطلاعات یا رشته‌های مرتبط با کامپیوتر دارای مدرک دانشگاهی هستند. حداقل مدرک دانشگاهی این افراد لیسانس است. البته در برخی از موارد طراحان نرم‌افزار ممکن است فارغ‌التحصیلان رشته‌های ریاضی باشند. با توجه به این‌که امروزه موسسات مختلف آموزش‌های متنوعی را ارائه می‌کنند، برخی از سازمان‌ها افرادی که از موسسات مذکور دارای مدرک باشند را نیز به عنوان طراح نرم‌افزار استخدام می‌کنند.

حداقل و حداکثر دستمزد یک طرح نرم‌افزار چقدر است؟

میانگین حقوق دریافتی طراحان نرم‌افزار 70 هزار دلار در سال است. این رقم برای طراحان نرم‌افزار از بیشینه 49 هزار دلار در سال آغاز شده و  به رقم 103 هزار دلار در سال نیز می‌رسد.

طراح نرم‌افزار چه وظایفی دارد؟

تحلیل نیازهای کاربران و در ادامه طراحی‌، آزمایش و پیاده‌سازی نرم‌افزارها برای پاسخ‌گویی به این نیازها، برنامه‌ریزی برای ارائه نسخه‌های به‌روز شده از برنامه‌های کاربردی، پیاده‌سازی فلوچارت‌ها و مدل‌هایی برای کمک به کدنویسان، آزمایش نرم‌افزار و حصول اطمینان از درست کار کردن نرم‌افزار، مستندسازی فرآیند تولید نرم‌افزار به منظور استفاده در به‌روزرسانی‌های آتی از جمله وظایف اصلی یک طراح نرم‌افزار است.

چگونه می‌توانیم یک طراح نرم‌افزار شویم؟

برای آن‌که یک طراح نرم‌افزار شوید باید مهارت‌های زیر را فرا گرفته باشید.

  • تقریبا بیشتر شرکت‌ها در آگهی‌های شغلی خود برای جذب یک طراح نرم‌افزار به مدرک تحصیلی مرتبط با علوم کامپیوتر اشاره می‌کنند. مدرک شغلی از آن جهت درخواست می‌شود که در مدت زمان تحصیل در رشته کامپیوتر دانشجویان با اصول طراحی و فرآیند‌هایی که در پس‌زمینه طراحی نرم‌افزارها قرار دارد آشنا می‌شوند. بیشتر مصاحبه‌کنندگان در جلسات سوالاتی پیرامون ساختارهای داده‌ها و الگوریتم‌ها می‌پرسند. در نتیجه شما به غیر از دروس دانشگاهی باید زمانی را صرف یادگیری مباحثی کنید که به طراحی نرم‌افزارها اشاره دارند. پیشنهاد می‌کنیم مطالب مربوط به متدلوژی‌های نرم‌افزار را مطالعه کنید.
  • یادگیری برنامه‌نویسی را آغاز کنید. حتا اگر در مقطع دبیرستان درس می‌خوانید، بازهم یادگیری برنامه‌نویسی برای شما زود نیست. به عنوان یک طراح نرم‌افزار باید حداقل با چند زبان برنامه‌نویسی آشنا باشید. در این‌جا یک مقیاس دقیق وجود ندارد، اما یادگیری حداقل دو یا سه مورد از زبان‌های پایتون، روبی، جاوااسکریپت، سی شارپ، جاوا و سی پلا‌س‌پلاس کمک فراوانی به شما می‌کند. دقت کنید که برخی از این زبان‌ها در مقایسه با دیگر زبان‌ها در زمینه حل مشکلات عملکرد بهتری دارند.
  • اطلاعات شما درباره ساختمان داده‌ها و الگوریتم‌ها باید زیاد باشد. الگوریتم‌ها در ساده‌ترین تعریف خود فرمول یا فرآیندهایی برای حل مشکلات هستند.
  • سیستم‌های آموزشی (دانگشاهی) در اغلب موارد به‌روز نیستند. کتاب‌ها خیلی کندتر از نرم‌افزارها به‌روز می‌شوند. اما موسسات آموزشی می‌توانند این شکاف را پر کرده و اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهند. برخی از موسسات مباحث پیشرفته و زیربنایی مرتبط با مدیریت پروژه و طراحی نرم‌افزارها را آموزش می‌دهند. درست است که مدیریت پروژه خود شغلی مستقل است اما شما هم باید اطلاعاتی در زمینه مدیریت تیم‌های نرم‌افزاری داشته باشید.
  • نرم‌افزار بسازید. بهترین راه برای بهبود سطح مهارت‌ها ساخت برنامه‌های کاربردی است. مهم نیست یک پروژه حرفه‌ای یا شخصی را ایجاد کنید، همین که دست شما با کدنویسی آشنا شود به مرور زمان اطلاعات ارزشمندی به دست می‌آورید.
  • مبحث ‌کارآموزی را جدی بگیرید. دانشجویان مهندسی نرم‌افزار تیزهوش از فرصت کارآموزی برای تکمیل مطالعات خود استفاده می‌کنند. کارآموزی یک روش عالی برای کسب مهارت‌های آموزشی و آشنا شدن با کارآفرینان است. سعی کنید به دنبال فرصت‌های کارآموزی برای ارتقا سطح مهارت و دانش خود باشید.
  • از ابزارهایی استفاده کنید که طراحان واقعی از ‌آن‌ها استفاده می‌کنند. از جمله این ابزارها می‌توان به گیت و گیت‌هاب و... اشاره کرد.
  • کدهای سایر مردم را بخوانید. بهترین منبع برای مشاهده کدهای مردم سایت گیت‌هاب است.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg