کارشناس امنیت اطلاعات کیست و چگونه به یک کارشناس امنیت اطلاعات تبدیل شویم؟
۱۳۹۹/۱۰/۰۹ تاریخ انتشار

کارشناس امنیت اطلاعات کیست؟

یک کارشناس امنیت اطلاعات فردی است که با ارائه راهکارها و تبیین خط‌مشی‌ها و به‌کارگیری ابزارهای امنیتی درست قادر است از اطلاعات محافظت کرده و مانع از آن شود که هکرها به اطلاعات سازمانی یا اطلاعات حساس متعلق به کاربران یا مشتریان شرکت دسترسی داشته باشند. با توجه به این‌که امنیت اطلاعات حول سه محور محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن اطلاعات قرار دارد، در نتیجه کارشناس امنیت اطلاعات باید بدون مشکل بتواند هم در حوزه کاری خود به بررسی و آزمایش سامانه‌ها و زیرساخت‌ها بپردازد و هم با افراد شاغل در دپارتمان فناوری اطلاعات برای برطرف کردن آسیب‌پذیری‌های شناسایی شده در زیرساخت‌ها به رایزنی بپردازد.

حداقل و حداکثر دستمزد یک کارشناس امنیت در دنیا

به‌طور میانگین یک کارشناس امنیت اطلاعات در سال دستمزدی در حدود 74 هزار دلار دریافت می‌کند. در حالت عادی دستمزد یک کارشناس امنیت اطلاعات از رقم 48 هزار دلار آغاز شده و تا 112 هزار دلار در سال هم می‌رسد. برخی از شرکت‌ها به‌طور معمول حداقل 3 سال تجربه در حوزه امنیت اطلاعات و 5 سال تجربه در حوزه فناوری اطلاعات را در آگهی‌های شغلی خود درج می‌کنند.

کارشناس امنیت اطلاعات چه وظایفی دارد؟

یک کارشناس امنیت اطلاعات باید بتواند گزارش‌ها را تحلیل کرده، مشکلات امنیتی را شناسایی کرده، کارها را اصلاح کرده، ریسک‌ها و رخنه‌های احتمالی و بالقوه موجود در زیرساخت‌های شبکه همچون سرورها، تجهیزات کامپیوتری و سایت‌‌ها را بررسی کرده و راه‌حل‌های امنیتی را برای کاهش مخاطرات و رفع باگ‌های شناسایی شده ارائه کرده، درباره جدیدترین حملات انجام شده در سراسر جهان و پیشگیری از وقوع چنین حملاتی در سازمان مطبوع خود اطلاعات به‌روزی داشته باشد، در کوتاه‌ترین زمان پس از وقوع حمله بتواند خرابی‌ها را به حالت اولیه باز گرداند، با روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و گزارش‌نویسی و در نهایت با استاندارد ایزو 27001 آشنا باشد.

چگونه می‌توانیم یک کارشناس امنیت اطلاعات شویم؟

با توجه به آن‌که حفاظت از اطلاعات شغل مهمی به شمار می‌رود، در نتیجه یک کارشناس امنیت اطلاعات باید مهارت‌های زیر را داشته باشد.

  • باید توانایی بالایی در تفسیر و ارزیابی مسائل داشته و مسائل را به خوبی حل کند
  • درک درستی از مباحث مرتبط با محرمانگی اطلاعات داشته باشد
  •  اطلاعات دقیقی در ارتباط با فناوری‌ها و تهدیدات بالقوه امنیتی داشته باشد که در حال شکل‌گیری هستند
  • از قوانین و استانداردهای امنیت اطلاعات آگاهی دقیقی داشته باشد
  • فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات (ارشد فناوری اطلاعات در گرایش امنیت اطلاعات) در صدر اولویت‌های استخدامی شرکت‌ها هستند. اما اگر فارغ‌تحصیل رشته دیگری هستید، اما در دوره‌های تخصصی امنیت اطلاعات که از سوی موسسات معتبر برگزار شده موفق به کسب مدرک (CEH، Security+، CISSP و....) مربوطه شده‌اید، بازهم شانس کسب این موقعیت شغلی را دارید.
  •  کارشناس امنیت اطلاعات باید درباره مباحث زیربنایی فناوری اطلاعات (برنامه‌های وب و مدیریت سیستم) اطلاعات قابل قبولی داشته باشد.
  •  کسب مهارت در زمینه کدنویسی (سی پلاس‌پلاس، جاوا، پی‌اچ‌پی، روبی، پایتون)
  •  درک درست معماری و مدیریت سیستم‌عامل‌ها
  • آشنایی با دیوارهای آتش، برنامه‌های ضدویروس و سامانه‌های محافظت از اطلاعات

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.9 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg