زبان بدن برگ برنده ما در گفت‌وگوها
۱۳۹۹/۱۱/۲۳ تاریخ انتشار

ما در برخی موارد می‌توانیم به راحتی با مردم ارتباط برقرار کرده و به سطحی از اعتماد دوطرفه دست پیدا کنیم، اما فراموش نکنید موفقیت در مذاکره یا مصاحبه را نباید به دست بخت و اقبال واگذر کنید. اگر در هر مصاحبه یا مذاکره به چند راهکار ساده توجه داشته باشید، به راحتی می‌توانید یک ارتباط دوستانه و صمیمی برقرار کنید. راهکاری که در نهایت رسیدن به توافق نهایی را بیش از پیش ساده می‌کند

این بدن شما است که همواره در حال صحبت کردن است

ما همیشه در حال برقراری ارتباط با دیگران هستیم. مهم نیست در زمان صحبت کردن چه واژگانی از دهان شما خارج می‌شود یا چه واژگانی را به زبان نمی‌آورید، پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که زبان بدن و لحن گفتار در هر ارتباطی که برقرار می‌کنید، قدرتی به مراتب بیشتر از واژگانی دارد که به زبان می‌آورید. این احساس شما است که در زمان انجام یک مذاکره باعث می‌شود به هدفی که به دنبال آن هستید دست پیدا کنید. در نتیجه در برقراری ارتباط باید انعطاف‌پذیر باشید و روی آن چیزی که طرف مقابل شما می‌خواهد تاکید داشته باشید. ما در اغلب موارد دوست داریم به شیوه‌ای که خودمان تمایل داریم، ارتباط برقرار کرده، کارها را انجام داده، صحبت کرده و از ادبیات خاص خود برای انتقال پیام به دیگران استفاده کنیم. اما باید بدانید که برای موفقیت در مصاحبه‌ها یا مذاکره‌ها این شیوه زیاد جوابگو نیست. شما باید درک کنید که ارتباط شما باید متناسب با رویکردی باشد که طرف مقابل دوست دارد پیام شما را درک کند. در چنین شرایطی این زبان بدن است که شما را به موفقیت هدایت می‌کند. برای نیل به این هدف به سه راهکار ساده اما موثر زیر دقت کنید.

1.در یک زاویه 45 با طرف مقابل قرار بگیرید

هنگامی که به‌طور مستقیم روبه‌روی دیگران قرار می‌گیرد، به شکل ناخودآگاه به هر دو طرف یک احساس عمیق تقابل دست می‌دهد. برای انجام یک مذاکره یا مصاحبه ساده باید تا حد امکان در حالتی قرار بگیرید که حالت تقابل به وجود نیاید. موثرترین راهکار این است که بدن شما در زاویه 45 درجه قرار گیرد. اگر ایستاده‌اید نباید شانه به شانه طرف مقابل باشید، شانه‌های شما باید باز باشد، در یک جلسه باید مکانی از اتاق را انتخاب کنید که از دو سمت میز به یکدیگر خیره نشوید، بلکه باید از قابلیت چرخش صندلی خود استفاده کنید. این رویکرد بیش از آن‌چه تصور می‌کنید موثر است.

2. با آهنگ حرکت بدن طرف مقابل هماهنگ شوید

پژوهش انجام شده در دانشگاه دوک نشان می‌دهد که پیروی و تقلید از حرکات شخص مقابل باعث می‌شود تا احساس راحتی در طرف مقابل به وجود آمده و به راحتی با صحبت‌های شما موافقت کند. اما دقت کنید که این کار باید به شیوه درستی انجام شود، در غیر این صورت نتیجه برعکس خواهد شد. راهکار فوق به این شکل اجرا می‌شود که هر زمان با فردی صحبت می‌کنید که به‌طور مرتبط موقعیت خود را تغییر می‌دهد، کمی صبر کرده و خودتان نیز همان حرکات را انجام دهید.

به‌طور مثال اگر شخص مقابل وزن خود را روی پای چپ قرار می‌دهد، شما هم وزن خود را روی پای چپ قرار دهید، درست مثل آن‌که شخص مقابل یک آینه قرار گرفته است. اگر طرف مقابل دست چپ خود را روی میز قرار داد و به آن تکیه کرد، شما نیز همان کار را انجام دهید. به عبارت ساده‌تر باید قرینه طرف مقابل باشید.

جالب است در اغلب موارد طرف مقابل متوجه این موضوع نمی‌شود اما این رویکرد به شکل ناخودآگاه تاثیر خود را روی فرد گذاشته و از کنار شما بودن حس خوبی به دست می‌آورد. اما این راهکار به تمرین و مهم‌تر از آن به ظرافت خاصی نیاز دارد.

شماره سه، سرعت و لحن صحبت کردن باید هماهنگ با طرف مقابل باشد

برخی از افراد به سرعت صحبت کرده، جزییات و اطلاعات زیادی در ذهن دارند و تمایل دارند به سرعت به سراغ موضوعات بعدی بروند. چنین افرادی خیلی سریع صحبت می‌کنند. اما فراموش نکنید همه مردم این‌گونه نیستند. به ویژه افرادی که برای استخدام به شرکت شما آماده‌اند در اغلب موارد استرس دارند. اگر سعی کنید جزییات زیادی را به سرعت در اختیار شخصی قرار دهید که به آرامی اطلاعات را پردازش می‌کند، در عمل او متوجه مفهوم شما نخواهد شد. در نتیجه لازم است به آهنگ و سرعت صحبت کردن طرف مقابل دقت کرده و خود را با او هماهنگ کنید. این موضوع به ویژه زمانی که در پشت تلفن در حال صحبت کردن هستید و طرف مقابل نمی‌تواند چهره شما را مشاهده کند اثرگذاری بالایی دارد. در تلاش‌های اول ممکن است کار سختی باشد، اما بدانید که ارزش امتحان کردن را دارد.

 
زمانی که بر سه راهکار اشاره شد در این مقاله تسلط پیدا کنید، آن‌گاه مشاهده خواهید کرد که بازخوردها و پاسخ‌های متفاوت و بهتری از افراد دریافت خواهید کرد.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg