مدیر آموزش کیست و چگونه به یک مدیر آموزش کاربلد تبدیل شویم؟
۱۳۹۹/۱۱/۱۶ تاریخ انتشار

مدیر آموزش کیست؟

مدیر آموزش، فردی متخصصی است که نیازمندهای کارکنان برای رشد و توسعه فردی را شناسایی می‌کند، بر چگونگی به‌کارگیری توان‌مندی‌ها برای افزایش تولید و بهبود عملکرد شرکت متمرکز است. یک مدیر آموزش کاربلد بر مبنای ارزیابی‌هایی که انجام میدهد برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌دهد، توسعه‌های فردی را هدایت می‌کند و به کارکنان مجموعه را آموزش می‌دهد. در حالت کلی مدیر آموزش قرار نیست به‌طور مستقیم آموزش‌هایی به افراد بدهد بلکه بر عملکرد افرادی که وظیفه آموزش به دیگران را دارند نظارت می‌کند.

مدیر آموزش چه وظایفی دارد؟

از مهم‌ترین وظایف یک مدیر آموزش موفق باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحقیق درباره بهترین الگوها و برنامه‌های تمرینی و به‌کارگیری روش‌های نوین آموزشی برای پاسخ‌گویی به نیازهای شرکت
  • برگزاری جلسات آموزشی و انتشار منابع آموزش همسو با اولویت‌ها و اهداف شرکت
  • پیاده‌سازی مسیرهای توسعه متمایز که شامل هماهنگ گردن نیروهای تازه وارد با نیروهای قدیمی و پیاده‌سازی برنامه‌های آموزشی مدیریتی برای افرادی که تمایل به ارتقا شغلی دارند.
  • همکاری با مدیران رده بالای سازمان برای آماده‌سازی برنامه‌های توسعه هدفمند برای کارکنان
  • آماده‌سازی ابزارهای آموزشی، تخصیص بودجه برای خرید ملزومات موردنیاز مدرسان، آماده‌سازی فضای آموزشی و نام‌نویسی شرکت‌کنندگان در برنامه‌های آموزشی
  • ارزیابی اثربخشی آموزش‌ها بر مبنای بازخورد شرکت‌کنندگان و برگزاری آزمون‌ها

چگونه باید یک مدیر آموزش موفق شویم؟

برای آن‌که به عنوان یک مدیر آموزش موفق در سازمانی مشغول به کار شوید، ابتدا باید یکسری مهارت‌ها و آموزش‌های کلیدی را کسب کنید. از جمله این موارد به نکات زیر دقت کنید:

  • تحصیلات: حداقل مدرک کارشناسی برای استخدام مدیر آموزش الزامی است. البته بیشتر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند افرادی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا دارند را جذب کنند. در ارتباط با این عنوان شغلی بیشتر سازمان‌ها تمایل به جذب افرادی دارند که تحصیلات عالی دانشگاهی دارند.
  • مدرک کارشناسی: مدیریت کسب‌وکار و منابع انسانی از متداول‌ترین رشته‌هایی هستند که راه را برای عنوان شغلی مدیر آموزش هموار می‌کنند. سرفصل‌ها و دروس عملی مربوط به این رشته‌ها شامل تاسیس کسب‌وکار، کارهای استخدامی مرتبط با منابع انسانی و توسعه است. بیشتر دانشگاه‌ها برنامه‌های آنلاین یا شبانه‌ای را برای افرادی که علاقه‌مند به دریافت این مدرک هستند ارائه می‌کنند.
  • مدرک کارشناسی ارشد: برخی از شرکت‌ها ترجیمح می‌دهند افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد در زمینه‌های منابع انسانی؛ توسعه سازمانی یا رشته‌های مرتبط را جذب کنند. دارندگان این مدرک به شکل هوشمندانه‌تر و دقیق‌تری قادر به پیاده‌سازی برنامه‌های آموزشی هستند.

مهارت‌های کاربردی

‌در کنار تحصیلات دانشگاهی این افراد باید برخی مهارت‌های کلیدی را برای موفقیت در کار داشته باشند. از جمله این مهارت‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • ارتباطات: مدیران آموزش مسئولیت انتقال اطلاعات مهم را دارند، به گونه‌ای که مدیران و کارمندان ارشد بخش‌ها به سرعت اطلاعات را متوجه شده و از آن‌ها ستفاده کنند. مدیران آموزشی باید موارد اصلی را به صورت مفصل بیان کنند تا کارمندان در بحث یادگیری درگیر شوند و ارتباط آن‌ها با اهداف بزرگ‌تر شرکت بیشتر شود. علاوه بر این باید گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌ها داشته باشند و با افراد مختلف در تعامل باشند.
  • سازما‌ن‌دهی: برای آن‌که بتوانید به مدیران رده بالای سازمان آموزش دهید باید توانایی زیادی در سازمان‌دهی تاریخ‌ها، آماده‌سازی فضاهای فیزیکی و آماده‌سازی سرفصل‌ها داشته باشید. آموزش‌ها باید به گونه‌ای آماده شوند تا افراد بتوانند از آن‌ها استفاده کنن. به همان شکلی که سازمان بزرگ‌تر می‌شود، نیاز به مهارت‌ها مهم سازمانی گسترش پیدا می‌کند.
  • برنامه‌ریزی: برای آن‌که مدیر آموزش کاربلدی شوید باید مهارت زیادی در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشید. مهارت‌های برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت در ارتباط با مباحث آموزشی و مهارت‌های بلندمدت در ارتباط با تنظیم دیدگاه‌ها، طرح‌های آموزشی، اهداف مناسب و اولویت‌بندی آموزش‌های مهم است. سازمان‌دهی برنامه‌های آموزشی باید به گونه‌ای باشد که مهارت‌های موردنیاز سازمان به افراد آموزش داده شود.

چگونه یک مدیر آموزش شویم؟

برای آن‌که یک مدیر آموزشی موفق شوید باید مهارت‌های مختلفی را کسب کنید که از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • جست‌و‌جویی در بازار کار انجام دهید: برخی از وظایف مختص یک سازمان مشخص است به همین دلیل جست‌وجو برای مهارت‌های مهمی که یک مدیر آموزش باید کسب کند حائز اهمیت است. به همین دلیل بهتر است به شرح وظایف مدیر آموزش در سازمان‌های مختلف نگاهی داشته باشید. در این حالت می‌توانید وجه اشتراک‌ها را پیدا کنید.
  • تحصیلات خود را تکمیل کنید: این موقعیت‌های شغلی پیرامون تحصیلات عالی دانشگاه یهستند. به همین دلیل بهتر است به فکر کسب مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد باشید. البته دقت کنید که تمرکز خود را روی تجارت، مدیریت و ارتباطات قرار دهید تا مهارت‌های مهم را پیدا کنید.
  • رزومه کاری قدرتمندی آماده کنید: آماده‌سازی یک رزومه خاص به همان صورتی که توصیف‌کننده مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما است، نشان می‌دهد که شما مدیر آموزشی کارآمدی هستید. قبل از آن‌که درخواستی را برای شرکتی ارائه کنید درباره آن تحقیق کنید و رزومه را متناسب با اهداف و نیازهای کاری آن شرکت آماده کنید. اطمینان حاصل کنید در رزومه به تمامی مدارک و تجربه‌های کاری اشاره کرد‌ه‌اید.
  • درخواست کاری را ارائه کنید: در نهایت پس از انجام تحقیقات میدانی و آماده‌سازی رزومه در سایت‌های کاریابی به دنبال شغل موردنظر خود باشید. درخواست کاری که ارائه کرده‌اید را در بازه یک یا دو هفته دنبال کنید. این دنبال کردن نشان می‌دهد که نسبت به آن موقعیت شغلی علاقه‌مند هستید.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg