معرفی شغل تکنسین شبکه یا کارشناس پشتیبانی شبکه و درآمد آن در ایران
۱۳۹۹/۱۰/۱۰ تاریخ انتشار

معرفی شغل تکنسین شبکه یا کارشناس پشتیبانی شبکه

 بیشتر کسانی که در حوزه فناوری اطلاعات و شبکه مشغول به کار هستند، احتمالا مدتی به عنوان پشتیبان شبکه فعالیت داشته‌اند. این شغل به فرد دید خوبی از آنچه در شبکه می‌گذرد و نقاط ضعف و قدرت آن می‌دهد. بسیاری از مدیران شرکت‌ها با این تفکر متقاضیان مشاغل دیگر را مدتی در این سمت قرار می‌دهند.

در یک مجموعه به هنگام بروز مشکل در شبکه یا کامپیوترها به اولین کسی که مراجعه می‌شود، تکنسین شبکه است. اگر یک سازمان یا شرکت، مکانیزه و دارای سیستم HelpDesk باشد، کارمندان در صورت بروز مشکل در شبکه، باید به‌صورت تلفنی یا از طریق وب‌سایت درخواست خود را ثبت نمایند. در این سازمان تکنسین یا پشتیبان شبکه باید با ساختار و امور HelpDesk آشنایی داشته باشد و بتواند مشکلات موجود در شبکه‌ها و کامپیوترها را پیدا کند و راه‌حلی برای رفع آن‌ها بیابد.

در شرکت‌های کوچک‌تر که سیستم HelpDesk وجود ندارد افراد مستقیما با تکنسین و کارشناس پشتیبان شبکه تماس می‌گیرند. در این حالت هم کلیه مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کامپیوترها و اجزای شبکه توسط تکنسین شبکه شناسایی شده و در صورت امکان رفع می‌شود.

گاهی ممکن است نگهداری شبکه یک سازمان، برون‌سپاری شده و به شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات سپرده شود. در این صورت انجام وظایف ذکرشده در بالا بر عهده کارشناسان آن شرکت است.

وظایف شغل تکنسین شبکه یا کارشناس پشتیبانی شبکه

از مهم‌ترین وظایف یک تکنسین شبکه می‌توان راهنمایی کاربران و رفع اشکالات ابتدایی شبکه را نام برد. در این زمینه یک تکنسین شبکه باید عیوب نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موجود در شبکه را کشف و مشکلات پیش‌آمده را حل نماید. هم‌چنین انتظار می‌رود که یک تکنسین و پشتیبان شبکه با نحوه راه‌اندازی و عیب‌یابی سرویس‌های پایه شبکه از قبیل DHCP و Active Directory آشنایی داشته باشد.

ضمنا تکنسین شبکه باید بتواند کامپیوترهای سازمان خود را راه‌اندازی کرده و تمامی امور مربوط به این کار از قبیل نصب سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای لازم را انجام دهد. گاهی ممکن است یک تکنسین شبکه به‌عنوان نیروی پشتیبانی و نگهداری شبکه، تمام ساعات کاری خود را صرف پاسخگویی تلفنی به مشکلات همکاران خود در سازمان نماید.

همان‌طور که قبلا هم گفته شد وظایف فوق بر عهده یک تکنسین شبکه است. ولی گاهی این فرد در شرکتی که استخدام شده است این وظایف را انجام می‌دهد و گاهی هم در استخدام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی شبکه بوده و به امور مربوط به شبکه‌های مشتریان رسیدگی می‌کند.

سطح ارشدی تکنسین شبکه در مسیر شغلی

در بسیاری از سازمان‌ها استخدام به‌عنوان تکنسین یا پشتیبان شبکه نیاز به تجربه کاری قبلی ندارد و افراد می‌توانند در این جایگاه کار خود را در یک شرکت شروع نمایند و در صورت اثبات توانایی‌های خود پس از حدود سه سال با عنوان سرپرست شبکه ادامه کار دهند.

درآمد تکنسین شبکه یا کارشناس پشتیبانی شبکه در ایران

درآمد یک شغل در ایران بستگی زیاد به شرکتی دارد که فرد در آن مشغول به کار است. از دیگر عوامل موثر در حقوق و مزایای یک شغل سابقه کاری و مهارت موردنیاز فرد برای دستیابی به آن عنوان شغلی است. با توجه به این‌که یک تکنسین و پشتیبان شبکه معمولا سابقه کاری کمی دارد و تحت نظر سرپرست شبکه فعالیت می‌کند، در یک شرکت بزرگ ماهانه حدود 3.3 تا 3.7 میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کند.

دوره‌ها و مدارک موردنیاز تکنسین شبکه

ازجمله مدارک لازم برای این عنوان شغلی +Network و +A از شرکت CompTia است و بنا به نیاز هر سازمان و تجهیزات مورداستفاده در آن مجموعه، ممکن است به دوره‌هایی مانند MCSA (مایکروسافت)، CCNA (سیسکو) یا MTCNA (میکروتیک) و از این قبیل هم نیاز باشد.

رشته تحصیلی

بر اساس آمار موجود فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کامپیوتر-نرم‌افزار، مهندسی کامپیوتر-فناوری اطلاعات، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر-سخت‌افزار، درزمینه فناوری اطلاعات و شبکه مشغول به کار هستند.

دانشگاه‌های معتبر این رشته‌ها

  • سطح ۱- شامل: صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، اصفهان، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز.
  • سطح ۲ – شامل: ارومیه، الزهرا (س)، بوعلی سینا، بیرجند، رازی، زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر کرمان، کاشان، گیلان، یزد، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز.
  • سطح ۳ – شامل: اراک، ایلام، بجنورد، بین‌المللی امام خمینی (ره)، حکیم سبزواری، خلیج‌فارس، زابل، شهرکرد، شهید مدنی، قم، ولی‌عصر (عج) رفسنجان، کردستان، گلستان، لرستان، هرمزگان، یاسوج، صنعتی جندی‌شاپور.
  • سطح ۴ – شامل: تربت‌حیدریه، سلمان فارسی کازرون، سید جمال‌الدین اسدآبادی، ملایر، نیشابور، صنعتی قم، صنعتی کرمانشاه.

شرکت‌هایی که به تکنسین شبکه یا کارشناس پشتیبانی شبکه نیاز دارند

در هر شرکتی که کامپیوترها باهم ارتباط داشته و شبکه‌ای را، حتی کوچک ایجاد نموده‌اند، برای نگهداری و رفع اشکالات این شبکه به یک تکنسین یا پشتیبان شبکه نیاز است.

دسته دیگر، شرکت‌هایی هستند که خدمات پشتیبانی شبکه ارائه می‌کنند. این شرکت‌ها تکنسین‌های شبکه را استخدام کرده و از خدمات آن‌ها برای ارائه سرویس به مشتریان خود استفاده می‌کنند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg